jo
door joop12345 Mar 26, 2009 om 12:41
Voeding & gezondheid

Alarm bij stroomuitval

Vorige week is de 4 1/2 uur stroom uitgevallen. Voor mij, als apneupatiënt is dat een ramp. Ik slaap met een masker die omgeveingslucht door mijn neus blaast om de ademhalingswegen open te houden. Valt dat apparaat uit dan slaap ik door maar krijg te weinig zuurstof. Het gevolg is een rampzalige dag.

Mijn vraag: is er een apparaat te koop wat bij stroomuitval een alarm geeft waardoor ik wakker wordt? Ik hoef geen accu, slechts een alarm als er geen netspanning meer is.

8607 16 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Mar 26, 2009 om 12:52
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Joop: Vraag uw leverancier, wat voor alternatieven er mogelijk zijn in uw geval, zoals nu, bij het uitvallen van electriciteit.  Uw leverancier kan u vast veel beter hierover informeren dan wij hier. Dus, pak de telefoon, en leg het voor. Hij is het eerste aanspreekpunt, lijkt me.

Veel sterkte! Gr. Henri

tr
door trappist - Mar 26, 2009 om 13:02
240 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn noodverlichtingslampen welke automatisch inschakelen bij stroomuitval.

Een andere mogelijkheid is een kleie UPS, een noodstroomvoorziening zoals die ook bij computers wordt gebruikt, deze kunnen ook een signaal geven zodra de spanning wegvalt, en uw apparaat blijft nog enige tijd doorwerken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 26, 2009 om 18:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Joop,

Ik begrijp je angst en voor een paar euro kan een handige knutselaar het zelf maken. Of ze zo te koop zijn weet ik niet. Een UPS is duur en heeft een accu waar je een tijdje je luchtapparaat op kunt laten draaien. Maar je wilde geen accu.

Een snoertje , glaszekeringetje, beltransformatortje 3 Volt, brugcelletje, 5Volt DIL-wisselrelaisje, diode, 5Volt beepertje en een platte zaklantaarn batterij. Alles met een paar stukjes draad verbinden en in een leeg koelkast voorraadboxje stoppen. Paar gaatjes voor het geluid van de beeper laat het harder klinken.

Dan heb je een ding wat aan je eisen voldoet. Af en toe kort de stekker uit het stopcontact laat de beeper kort afgaan. Dan weet je dat de batterij het nog doet. De batterij wordt niet belast als er netspanning is.
Met 4 penlite accucelletjes erin kun je met een goed gekozen weerstandje en een ledje er druppellading voor de accucelletjes met laadindicator van maken en dan heb je geen platte batterij nodig.

Je moet toch ergens de energie voor de beeper vandaan halen als de netspanning weg is.

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Mar 26, 2009 om 21:39
2308 Antwoorden / 28 Vragen

heel simpel gebruik een twin relais . bij stroom uitval relais dicht en via een baterij en een bel oid word je echt wakker van. kosten15 euro. als u wilt zet ik het schema er voor u op. wij gebruiken het voor onze vis vijver .

akkefiet
door akkefiet - Mar 27, 2009 om 12:24
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Bij (long)artsen en/of thuisbeademing-centrum van een ziekenhuis zal dit euvel wellicht ook bekend zijn.
Neem eens contact op hierover.

Vrgr. AF

ta
door tar - Mar 27, 2009 om 15:05
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Misschien nuttig?

Als ik de Apneuvereniging mag geloven hebben ze ook een "adem-apparaat"met noodstroon (12 volt)

http://www.apneuvereniging.nl/forum/viewtopic.php?t=547&postdays=0&postorder=asc&start=36

ta
door tar - Mar 27, 2009 om 15:19
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S. 2

U zei: "Ik hoef geen accu".

Zonder accu?...

Hoe je een "alarm" dan moet laten klinken is niet bij mij bekend... Misschien een opwindwekker ombouwen?

In elk geval veel succes met de gezondheid gewenst!

kenwel2
door kenwel2 - Mar 27, 2009 om 16:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, @tar: Waarom denkt u dat ik dit schreef:

Hallo Joop: Vraag uw leverancier, wat voor alternatieven er mogelijk zijn in uw geval, zoals nu, bij het uitvallen van electriciteit.  Uw leverancier kan u vast veel beter hierover informeren dan wij hier. Dus, pak de telefoon, en leg het voor. Hij is het eerste aanspreekpunt, lijkt me.

Veel sterkte! Gr. Henri

Maar goed, als je niet verder informeert, dan gaat het ook niet echt opschieten, we horen (misschine) nog welens hoe dit afgelopen is..

