johnzandbergen
door johnzandbergen Jul 24, 2023 om 12:12
Voeding & gezondheid

Hoortoestel

Ik wil op dit moment mijn 7 jaar oude cros-hoortoestellen vervangen, helaas kom ik tot de conclusie dat deze markt niet heel transparant is. Buiten het feit dat verzekeraars dit heel moeizaam vergoeden (zilveren kruis) Bieden alleen toestellen met verouderde technieken aan, (niveau 2015) is het ook lastig om een goede vergelijking te maken bij verschillende aanbieders voor een vrije markt toestel op gebied van prijs, functionaliteit, kwaliteit en eventuele levertijd. De markt is ook heel sterk ingesteld op senioren van 70+ m.b.t. Openingstijden van de hoor studio's

1873 9 Rapporteer

sira
door sira - Jul 24, 2023 om 12:16
2521 Antwoorden / 24 Vragen

Wat is precies uw vraag?

mahadma
door mahadma - Jul 24, 2023 om 13:10
11706 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer eens een ECHTE audicien speciaal zaak  i.p.v. zo'n neppe keten met tig filialen, bij voorkeur in uw eigen omgeving/buurt. Vaak is het afstellen enz. Een echt vak apart.

Thijs12
door Thijs12 - Jul 24, 2023 om 13:19
601 Antwoorden / Vragen

Probeer eens "oog voor oren"

va
door vanlotjegetikt - Jul 24, 2023 om 13:20
809 Antwoorden / Vragen

Ooorspronkelijk zijn hoortoestellen voornamelijk voor ouderen vt.
Maar door gedrag van het jongere spul moet men veel eerder aan die dingen.
De techniek wat betreft de hoortoestellen en telefoons lopen niet synchroon.
Voor de goede orde, de Verzekeraars vergoeden alleen de noodzakelijke basis zaken.
Want het is een hulpmiddel.
Wat betreft mijn mening mbt verzekeraars en specialisten? Tja.............
ik ken iemand die zonder hoortoestel werkelijk stokdoof is. Heeft ook allerhande koppelingen met de tv, deurbel en telefoon.
En de vergoeding?? zie wat ik eerder schreef. Dit persoon krijgt dus niets vergoed (en is ook nog flink op leeftijd).
Dus is echt helemaal afhankelijk van die kleine dingen vol techniek.

Meanderaar
door Meanderaar Jul 24, 2023 om 14:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Toch haak ik even in op "Maar door gedrag van het jongere spul moet men veel eerder aan die dingen."
Veel ouderen van nu zijn de festivalgangers van de jaren70 vorige eeuw (denk aan KralingenPop, Blokker). Dat was een.
Twee. Slechthorendheid kan vele diverse oorzaken hebben, leeftijd is daar een van net als gehoorschade door hard geluid. Wellicht minder bekend is bijv plotse doofheid. Daarvan is de oorzaak vaak niet te achterhalen en kan het een ieder overkomen ongeacht leeftijd, sociomaatschappelijke status, onderliggend lijden etc.

Ja
door JannyBoe Jul 24, 2023 om 14:23
570 Antwoorden / Vragen

Toch zit er wel wat in de opmerking van @VANLOTJEGETIKT over dat 'jonge spul' volgens dit artikel.

rj
door rjw Jul 24, 2023 om 21:25
3360 Antwoorden / 5 Vragen

"het jongere spul" klinkt als een boomer die vergeten is dat hij/zij ooit jong is geweest. Normale mensen gebruiken dat soort terminologie niet. Je kunt ook stellen dat veel van die ouderen die gehoorapparaten nodig hadden hun gehoor hebben verziekt door geen gehoorbescherming te dragen op het werk, toen ze nog jong waren. Dat doen jongeren van nu tenminste wel....

