co
door condor Nov 23, 2008 om 20:34
Voeding & gezondheid

Fair trade

Verkade is met zijn chocoladerepen overgegaan op fairtrade. Prima hoor, daar heb ik niets op tegen. Maar wat wel heel vreemd is: Het gewicht van de reep (o.a. cappuccino) is van 85 gram naar 75 gram gegaan en de prijs (bij AH) van € 0,74 naar € 0,95. Oftewel 10 gram minder en € 0,21 duurder!!!

946 11 Rapporteer

stacey
door stacey - Nov 23, 2008 om 20:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Waarschijnlijk omdat hij met hetzelfde gewicht anders 40 cent duurder had moeten worden en dan verkopen ze het niet zo makkelijk wellicht, nu lijkt de `schade`beperkt.

Mensen letten veelal meer op de prijs die betaald moet worden dan op het gewicht dat ze voor de prijs krijgen.

Groetjes,

akkefiet
door akkefiet - Nov 23, 2008 om 20:51
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Eerlijk zullen we alles delen......
Toch ?!

brynnar
door brynnar - Nov 23, 2008 om 21:06
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Een verschil van € 0,21, maar wat belangrijker is: de cacaoboer wordt hierdoor eens niet uitgebuit en de kans dat er slavernij is gebruikt is ook klein.

Daar heb ik wel 21 cent voor een reep chocolade voor over.

Mvgr - B

co
door condor - Nov 23, 2008 om 21:08
33 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb die € 0,21 er ook wel voor over als het dan maar echt bij die boer terecht komt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2008 om 10:16
16950 Antwoorden / 202 Vragen

hallo Condor, heeft u niet dat programma gezien waar met name producten (veel bij AH) naar voren kewamen waar men de inhoud had verkleind?

co
door condor - Nov 24, 2008 om 10:20
33 Antwoorden / 16 Vragen

Ja, die uitzending heb ik gezien maar hier gaat het om het merk Verkade. Ik had er alleen bijgezet dat ik het had gekocht bij AH omdat de prijzen nogal eens willen verschillen.

an
door ankhor - Nov 24, 2008 om 14:24
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ja zo gaat dat, en trouwens al jaren. Want iemand die een chocoladerepen museum had, (de wikkels dan) liet ens duidelijk zien dat de repen met de jaren steeds kleiner werden. En het lag dus niet aan ons.

Maar bij AH kan je altijd kijken naar de prijs per kilo. Al moet ik toegeven dat het wel wat groter en duidelijker neergezet zou kunnen worden. Want soms heb je wel een loepje nodig.

co
door condor - Nov 24, 2008 om 14:35
33 Antwoorden / 16 Vragen

Nog even een opmerking over dat gele balkje: ik heb dit niet bewust gedaan. Ik klikte op "reageren" en het balkje werd geel. Een beetje krom eigenlijk dat je als je wilt reageren alleen maar op het puntje ernaast moet klikken. Betekent dat balkje niet zoiets als "beste antwoord"? Het is een prima antwoord maar niet het beste van allemaal namelijk.

ma
door mattjeu - Nov 24, 2008 om 14:43
21 Antwoorden / 0 Vragen

gaat die 40% extra opbrengst dan ook naar de boeren die de cacaobonen telen, of gaat 35% gewoon rechtstreeks in de opbrengst van de keten, de "administratieve kosten" en de andere "extra" kosten die fairtrade met zich meebrengt...?

(ik geloof dat fairtrade bovenop de inkoopprijsprijs van elk product 50% zet om zo kosten te kunnen dekken..)

ma
door mattjeu - Nov 24, 2008 om 14:46
21 Antwoorden / 0 Vragen

sorry verkeerd gelezen.. het is 31,3 % prijsstijging

tr
door transmoto - Nov 24, 2008 om 18:21
18 Antwoorden / 6 Vragen

Als een product geïmporteerd tegen 50% kosten van de inkoopprijs is dat heel schappelijk. Meestal hebben we het over 100% of meer verhoging voor de importeur.
Als je dan ook nog kijkt hoeveel werk er bij Fair Trade tegenover staat dan is dat redelijk.
Fair Trade heeft extra kosten doordat het gaat om kleinschalige inkoop in het land van oorsprong. Bovendien betalen ze de producenten meer dan de reguliere handelaars en helpen ze de producenten met het ontwikkelen van een goede productiemethode en een goede manier van export.
Wil je een reep chocola kopen tegen de laagste prijs en bekommer je niet om de kleine boer in ontwikkelingslanden dan moet je geen Fair Trade artikelen kopen. Ga naar de Lidll en koop de goedkoopste reep die je kan vinden.
Heb je begrip voor de uitgebuite boer die je cacao geproduceerd heeft en gun je hem een eerlijke prijs dan kost dat je iets.