pr
door prinsjan Aug 17, 2005 om 21:57
Voeding & gezondheid

Infraroodsauna's: Wat is juist en wat niet?

Wij
zijn van plan binnenkort een infraroodsauna aan te schaffen.

We
hebben ons de laatste tijd via internet behoorlijk verdiept in de voor- en
nadelen van infrarood sauna’s. Hierbij stuitten we op tegenstrijdige informatie. Er
blijken drie soorten infraroodstralen te onderscheiden zijn, namelijk type A,
type B en type C, variërend van korte golf (A) tot lange golf (C). Type A golven worden vooral in de
medische wereld gebruikt.

Welnu bij het doorlezen van allerlei achtergrond
informatie beweert de ene leverancier of fabrikant dat vanwege
gezondheidsredenen en effectiviteit zij juist hebben gekozen voor type A
stralers en andere leveranciers en fabrikanten beweren met dezelfde argumenten
dat men daarom juist voor type C kiest. Deze laatsten voeren daarbij als
argument op dat type A stralers bij langdurig of verkeerd gebruik schade voor
het lichaam (in het bijzonder de ogen) kunnen opleveren. Wat nu is waar en niet
waar betreffende de gebruikte argumentatie voor de gebruikte stralers en wat
raadt u ons aan?

Een
tweede vraag betreft eigenlijk eenzelfde soort situatie, maar nu met betrekking
tot de type C stralers. Bij type C stralers zie je twee veel voorkomende
stralerbronnen: een keramische buis of een metalen U-buis. Ook hier weer
hetzelfde probleem; de ene leverancier prijst zijn keuze voor de keramische buis
de hemel in door onder meer de negatieve kanten van de U-buis te belichten.

Ook
hier dus de vraag of u ons kunt helpen met juiste informatie over de gebruikte
buizen.

Onze laatste vraag betreft de enorme prijsverschillen
die we aantreffen. We weten dat een deel van de verschillen zijn te verklaren
door het gebruikte hout en het gebruik van het
aantal en de typen stralers (type A is duurder), maar daarmee bekend, dan is een
prijsverschil van 100% voor ogenschijnlijk ongeveer dezelfde cabines ons nog
steeds onduidelijk. We kunnen ons niet voorstellen dat dit verschil alleen door de marge
voor de winkelier en leverancier verklaard kan worden. Heeft u een
verklaring?

453 3 Rapporteer

ho
door hollandy - Aug 19, 2005 om 15:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is een vraag waar ik mij al jaren mij over verbaas!

Mensen suggereren volgens mij een hoop en verkooppraatjes weet men niet te staven met onderbouwde rapporten, een handelaar/importeur in Alphen a/d Rijn schermt al jaren met medische onderzoeksrapporten maar tot zover heb ik nog nooit 1 essentieel rapport kunnen vinden.

Ooit hoorde ik een verhaal van een arts die had gezegd je kunt net zo goed dichtbij een radiator gaan zitten, dit in tegenstelling tot een traditionele sauna waarin de omgevings klimaat van belang is (lucht-vochtgehalte).

van de andere kant als je je er fijn bij denkt te voelen waarom dan niet? Misschien dat de gigantische prijzen dan afschrikken? De bouwmarkten verkopen ze al onder de € 1.000,=. Het vreemde is wel dat infrarood 2e hands goed te vinden terwijl de conventionele sauna's slecht 2e hands zijn te vinden, zal dit liggen aan het feit dat die minder spijtoptanten kennen?

Dus wat is waar en wat niet? Geen idee, het onderzoeken waard, het resultaat is wellicht een interessant issue.

ma
door marieke48 - Aug 19, 2005 om 19:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb jaren geleden een infraroodsauna gekocht, met metalen u-buizen, de sauna gemaakt van cederhout. In de kamer waar hij staat ruikt het altijd heerlijk naar het hout. Ik vind het nog steeds heerlijk om er gebruik van te maken, vooral als ik moe ben, spierpijn heb (fibro) of er gewoon zin in heb.
Gebruik je hem na intensief sporten dan krijg je minder spierpijn doordat de spieren meteen goed doorbloed worden.
Nogmaals, een aanrader! Veel succes.

ja
door janria - Aug 23, 2005 om 20:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben nu 18 maanden zo'n sauna, en we 'doen' dat 3 x per week, heerlijk.

Bij aanschaf ging het ons om het sauna effect, dus B en C.

Wij hebben keramische buizen met 5 jaar garantie, dus daar kunnen we verder niets over zeggen.

Wat gezondheid betreft dit : Ik had bij aanschaf wat last van exceem op een voet, na 2 weken weg !, verder hebben wij het idee dat er ook veel goede invloed is op de huid, gladder en beslist minder last van diverse uitslag.

Het prijsverschil lijkt te zitten in afwerking en misschien naamsbekendheid.

Succes met de keuze

Jan en Ria