lelyonnais
door lelyonnais Dec 3, 2009 om 11:49
Voeding & gezondheid

Het nut van voedingsupplement

Na het lezen van verschillende fora's, wordt er door vele mensen kritiek gegeven over voedingsupplement.
Er wordt gesuggereerd dat men "beter" moet eten, gevarieerd etc...etc...
OK!.....gedeeld mee eens, het is de basis van gezond zijn en blijven!
Maar, vele mensen slikken medicijnen die een negatief invloed heeft over ons dagelijks functioneren, en juist hier zijn voedingssupplementen nodig!
Een medicijn die ik bv moet slikken heeft een negatieve invloed op mijn welzijn en het is: cholesterolverlager. Lees men de productinformatie, staat genoeg geschreven over de gevolgen van deze, maar ja!....ik moet ze wel slikken he?
Ik eet gezond, gevarieerd etc... Mijn gewicht is voor mijn leeftijd "goed" te noemen, al mag het een paar kilo's minder. Doch door de cholesterolmedicijn is een gewicht toenaam normaal.
Mijn huisarts die ik bezocht i.v.m. veel pijnen in de kuiten(bekende gevolge van deze medicijn), adviseer mij om Q10 te nemen gelijk met de cholesterolverlager.
Mijn zoektocht op google levert dit op:

Behalve een tekort aan vitamines en sporenelementen zijn er ook tientallen medicijnen die de productie ervan negatief kunnen beïnvloeden! De bekendste categorie medicijnen met deze storende invloed zijn cholesterolverlagende medicijnen (zgn. statines).

Dus is het wel waar en het heeft niet per se te maken met hoe gezond we eten, de cholesterol verlagers hebben degelijk negatieve invloed......

Na te hebben gestopt met de cholesterol tabletten (op advies van de huisarts), merkt ik al na één dag verbetering met trappen lopen en gewoon lopen! Ik moet een week dus stoppen met de cholesterol tabletten, en daarna weer beginnen met als extra de Q10 supplementen.
Gezien vele reactie op onze site met mensen die eveneens cholesterolverlagende middel (moeten) nemen, vroeg ik mij af welke ervaringen/nadelen mensen hebben met de inname van de medicijnen, en eventueel na het nemen van de Q10 of andere voedingssupplementen.

(met de vernieuwde site is te veel informatie weg)

m.v.g. Robert

1085 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf u opgroei periode wordt het belangrijk wat voor een voeding u krijgt wordt ook vertelt maar ik en mijn vrouw hebben toch echt geen voedsel gekregen wat daar onder word verstaan.
Ten eerste met de honger wint waren we allebei rond 25 jaar dus wel een belangrijke tijd voor opgroeien.
Voor die tijd was het een en al armoe(crisis) dus was het ook mondjesmaat.
Dan spreek oog nog mee (het belangrijkste) wat krijg je mee van je ouders wat voor een genen die kun je dus nooit meer kwijt raken en DAAR KOMEN DUS DE VOEDSEL AANPASSINGEN ter sprake.
Vr.grt. Valerius

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Valerius, U heeft het mis als antwoord op mijn vraag! Ik kan me indenken natuurlijk dat een gezonde basis in je jeugd etc... belangrijk is, maar volgens ALLE topic's over gezond eten.....moet men doch ALTIJD gezond eten of niet?
Het gaat hier over cholesterolverlagende middel en voedingssupplementen.

m.v.g. Robert.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

25 jaar moet 15 jaar zijn
Valerius

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

in het algemeen kunnen voedingssupplementen nooit kwaad, baat het niet schaad het niet. alleen hele hoge doseringen kunnen schadelijk zijn. het is bekend dat veel medicijnen mineralen en andere elementen sneller afbreken. en op gevorderde leeftijd worden voedingssupplementen juist aanbevolen. een heel gevarieerd eetpatroon is het beste maar in onze haastmaatschappij hebben velen daar geen tijd voor.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Robert
Het blijft toch een vraag waarop men het antwoord moet schuldig blijven elk menselijk lichaam reageert altijd anders op bepaalde voedingssuplementen.
Bijvoorbbeld mijn achtkleinkind heeft een allergie voot glute dus als men dus daar ook glute vrije supplamenten bestaan, maar meestal is dit dan niet het feit.
Alleen al het feit u kom je er achter wat goed is voor een bepaald persoon en voor andere dus niet. alleen maar door uitproberen en dan de gevolgen maar afwachten.
Eigelijk is hier dus geen antwoord voor.
Maar dus even terug te komen op mijn 1e reactie Een gezonde levens stijl blijft toch altijd het belangrijkste om dus een goede weerstand op te bouwen.
Ik den k dat er toch een hoop van die supplamenten een kwestie is van verkopen en de mensen er op attent maken zo als het ook met de medicijnen veel voorkomt. De medicijnen industrie wil geld verdienen en dit zal ook wel met dus vraag verband hebben. Vertel de mensen wat ze nodig hebben zonder de mens eerst eens goed te onderzoeken.
Met vr.grt.Valerius

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@collega lelyonais,

Pakweg 2 jaar geleden ben ik tegen het advies van mijn huisarts in, rigoreus gestopt met het slikken van ch.verlagende medicijnen. Ik heb hem meegedeeld dat ik niet langer wenste deel te nemen aan een hype. Hij ging er mokkend mee accoord, maar ik moest me dan wel tenminste 2 keer per jaar melden om mijn gezondheidstoestand door te spreken. Nou daar had ik geen problemen mee. Vanaf het moment dat ik stopte voelde ik me een stuk beter. Na overleg is pakweg anderhalf jaar geleden mijn partner ook gestopt en die heeft dezelfde ervaringen als ik. Wij gebruiken geen voedingssupplementen maar eten wel heel gevarieerd en dan vooral veel fruit en groenten. Maar zo nu en dan (vaak een keer in de maand) een lekker patatje en/of gebraden kippenpootje slaan we ook niet af.

Met collegiale groet, Pedro.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Pedro,

Die zelfde gedachten heb ik ook om eventueel te stoppen met de cholesterolverlagende middels. Maar, ik ben niet alleen geopereerd als hartpatiënt, heb 5 jaren geleden een beroerde gehad, en 3 jaren geleden weer een klein aanval nog gehad.
Gezond eten!...het toverwoord! ....Wat is tegenwoordig nog gezond? Eerst is iets gezond en vervolgens later niet meer volgens onderzoekers.
Gezond eten wordt binnenkort een wetenschappelijk verplichte studie als het zo verder gaat! Grapje uiteraard!!!

Mijn huisarts is geen medicijn verstrekkende arts, in tegendeel. Ik zal het met hem overhebben! Mijn echtgenote kan wel een struikelblok zijn omdat zij altijd bang is dat er met mij weer iets gebeurd!

Eten doen we wel gezond volgens mij, genoeg fruit, groenten en vis eten. Als echte Bourgondiër, drink ik elke dag mijn 2 port met eventueel een stukje kaas. Een glas wijn ontbreek meestal niet aan tafel. Alles moet uiteraard met mate worden genuttig....door de bloedverdunners gegeven van 4.2 moet ik erg veel opletten op drank!!! Dus op feesten ben ik meestal de BOB....

Met mijn kleinkind wil ik lopen maar niet rennen. Gewoon achteraan lopen en opletten wat er uitspook met zijn 2 jaar! En juist hier zijn de cholesterol medicijn in de weg!

Goede raad is "duur" Pedro, maar het is wel de overweging waard volgens mij!

Met vriendelijke groet, Robert

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lelyonais,

Er is al veel geschreven over statines waarbij de belangrijkste ,Ivan Wolffers dit naar mijn mening het zuiverste heeft beschreven.
Samengevat schrijft hij dat een statine in wezen geen medicijn is want een medicijn is er om een ziekte te genezen terwijl een statine bedoeld is om een hoger cholesterol naar beneden te brengen waarbij het argument is dat het de KANS
s t a t i s t i s c h verlaagt te overlijden aan hartfalen/hersenbloeding.
Een statistische kans waarbij men niet over tientallen maar enkele jaren spreekt.
Dit afgezet tegen de nadelige bijwerkingen die statines toch vaak hebben is het nog maar de vraag of statines wel in zulke hoeveelheden moeten worden geslikt.

En dan, voedingssupplementen.
Het baat het niet, het schaad ook niet gaat ook niet op.
Slechts in enkele gevallen is een (enkel) voedingssupplement nodig en voedingssupplementen zijn zeker niet zonder gevaren!
Er zijn immers vitamines en sporenelementen waarvan men er zeker niet teveel van mag slikken.
Vooral in het alternatieve circuit komt men hoeveelheden tegen die al dicht bij de gevaarlijke grens aan liggen.
Pas na een goed bloedonderzoek kan men kijken of een voedingssupplement nodig is.
Op dit internet wordt er veel geschreeuwd en veel te vaak (vaak verboden) rotzooi aangeboden.

Samenvattend; heeft men teveel last van bijwerkingen van een voorgeschreven statine bedenk dan dat een statine dus niet geneest, hooguit dat men wellicht een jaartje eerder zou kunnen sterven en u dus de keuze heeft in dit geval tot de bijwerkingen accepteren of zonder die bijwerkingen verder/beter/ maar wat korter te leven.
(van gevaarlijk oversteken leeft men zeker korter!)

In de bibliotheken vind men zowieso het boek Medicijnen waarvan men niet de laatste maar de een na laatste uitgave eens zou moeten gaan inzien.
Het werkt echt verhelderend wat het slikken betreft.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste grootvader,

Een meesterlijke antwoord! Zeer duidelijk informatie die relevant genoeg is om de juiste beslissing te nemen.
Binnenkort heb ik weer een afspraak met mijn huisarts en zal dat allemaal voorleggen. De antwoord van read was evenzeer duidelijk en bied inderdaad een oplossing voor mij. In sommige tijden van vakantie gaan zoals deze oud op nieuw in de Eifel, willen we veel met de hondjes gaan wandelen. Ik zal zeer waarschijnlijk tijdelijk stoppen met die cholesterol tabletten voor die tijd van vakantie.

m.v.g. Robert