ac
door acadabrajamm Jun 9, 2010 om 13:03
Voeding & gezondheid

Euro 15.00 betalen voor een ommetje?

Kunnen 65+ ers die absoluut niet tot
hun 67e kunnen doorwerken(als ze überhaupt nog werk hebben)
hulp verlenen?
Ammj.

818 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is de vraag?

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat u vrijwilligers werk bedoeld, tja dat kan, maar volgens mij kan het nooit verplicht worden gesteld.

Daarnaast zal er vast een reden zijn waarom ze absoluut niet tot hun 67e kunnen doorwerken. Als dit gaat om de fysieke toestand van iemand, kan je iemand dit dan verplichten? Ik denk het niet.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@acadabrajamm,

Als vrijwilligerswerk of als bijverdienste? ;-)

Het is natuurlijk van de gekke dat mensen in een tehuis moeten gaan betalen om een blokje om te kunnen gaan lopen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad meer dan van de gekke!
De vraag:: doet de regering acuut hier iets mee?
Ja of nee?

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

acadabrajamm

Dit is weer een mooi voorbeeld van de draconische balk-ellende die we nu achter de rug hebben. Hopelijk wordt die periode vanavond voorgoed afgesloten.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@acadabrajamm

Tuurlijk, iedereen zonder werk kan zich verdienstelijk maken indien dat men wenst. Normaliter doe je dat via een vrijwilligersorganisatie. Je bent dan vrijwilliger en €15,- vragen voor een ommetje, dat ga je gratis doen!

Mocht je werkloos worden en de pech hebben uiteindelijk in de bijstand terecht te komen, dan kan men je verplichten, werk aan te nemen of vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar op die leeftijd en mogelijke problemen met de gezondheid .... is mijn ervaring als vrijwilliger, dat je daar onderuit kan komen.

Of je moet bedoelen dat je zelf een zaakje op wil gaan zetten. Onze oudere medemens een leuk middagje bezorgen a €15,- Maar of dat zal gaan lukken? Bezuinigingen komen eraan, het plukken gaat beginnen. Dus dat middagje uit, zal uit je hart moeten komen, de meeste beursjes zullen [voorlopig] wel gesloten blijven.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt U de kwestie iets duidelijker omschrijven?

-Wat bedoelt U met 'hulp verlenen"? Aan wie, door wie?
-Aan wie zouden de €15.00 voor een ommetje betaald moeten worden?
-Waarom noemt U "absoluut niet door kunnen werken zo expliciet?

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@druifje,

Ter info:
Bejaarden moeten betalen voor ommetje
GRONINGEN - Bewoners van de tien verpleeghuizen van ZINN, met vestigingen in Groningen, Hoogezand en Haren, moeten voortaan betalen voor een blokje om. Als de bewoners samen met een van de medewerkers een ommetje willen maken kost ze dat 15 euro. Dat meldde directeur Wil Koopmans van ZINN dinsdag.

Ook voor een uitgebreide douchebeurt of een uurtje zwemmen moeten de bewoners in de buidel tasten. Douchen kost 21 euro en voor zwemmen moeten ze 42 euro op tafel leggen.

Volgens de directeur heeft ZINN zelf geen geld voor deze extraatjes, zoals ze het noemt. De extra's worden verzorgd door de medewerkers van ZINN, die daarvoor extra uren kunnen declareren.

Koopmans vindt niet dat de maatregel te ver gaat en ten koste gaat van minder bedeelde bewoners. „Sommige mensen gaan toch ook vaker op vakantie dan anderen?“

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is belachelijk dat de mensen daar ook extra moeten betalen voor een uitgebreide douche wat m.i. onder normale zorg valt in een verpleeghuis binnen de normale werktijden verricht hoort te worden.

Laat deze directeur maar eens de helft van het salaris inleveren. Daar kunnen een paar gewone personeelsleden voor aangetrokken worden.

