vd
door vdlieuw Sep 7, 2023 om 17:37
Voeding & gezondheid

Huisarts praktijk vakantie,

Mag de huisarts zijn patiëntenbestand
een mailtje sturen wanneer zijn praktijk gesloten is i.v.m. vakantie ?
Mijn huisarts beweert dat hij dit i.v.m. de privacy niet mag en ik vind dat heel vreemd. Er wordt op geen enkele wijze medische info verstrekt, het is een puur zakelijk feit van "we zijn dicht van .... tot ..." niet meer en niet minder..Ik heb een stuk of 4 organisaties (huisartsen org.  zorg, patiënten....
..., overheid) deze vraag voorgelegd en niemand weet het antwoord

5530 21 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Sep 7, 2023 om 17:44
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als hij het bericht niet stuurt is het ook niet goed omdat de patienten dan voor niks komen.
Er zal vast wel een verwijzing op zijn telefoonbeantwoorder staan.
Maar hij mag mits dat alleen de geadresseerde  zichtbaar is (bcc systeem dus) dit gewoon doen.

vd
door vdlieuw Sep 7, 2023 om 17:57
211 Antwoorden / 6 Vragen

bedankt voor uw reactie maar is helaas geen antwoord op mijn vraag.

mahadma
door mahadma Sep 7, 2023 om 18:07
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Of het juridisch mag lijkt mij  (persoonlijk  gezien) wel mogen met bcc adressering. Maar of elke patient email heeft is ook de vraag, en dan moeten ze er ook nog hun mail openen/lezen. Maar het staat hem/haar ook vrij om het niet te emailen, wederom mijn visie.

lo
door lovewinnie - Sep 7, 2023 om 18:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Is er nog een inloopspreekuur?
Meeste huisartsen hebben dit niet meer en dus moet je sowieso bellen voor een afspraak. Krijgt indien deze er niet is vanwegen bijvoorbeeld een vakantie als het goed is een voicemail met contact gegevens van de vervangende dokter.
Tenminste, bij man en mijn wel ( bijde andere huisarts)
Op de website van de huisarts staat het vaak ook. Ik denk niet dat ze verplicht zijn dit te melden.

vd
door vdlieuw Sep 7, 2023 om 18:31
211 Antwoorden / 6 Vragen

Ik blijk een heel aparte huisarts te  hebben, bellen met hem nag ook al niet vanwege de wet op de privacy. Met slechts 35 jaar jong, net een praktijk overgenomen en je constant verschuilen achter de privacy wetgeving ervaar ik als "eng".
En de app "met gemak" om een afspraak te maken is dernate slecht dat ik die maar verwijderd heb.  Zorg niet meer te vetalen...., nee dank je de koekoek, we mogen niet eens meer met elkaar praten......

lo
door lovewinnie Sep 21, 2023 om 06:57
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik ook met gemak. Je kunt er vragen stellen aan de arts, recept aanvragen en afspraken maken..vind het ideaal. Geen 20 min in de wacht. Mijn dokter is ook erg jong en praktijk van de vorige overgenomen en helaas zijn de regels flink aangescherpt in heel Nederland. Dat is overal zo.
Ga er vanuit dat de de opleiding heeft afgerond die lang duurt en vrij intensief is dus zit wel goed. Vind mijn dokter van nu veel beter dan die oude die nu gelukkig met pensioen is.

jpm
door jpm - Sep 7, 2023 om 18:24
820 Antwoorden / 28 Vragen

Mijns inziens moet op enigerlei wijze wel bekend zijn bij de patiënten dat ze ivm afwezigheid terecht kunnen bij een, met name te noemen, vervanger.

Het telefoonsysteem van de praktijk kan deze, tijdelijke, informatie heel goed aan en derhalve zal dit meestentijds daarvoor worden ingezet.

Briefjes op ramen of deuren werken inbraak in de hand, dus dat is minder aantrekkelijk. Een aankondiging bij de receptie, een paar weken voor de vakantiesluiting, wordt ook nogal eens gedaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 7, 2023 om 18:51
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De huisarts mag zijn patiëntenbestand een mail sturen met de mededeling van een vakantieperiode.
Als u de huisarts nodig hebt tijdens zijn/haar vakantie kunt u gewoon naar de praktijk bellen waar u een bandje te horen zal krijgen met opties van mogelijkheden over devwaarneming.
Bij spoed blijft 112 van kracht.

emcede
door emcede - Sep 7, 2023 om 18:54
960 Antwoorden / 4 Vragen

Dat er geen medische info wordt verstrekt is niet relevant. De huisarts mag geen e-mailadressen van zijn patiënten met overige patiënten delen. Hij moet dat dus in BCC doen. Dat gaat toch nog wel eens fout, dus ik kan me voorstellen dat de huisarts en het KNMG stellen dat het niet mag.

