ke
door kerstboom Apr 21, 2006 om 10:52
Voeding & gezondheid

Inenting

wij gaan van de zomer met ons gezin op vakantie naar Turkye.Nu hoor ik dat je je dan in moet laten enten voor hepetitis b. Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij er iets over vertellen.

groetjes

665 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 21, 2006 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag kerstboom,Voor Turkije zijn geen vaccinaties verplicht. Er worden echter wel vaccinaties aangeraden tegen tyfus, tetanus, polio en hepatitis A. Kijk voor meer informatie op de site van het LCR.  Meer informatie klik hier fred

ve
door verwijderd - Apr 21, 2006 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of bij uw plaatselijke GG&GD natuurlijk.

Fijne vakantie gewenst zonder ziekte.
Wel een advies!  Koop geen ijs. Drink alleen bronwater van een bekend merk en niet van zo'n waterverkoper. Ook geen thee.
Reizigersdiarhee is overigens heel normaal en de beste methode om geen (uitdroging)complicaties te krijgen is een glas (bron)water met een eetlepel suiker en een theelepeltje zout.

Met vriendelijke groeten;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 22, 2006 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op de bijdrage van onze Vrije Vogel: mocht u onverhoopt bronwater kopen op straat bij "zo'n waterverkoper", kijk dan eerst of de dop goed dicht is en onbeschadigd! Flessen hebben namelijk meestal zo'n "ringetje" aan de dop zitten, die loskomt van de dop als je hem opendraait en om de hals blijft zitten of met een uiteinde aan de dop vast zit. Is de dop beschadigd, dan is het water ook niet goed!

Verder inderdaad GG&GD of huisarts: die kan u precies vertellen hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Apr 24, 2006 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij zijn zelf al 5 keer naar turkije gegaan maar hebben ons nooits laten inenten .en wat betreft het water koop die altijd in de winkels of supermarkten maar drink nooits uit de kraan voor tanden poetsen kan wel maar niet voor consumptie.neem wel maar iets mee tegen diaree want er wordt veel met olie gekookt

ve
door verwijderd - Apr 24, 2006 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat je diaree krijgt, omdat er met olie wordt gekookt is een fabeltje.
Je krijgt diaree van voedselvergiftiging en niets anders.
Lekker hoor als je hoort dat je je eerst 3 dagen leeg moet schijten om aan het voedsel en de temperatuur te wennen.
Aan voedsel en drinken wennen wat besmet is met coli- en samonelle- bacterien doe je nooit. Let goed op wat je eet.
Gevaarlijk is onverpakt ijs, water, onvoldoende verhit eten en rauwe produkten waaronder vooral vis en salades.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2006 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter algemene informatie;

Reizigersdiarhee heeft niets met een voedselvergifting te maken.
Onze darmflora heeft zich gewoon ingesteld op uw gewone dagelijkse leven.
Deze bacteriën die wij zelf in ons dagelijks leven meedragen zijn nodig om bepaalde stoffen om te zetten in stoffen die wij nodig hebben.

Gaat u naar een ander land dan krijgen uw darmen te maken met andere bacteriën.
Ook nuttig maar net even anders dan wat wij gewend zijn.
Gevolg is een milde vorm van diarhee die een paar dagen aanhoud,
daarna zijn onze darmen aan de nieuwe situatie gewend.

Uiteraard kan ook een voedselvergiftiging een (vaak ernstige) diarhee veroorzaken maar dit valt bijna altijd te herkennen door misselijkheid en braken of het gevoel dat u moet overgeven.

En nogmaals,
voor baby's en kleine kinderen kan diarhee levensgevaarlijk zijn door een snelle uitdroging.
Altijd (schoon)water- eetlepel suiker -theelepel zout.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je diarree krijgt van voedselvergiftiging en niet van koken in olie is een fabeltje. Met een beetje voedselvergiftiging ben je er niet met alleen diarree.

