a.
door a.smit42 Feb 7, 2012 om 12:40
Voeding & gezondheid

Is de kalkoen nog veilig

De laatste tijd is er in het nieuws regelmatig wat te lezen over de veiligheid van het kip eten, ivm . de bacterien die daar in zitten.
Over de kalkoenen hoor of lees je niets.
Hoe is het daar mee gesteld?

2980 9 Rapporteer

pauls0
door pauls0 - Feb 7, 2012 om 12:55
149 Antwoorden / 2 Vragen

Kalkoen is een bederfelijk product. Kalkoen is vergelijkbaar met kip, en kunnen in bezit zijn van dezelfde bacteriën als bij kip. Met een hele goede bereiding van het vlees, zijn de bacteriën zo goed als verdwenen. Voorkom kruis besmetting, dat is oorzaak nr 1 van het ziek worden van het eten van kip/kalkoen.

Het grootste gevaar met kip en kalkoen is of er antibiotica en of groeihormonen zijn gebruikt. Dit is oncontroleerbaar voor de consument. Dit wordt nog steeds verzwegen, omdat er grote belangen, zowel in politiek als in de vleessector, op het spel staat.

jo
door jorisw - Feb 7, 2012 om 16:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=paul s schreef op dinsdag 7 feb 2012, 12:55]Dit wordt nog steeds verzwegen, omdat er grote belangen, zowel in politiek als in de vleessector, op het spel staat.

Je vergeet nog de consument die zo nodig voor bijna geen geld heel veel vlees wil kunnen kopen....

pauls0
door pauls0 - Feb 7, 2012 om 23:04
149 Antwoorden / 2 Vragen

Beste jorisw,

Ik ben de consument niet vergeten. Het feit is, dat vlees door supermarkten zo ingekocht worden, dat alleen de supermarkten van profiteren. Daarbij zetten zij leveranciers onder druk, maar de consument merkt er weinig van. Alleen actie's en aanbiedingen merkt de consument in zijn portemonnee.

jo
door jorisw - Feb 8, 2012 om 10:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=paul s schreef op dinsdag 7 feb 2012, 23:04]Beste jorisw,

Ik ben de consument niet vergeten. Het feit is, dat vlees door supermarkten zo ingekocht worden, dat alleen de supermarkten van profiteren. Daarbij zetten zij leveranciers onder druk, maar de consument merkt er weinig van. Alleen actie's en aanbiedingen merkt de consument in zijn portemonnee.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal wat je nu zegt. Het is waar dat in de huidige situatie de voordelen vooral bij de supermarkten terecht komen, maar als er een echt goed product geleverd zou worden dan zou de prijs een veelvoud zijn van wat de consumenten nu betaald. Een echt goede kip heeft al gauw een consumentenprijs van 10..20 euro. Maar de NL consument is niet bereid dat voor kip te betalen, dus krijgen we de massazooi voorgeschoteld die we nu zien. De consument is dus ook deels schuldig aan de huidige situatie.

pauls0
door pauls0 - Feb 8, 2012 om 11:16
149 Antwoorden / 2 Vragen

@ jorisw,

De vleesindustrie, de tussenhandel, en de supermarkten bepalen wat de consument koopt, en als ik vraag naar een duurdere kip of kalkoen, krijg ik dezelfde kip of kalkoen van dezelfde kwaliteit. Het enigste redelijk fatsoenlijke kip of kalkoen is de biologische, die in bio-supers liggen, of bij gespecialiseerde ondernemers. En toch zit daar nog een gevaar in, want de kippen of kalkoenen-mester worden nog steeds uitgeknepen, zodat deze bedrijven altijd naar alternatieven zoeken, om zo goedkoop mogelijk vlees produceren. Er moet eerlijke prijzen komen, met minder tussenhandelaren en minder bemoeienissen van supermarkten. Dan stopt de overproductie, want momenteel is het gericht alleen op de kip of kalkoenfilet, zodat de karkassen als afvalprijzen aangeboden worden..