Gr. Henri

ta
door tar - Mar 27, 2009 om 21:12
522 Antwoorden / 9 Vragen

Off Topic

Hey Henri,

Soms, heel soms wordt informatie wel eens (deels) herhaald en/of wordt er wat nieuwe informatie bijgezet. Mijn excuses als ik onbedoeld in "jouw vaarwater" terecht ben gekomen.

Ik had ook de link van de Apneu-vereniging erbij gezet omdat er vaak in Nederland de "Hollandse ziekte" heerst:

"Deze is net zo goed!", wordt er gezegd door de leverancier als men een bepaald apparaat niet in het assortiment heeft...

Terwijl de concurrent misschien wel een dergelijk (veel beter/goedkoper?) apparaat kan leveren...

Misschien heeft de Apneu-vereniging ook wel een idee in welke richting de vraagsteller het moet zoeken; immers de gebruikers van dergelijke apparaten weten vaak met goede reden waarom "hun" Abneu-apparaat het "beste" is.

Groet,

Tar

oz
door ozzy_1 - Mar 27, 2009 om 23:34
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een alarm bij spanningsuitval zal u niet helpen.Het apparaat moet blijven werken,ook bij spanningsuitval.Daarom is een UPS een mogelijke oplossing.Een UPS wordt gebruikt om computers door te laten werken als er een spanningsdip of uitval v.d. netspannining  gebeurt.

Er zit een accu in.Deze verzorgt  de spanning zolang als de netspanning nioet meer functioneerd.

Dit is een mogelijke oplossing.

Ik ben zelf ook apneu patient,en jammer genoeg heb ik hier nog niet bij stilgestaan.U heeft mij wakker gemaakt.

ta
door tar - Mar 28, 2009 om 01:40
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Ozzy,
Stroomuitvalmelder SAM 1000

Als ik Conrad mag geloven krijgt u ook 2 jaar garantie.

Groet,

ta
door tar - Mar 28, 2009 om 01:48
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Ik schrijf dit omdat ik denk dat het beter is om wakker te worden als de netspanning (langdurig) wegvalt.

Een UPS werkt meestal met accu's, deze accu's zijn erg duur en de vraag is hoe lang die het volhouden als ze b.v. een paar jaar oud zijn.
Dan heb je alsnog een voorziening nodig die je waarschuwt als de accu's leeg raken en het apneu-apparaat stopt met werken.

jo
door joop12345 - Mar 28, 2009 om 04:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

dankjewel lieve luitjes voor de antwoorden. Conrad ga ik bellen want dat lijkt me precies wat ik zoek.

Ik ben al 5 jaar lid van de apneuvereniging en heb daar juist deze week in het forum deze vraag ook gesteld. In de reacties en de pers. berichten lees ik dat mensen hier nog niet stil bij hebben gestaan.

Ik heb me een verschrikkelijke slag in de rondte gebeld. Eneco moet je mailen en die reageert tot nu toe niet, het bleek dat mijn eerste mail niet is doorgekomen dus en tweede is verstuurd. ik vind dat zij een stukje verantwoordelijk mogen nemen, in ieder geval in het meedenken en in een aanbieding. Ik denk dat veel apneuers zo'n apparaat gaan anschaffen, u wilt niet weten hoe deze immer frisse en supersterke vent is na een aantal uur zonder stroom aan de ademhulp. Dat gaat gewoon niet weer gebeuren en de actie lijkt snel afgerond te kunnen worden, mede dankzij jullie. Nogmaals dank.

ta
door tar - Mar 28, 2009 om 04:23
522 Antwoorden / 9 Vragen

Heel even gegoogled:

Een voor de mensen die niet zo handig zijn met de soldeerbout; een kant en klaar apparaat:

Stroomuitvalmelder SAM 1000 Stroomuitvalmelder SAM 1000

Zie link:

http://www.koopjespakker.nl/index.php?&needle=alarmsignaal&s=1&start=10

jo
door joop12345 - Mar 28, 2009 om 04:27
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ozzy, woon je in de buurt van Utrecht?

Dan nog de reacties van de techneuten: hier moet ik iemand voor zoeken. Ook aan een tekening heb ik niets. Ik denk dat iemand die zo'n ding voor weinig in elkaar kan zetten een aardige stuiver kan verdienen. 'k Zal 's bij de club te rade gaan wie met een schema kan werken. Is dat zo dan kom ik erop terug om het te vragen. alwwer en nog steeds mijn diepste dank.

kenwel2
door kenwel2 - Mar 28, 2009 om 10:06
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo tar, bedankt voor je goede reaktie's, gelukkig zie ik ook een reaktie van Joop, en hoop dat deze vraagsteller nu ook echt geholpen is, daar ging het uiteindelijk om.

Ik kan erg goed begrijpen, waarom de vraagsteller (Joop) deze erg belangrijke informatie bij elkaar wil leggen, heel begrijpelijk zelfs.

Mvgr. Henri