Andersom: het overgrote deel van de patiënten heeft de huisarts in deze specifieke weken niet nodig. En de patiënten die hem wel nodig hebben horen wel van de vakantie als ze bellen of op de website kijken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 7, 2023 om 19:43
2067 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk mag een huisarts iedereen in zijn praktijk een bericht sturen dat hij op vakantie is, dat heeft geen enkele relatie met privacy. Mocht de huisarts daarbij zijn complete adressenlijst aan iedereen mailen dan is er sprake van verregaande incompetentie, en krijgt de praktijk daarvoor hopenlijk een stevige boete.

vd
door vdlieuw - Sep 7, 2023 om 20:24
211 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor alle reacties hoewel de meningen dus verdeeld zijn, de één zegt dat de huisarts wel mag mailen de ander niet, dus helaas een duidelijke uitslag, zoals ook de diverse organisaties en overheid zich onthielden, is er niet.
Waarom ik dit onderwerp heb aangekaart is dat ik van een huisarts verwacht dat hij eerlijk is en mij geen
onwaarheden op de mouw spelt.
Mijn vertrouwen in hem is weg, ik ga op zoek naar een andere huisarts.

ju
door juliomariner Sep 8, 2023 om 12:24
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dus omdat hij waarschijnlijk uit onwetendheid een verkeerd antwoord geeft gaat u op zoek naar een nieuwe? Bijzonder

Es
door Esther1953 Sep 8, 2023 om 18:34
2 Antwoorden / Vragen

Bij ons komt er een advertentie in het plaatselijke krantje. Daarin de vak. periode,  de gegevens van de vervanger en het nr. vd doktersdienst.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2023 om 21:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb zelf een huisarts, met een huisartsenpraktijk. Dus meerdere artsen. Als ik dus, als voorbeeld,in het weekend iemand nodig zou hebben is er het alom bekende bandje: Uw huisarts is niet aanwezig: kies 1 voor spoed. Dan krijgt men automatisch een telefoonnummer waar men wel terecht kan. "Mijn" huisarts stuurt nooit een email dat hij op vakantie is: voldoende vervangers. Is dus inderdaad vreemd dat hij/zij u een mailtje stuurt. Ik ken geen enkele huisarts, alleen in zijn praktijk werkend, die geen vervanger aanbiedt als alternatief. Dus vreemd verhaal.

sira
door sira - Sep 7, 2023 om 21:45
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een huisarts of andere zorgverlener per mail de vakantie aankondigt, alle relevante informatie wordt gegeven op het antwoordapparaat.

Mijn vertrouwen in hem is weg, ik ga op zoek naar een andere huisarts.
Dat zal een zoektocht worden, er is een tekort aan huisartsen en vanwege dat tekort (overvolle wachtkamers) zal u ook niet gauw worden geaccepteerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 7, 2023 om 23:15
2067 Antwoorden / Vragen

Bij ons is eens brand geweest in de praktijk, gaat dat dan ook via het antwoord apparaat worden medegedeeld, is bellen dan het moment dat je hoort dat ze tijdelijk op een ander adres zitten?

sira
door sira Sep 7, 2023 om 23:24
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Als er sommige mensen nog niet zouden weten dat er brand is geweest (afhankelijk van stad of dorp), zou het heel aannemelijk zijn dat er op het bandje staat dat de praktijk wegens brand tijdelijk is gevestigd op .......adres en er zal een advertentie in de plaatselijke krant staan.

rj
door rjw - Sep 7, 2023 om 21:49
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Je mag niet zomaar emails sturen, ook al heb je de emailadressen. Het is niet voor niets dat je expliciet moet aangeven dat organisaties mails mogen sturen. En als de huisarts dat nooit gevraagd heeft mag hij niet zomaar mailing via email sturen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 7, 2023 om 23:12
2067 Antwoorden / Vragen

Je bloedeigen patiënten een bericht sturen over relevante zaken betreffende de huishouding van de praktijk is toch niet "zomaar".

sira
door sira Sep 7, 2023 om 23:34
2347 Antwoorden / 24 Vragen

@Henkdezevende
Met een email bereik je niet iedereen. Er zijn nog steeds mensen die geen pc hebben en dan is er ook een groep mensen waar dergelijke mail in de spammap komt (waar ze nooit in kijken).
Maar het is wel een feit dat iedereen belt als er een afspraak moet worden gemaakt en dan krijg je in de meeste praktijken al een bandje te horen.

rj
door rjw Sep 8, 2023 om 12:02
3266 Antwoorden / 5 Vragen

"Bloedeigen patiënten" hebben dezelfde status als "klanten", het zijn niet je vrienden of familie. De wet is heel duidelijk over wat mag en niet mag. Je mag niet zonder opt-in mailings versturen. Het mag wel als het bestaande relaties zijn, maar dan moet bij het invullen van e-mailadressen duidelijk vermeld staan waarvoor het gebruikt wordt en moet je een opt-out mogelijk bieden. Ook is het gebruik van e-mail voor mailings beperkt qua inhoud en tijdsduur. Als je bijvoorbeeld alleen meldt dat het gebruikt wordt om openingstijden te communiceren, mag je het niet gebruiken voor andere communicatie.

