sm
door smeijers Oct 26, 2014 om 11:41
Voeding & gezondheid

Gedroogde krenten en rozijnen

we eten dagelijks kwark met noten en rozijnen. sinds kort wel ik deze rozijnen en spoel ze af. voorheen deed ik dat nooit.
Zijn deze gedroogde vruchten gewassen waardoor schoonspoelen niet nodig is?

9924 9 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 26, 2014 om 12:07
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Het drogen doen ze juist om vocht te onttrekken, hierna wassen zou dat het logischerwijs teniet doen.

Het nut voor het wellen in de kwark ontgaat mij een beetje. Bij een cake bakken zou het wel zinvol zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 26, 2014 om 12:12
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En toch wassen ze ze :-).
Althans bij 'repack'.

sm
door smeijers - Oct 26, 2014 om 15:06
12 Antwoorden / 6 Vragen

waar het mij omgaat is: de pakjes gedroogde rozijnen en krenten bij de supermarkt op de hoek..
zijn die gewassen in de verpakking gekomen?

gerbera
door gerbera - Oct 26, 2014 om 15:57
7466 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik kijk naar die kleine rode doosjes waar je, en vaak ook kinderen, de rozijnen uit eet mag ik er van uitgaan dat hier op geen insecticide zitten. Daar hebben we de voedsel en warendienst voor die daar toezicht op houden. Maar mocht u het niet vertrouwen kunt u ze voor de zekerheid gewoon even afspoelen en daarna drogen met bv. een theedoek. Blijkbaar zijn we nu in een periode beland dat men zich afvraagd wat er allemaal wel mis kan zijn met ons voedsel. Straks komt er een met de vraag of de vogelpoep wel van de graankorrels is afgespoeld voordat wij het consumeren.

sm
door smeijers - Oct 26, 2014 om 16:18
12 Antwoorden / 6 Vragen

kijk ik heb het niet over vogelpoep..op graankorrels.
het gaat mij om de zakjes die in de supermarkt worden aangeboden, en het lijkt me een alleszins reële vraag..( straks komt er nog een ..) .ik heb vroeger ook nooit de kleine doosjes met rozijnen voor de kinderen gewassen.

snah
door snah - Oct 26, 2014 om 17:11
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Smeijers ,

Mijn advies is altijd wassen ( ook al staat er op de verpakking dat wassen niet nodig is )
Je weet nooit wat er gebeurd voordat de handel in de verpakking gaat .

Ik zag laatst een chinese kok op de tv die het heel raar vond dat wij rijst niet eerst waste voor het koken , zelfs de rijst waarbij wassen niet nodig is ook eerst wassen , wist ik niet .

Hans

pi
door pieterwolters - Oct 26, 2014 om 17:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Bij rijst wassen speelt nog wat anders mee: daarbij spoel je de rijstmeel die aan de korrels zit weg waardoor het minder papperig wordt.

costnix
door costnix - Oct 26, 2014 om 17:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als de rozijnen meegebakken worde, is wassen totale onzin.
Rijst wordt of gebakken of gekookt en ook dan is he spoelen niet nodig.
Maar als u er zich prettig bij voelt, "va votre corridor" en was ze.

ltmvz
door ltmvz - Oct 26, 2014 om 18:38
949 Antwoorden / 18 Vragen

Wat ik er ooit over gelezen heb weet ik niet meer, maar sindsdien was ik rozijnen en krenten altijd dubbel zo fanatiek als overige in aanmerking komende levensmiddelen.