we
door wezzy Sep 11, 2006 om 17:07
Voeding & gezondheid

Ijs maken

Hoe maak je vanille-ijs zonder ijsmachine?

5356 10 Rapporteer

labswans
door labswans - Sep 11, 2006 om 17:25
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Roomijs

roomijs.jpgOm mijn nieuwe ijsmachine in te wijden, begin ik bij de basis: roomijs. Roomijs maak je van een crème anglaise, ofwel eiercustard op basis van melk en eieren. Vlak voor het draaien van het ijs voeg je daar half stijf geklopte slagroom aan toe.  In plaats van het vanillestokje in dit recept kun je bijvoorbeeld een handje koffieboontjes in de melk laten broeien, twee kaneelstokjes of een gekneusde stengel serehgras, kruidentakjes zoals rozemarijn, lavendel of verveine (citroenkruid), een reep citroenschil samen met twee laurierblaadjes of een halve eetlepel groene thee of earl grey.

Zonder ijsmachine kun je ook roomijs maken, het vergt alleen meer tijd en aandacht. Schenk het ijsmengsel in een plastic diepvriesdoos en zet deze afgesloten in de vriezer. Haal hem er na twee uur weer uit en klop het mengsel stevig door. Zet de doos terug in de vriezer en haal hem er nu gedurende vier uur om het halfuur uit om te kloppen of roeren. Zo voorkom je dat zich grote ijskristallen vormen.

Voor 4 personen:
1 vanillestokje

3 dl halfvolle melk
4 eidooiers

80 g fijne kristalsuiker

3 dl slagroom

Snijd het vanillestokje open en schraap de zaadjes er met een mesje uit. Schenk de melk in een pan en doe er het vanillestokje en de zaadjes in. Breng de melk tegen de kook aan, draai het vuur laag en laat de melk zachtjes 20 minuten broeien. Haal de pan van het vuur en vis het vanillestokje eruit. Doe de eidooiers met de suiker in een kom en klop met een garde tot een romige, lichtgele crème. Schenk nu, al kloppend, geleidelijk de hete melk bij het eiermengsel.

Schenk alles terug in de pan en zet die op heel laag vuur. Vervang de garde nu door een houten lepel en roer daar voortdurend mee over de bodem van de pan. Als je dat niet doet, stolt het eigeel en eindig je met roereieren in plaats van eiervla. Wacht tot het eiermengsel gaat binden en haal dan onmiddellijk de pan van het vuur. Schenk het over in een schone kom, dek deze af met plastic folie en laat het afkoelen. Zodra de crème anglaise is afgekoeld, zet je hem in de koelkast om door en door koud te worden.

Wanneer je het ijs wilt draaien, klop je de slagroom lobbig (niet stijf!) en spatelt hem erdoor. Maak er daarna ijs van volgens de instructies van je machine. In mijn nieuwe ijsmachine Cad moet ik de ijsvla schenken terwijl de kom draait. Na twintig minuten komt er onberispelijk ijs uit, luchtig en romig tegelijk. Zo hoort het.

Over vanilleroomijs schenk ik graag een scheut limoncello (citroenlikeur), een sterke espresso of, geloof het of niet, een klein straaltje extra vergine olijfolie.

mr
door mr - Sep 11, 2006 om 17:32
26 Antwoorden / 6 Vragen

volgens mij was de vraag hoe je ijs maakt zonder ijsmachine.....

ik heb het nooit uitgeprobeerd met vanille-ijs, maar wel met vruchtensorbetijs.

je maakt dan het ijsmengsel volgens het recept, in een bak in de vriezer zetten en ongeveer elk uur/ drie kwartier met een vork het mengsel losmaken/ omscheppen. Zo voorkom je dat het 1 harde bevroren massa wordt en krijg je en schepbaar ijs. Het is wel verstandig om het ijs een kwartier/ half uurtje voordat je het wil serveren uit de vriezer in de koelkast te zetten om het zogenaamde 'schepklaar' ijs te krijgen.

Met sorbetijs [vruchten op waterbasis] gaat deze methode prima. Probeer het eens met een recept voor vanille-ijs.

succes!!

MR

sunset_1
door sunset_1 - Sep 11, 2006 om 17:44
265 Antwoorden / 22 Vragen

Lees de 2e alinea van de eerste antwoorder eens...

labswans
door labswans - Sep 11, 2006 om 18:14
1918 Antwoorden / 10 Vragen

goed lezen is ook een vak :))

we
door wezzy - Sep 11, 2006 om 19:05
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dankjewel

pedissekali
door pedissekali - Sep 14, 2006 om 01:17
66 Antwoorden / 14 Vragen

Ijs maken zonder ijs machine is lastig. De ijsmachine schraapt namelijk op de juiste wijze ijs van de koude wand, zodat kristalvorming voorkomen zal worden.
Creme anglaise heeft niks met custard te maken (sorrie hoor) . Creme anglaise is een vanille compositie op basis van (bourbon)vanille stokjes getrokken in room, met suiker, en afgebonden met eidooiers.
Om de kans op succes te vergroten, zou ik een parfait maken.
Parfait is een stilstaand gevroren ijssoort. De eidooiers in het recept voorkomen de ijskristallen. Het is wel erg belangrijk gepasteuriseerde eidooiers te gebruiken. Geze zijn te koop bij de Albert Heyn.
Wellicht heb je wat aan dit recept.

http://kookclub.quaedvlieg.net/content/recepten/nagerechten/miserable%20van%20vanilleparfait.htm

Zelf verwarm ik de ei en dooiers normaal maar tot 37 graden, maar dat heeft met mijn gepasteuriseerde eiprodukten te maken..
Veel kookplezier,
Joost
(en als je vragen hebt, hoor ik het wel

vk
door vkrui - Sep 15, 2006 om 16:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nou het beslag weten we nu, dus daar ga ik niet op door.

Wel kun je ijs maken zonder ijsmachine , wel wat sneller ook dan een eerder genoemde mogelijkheid die overigens ook goed werkt.

Hiervoor heb je 2 metalen bakken nodig van liefst de zelfde vorm maar met een ander formaat.

bv roestvaststalen hondenbakken.

De twee bakken moeten in elkaar gezet kunnen worden zodat er rondom de binnenste bak een ruimte van ongeveer 5 cm overblijft.

Onder de binnenste bak en hierom heen vul je de ruimte met ijsblokjes, goed veel.

hieroverheen strooi je een ruime hoeveelheid zout.

Doe nu het al afgekoelde beslag in de binneste bak en rustig roeren met een spatel of lepel.

Het is wel wat werk de eerste keer omdat je goede bakken zult moeten kopen, maar dit is de manier zoals ik het op school heb geleerd......lang geleden.

We kregen op deze manier heerlijk romig en zacht ijs zonder klonten en extra water in het ijs door de vriezer .

Succes en eet smakelijk.

st
door steegers - Sep 18, 2006 om 16:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens recept vanilleijs klaarmaken daarna in de vriezer

ta
door tanjasm - Sep 21, 2006 om 22:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat een dubbelwandige pan gevuld met een zoutwateroplossing en deksel met afgeplatte kegel, eveneens gevuld met deze oplossing. Na 12 uur leeg in de vriezer, pan vullen met het vanillemengsel en op de aanrecht laten staan. Na 20 tot 45 minuten is je ijs klaar zonder er verder naar om te kijken.

an
door angelique33 - Oct 16, 2006 om 22:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een site gevonden via google als je daar ijrecept in tik krijg een hele pagina met allelei soorten ijs daar op van aardbei tot kiwi ijs dus ga daar eens even kijken

met vriendelijk groeten angelique