Iv
door Ivo W - Sep 8, 2023 om 08:38
729 Antwoorden / Vragen

Het verstrekken van informatie die bij de geleverde dienst hoort, mag de huisarts op elke mogelijke manier doen die hij maar kan bedenken. Dus ook per e-mail.

Dat de praktijk in verband met vakantie een paar weken gesloten is of een wijziging van openingstijden, valt absoluut onder dergelijke informatie.

Wat niet mag is om in één mail de adressen van alle ingeschreven patiënten in de "CC" zetten. Maar dat is ook niet nodig. Een beetje fatsoenlijk administratie systeem wat goed is ingericht kan iedereen die het label "patiënt" heeft een afzonderlijk mailtje sturen met behulp van een paar muisklikken, met daarin een mooi PDF document met de brief die verstuurt moet worden.
Er is dan geen risico dat via menselijke fouten alle mailadressen gedeeld worden met alle andere patiënten.

Als de assistente zelf gaat lopen prutsen in Outlook, ja dan is er wel een groot risico op schenden van de privacy. Maar als de huisarts denkt dat er op die manier mails verstuurd moeten worden, dan is het hoog tijd dat er geïnvesteerd wordt in digitalisering en het omgaan met digitalisering.

Ja
door JannyBoe - Sep 8, 2023 om 08:40
519 Antwoorden / Vragen

Heeft die huisarts geen website waar alle relevante info rond praktische zaken staan?

Wat is dan in detail de uitleg van de huisarts?
Het zou kunnen zijn dat uw huisarts alleen mailt via een beveiligde omgeving. Of dat zo is kunt hem/haar persoonlijk vragen.
Dat is goed voorstelbaar. Of het nu om het uitwisselen van medische gegevens gaat of niet.

U stelt een vraag aan de huisarts.
Vier organisaties kunnen het bij navraag niet precies zeggen.
Maar toch gaat u op zoek naar een andere huisarts omdat u de huisarts niet meer vertrouwt.
Kan de huisarts het in uw ogen het op de een of andere manier nog goedmaken denkt u?

ka
door kaartendraak - Sep 8, 2023 om 09:35
182 Antwoorden / 2 Vragen

Als een huisarts met vakantie is dan hoor je dat vanzelf op het antwoordapparaat wat hij hoort te hebben met een verwijzing naar de vervanger, zo gaat het al jaren en werkt prima. Het zou ook bij de praktijk aan een raam vermeld kunnen staan, hoewel dat vaak kans op inbraken geeft.

su
door superzwaan - Sep 8, 2023 om 11:48
13 Antwoorden / 0 Vragen

Erg bijzonder dat je bij je huisarts weggaat omdat hij volgens jou "je onwaarheden op de mouw spelt." door te zeggen dat hij geen mails mag versturen naar alle patienten en dat daardoor "je vertrouwen in hem weg". Ik heb het gevoel dat er meer speelt wat je ons niet vertelt.
Dat je geen duidelijk antwoord krijgt op je vraag betekent niet dat de huisarts onwaarheden vertelt.

kc
door kcdb - Sep 8, 2023 om 12:10
113 Antwoorden / 2 Vragen

Een huisarts MAG zijn patiëntenbestand een email sturen over relevante zaken als wijziging openingstijden, vakantieperiodes, vervangende huisarts en meer van dit soort zaken. In verband met de privacywetgeving, als de huisarts er al voor kiest dit ook per email bekend te maken, dan moet hij de emailadressen van zijn patiëntenbestand wel onzichtbaar maken door deze in de BCC van zijn adressenlijst te zetten.

Nogmaals, een huisarts MAG, maar HOEFT dit niet te doen. Vanuit zijn zorg om die strenge privacywetgeving kiest uw huisarts er kennelijk voor dit soort mededelingen niet per email te verspreiden. Ook daar moet u begrip voor opbrengen. In de veruit de meeste gevallen wordt dit soort mededelingen dan wel op de website van de huisarts vermeldt en wordt het antwoordapparaat met de relevante gegevens hieromtrent ook ingesproken. Hoe dan ook is het bekend worden van dit soort zaken dus makkelijk mogelijk voor de patiënten.