Het is vrij normaal dat je in een andere omgeving, met een iets ander leefritme en met vaak heel ander eten en bereidingswijze, wat last krijgt van diarree. Vaak niets aan de hand, als je maar genoeg blijft drinken (evt. met een middel tegen uitdroging) en je er niet te snel zorgen over maakt.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Als je medicijnen slikt ligt eraan welke, is het niet verstandig om de enting te halen. Je moet een bepaalde tijd van te voren de enting halen, maar garantie heb je nooit. Je kan dus nog gewoon ziek worden. Als jezelf goed oplet is de kans klein dat je wat oploop. Kost veel geld en welk nut heeft het, ik ben zelf al jaren naar Turkije geweest en ook naar Tunesie, nooit geen problemen gehad. In Amsterdam kan je het bijvoorbeeld ook oplopen.

Succes ermee,

Gr., Ageeth

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaccinaties voor Turkije zijn niet verplicht, maar worden wel geadviseerd.

Afhankelijk van uw zorgverzekeringsmaatschappij en evt. aanvullende verzekering, kunt u zich "gratis" laten inenten bij Meditel (wordt geregeld tussen Meditel en zorgverzekering), kijk eens op de site van uw zorgverzekering of op www.meditelopreis.nl

Bassie (heeft ook een auto met injectie)

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn al 10x in Turkije geweest, zonder inentingen maar ook zonder ziekte of diarree. Blijf je in de vakantieplaatsen, en neem je de reeds gegeven adviezen ter hand, loop je weinig tot geen risico. Voor een rondreis door "het echte Turkije" gelden natuurlijk andere regels. De meeste toeristen krijgen diarree door het te snel drinken van koude dranken bij warme temperaturen. Prettige vakantie, Turkije is geweldig.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Micro: Is een beetje voedselvergiftiging netzoiets als een beetje
zwanger? Je kan er meer of minder ziek van worden, maar het blijft
voedselvergiftiging.

@ Kerstboom: Nog een paar kleine tips.

Kijk ook uit met ijsblokjes in je drinken. Die kunnen wel van kraanwater gemaakt zijn.

En met watermeloenen op de markt. Ook die kunnen met kraanwater
ingespoten zijn om ze lekker zwaar te maken. Maar dit is natuurlijk
niet in Turkije belangrijk.

Een hele prettige en gezonde vakantie gewenst.

Gr. Gnarfje

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vorig jaar ben ik naar Turkije geweest. Inenten is niet verplicht, maar het wordt aangeraden. Heb het wel laten doe bij Meditel.  De kosten werden niet vergoed bij mijn verzekeringsmaatschappij, maar bij Achmea wel.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2006 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook even of je de kosten (deels) vergoed krijgt van je verzekeraar. Soms wordt dit in de aanvullende verzekering (deels) gedekt.

Prettige vakantie!

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inentingen zijn voor Turkije inderdaad niet verplicht, echter niets vervelender dan toch ziek worden op vakantie! Natuurlijk kun je met enten niet alles voorkomen (b.v. reizigersdiarree niet) maar toch een aantal ziekten wel.

Meestal wordt voor Turkije aangeraden om een inenting tegen hepatitis A en een DTP (difterie, tetanus, polio) inenting te halen.

Er zijn door het hele land verschillende organisaties die speciaal reizigersadvies geven en vaccinaties doen. Sommige huisartsen doen dit ook wel.

Zoals al vaker gezegd, kijk wat je verzekering vergoed op jaarbasis, aan welke regels je moet voldoen om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Kosten hepatitis A +- 60 euro voor 1 vaccinatie (beperkt geldig) en het dubbele voor 2 vaccinaties een half jaar na elkaar (25 jaar geldig)) Een DTP kost tussen de 8 en 20 euro. Daarnaast moet je nog het consult betalen.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, beetje laat misschien, maar ik weet zeker dat er voor een reisje naar turkije geen vaccinatie tegen hepatitis B nodig is, dit wordt vooral aangeraden voor mensen die in de gehandicapten-/gezondheidszorg werken. Bovendien is zo'n vaccinatie erg duur om te laten doen voor een vakantie. Bij de GGD in de buurt of bij je huisarts en apotheek kun je alle info krijgen die je nodig hebt.