Ik zou bijna elke verpleegbehoeftige bejaarde adviseren een overval te plegen. Dan heb
je elke dag recht op gelucht worden in de gevangenis.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Druifje, Kiran
Met ''hulp verlenen' bedoel ik hulp in verpleeg-en bejaardenhuizen, zieken en bejaarden die een dagelijkse 'frisse' lucht ommetje nodig hebben waarvoor
het verplegende personeel geen tijd heeft, in de voortschrijdende tekorten aan
personeel, wegens de bezuinigingen. Me dunk het is toch het eerste wat een mens nodig heeft.
En door wie? Door vrijwilligers!!!
Goedgesitueerden kunnen die "liefde" (!) inkopen, maar anderen niet.
Als alle RIJKE AOW'ers eens (vrijwillig) hun AOW in een fonds zouden onderbrengen, het zou een hoop agressie in de bevolking doen verminderen..
P/S
Het verplichte doorwerken tot je 67e bracht me op dat idee, met 65 nog geen AOW, dan tot je 67e een soort sociale diensttijd 65 plus instellen, ter overweging.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ acadabrajamm

Het lijkt mij een goed idee om een sociale dienstplicht voor jongeren die er niet in slagen een baan te vinden in te stellen.

Ook hangjongeren zouden i.p.v. dagelijks rond hangen b.v. kunnen helpen tijdens etenstijd van b.v. bejaarde demente mensen. Dan krijgen die ook eens een goede maaltijd binnen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat die directeur helemaal gelijk heeft als hij 'activity based costing' wil invoeren.... ;-(.

Lijkt me dan voor de hand liggen dat we datzelfde cafetaria model toepassen op de regulier aangeboden zorg vanuit dat bejaardenhuis! De oudere kiest dan voor welke diensten van het zorgcentrum hij/zij zelf nog wil betalen..... Hoe zou die directeur op zo'n stelling reageren?

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk hebben de oude vandagen 65+ genoeg geld op hun rekenin-
gen...Dus kunnen ze best bijdragen voor al die extra's die ze willen heb-
ben...De oudjes zijn al zo verwend en denken dat iedereen voor hun klaar moeten staan als ze even kikken....Zelf houden ze met anderen ook geen rekening meer...Ze leven nog alleen in hun eigen wereldje....

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

plebpleb schreef op woensdag 9 jun 2010, 16:57: Eigenlijk hebben de oude vandagen 65+ genoeg geld op hun rekenin-
gen...Dus kunnen ze best bijdragen voor al die extra's die ze willen heb-
ben...De oudjes zijn al zo verwend en denken dat iedereen voor hun klaar moeten staan als ze even kikken....Zelf houden ze met anderen ook geen rekening meer...Ze leven nog alleen in hun eigen wereldje....

Dus als die ouderen geconfronteerd worden met allerlei elektronische hulpmiddelen waar ze niet op zaten te wachten dan moeten ze daar maar voor gaan betalen omdat jij denkt dat die ouderen voldoende centjes hebben....

Heb je in je directe kring een hulpbehoevende oudere? Niet te zwaar hulpbehoevend want dan mogen ze alleen naar specifieke verpleeginstellingen... Heb je je hele leven trouw premies betaald voor zorg die je dan toch maar even niet meer krijgt. Het zou mijns inziens anders zijn als ze nooit zelf voor die zorg betaald zouden hebben......

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Dit is Vraag & Beantwoord.
Discussie is de andere kant op. ;)

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

kiran

De vraag is de titel van het bericht: mag er geld gevraagd worden voor de verzorging die nu in het gewone zorgpakket zit?

Antwoord: het zal in de toekomst zeker toegestaan worden, maar dan leven we echt wel een cultuur van ikke ikke en de rest kan stikke.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op woensdag 9 jun 2010, 17:40: kiran

De vraag is de titel van het bericht: mag er geld gevraagd worden voor de verzorging die nu in het gewone zorgpakket zit?