Als het niet versturen van dit soort informatie, vanuit een misschien wat overdreven zorgvuldigheid van uw huisarts, per email voor u reden is om over te stappen, dan is dat eerder een kwestie van wantrouwen van uw kant omdat die huisarts niet voor de volle 100% voldoet aan datgene wat u graag wilt. Veel succes wens ik u dan met het vinden van een huisarts die wel voor de volle 100% aan uw verwachtingen voldoet, maar ik vrees dat als u om dit soort futiliteiten al afhaakt bij uw huisarts u snel een aantal huisartsen zult verslijten.

mo
door mof - Sep 8, 2023 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij bestaat er geen verschil in:

1) alle patienten even bellen, of,
2) alle patienten een brief (papier) te bezorgen, of,
3) alle patienten een email te sturen.

Of een andere manier om te communiceren dat de praktijk gesloten is, en misschien belangrijker, waar de patienten dan wel terecht kunnen.

Dit lijkt me geen schending van privacy, tenminste, als de emailadressen afgeschermd blijven, maw. iedereen krijgt een email op zijn adres maar ziet niet de andere emailadressen van andere geadresseerden.

Janzegt
door Janzegt - Sep 8, 2023 om 12:50
127 Antwoorden / Vragen

Heb je misschien ook gedacht dat de huisarts dit niet wil vertellen voor zijn eigen privacy? Want waarom zou hij jou moeten vertellen dat hij op vakantie gaat? Als je zorg nodig bent, bel je de huisarts, en deze heeft ongetwijfeld een bandje waarop vermeld is welke dokter waarneemt. Zo gaat het tenminste bij de huisartsen die ik de afgelopen 40 jaar heb gehad.

Daarnaast zijn patienten systemen geen emailprogramma's waarin je eenvoudig een algemene mail naar iedereen stuurt. En dan nog, niet iedereen heeft zijn email geregistreerd bij de huisarts.
Maak je geen probleem van iets dat geen probleem is?

ro
door ronny530 - Sep 8, 2023 om 13:08
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Uw huisarts weet veel over gezondheidsklachten maar is niet op de hoogte van de specifieke privacy wetgeving en dat neemt u de huisarts blijkbaar zeer kwalijk.
Eerlijk gezegd zie ik het nut er ook niet van in omdat niet alle ingeschreven patiënten onder behandeling van de huisarts zijn en degene die dat wel zijn weten ook wanneer de praktijk gesloten is.
Het is ook nog eens zo dat de huisarts van alle patiënten het e-mail adres dient te vragen en dat mag de huisarts in het kader van de privacy niet vragen dus heeft de huisarts in zekere zin wel een punt.
IT technisch zou het versturen van een e-mail wel mogelijk zijn maar de huisarts of de medewerkers hebben er de tijd niet voor en de kennis ontbreekt ook vaak en uitbesteden aan extern bedrijf kost veel geld en maakt dat het patiënten bestand met een derde partij wordt gedeeld en dat mag enkel als de patiënt daar toestemming voor geeft.
Als u op basis van een summiere uitleg die de huisarts u verstrekt heeft van onwaarheden beticht bent u wel heel erg kortzichtig mede omdat zelfs de andere organisaties waaronder de overheid ook het antwoord schuldig blijven.

1paul
door 1paul - Sep 8, 2023 om 14:02
3155 Antwoorden / 0 Vragen

mag wel maar deze moet er dan voor zorgen dat er geen enkel ander gegeven van andere mensen zichtbaar zijn bij jouw!!

marijke77
door marijke77 - Sep 8, 2023 om 16:27
158 Antwoorden / 3 Vragen

Als hij de andere mailadressen maar niet zichtbaar meestuurt is daar niks mee, want dan zie je alleen je eigen naam.

S.
door S. van Zundert - Sep 8, 2023 om 18:27
6 Antwoorden / Vragen

Uw huisarts heeft gelijk. Dat mag hij niet
Mijn huisarts doet dat door middel van een versleuteld bericht in Mijn Gezondheid . Daarvoor moet je eerst zelf inloggen met Digid-d. Ik krijg eerst van te voren een email dat er een bericht voor mij is op Mijn Gezondheid. Daarin kan uw huisarts verschillende berichten beveiligd sturen. Zoals bijvoorbeeld de uitslag van een bloedonderzoek, of zijn vakantie.
Dit is dus helemaal beveiligd. Volgens mij is dit systeem bij alle huisartsen bekend. U kunt uw huisarts of assistente daar gewoon om vragen.