te
door tervla Jun 21, 2006 om 14:42
Voeding & gezondheid

Hoortoestellen

De prijs die de audicien mag berekenen voor een hoortoestel wordt bepaald door de zorgverzekeraar! Onafhankelijk van het bedrag dat de verzekeraar aan de verzekerde uitkeert. Is dat niet een vreemde gang van zaken?

Terry

1541 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, waarom zou dat een vreemde gang van zaken zijn? De zorgverzekeraar heeft alle mogelijkheden om met leveranciers prijsafspraken te maken. Als u een verzekering heeft waarbij u zelf declareert dan moet het uiteraard wel zo zijn, dat u de kosten gedeclareerd krijgt van hetgeen u betaald heeft tenzij in de polisvoorwaarden duidelijk beperkingen worden aangegeven zoals het slechts vergoeden van een deel.

Echter: kan het zijn dat u een hoortoestel heeft gekocht zonder melding bij de verkoper dat u en zo ja waar u een zorgverzekering heeft?? Ja, dan is er het probleem dat de zorgverzekeraar uitbetaalt volgens hun overeenkomst. Heeft u wel melding gemaakt, dan had de verkoper het met de verzekeraar overeengekomen bedrag aan u in rekening moeten brengen (mijns inziens - juridische kwestie is altijd interpretabel)

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

reactie op antwoord 1. Mijn zorgverzekeraar vergoedt een maximum, ongeacht de prijs van het hoortoestel. Dus het deel dat ik zelf moet betalen kan honderden euro's duurder uitvallen dan voor iemand met een andere zorgverzekeraar. Hierover heb ik nooit iets gelezen toen ze ons zo graag wilden verzekeren!

Terry

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend, er zal ongetwijfeld wel het een en ander te vinden zijn geweest op de diverse premie en voorwaaden vergelijkingssites, maar ja, alles nazoeken etc was ook een heidens werk.

Vraag eventueel aan de hoortoestelverkoper welke verzekeraar hij het meest geschikt vind. Maar let wel op dat ook alle andere aanvullende verzekeringsvoorwaarden meetellen.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor hoortoestellen bestaat een maxmale vergoeding van ongeveer 470,00 euro per toestel, daarbij worden de oorstukjes appart voor 100% vergoed.( elke 2,5 jaar kunt u indiennodig nieuwe aanvragen.)

Een hoortoestel wordt om de 6 jaar vergoedt tenzij er medische noodzaak is om eerder nieuwe aante schaffen.

Bij de meeste audiciens kunt u al voor 470,00 euro een hoortoestel kopen.

afhankelijk van uw soort en mate gehoorverlies maar ook uw wensen is het mogelijk dat u duurdere toestellen wilt of nodig hebt.

Helaas was ik 700,00 euro per toestel kwijt.( is wel aftrekbaar bij bijzonderelasten)

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

krook@ de vergoeding is afhankelijk van de verzekeringsvoorwaarden en die kunnen per verzekeraar nogal verschillen.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vergoeding van hoortoestellen zitten in de basis verzekering en zouden dus voor iedereen gelijk moeten zijn.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

in dat geval is mijn laatste reactie foutief. Ik ben ook al een tijdje uit de zorgverzekeraarswereld maar ivm een andere functie zinnig om te weten. (Krook@)

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krook heeft gelijk een hoortoestel wordt uit de basisverzekering vergoed. Bij de eerste aanschaf is de maximale vergoeding € 476.

Bij vervanging na 7 jaar is de vergoeding € 566,50.

Bij sommige aanvullende verzekeringen wordt er als het toestel duurder is nog een extra bedrag vergoedt,

groet

louisa2

ve
door verwijderd - Jun 25, 2006 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn verzekering vergoedt inderdaad 476,-- + 200,-- aanvullend, per toestel. Blijkbaar is dat standaard bij de meeste verzekeringen. Wat ik echter bedoel is het volgende: Als ik bij de audicien vraag naar de prijs van een hoortoestel wordt mij eerst gevraagd welke verzekering ik heb. De verzekering bepaalt nl. de prijs. Ik moet voor mijn hoortoestellen 2 x 1437,20 betalen, daar gaat de vergoeding dan nog vanaf. Als ik een andere verzekering had gehad was ik mogelijk honderden euro's goedkoper uitgeweest, vanwege prijsafspraken. Dit kun je echt in geen enkele polis terugvinden.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2006 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elke zorgverzekeraar vergoed het zelfde bedrag conform de basispolis die 476,00 + 200,00 kloppen ongeacht waar u de hoortoestellen koopt.

