ba
door balikpapan70 Oct 19, 2006 om 09:01
Voeding & gezondheid

Douchekoppen

Wie kan mij vertellen of aangeboden douchekoppen die bescherming bieden tegen de legionella-bacterie in het verleden zijn getest?Bij voorbaat dank voor de moeite.

9524 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 09:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit betekend dus dat er water uit moet kunnen komen van boven de 60 graden?

Legionella word veroorzaakt door te lage temperaturen, goed doorspoelen na vakantie, en bij voldoende dagelijks gebruik geen gevaar, mensen die maar een keer per week onder de douche gaan lopen dus wel een kans op besmet water....

Er zijn wel anti kalk koppen, die zelfdoorpriksysteem hebben... maar anti legionella, dat bestaat niet, het zit in het water, en niet in apparaten...

Na veel tijd geen gebruik dus eerst langzaam laten doorlopen, niet sproeien, want dan verdampt het, dus langzaam straaltje, en dan gewoon douchen, na ongeveer 1 min doorlopen is in meeste huizen alles wel weg, alleen verzorgingstehuizen, hebben erg lange leidingen, en bij weinig gebruik, zou het daar wel kunnen...

Douchkop die Legionella dood bestaat niet, het zit namelijk in het water wat er doorheen moet...

Alle plastic douchekoppen zijn legionella vrij want plastic bevat nooit legionella, dus verkooponzin....

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gozik,

Legionella-douchekoppen bestaan wel degelijk: dit zijn douchekoppen met een speciaal filter/membraan dat bacterien tegenhoudt. DIt filter moet echter wel regelmatig verwisseld worden.

Of deze afdoende bescherming bieden weet ik niet. Ik kan hierbij alleen maar op de informatie van de fabrikant afgaan.

Maar inderdaad, als je gewoon voldoende maatregelen zelf neemt, zoals de warmwaterinstallatie op een temperatuur boven 60 graden instellen en, indien je een poosje geen gebruik hebt gemaakt van je waterleidng (bijv door vakantie), de leidingen even goed doorspoelen, dan heb je niets te vrezen.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Brynnar,

Legionella is niet te filteren, en filters houden juist een voedingsbodem vast voor nog meer rottigge produkten...

Zolang er nog geen buble baden met filter zijn... sinds de uitbraak in Bovenkarspel is de verkoop ingestort, en stoomcabine's zijn nu populairder en veiliger...Stoom is... 120 graden....

Wat kost die kop, en welk merk, ik vermoed dat deze snel verboden zal worden tenzij ze kunnen aantonen dat.... want dan wil iedereen het, vooral zieken en bejaarde tehuizen...

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Legionella ontstaat door de aanwezig heid van ideale omstandigheden. 1bacterie zullen de meeste mensen niks van merken, een enkele met een heel laag of een immuunsysteem daargelaten. De meeste risico's ontstaan bij de ideale temperatuur, ongeveer 25 graden, en stilstaand water in een leiding of opvangbak (aircos ed) Belangrijk is dus om lozestukken leiding te verweideren (stukje dat afgedopt is met een verbouwing oid) en niet of bijna niet gebruikte leidingen, let op de buitenkraan en een evt aanwezige wasbak op zolder. Ook na vakantie is de eerer geplaatste opmering correct, spoelen voor ten minste 15 minuten waarbij de straal niet mag nevelen, dus rustig aan en vergeet niet dat ALLE leidingen doorlopen, dus ook die van de buitenkraan en de zolder.

Vergeet niet dat de 60 graden ook uit de douche kop komt, de eerste die daaronder zich inzeept wil ik leren kennen, De 60 graden is de minimale temperatuur van een BOILER, die van de geiser spoelt steeds door bij gebruik. Echter na het doorspoelen van zowel de koude als de warme kraan bij de boilers even opetten dat hier de warme kraan even wat langer open staat.
Laten we geen paniek maken, maar het is aan te raden na bijvoorbeeld een vakantie en hoeft dus echt niet elke week.

Er zijn een aantal douche koppen op de markt met een zogenaamde leegloopautomaat, dus na gebruik loopt de kop en slang leeg,het effet hiervan op legionella lijkt mij nihil, echter verminderd wel de kalkaanslag op de kop en in de slang, verwacht hier echter geen wonderen en gaat het hier meer om het comfort van het niet nalopen van de douche bij het afdrogen, u weet wel &^&^(&^kan ik weer mijn rug afdrogen.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft hier geen douchekop maar mogelijk een douche slang. Kijk voor meer informatie op de volgende link