Antwoord: het zal in de toekomst zeker toegestaan worden, maar dan leven we echt wel een cultuur van ikke ikke en de rest kan stikke.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

Er bestaat geen gewoon pakket meer.
Iedereen heeft tegenwoordig een indicatie op maat, een "zorgzwaartepakket"en daar zit alles in wat iemand aan zorg nodig heeft.
Elk zzp staat voor een bepaald aantal uren en als er meer zorg nodig is kan door een hogere indicatie aan te vragen de zorg uitgebreid worden.
Helaas telt dat niet voor de ommetjes en andere "extra"dingen.Dat valt of staat met het aantal personeel en/of vrijwilligers.
En (uit ervaring gesproken) het gebeurt helaas nog erg vaak dat familie de zorginstelling op alles aanspreekt, zelf niet meer mee wil naar ziekenhuis, alleen 's avonds op bezoek komt en geen tijd heeft/neemt om leuke dingen te doen.
Want "daarvoor woont moeder toch in een verzorgingshuis?"
Helaas, zo makkelijk is het niet meer.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

duif2

Onzin!!! Het normale pakket is de zorg die iemand behoeft zonder formuleren en indicaties. Het is de menselijke maat die wij in de huidige cultuur in rap tempo de nek omdraaien. Jouw tekst is daar een mooi voorbeeld van. Iets accepteren wat in wezen zo rot is als een mispel en daar doodleuk achter gaan staan. Nogmaals: onzin en nog eens onzin!!! Straks moet je nog een voucher inleveren als je wilt dat de luier wordt verschoond.

Met vriendelijke groet, ReadAC/Pedro

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

kiran schreef op woensdag 9 jun 2010, 17:15: Beste mensen,

Dit is Vraag & Beantwoord.
Discussie is de andere kant op. ;)

Je hebt helemaal gelijk. Vraag is mijns inziens in de foute rubriek gesteld. De initiator bepaald.... Het systeem zou dit moeten kunnen oplossen?
Ik vind de discussie waar deze ook gevoerd moge worden in elk geval nuttig!

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........Onzin!!! ........ Als dit slaat op ZZP (zorgzwaartepakket): dat is zeker geen onzin! Dit is ingevoerd m.i.v. 1-1-2010. Meer info: ff googelen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op woensdag 9 jun 2010, 18:19: duif2

Onzin!!! Het normale pakket is de zorg die iemand behoeft zonder formuleren en indicaties. Het is de menselijke maat die wij in de huidige cultuur in rap tempo de nek omdraaien. Jouw tekst is daar een mooi voorbeeld van. Iets accepteren wat in wezen zo rot is als een mispel en daar doodleuk achter gaan staan. Nogmaals: onzin en nog eens onzin!!! Straks moet je nog een voucher inleveren als je wilt dat de luier wordt verschoond.

Met vriendelijke groet, ReadAC/Pedro

Helaas werkt het toch zo.
Je kan het er mee eens of oneens zijn, maar dat is de manier waarop de zorg tegenwoordig bekostigd wordt.
Dat wil niet zeggen dat ik er achter sta, vertel jij mij maar wat we er tegen kunnen doen...
Wat pas onzin is, is dat stukje over die voucher voor een "luier verschonen".

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus kunnen ze best bijdragen voor al die extra's die ze willen heb-
ben

Al die extra`s???
Een wandelingetje en een uitgebreide douchebeurt noem mij extraatjes??

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

mij=jij

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kun je als je niet meer kunt werken, vrijwilligerswerk gaan doen. Het UWV stuurt dan ook regelmatig mensen door, die slecht bemiddelbaar zijn. Maar verplichten wordt lastig. Enerzijds moet je als je werkeloos wordt beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Anderzijds kun je WAO/WIA-ers helemaal niet verplichten; die zijn niet voor niks afgekeurd. En verder mag vrijwilligerswerk natuurlijk nooit een betaalde baan vervangen. Dat zou effe lekker zijn! Goedkope oplossing.
Mijn ervaring is dat organisaties helemaal niet zitten te wachten op mensen die tegen heug en meug 'moeten'. Onze vrijwilligerscentrale stuurt dan ook alleen mensen door die gemotiveerd zijn en die wij geschikt vinden.
Dat neemt niet weg dat er ontelbare vrijwilligers zijn die - ook als ze zelf iets mankeren - enthousiast op een af andere manier zich belangeloos inzetten voor de gemeenschap.
En verder moeten middelbarescholieren tegenwoordig allemaal een maatschappelijke stage doen. Periodiek een wandeling met hulpbehoevenden zou daar wellicht ook in passen.