mo
door moes Nov 19, 2008 om 22:44
Voeding & gezondheid

Biologische honing

hoe biologisch is biologische honing

 dank                             camille

9560 6 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Nov 19, 2008 om 23:03
1163 Antwoorden / 60 Vragen

De Keuringsdienst van Waarde heeft hier een keer aandacht aan besteed:

Aflevering Keuringsdienst
van Waarde

menno0
door menno0 - Nov 20, 2008 om 04:43
236 Antwoorden / 42 Vragen

Honing is puur natuur. Elke toevoeging is uit den boze, mar het geberut wel. Er zijn voldoende IMKERS waar U kunt kopen zodra er weer gevlogen wordt; dan moeten er wél bloeiende bloemen zijn. Bij de IMKER  koopt U vers. Heeft deze erg veel te veel dan gaat het soms naar de biologische markt of Moskee. Ook wel wordt het gegist en ontstaat zoet alcohol houdend drankje ambrosia. Sommige imkers kunnen hun bijen op zelfs op 1 veld laten vliegen en is er thijmhoning of klaverhoning.

Koop geen potjes in winkels, vaak zijn bijen bijgevoederd met suiker en dan komt er grind in. Wie weet wat er mee geprutst is. Niet doen.

Goede kwaliteit honing wordt in de geneeskunde ook wel gebruikt om b.v. beenwonden van paarden netjes te laten genezen. Het verzacht de pijn, groeit niet vast als gaas en beweegt mee onder het gaasje.

De bij veegt bij binnenkomst zijn poten. Dat stuif wordt in een bakje opgevangen en ook bij de imker verkocht. Propolis is een natuurlijke vervanger voor peneceline. Uitkomst voor wie allergisch is of kinderen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 21, 2008 om 01:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Camille,

Tijdens de bijenhouderscursus hebben ze je dit toch wel uitgelegd?

Als je je aan een paar basisregels houd dan kan er weinig mis gaan met de natuurzuiverheid van de honing.

Alleen als je bijen in een bloemenkas, waar het hele seizoen bloemen bloeien, houd en ze daar alleen de nectar vandaan kunnen halen, dan ben je zeker van een biologisch proces. In hoeverre dit nog een natuurlijk proces is, kun je je afvragen.

Maar zo gauw bijen de nectar elders weghalen, ben je er niet zeker van of de bezochte bloemen niet op één of andere manier be(mis)handeld zijn. Je staat er immers niet bij?

Maar ten opzichte van de potten "fabriekshoning" die er altijd hetzelfde uitziet en altijd vloeibaar is, hoef je niet bang te zijn over de natuurzuiverheid (biologische zuiverheid) van honing welke je via een gewetensvolle imker betrekt.

Je hebt dan geen honing van €3,- per kilo, zoals bij Aldi of Lidl. De prijs bij deze imkers varieert sterk, ook afhankelijk van de soort.
Doch een uitstekende honing van een mix van allerlei bloemen, door mij "stadshoning ©" genaamd, is bij zo'n imker al vanaf €4,-- tot €14,-- per kilo te koop. En lekker!! (Zeggen ze, want ik proef het niet eens, mij veel te zoet.)

Gezien de hoeveelheid werk welke een imker tegenwoordig heeft met o.a. de ongedierte bestrijding en de kosten welke dat met zich brengt,
is die laatste prijs eigenlijk nog te laag. Maar voor een flink aantal imkers is het houden van bijen een hobby en die kost nu eenmaal geld.

Hardware ERror MAN.

nb
door nbw - Nov 21, 2008 om 02:27
521 Antwoorden / 24 Vragen

Biologische honing bestaat niet. Bijen vliegen immers ook op bespoten gewassen in hun range van ca 6 kilometer van hun korf. Bovendien worden bijen gedurende het seizoen door de imkers verplaatst al naar gelang de tijd van bloei van planten. Geen enkele honing kan het predicaat "biologisch"voeren omdat bijen nu eenmaal alle kanten opvliegen. Ongetwijfeld hebben ze ook materiaal verzameld op met gif bespoten bloesem.

Mijn vader was imker, mijn oma ook. Ik leerde te luisteren bij de korfen als die gingen uitzwermen. En echt je kunt het horen. Met deze kennis heel wat wegvliegers kunnen vangen in nieuwe korven.

De bij is echter aan het uitsterven en dat is een ramp voor de mensheid.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 21, 2008 om 10:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ nbw, off topic:

Quote: De bij is echter aan het uitsterven en dat is een ramp voor de mensheid.

Uitsterven?
Volgens mij sterft eerder de imker uit. Wij hebben nog zo'n 350000 bijen.

Doordat het bijenhouden door ongediertebestrijding steeds kostbaarder en arbeidsintensiever wordt, stoppen veel imkers omdat ze liever de tijd aan andere zaken spenderen. Soms is dat nog leuker ook.
Je wordt toch voor gek versleten als je de mooiste maanden van het jaar niet met vakantie gaat/kunt.

Overigens, die 6 km mag je halveren. Maar voor de rest heb je gelijk.
Door gif te spuiten op bloemen van wat als onkruid wordt gezien, worden soms hele volken uitgeroeid.

Men moest eerder nadenken voor men naar de gifspuit grijpt om daarmee die madeliefjes en paardenbloemen uit het grasperkjes te verwijderen. Met een mesje kun je ze er ook uit steken, met wortel en al.

Hardware ERror MAN. (hulp-imker)

ba
door bachanaal - Nov 21, 2008 om 11:46
248 Antwoorden / 7 Vragen

de enige echte honing is rechtstreeks van de imker.hier in de achterhoek is overal huisverkoop bij de imkers thuis. de honing in biologische/natuurvoedingswinkels is vaak aangelengd en dus onbetrouwbaar.