www.hansgrohe.be/.../acddc11ba39b9756c1256f1c002ae35d/$FILE/Antibakteriell%20BE%

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>_popupControl();
Vergeet ook niet dat legionella vooral gevaarlijk is bij een nevel.en een nevel ontstaat dus als je de douche aanzet. Dus eerst de leiding bij een gewone kraan doorspoelen. En inderdaad alle kranen, want je boiler kan dan wel boven de 60 graden staan maar de warmwaterleiding spoelt niet de hele tijd door,(zulke systemen bestaan wel, hotelsysteem, daarbij stroomt het warme water continue door de leidingen en dus blijft het overal heet water.) Dus het blijft altijd uitkijken met legionella, zeker als je een tijd weg bent geweest.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie] Al legio legionellabestrijdingsfilters in kranen op het internet te vinden. Niets nieuws.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

filters om legionella tegen te houden werken alleen als deze regelmatig worden vervangen anders zijn deze filters een voedingsbodem voor bacterien met nog grotere gezondheids risicos.

indien warmwaterinstallaties voorzien worden van dit soort filters moeten deze in een legionella beheersplan worden opgenomen en uitgevoerd,dit kost veel geld wat op zijn beurt weer leidt tot een niet werkbaar systeem.

de oorzaken van een legionella besmetting moet worden weggenomen, daar waar dit niet mogelijk is dient het beheersbaar te zijn.

filters/spoel inrichtingen zijn symptoom bestrijding en lossen het probleem niet op.

oplossingen zijn er door hotspots aan te passen en te voorkomen tijdens de aanleg van een drinkwater installatie.
dodeleidingen verwijderen tot op de aftakking
de warmwatervoorziening op de juiste temperatuur afstellen (60*C),bij een ciculatieleiding dient de retour tempertuur minimaal 60*C te zijn

in particuliere woningen in nederland is nog nooit legionella aangetroffen, dit komt omdat de warmwatervoorzien klein van omvang is en er weinig legionella aangroei mogelijk is.
ook in de leidingen die naar de de verschillende tappunten lopen hebben bij normaal gebruik geen verhoogt risico op legionella aangroei omdat deze nagebruik afkoelen tot omgevingstemperatuur en er geen explosieve aangroei meer kan plaats vinden.
het is wel verstandig wanneer men langer tijd weggeweest is (vakantie)de tappunten niet verneveld te spoelen

legionella groeit explosief in water dat dat bewaard wordt tussen de 30 en 55 graden.
tot dusver zijn er 14 verschillende legionella bacterien gevonden slechts 2 daarvan zijn schadelijk voor de gezondheid.

legionella is allleen gevaarlijk indien er verneveld wordt, de bacterie dient teworden ingeademt wil het een gezondheidsrisico vormen,legionella zit van nature in ons drinkwater en je kunt het ook zonder gevaar drinken.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2010 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij bestaande woningen is het niet altijd mogenlijk om het leiding werk in zijn geheel aan te passen tegen legionella.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik lees is dat de 'laatste' reactie van oktober 2006 is......

Direct daarna een reactie van Vladja van oktober 2010..... 4 jaar later!!!!!

Vladja kennende (op deze site), is er iets fout gegaan waardoor Vladja reageerde. Of mis ik een aantal (nieuwe) reacties.....?!?

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 02:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op zondag 24 okt 2010, 01:18: Wat ik lees is dat de 'laatste' reactie van oktober 2006 is......

Direct daarna een reactie van Vladja van oktober 2010..... 4 jaar later!!!!!

Vladja kennende (op deze site), is er iets fout gegaan waardoor Vladja reageerde. Of mis ik een aantal (nieuwe) reacties.....?!?

Gr. Hutch

Boven het antwoord van Vladja stond inderdaad nog een nieuw antwoord van martmart
Maar door het verwijderen van dat antwoord en door het geëdit van de Redactie in Vladja haar antwoord, staat het antwoord van Vladja hier wel wat lullig.

Ik word zo langzamerhand schijtziek van dat verwijderen van antwoorden en eeuwige geëdit door de Redactie!

Antwoorden die niets met de vraag te maken hebben of antwoorden die over deze site gaan, worden meteen verwijderd of er wordt te pas en te onpas in geëdit.

Daarom zal mijn antwoord ook wel weer verwijderd worden.

Groeten en nog een prettig weekend, Dirck

Ps: dit antwoord stond boven het antwoord van Vladja.
Dit is Google's cachegeheugen van http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/douchekoppen/.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 05:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

De redactie mag niet zomaar de berichten aanpassen en verwijderen.

Alleen als de berichten onfatsoenlijk zijn, smaad en laster, reclame, tegen goede zeden, haat en dergelijke, mogen de berichten worden aangepast of verwijderd.

Echter nemen sommige moderatoren van forums dit niet al te serieus en verwijderen zelfs berichten waar zij het niet mee eens zijn. Die moderatoren zijn niet integer genoeg om hun taak uit te voeren en dienen dan ook direct van hun taak te worden ontheven.

Ik heb recht van spreken, vandaar dat ik het bovenstaande gewoon mag uiten.