Als uw toestellen ruim 1437 euro perstuk kosten heeft u niet voor de standaard toestellen gekozen maar voor meer geavanceerde app.

Zoals ik eerder schreef voor mijn app.moest ik boven op de vergoeding 700.00 bijbetalen om dat de basis app.niet toereikend waren voor mijn hoorprobleem..

ve
door verwijderd - Jun 25, 2006 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens waarom gaat u niet naar een andere audicien want ik denk dat daar het probleemzit en niet bij de zorgverzekeraar.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2006 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een andere audicien gebeld, ook deze vroeg eerst welke verzekering ik heb. En ook deze legde uit dat ik, indien ik ergens anders vezekerd zou zijn, minder moest betalen voor het hoortoestel waarnaar ik informeerde.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2006 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Terry heeft die audicien je ook verteld bij welke verzekering je dan wel moet zijn.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2006 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De audicien die ik belde zei:" als u b.v. een Nuts verzekering had scheelde dat enkele honderden euro's per toestel."  Maar ja, ik heb nou eenmaal een IZA verzekering.

Terry

ve
door verwijderd - Jun 27, 2006 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Nuts verzekering is opgegaan in Ohra/Deltaloyd.

Dus zouden daar de vergoedingen hoger zijn dan bij andere maatschappijen??

ve
door verwijderd - Jun 29, 2006 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het zo zit. Dat is tenminste wat ik van de audiciens te horen krijg. In eerste instantie krreg ik hiervan te horen toen een kennis precies hetzelfe hoortoestel als ik op proef had van een audiologisch centrum te Amersfoort. Zij had als prijsopgave een bedrag dat 100 euro lager lag dan het mijne. Daar heb ik  Schoonenberg mee geconfronteerd en het antwoord was dat het aan de verzekeraar lag. Desgevraagd bij IZA werd dit ontkend, maar zoals ik al eerder zei: Bij Beter Horen hebben ze hetzelfde verhaal. Ik blijf het gek vinden. Gebeurt dit dan ook bij brillenglazen en wie wat nog meer? Overigens ben ik nu bezig een tegemoetkoming te krijgen van UWV. Deze mogelijkheid is ook nog niet echt algemeen bekend geloof ik. Ik moet morgen naar de bedrijfsats voor een verklaring dat ik de toestellen nodig heb voor mijn functie, een audiogram en de beschikking van de verzekeraar opsturen en dan maar zien wat er van komt.

Terry

ve
door verwijderd - Jun 29, 2006 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie dat ik je antwoord een beetje verkeerd heb gelezen, dus even een aanvulling op mijn reactie. Niet de vergoedingen zijn hoger, maar de prijzen bij de audicien zijn lager!!!!! Als de vergoedingen dan gelijk blijven is de eigen bijdrage wel hoger. En de audicien zegt dat zij dit niet zelf in de hand hebben.

Terry

ve
door verwijderd - Jun 29, 2006 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is net als met brillen, de vergoeding is afhankelijk van maatschappij en aanvullingen!

De verkoop prijzen verschillen per leverancier!

Ze mogen zelf de prijs bepalen, maar niet de prijzen aanpassen aan welke ziektekosten firma U heeft.

Het kan wel zijn dat combinatie van bijde firma's extra korting geeft. Maar dus nooit dat de prijzen afhankelijk van verzekering...

Brillenwinkels die ook hoortoestellen doen kopen groter in, en alleen de passtukjes in het oor worden handgemaakt. De apparaten komen soms met huismerklogo uit gerenormeerde grote  fabrieken, en zijn soms meer  dan 50% goedkoper....

Dus eerst rondkijken en proberen te luisteren, dan winkel kiezen...

ve
door verwijderd - Jun 29, 2006 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn buurvrouw betaalde E 769,00 per stuk en heeft er tevens een varifocus bril en zonnebril gekocht op sterkte...

2 hoorapparaten en 2 brillen voor minder dan E 500,- netto!

wel later het geld van de basis verz. terug gehad!

ve
door verwijderd - Jun 29, 2006 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het nog even uitgezocht, maar evenals afspraken met ziekenhuizen en apothekers mogen zorgverzekeraars ook (prijs) afspraken maken met leveranciers van hoortoestellen. Het kan dus inderdaad gebeuren dat u voor hetzelfde hoortoestel bij de ene verzekeraar minder betaalt dan bij een andere. Ik begrijp dat u de hoortoestellen al heeft aangeschaft dus u kunt niet meer uitzoeken of uw verzekeraar met een andere leverancier gunstiger prijsafspraken heeft gemaakt. Nu maar hopen dat het UWV nog een deel wil vergoeden.

groet

louisa2