in
door inkiedinkie May 22, 2006 om 15:13
Voeding & gezondheid

Ik zoek gebruikerservaringen van rollators

Hallo

Ik ben voor mijn moeder op zoek naar een nieuwe rollator maar ik zie door de bomen het bos niet meer, zoveel keus is er. Op internet kan ik er (behalve de commerciële artikeltjes) niets over vinden. Waarschijnlijk omdat er niet zoveel rollatorgebruikers op internet aanwezig zijn ;-)))

Laatst heb ik een prachtexemplaar gezien: de Khargo. Maar ja, is hij ook echt zo handig als het lijkt? Misschien heeft er iemand tips voor mij. Alvast bedankt.

3542 24 Rapporteer

dirck
door dirck - May 22, 2006 om 15:37
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo inkiedinkie,

Ben je al eens een verzorgingstehuis of een bejaardenhuis binnen gestapt, daar vind je vast wel rollator gebruikers.

Vriendelijke groet, Dirck

in
door inkiedinkie - May 22, 2006 om 15:40
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Dirck

Goed idee, bedankt!

dirck
door dirck - May 22, 2006 om 15:47
3201 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - May 22, 2006 om 16:06
16897 Antwoorden / 202 Vragen

Een tip, kijk in de bibliotheek of daar consumentengidsen zijn met product vergelijking.

Doe eventueel navraag bij een thuiszorginstellingof zorgwinkel. Er zijn inderdaad veel soorten, waar het op aan komt is ten eerste de stabiliteit, het gemak van inklappen met daar tegen over dat hij ook niet zo maar moet inklappen. Al of niet een stevig zitje, de remmen en de handgrepen daarvan. De wielen (moeten niet te klein zijn).

in
door inkiedinkie - May 22, 2006 om 16:11
6 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je reactie. De consumentengids heb ik zelf en daar is niets in te vinden.

Thuiszorgwinkels hebben wel tips maar voeren vaak maar één merk dus vergelijken is er niet bij.

dirck
door dirck - May 22, 2006 om 20:48
3201 Antwoorden / 3 Vragen

In de Consumentengids van september 2003 heeft een test gestaan over rollators.

in
door inkiedinkie - May 22, 2006 om 22:25
6 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt, maar toen was er nog bijna geen keus uit verschillende types en ik wil juist meer over de nieuwere soorten weten. Ik vond wel een startpagina over dit onderwerp:

http://rollator.startkabel.nl/

inebrugg
door inebrugg - May 26, 2006 om 14:56
22 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo,

Mijn moeder heeft er één van de ANWB.Wij zijn met haar naar een vestiging gegaan en daar heeft ze er even zelf mee kunnen lopen,want zij is moest toch zelf voelen of hij "goed in de hand"lag,want dat is voor iedereen verschillend.(Hadden we van tevoren gevraagd of dat mogelijk was bij die vestiging).Voordeel van deze rollator is dat de remkabels niet los hangen,hij is heel licht maar toch stevig.Het achteruit lopen vergt enige handigheid vanwege de grote voorwielen  die dan gedraaid moeten worden.

Succes bij het zoeken!

binkie
door binkie - May 26, 2006 om 15:23
28 Antwoorden / 12 Vragen

Bij MEDIREVA bestaat of bestond volgens mij de mogelijkheid tot het volgen van een "rollatorcursus". Daar kan men vast en zeker ook meer uitleg geven over de verschillende merken die er zijn. Binkie

an
door annasophia - May 26, 2006 om 15:37
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wil even zeggen dat ik al  anderhalf  jaar een rollator heb, maar aangevraagd bij mijn huisarts.

Hoe het nu gaat weet ik niet,maar ik ben er best me in mijn sas,kan weer lopen.. en heb maling wat anderen er van zeggen..en bevalt de rollator mij prima.. ik heb een gewone uitvoering zoals de foto ..

Ik wist niet dat er zoveel keus is!!!!!

Maar succes!!!!!en rollen maar....

ko
door koektrommel - May 26, 2006 om 16:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo
Ook ik was op zoek naar een rollator voor mijn moeder.
Heb eerst eens op internet gekeken wat die dingen kosten.
Maar kwam al snel terecht op Marktplaats.
Heb een vrijwel nieuwe gekocht voor €50.00 vlak in de buurt.
Nog steeds is ze er erg blij mee.
Dus even zoeken op Marktplaats.

jofkas_1
door jofkas_1 - May 26, 2006 om 16:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Net vandaag kreeg ik post dat er een kwaliteitslabel is gekomen voor rollators, LuQy (Label for usage Quality)

Over hulpmiddelen is vaak niet meer bekend dan het hulpmiddel dat u voorgeschreven kreeg via een professional. Maar er zijn altijd meer hulpmiddelen te krijgen en die hulpmiddelen verschillen nogal van elkaar. Natuurlijk is een rollator een rollator, maar de ene heeft een grotere mand en de andere grotere wielen. Het comfort wat een hulpmiddel u kan bieden, door het koppelen van de kwaliteiten van het hulpmiddel aan uw gebruiksituatie, wordt uitgedrukt door LuQy.