Ja
door JannyBoe Jul 24, 2023 om 21:57
570 Antwoorden / Vragen

Normale mensen gebruiken de term 'boomer' ook niet ;)

Die jongeren van nu gaan nu juist niet zo zorgvuldig met hun gehoor om zoals hier te lezen is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 24, 2023 om 13:53
2246 Antwoorden / Vragen

De toestellen die de verzekeraar wel vergoed zijn feitelijk de toestellen die je vijf jaar geleden zelf had moeten betalen en vermoedelijk nog wel wat beter ook. Maar als je echt ook zoek bent naar het nieuwste van het nieuwste zul je dat inderdaad zelf moeten betalen.

Hoortoestellen zijn serviceproducten waarbij de techniek sec voor de doelgroep nauwelijks een rol speelt. Heel oneerbiedig daar snappen de meeste klanten toch weinig van maar vriendelijk geholpen worden en nog tien keer terug kunnen komen is wat de doelgroep waardeert en daar richt de markt zich dus ook op.

ro
door ronny530 - Jul 24, 2023 om 15:38
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Een hoortoestel is een medisch hulpmiddel die van uit de basisverzekering vergoed wordt maar zonder extra toeters en bellen want het is de bedoeling van een hoortoestel dat u kunt horen en meer ook niet. Voor extra functionaliteiten dient u zelf diep in de buidel te tasten omdat die niet medisch noodzakelijk zijn. De markt is helemaal niet 70+ ingesteld omdat u en iedereen voor een gehoormeting een afspraak dient te maken en omdat hoorstudio's en winkelketens enkel tijdens winkeltijden geopend zijn dient iedereen ongeacht de leeftijd een afspraak te maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 24, 2023 om 21:49
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte John,

Een soortgelijke vraag is hier al eerder gesteld,klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/servicecontract-gehoorapparaten

Janzegt
door Janzegt - Jul 25, 2023 om 23:21
148 Antwoorden / Vragen

Beste John,

Zoals je waarschijnlijk weet, maakt een audicien een audiologisch meetrapport van je oor en op basis van dit rapport val je in één van de categorieën 1 t/m 5. Stel dat uit het rapport komt dat je in categorie 3 valt, dan vergoedt de ziektekosten verzekeraar 75% van de waarde van een toestel die valt in categorie 3. Kies je ervoor om een toestel te nemen die in een hogere categorie valt, dan krijg je niets vergoed.

De vergoeding valt onder de basisverzekering en is daarom voor iedere ziektekosten verzekeraar gelijk. Er zijn een aantal aanvullende verzekeringen en dan ook nog in de meerdere sterren aanvullende, die soms iets extra’s vergoeden, (batterijen of een onderhoudsbeurt) maar dat is minimaal. Maar een aanvullende verzekering vergoed geen toestel in een hogere categorie dan de categorie die uit het audiologisch meetrapport volgt.

Je schrijft dat je een cross-hoortoestel hebt. Waarschijnlijk heb je dan één oor die heel slecht hoort.

Deze zal je toendertijd zijn voorgeschreven ook op basis van een audiologisch meetrapport.

Wil je dit systeem weer hebben, dan moet je je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een audiologisch centrum en niet naar een audicien. Als een audiologisch centrum zegt dat je in categorie 4 of 5 valt, dan kom je weer in aanmerking voor een cross systeem. Vergoeding voor het gehele systeem is 75%. Ook het zilveren kruis zal dit vergoeden. Mijn vrouw heeft onlangs het gehele traject doorlopen en zit nu in de proefperiode van het dragen en testen van een cross systeem. Onze verzekeraar is ook zilveren kruis en deze vergoed 75% van de toestellen. Blijft nog steeds een aanzienlijk bedrag over om zelf te betalen, maar dat zul je ongetwijfeld weten.

Je hebt gelijk dat het lastig om te kijken wat je eigen bijdrage is. Maar als je bij een audiologisch centrum bent geweest dan weet je ook in welke categorie je toestel valt. Je kunt dan een audicien bellen om je vragen wat een toestel kost in die categorie.