mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Nov 15, 2023 om 12:59
Voeding & gezondheid

Hoelang blijft roggebrood goed buiten de koelkast?

Ik eet graag roggebrood van een bepaald merk (Bolletje). Helaas moet je die volgens het etiket in de koelkast bewaren. Jammer, want een natte en koude plak vind ik minder lekker. Hoe snel bederft dit roggebrood buiten de koelkast? En wat maakt roggebrood van dit merk bederfelijker?

8899 14 Rapporteer
me
door mein33 - Nov 15, 2023 om 13:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een geopend pakje verpakt roggebrood  gaat redelijk snel schimmelen als het buiten de koelkast wordt bewaard en dat komt omdat het geen gedroogd roggebrood is.
U kunt uiteraard wel in de loop van de ochtend het roggebrood dat u die dag wil eten uit de koelkast halen zodat het op kamertemperatuur komt, dat levert geen enkel probleem of gevaar op.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 15, 2023 om 13:16
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Deze link geldt denk ik ook voor Bolletje.

Hoe lang is roggebrood houdbaar?

Roggebrood blijft 3 tot 5 dagen vers bij kamertemperatuur. Om te voorkomen dat het brood snel droog wordt, kan het het beste bewaard worden in een koele, donkere en vochtige omgeving, zoals de koelkast. Als deze omstandigheden goed zijn, kan roggebrood zelfs 2 weken in de koelkast bewaard worden. Om ervoor te zorgen dat het brood zo vers mogelijk blijft, is het aan te raden om het brood volledig af te dekken met een vochtig stuk kaasdoek bij het bewaren ervan.

Roggebrood kan ook in de vriezer bewaard worden. Als het brood afzonderlijk wordt ingevroren, kan het zo’n 3 maanden houdbaar blijven, maar als ze als plakjes worden ingevroren, dan kan de houdbaarheid oplopen tot 6 maanden. Als roggebrood uit de vriezer gehaald wordt, moet het op kamertemperatuur komen voor het gegeten wordt.

Ja
door JannyBoe - Nov 15, 2023 om 13:20
516 Antwoorden / Vragen

Probeer de consumentenservice van Bolletje eens.

th
door thieu - Nov 15, 2023 om 13:22
148 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik in de winkel kijk naar "het roggebrood" staat dat nooit in de koeling. Gewoon koel en donker bewaren, maar niet in de koelkast. Bij donker Fries roggebrood wordt er een uitzondering gemaakt omdat dat meer vocht bevat.
Maar, het lijkt me simpel, je kunt het roggebrood dat je denkt te eten een paar uur (of de avond tevoren) uit de koeling halen en afgedekt  bewaren.
https://www.broodvansoma.nl/blog/brood-bewaren/

rj
door rjw Nov 16, 2023 om 13:29
3262 Antwoorden / 5 Vragen

In de winkel zit het nog in een gesloten verpakking. En als het vers (onverpakt, bij een bakker) wordt verkocht is het bedoeld om het snel op te eten.

marita5
door marita5 - Nov 15, 2023 om 13:32
11514 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin - Nov 15, 2023 om 13:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U kunt de plakjes roggebrood ook in de vriezer bewaren, per plakje ingepakt en dan alles bij elkaar in een diepvrieszak doen met een zip sluiting. Meer dan een maand houdbaar. Als u het 's-morgens wilt eten, 's-avonds een plakje (of meerdere plakjes) eruit halen, wel in een zakje leggen, de volgende ochtend is het en ontdooit en nog "vers".

ro
door ronny530 - Nov 15, 2023 om 14:01
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan wel kloppen dat roggebrood niet in het koelschap van de supermarkt bewaart wordt omdat het roggebrood luchtdicht verpakt wordt.
Pas na openen van de verpakking is het roggebrood nog beperkt houdbaar en dient koel en donker bewaart te worden om de schimmelvorming te vertragen.
Een koelkast is daar uitermate geschikt voor omdat de temperatuur een constante waarde heeft.
Bewaren in een donkere keukenkast is verre van ideaal omdat de temperatuur in die kast bijna net zo hoog is als de keukenruimte waardoor schimmels de kans krijgen om zich te gaan vermenigvuldigen.
De bederfelijkheid is niet alleen voor roggebrood van Bolletje van toepassing maar voor alle roggebrood die verkrijgbaar is.

Analoog
door Analoog - Nov 15, 2023 om 14:18
137 Antwoorden / Vragen

Ik heb ander merk roggebrood (gele verpakking) en dat heb ik vaak in een goed afgesloten bakje in het keukenkastje te staan, alleen zomers in koelkast, want roggebrood uit de koelkast vind ik ook minder en ik doe er zonder problemen of verlies van smaak 2 weken mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 15, 2023 om 15:40
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MWH,

Ik raad u aan om roggebrood per stuk verpakt te kopen zoals bijgevoegde foto.

rj
door rjw Nov 16, 2023 om 13:30
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Lekker nog meer afval produceren. Goed bezig! Je kleinkinderen zullen je dankbaar zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 16, 2023 om 15:38
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Als ik het beschimmelde Roggebrood weggooi, is dat toch ook zonde?

Er zijn trouwens speciale afvalbakken voor plastic.

JMA2
door JMA2 Nov 17, 2023 om 00:03
116 Antwoorden / 2 Vragen

Maar ts wil Bolletje. Geen ander merk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 15, 2023 om 20:52
2057 Antwoorden / Vragen

Roggebrood (van alle merken) schimmelt verrassend snel, net iets minder snel dan brood.

in
door inno1 - Nov 16, 2023 om 09:23
118 Antwoorden / Vragen

Gewoon Fries roggebrood blijft bij mij weken goed. Gewoon in de la leggen. Nog nooit schimmel gezien. Natuurlijk wordt het langzaam droger, maar bederven doet het niet. En de koelkast heeft mijn roggebrood nog nooit gezien.

mo
door mof - Nov 17, 2023 om 12:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bewaar roggebrood nooit in de koelkast. Bij mij droogt het eigenlijk alleen uit als het open ligt dus stop ik het in een afgesloten doosje. En, als je graag roggebrood eet, zoals ik, blijft het nooit zolang liggen dat het gaat schimmelen.

Ja
door Jan Oostijen - Nov 17, 2023 om 13:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Van Dijk's roggebrood uit Sint Johannesga kun je goed bewaren in een kunststof bewaardoos in het keukenkastje!

th
door thieu - Nov 17, 2023 om 14:13
148 Antwoorden / 0 Vragen

In antwoord op RJW en Ronny530,
 Net nog een pakje Fries roggebrood gekocht en het is zéker niet luchtdicht verpakt.
Je kunt het pakje simpel openvouwen.
Wordt dus allemaal ongekoeld in de winkel aangeboden.
Zoals ik dus op die site vond, voor het bewaren wordt bij donker Fries roggebrood een uitzondering gemaakt omdat dat meer vocht bevat.
Maar ook dat wordt in de winkel ongekoeld (en niet luchtdicht verpakt) aangeboden, waarschijnlijk omdat de omzetsnelheid hoog genoeg is.