Meer info: www.kboh.nl

Succes

Joyce

an
door annasophia - May 26, 2006 om 16:10
14 Antwoorden / 0 Vragen

Gefeliciteerd, koektrommel... maar had het eerst even gevraagd aan haar huisarts,want deze zijn gratis hoor.. maar nu kan ze weer lopen!!!!!!

ma
door maasoever54 - May 26, 2006 om 17:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mijn schoonmoeder hebben wij een rollator gekocht bij de ANWB. Deze ziet er niet alleen mooi uit, maar is ook heel functioneel. Zo zitten er geen lange remkabels aan, zodat je er niet mee aan b.v. meubilair of andere obstakels blijft hangen. Hierdoor ontstaan vaak valpartijen. Wel aan een deskundig iemand vragen wat de juiste hoogte moet zijn. Het boodschappenbakje kan ook gesloten worden, maar natuurlijk nooit een portemonnee erin stoppen! Vaak genoeg stoppen nog vaak mensen hun tas zo voor het grijpen in het mandje. Hij is niet goedkoop, want je krijgt 'm niet vergoed. Maar veel beter dan die "ziekenfonds" exemplaren. Succes!

go
door goudendraak - May 26, 2006 om 20:37
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb niet veel verstand van merken of iets dergelijks. Ik weet wel dat veel verzekeraars een rollator vergoeden. Tevens kun je bij de meeste thuiszorgwinkels een rollator lenen/uitproberen (gratis ) voor drie maanden.

Verder vind ik persoonlijk de rollators met vier wielen steviger dan de deltarollators (drie wielen) en is het handig als er een "plankje"met een opstaande rand op zit, dan kun je bijvoorbeeld koffie meenemen zonder dat dit eraf valt.

ba
door baruch - May 26, 2006 om 21:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

De ervaring van anderen bij een rollator is natuurlijk suggestief.Beter is het naar een goede winkel te gaan,waar meerdere modellen staan en men je de tijd geeft om je moeder daar mee te laten oefenen.Ga bijvoorbeeld naar de FA Beenhakker in Capelle aan de Ijssel,die hebben er veel en geven deskundig adviesGroeten Bart

an
door angel16 - May 26, 2006 om 21:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

mijn moeder had een rollator van de zorgverzekering gekregen maar die was te zwaar voor haar en kon er moeilijk mee om opstakels heen. Ze hebben nu de rollator van de ANWB gekocht deze is licht in gebruik en ze haakt nergens achter met de kabels van de remmen omdat ze weggewerkt zijn. Ze is er erg tevreden over vooral omdat ze er makkelijk een stoep mee opkan, bij de oude had ze vaak hulp nodig als er geen verlaagde stoeprand was

orgelmuts
door orgelmuts - May 26, 2006 om 22:24
632 Antwoorden / 58 Vragen

Misschien is het handig om met je moeder bij een ergotherapeut langs te gaan, zodat ze een rollator heeft die helemaal aan haar wensen voldoet, de ene rollator is de andere niet.

Vervolgens kan de ergotherapeut er eentje aanvragen, wordt gewoon door de WVG vergoed.

Succes, Wilma.

marsha
door marsha - May 27, 2006 om 01:41
36 Antwoorden / 11 Vragen

Hoi, je kan het standaard model al met je airmiles sparen, of marktplaats/ebay ?? zijn ze ook niet duur. Probeer het ook even bij de ziektenkostenverzekeraar, Hodes, Hartingbank of andere daarin gespecialiseerde zaken. suc6 ermee

ma
door marili - May 30, 2006 om 13:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk als fysiotherapeute in een verpleeghuis, dus heb wel een beetje ervaring met rollatoren.

Belangrijk is om te kijken hoe makkelijk hij op slot gaat (als je moeder die functie gebruikt). Je hebt rollatoren waarbij je een nippeltje in moet duwen en dan tegelijkertijd de rem in moet knijpen om hem op de parkeerrem te zetten. Andere heb je twee verschillende remmen voor even remmen en voor parkeerrem.

Verder heb je die makkelijk en iets minder makkelijk inklappen.

Dan nog met een dienblaadje dat weg te klappen is of die helemaal weggehaald moet worden.

Massieve bandjes of luchtbanden. Massieve bandjes zijn iets makkelijker voor binnen.

Alles staat of valt met wat je zelf (je moeder dan) veel gaat gebruiken en belangrijk vind.

succes marili

wi
door wilmameijer_1 - Aug 17, 2006 om 20:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ken zelf redelijk wat mensen met een khargo en ze zijn er ook zeer blij mee. Bij mobiel garant bieden ze ook goede service. Misschien kunt u daar eens heen bellen. Ze hebben veel dealers door nederland heen. Dan kunt u samen met uw moeder het eens gaan proberen en als het dan u toch niks lijkt dan kunt u altijd nog verder kijken. Op hun site staat wel meer vermeld: www.mobielgarant.nl

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest!

Succes!

zafira_1
door zafira_1 - Aug 20, 2006 om 16:42
9 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb zelf (voor mijn vader) de Topro Troja gekocht bij Care2Move te Rotterdam. Perfect en kan in de breedte worden ingeklapt (i.p.v. de lengte) Kortom, makkelijk achter de autostoel te plaatsen. Bovendien lichtgewicht, design, en makkelijk instelbaar en veilig! Succes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 20, 2006 om 16:56
16897 Antwoorden / 202 Vragen

heeft u gezien dat de vraag al uit mei jl stamde en uitgebreid beantwoord was?? De datum staat links boven.

in
door inkiedinkie - Aug 20, 2006 om 19:37
6 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een Khargo geworden en ze is erg erg tevreden over! Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties.