zo
door zonnetje1958 Jun 12, 2005 om 19:57
Voeding & gezondheid

Eczeem van Kruidvat Ginkgo Biloba?

Ik gebruik al jaren Ginkgo Biloba-tabletten (voor betere doorbloeding van handen, voeten en hersens). Tot nu toe altijd van een ander merk, zonder enige problemen. Vanwege het grote verschil in prijs ben ik onlangs overgestapt op ginkgo biloba-tabletten van Kruidvat, maar ik kreeg prompt overal op mijn lichaam rode plekjes, die verdroogden en tenslotte rode stipjes achterlieten. (Tientallen! Zowel voor als achter, links en rechts, benen, armen en romp.) Toen ik stopte met de tabletten kwamen er ook geen nieuwe vlekjes meer bij. Dat geeft een sterk vermoeden dat de oorzaak bij die KV tabletten ligt. Daarom  mijn vraag: Zijn er meer mensen die dit hebben ervaren bij het gebruik van deze tabletten?

Groeten, Zonnetje.

28927 5 Rapporteer

holstein
door holstein - Jun 14, 2005 om 19:09
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb sterk het vermoeden dat het een wisselwerking zou kunnen geven met andere medicijnen die u e.v.t. gebruikt, want dat wil soms wel gebeuren met Ginkgo biloba.
Vaak zit er een kleine bijvoeging in de tablet en dat kan ook net de stof zijn die u dwars zit als u verder geen medicijnen gebruikt.
Er wordt gezegd dat mensen die bloedverdunners gebruiken of lever- en nierfunctiestoornissen hebben het beter niet kunnen gebruiken.
Je weet het soms nooit, want dat is ook zo met medicijnen van een andere fabrikant die in principe "precies" gelijk zouden moeten zijn, maar vaak andere bijwerkingen geven bij bepaalde personen.

je
door jeroenbosch - Aug 24, 2005 om 03:36
67 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er in de bijsluiter hierover geen verdere informatie?

Meestal wordt er bij constatering van allergische reactie aanbevolen onmiddellijk met het product te stoppen en contact op te nemen met Uw huisarts. Soms wordt er ook gevraagd om Uw bevindingen door te sturen naar een bepaald adres, welke in de bijsluiter genoemd wordt. Alleen wanneer zoveel mogelijk personen hun negatieve ervaringen met een produkt kenbaar maken, is het mogelijk dat de fabrikant hier verder iets mee doet. Dat kan in de vorm zijn van een waarschuwing, maar ook door het middel iets bij te stellen. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat U allergisch reageerd op één van de extra stoffen welke gebruikt werden. Wellicht dat de fabrikant U hierover verder kan informeren, nadat U Uw klacht daar kenbaar heeft gemaakt.

zo
door zonnetje1958 - Aug 24, 2005 om 22:39
13 Antwoorden / 13 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Beste Jeroenbosch,

Hartelijk dank voor je antwoord. Helaas zit hier geen bijsluiter bij (het gaat om een potje ginkgo tabletten van Kruidvat). Ik zou wel een melding kunnen maken op de website van KV - bedankt voor de tip. Of ze er iets mee gaan doen... dat is afwachten. Liever zou ik het op een "officielere" site melden (bijv. die van apothekers), maar ik denk niet dat je daar terecht kunt met een melding over iets wat niet wordt aangemerkt als "geneesmiddel".

Groeten, Zonnetje.

je
door jeroenbosch - Aug 24, 2005 om 23:37
67 Antwoorden / 0 Vragen

Schadelijke stoffen in ‘gezonde’ voedingssupplementen
12 augustus 2003

De Consumentenbond heeft 21 voedingssupplementen met ginkgo of ginseng onderzocht en zeventien keer kankerverwekkende stoffen aangetroffen. Van de elf onderzochte vitamine-e supplementen bleek één supplement vervuild te zijn. De resultaten van dit onderzoek staan in de Nieuwsbrief Gezond die afgelopen vrijdag is verschenen.

De ongezonde stoffen die de Bond aantrof, zijn polycyclische aromatische koolwaterstoffen (Pak’s) die kunnen ontstaan bij verbrandingsprocessen. Het meest vervuilde supplement uit de test is Vitelle Ginkgo. Hierin zaten maar liefst vijf keer zo veel schadelijke stoffen dan veilig wordt geacht. De vervuilde partij is, nadat de Consumentenbond begin juni de Keuringsdienst van Waren heeft ingelicht, door de producent uit de handel gehaald.

Het onderzoek toont de vervuiling aan door de hoeveelheid Benzo(a)pyreen te meten. Als deze hoeveelheid meer dan 1 microgram per kilo betrof, heeft de Consumentenbond de producent gevraagd het product uit de handel te nemen. De producenten van de merken All For You, Etos, Hema, Power Health, Song Shu Pai en Vitelle hebben al gehoor gegeven aan deze oproep.

Behalve Vitelle Ginkgo zijn de supplementen niet onveilig, maar iedere vervuiling moet vermeden worden. Bovendien gaat het om producten die consumenten juist nemen om hun gezondheid te bevorderen

 Merk & Type Lotnummer Gehalte benzo(a)pyreen
 Ginkgo µg/kg
 All For You ginkgo biloba forte 1020

 Arkopharma ginkgo K31128

 Etos ginkgo biloba 20024924

 Hema ginkgo biloba 30839-4346

 Kruidvat ginkgo biloba 20013243/5

 Orthica ginkgo-24 1805048

 Pharma Nord bio-biloba 023191

 <1

 Toppharm ginkgo biloba forte 2029361

 De Tuinen ginkgo biloba 20025444/1

 Vitelle ginkgo 02KO76

Hoi zonnetje,

Een melding bij de Keuringsdienst van Waren kan ook altijd. Zij zorgen dan, indien nodig, dat de juiste informatie op de juiste plek terecht komt.

Met vriendelijke groeten

JB

zo
door zonnetje1958 - Aug 25, 2005 om 12:06
13 Antwoorden / 13 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Beste Jeroenbosch,

Dit is echt informatie that hits home!

Vraag die zich opdringt: Zou dit niet iets zijn voor Kassa en/of Radar, zodat het grote publiek dit ook komt te weten? Weet de Keuringsdienst van Waren hier al van?

Dit onderzoek bevestigt mijn ervaring: Inderdaad heb ik eerst lange tijd Bio-biloba gebruikt (de beste uit dit vergelijkend onderzoek) en daar totaal geen bijwerkingen van gehad! Omdat dit product erg duur is ben ik destijds overgestapt naar KV gingko, maar nu ga ik wel weer terug naar Bio-biloba.

Hartelijk dank voor deze zeer verhelderende reactie!

Zonnetje