Er moeten eerlijke prijzen komen, om de kwaliteit van het vlees te verhogen. Helaas heeft de consument niet voor het kiezen en heeft weinig invloed De consument worden inderdaad verleidt met goedkoop vlees, maar de keus naar beter vlees is totaal weggenomen. Rond 80% van de kip en kalkoenvlees komen van dezelfde veevoederfabrieken, slachterijen, en vleeshandelaren, die als grootste klanten de supermarkten met een aantal grote vleesverwerkende bedrijven zijn. Deze bedrijven bepalen wat ons bord komt te liggen.

En wat betreft de politiek, het is al jarenlang altijd een CDA minister of staatssecretaris, die belangen in de landbouw hebben, waarop de vleesindustrie erg invloedrijk is, en flink op los lobby-en om alles zo laten zoals het nu is... Vergeet vooral niet watvoor subsidie er losgepeuterd worden...

loreleigil
door loreleigil - Feb 8, 2012 om 11:58
678 Antwoorden / 3 Vragen

Als je de kip/kalkoen goed gaar bakt is er toch niets aan de hand? Paniek om niks!

te
door terpstra - Feb 25, 2012 om 18:54
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jorisw schreef op dinsdag 7 feb 2012, 16:11][quote=paul s schreef op dinsdag 7 feb 2012, 12:55]Dit wordt nog steeds verzwegen, omdat er grote belangen, zowel in politiek als in de vleessector, op het spel staat.

Je vergeet nog de consument die zo nodig voor bijna geen geld heel veel vlees wil kunnen kopen....
Joris w. U draait de feiten om. Niet de consument vraagt er om. De producent wil zijn spullen kwijt. Waarom hebben supermarkten mooie reclame boekjes met recepten.? Daar is 99,99% van de bevolking gevoelig voor.
Vijvtig jaar geleden at men gemiddeld drie maal in de week vlees. Nu is dat veelal dagelijks. Maar wel van een slechtere kwaliteit. Wie kiest?
Kiezen is er bijna niet meer. Ook al koop je biologisch.
Feit. Afval vlees word vermalen. Geperst met een substantie en wordt verkocht als een heerlijk stukje "vlees".

tdehond
door tdehond - Feb 26, 2012 om 07:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn honden eten probleemloos kalkoen. Omdat 1 een erg gevoelig maagdarmstelsel heeft maar hier goed tegen kan, ga ik er vanuit dat de kalkoen die in de honden vlees maaltijden verwerkt wordt veilig is.

Elke vleessoort voor menselijke consumptie moet m.i. hygiënisch verwerkt worden en voldoende verhit om eventuele ziektekiemen te doden voordat het gegeten wordt.

te
door terpstra - Feb 26, 2012 om 23:24
174 Antwoorden / 5 Vragen

Smit 42.
Gezonde mensen worden niet ziek van de embh bacterie. Wel heb je een zeer groot probleem als je wel ziek wordt door b.v. een ongeval en gewond raakt.
Dan gaat het lichaam antistoffen aanmaken om de genezing en infecties te bestrijden. Een gezonde reactie. Helaas gaat deze sluimerende embh bacterie uw antistoffen "opvreten". Uw natuurlijk afweersysteem werkt niet meer.
De "medicijnmannen" gebruiken dan antibiotica. Dat werkte tot voorheen.
Die embh bacterie is daar immuum voor. Met dank aan de cda poltiek en de mega stallen.Kalkoen, kip e.a. Daar wordt preventief de zwaarste antibiotica toegepast.
Aangeleverd door dierenartsen die er groot geld mee ontvangen.
In de ziekenhuizen ligt deze antibiotice in een afgesloten kluis voor noodgevallen.!!!
Daar gebruiken ze in eerste instantie minder zware antibiotica.
Mijn advies, haal geen kip meer in huis. Door contaminatie (sleepeffect) zult u op termijn door een kleine onachtzaamheid besmet worden.
Dertig jaar geleden was 100% van de kalkoen houders besmet. Kippenhouders 50%. Nu is dat ook al 95%. Cijfers Algemeen Dagblad. Groet.Henk.