Hoortoestel
Ik wil op dit moment mijn 7 jaar oude cros-hoortoestellen vervangen, helaas kom ik tot de conclusie dat deze markt niet heel transparant is. Buiten het feit dat verzekeraars dit heel moeizaam vergoeden (zilveren kruis) Bieden alleen toestellen met verouderde technieken aan, (niveau 2015) is het ook lastig om een goede vergelijking te maken bij verschillende aanbieders voor een vrije markt toestel op gebied van prijs, functionaliteit, kwaliteit en eventuele levertijd. De markt is ook heel sterk ingesteld op senioren van 70+ m.b.t. Openingstijden van de hoor studio's
Misschien heeft u iets aan deze link:
https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/krijg-ik-een-hoortoestel-vergoed
en nog eentje
https://www.seniorzorg.nl/beste-gehoorapparaat/
Probeer eens een ECHTE audicien speciaal zaak i.p.v. zo'n neppe keten met tig filialen, bij voorkeur in uw eigen omgeving/buurt. Vaak is het afstellen enz. Een echt vak apart.
Ooorspronkelijk zijn hoortoestellen voornamelijk voor ouderen vt.
Maar door gedrag van het jongere spul moet men veel eerder aan die dingen.
De techniek wat betreft de hoortoestellen en telefoons lopen niet synchroon.
Voor de goede orde, de Verzekeraars vergoeden alleen de noodzakelijke basis zaken.
Want het is een hulpmiddel.
Wat betreft mijn mening mbt verzekeraars en specialisten? Tja.............
ik ken iemand die zonder hoortoestel werkelijk stokdoof is. Heeft ook allerhande koppelingen met de tv, deurbel en telefoon.
En de vergoeding?? zie wat ik eerder schreef. Dit persoon krijgt dus niets vergoed (en is ook nog flink op leeftijd).
Dus is echt helemaal afhankelijk van die kleine dingen vol techniek.
Toch haak ik even in op "Maar door gedrag van het jongere spul moet men veel eerder aan die dingen."
Veel ouderen van nu zijn de festivalgangers van de jaren70 vorige eeuw (denk aan KralingenPop, Blokker). Dat was een.
Twee. Slechthorendheid kan vele diverse oorzaken hebben, leeftijd is daar een van net als gehoorschade door hard geluid. Wellicht minder bekend is bijv plotse doofheid. Daarvan is de oorzaak vaak niet te achterhalen en kan het een ieder overkomen ongeacht leeftijd, sociomaatschappelijke status, onderliggend lijden etc.
Toch zit er wel wat in de opmerking van @VANLOTJEGETIKT over dat 'jonge spul' volgens dit artikel.
"het jongere spul" klinkt als een boomer die vergeten is dat hij/zij ooit jong is geweest. Normale mensen gebruiken dat soort terminologie niet. Je kunt ook stellen dat veel van die ouderen die gehoorapparaten nodig hadden hun gehoor hebben verziekt door geen gehoorbescherming te dragen op het werk, toen ze nog jong waren. Dat doen jongeren van nu tenminste wel....
Normale mensen gebruiken de term 'boomer' ook niet ;)
Die jongeren van nu gaan nu juist niet zo zorgvuldig met hun gehoor om zoals hier te lezen is.
De toestellen die de verzekeraar wel vergoed zijn feitelijk de toestellen die je vijf jaar geleden zelf had moeten betalen en vermoedelijk nog wel wat beter ook. Maar als je echt ook zoek bent naar het nieuwste van het nieuwste zul je dat inderdaad zelf moeten betalen.
Hoortoestellen zijn serviceproducten waarbij de techniek sec voor de doelgroep nauwelijks een rol speelt. Heel oneerbiedig daar snappen de meeste klanten toch weinig van maar vriendelijk geholpen worden en nog tien keer terug kunnen komen is wat de doelgroep waardeert en daar richt de markt zich dus ook op.
Een hoortoestel is een medisch hulpmiddel die van uit de basisverzekering vergoed wordt maar zonder extra toeters en bellen want het is de bedoeling van een hoortoestel dat u kunt horen en meer ook niet. Voor extra functionaliteiten dient u zelf diep in de buidel te tasten omdat die niet medisch noodzakelijk zijn. De markt is helemaal niet 70+ ingesteld omdat u en iedereen voor een gehoormeting een afspraak dient te maken en omdat hoorstudio's en winkelketens enkel tijdens winkeltijden geopend zijn dient iedereen ongeacht de leeftijd een afspraak te maken.
Geachte John,
Een soortgelijke vraag is hier al eerder gesteld,klik op de volgende link :
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/servicecontract-gehoorapparaten
Beste John,
Zoals je waarschijnlijk weet, maakt een audicien een audiologisch meetrapport van je oor en op basis van dit rapport val je in één van de categorieën 1 t/m 5. Stel dat uit het rapport komt dat je in categorie 3 valt, dan vergoedt de ziektekosten verzekeraar 75% van de waarde van een toestel die valt in categorie 3. Kies je ervoor om een toestel te nemen die in een hogere categorie valt, dan krijg je niets vergoed.
De vergoeding valt onder de basisverzekering en is daarom voor iedere ziektekosten verzekeraar gelijk. Er zijn een aantal aanvullende verzekeringen en dan ook nog in de meerdere sterren aanvullende, die soms iets extra’s vergoeden, (batterijen of een onderhoudsbeurt) maar dat is minimaal. Maar een aanvullende verzekering vergoed geen toestel in een hogere categorie dan de categorie die uit het audiologisch meetrapport volgt.
Je schrijft dat je een cross-hoortoestel hebt. Waarschijnlijk heb je dan één oor die heel slecht hoort.
Deze zal je toendertijd zijn voorgeschreven ook op basis van een audiologisch meetrapport.
Wil je dit systeem weer hebben, dan moet je je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een audiologisch centrum en niet naar een audicien. Als een audiologisch centrum zegt dat je in categorie 4 of 5 valt, dan kom je weer in aanmerking voor een cross systeem. Vergoeding voor het gehele systeem is 75%. Ook het zilveren kruis zal dit vergoeden. Mijn vrouw heeft onlangs het gehele traject doorlopen en zit nu in de proefperiode van het dragen en testen van een cross systeem. Onze verzekeraar is ook zilveren kruis en deze vergoed 75% van de toestellen. Blijft nog steeds een aanzienlijk bedrag over om zelf te betalen, maar dat zul je ongetwijfeld weten.
Je hebt gelijk dat het lastig om te kijken wat je eigen bijdrage is. Maar als je bij een audiologisch centrum bent geweest dan weet je ook in welke categorie je toestel valt. Je kunt dan een audicien bellen om je vragen wat een toestel kost in die categorie.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer