tr
door trump Jul 12, 2020 om 15:57
Voeding & gezondheid
Is het wetenschappelijk bewezen dat een UV desinfectie lamp werkt ?

Onlangs een UV desinfectie lamp gekocht. Ben benieuwd of het echt wetenschappelijk bewezen is het het werkt nl het zou bacteriën, virussen en mijten doden. Zeker nu dit item vanwege de Corona epidemie actueel is. Btw werking is gebaseerd op desinfectie doordat er Ozon vrijkomt.

9137 17 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 12, 2020 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: gedeeltelijke reactie verwijderd]
Vraag het bij het RIVM daar zitten de experts. Op internet is alle informatie over UV lampen te vinden. En lees ook eens hier:
https://www.newscientist.nl/nieuws/griepvirussen-doden-uv-licht/

Donuts
door Donuts - Jul 12, 2020 om 16:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als het wetenschappelijk was bewezen, stonden bedrijven, winkels, bejaardentehuizen enz. vol met deze dingen. Maar de dropshippers verdienen er leuk aan, dat wel.:-))

N.B. Het is verboden een persoonsnaam gebruiken van iemand anders.

rj
door rjw - Jul 12, 2020 om 16:50
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon proberen zou ik zeggen. Zou wel mooi zijn als het allemaal zo simpel op gelost kan worden....

newmikey
door newmikey - Jul 12, 2020 om 16:52
830 Antwoorden / 0 Vragen

De UV lampen die virussen doden kunt u niet in een klein lampje kopen en zouden ook niet erg gezond voor u zijn. Zulke lampen mogen alleen onder professioneel toezicht en met de nodige voorzorgsmaatregelen worden gebruikt. Uw lampje doet dus helemaal niets.

PSL als je trouwens de handleiding leest wordt je vanzelf wel genezen - de lamp zèlf lijkt wel schadelijker dan wat deze zou moeten tegengaan. https://www.outspot.be/assets/manual/VT-3238-instructions.pdf

mi
door miennaamishaaz Jul 12, 2020 om 18:40
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zo'n klein lampje helemaal niets doet is niet helemaal waar.

Zelfs kleine lampen zijn zeer gevaarlijk, zie maar de video links die ik als comment heb gegeven op @mein33.

mi
door miennaamishaaz - Jul 12, 2020 om 17:04
725 Antwoorden / 1 Vragen

[Edit redactie: link verwijderd]

Het is ook niet de bedoeling dat u in de kamer bent als de lamp actief is. gezien UV-licht ook schadelijk is voor uw gezondheid.
dit staat ook op de site van Reichelt.

Zolang u zich aan de opgegeven instructies houd zou er geen tot weinig problemen zijn.

me
door mein33 - Jul 12, 2020 om 18:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Volgens de 'Trump' wetenschap is het artikel eerst kopen en dan pas onderzoeken wat je gekocht hebt de enige en juiste manier om spullen die veel beloven maar weinig te bieden hebben, in huis te halen.

Als deze lamp zou doen wat de verkoper belooft, dan hing er bij elk bed in het ziekenhuis zo'n lamp, maar hoe vreemd toch dat je ze nergens ziet en hoe zou dat nu toch komen ?

mi
door miennaamishaaz Jul 12, 2020 om 18:36
725 Antwoorden / 1 Vragen

UV lampen worden al gebruikt in Lucht-sluizen om de spullen die ze gebruiken te sterilizeren.
Dit is dan wel in een aparte sluis omdat geconcentreerd UV licht schadelijk zijn voor de gezondheid.
De spullen blijven ook een tijdje in zo'n sluis staan voordat de Doctors deze uit de sluis pakken/halen.

Bekijk deze videos maar eens voor meer informatie van "Chinese" UV lampen
https://www.youtube.com/watch?v=1m0TQjBRcFo
https://www.youtube.com/watch?v=2T39BHvrHZ0

fr
door fredhannie Jul 13, 2020 om 11:06
19 Antwoorden / 2 Vragen

Zeker wel, in de aquariumbranche volop te koop om algen en bacteriën te doden en het werkt erg goed, althans in onze vijver hangt zo'n lamp tussen filter en vijver dus uitstromend water dat dan gefilterd en daarna bestraald weer in de vijver komt en deze is binnen mum van tijd weer glashelder. Weliswaar een hele andere toepassing (hoewel, eigenlijk ook niet) maar het doet wel degelijk wat, alleen virussen zou ik niet weten. De lamp zelf zit trouwens in kwartsglas anders laat hij het UV niet door en dat geheel in een afgesloten huls voor de veiligheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2020 om 09:30
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info: https://www.bioclimatic.nl/coronavirus-bestrijding-met-uv-licht-wat-is-mogelijk/ en de vraag aan u is dus of u ook werkelijk een apparaat als hiet genoemd is heeft gekocht. Volgens dit bericht van een fabrikant is lucht met dit soort apparaten te desinfecteren. Zie ook deze https://www.lighting.philips.nl/producten/uv-c en is is op het web nog meer te vinden. Ik zie nergens iets over een wetenscahpeelijk bewijs m.b.t. UVC-C maar de bedrijven die hier aan de orde zijn zullen zich m.i. niet nel overgeven aan misleidig.

Opnieuw, heeft u zo'n apparaat / apparatuur gekocht dat in systemen aangebracht dient te worden? Het komt mij voor van niet en dan sluit ik mij aan bij degenen die ook al in negatieve zin reageerden. In dat geval vrees ik ook 'kat in de UV zak'.

fr
door fredhannie - Jul 13, 2020 om 11:18
19 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben een UV lamp bij de vijver tussen het filter en de vijver om het water alg- en bacterievrij te houden, werkt perfect! De lamp zelf zit in een soort afgeschermde koker in kwartsglas om het UV licht door te kunnen laten en bestraalt zo het langslopende water na filtering. Is al best lang gebruikelijk ofwel niets nieuws om vijvers mooi helder te houden. Of het ook tegen virussen werkt weet ik niet, er ziijn natuurlijk meerdere soorten UV licht en misschien ook de intensiteit? Heb wel gelezen dat het Coronavirus gevoelig is voor UV dus wie weet maar de toepassing zal i.v.m. schadelijkheid afgeschermd moeten zijn.

audb
door audb - Jul 13, 2020 om 11:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

100% wetenschappelijk bewezen dat UV-C dood virusen en bacteriën maar ook veroorzaakt UV-C huidkanker en bij langere blootstelling zelfs gewone kanker en u kan er blind van worden.

En ik zie dat er geen bescherming is dus is het mogelijk dat dit een UV-A of B lamp is die ook gebruikt wordt om vals geld te zoeken.

Mocht het wel om UV-C gaan dan is het te hopen dat er een afstands bediening er bij zit zodat u de gordijnen dicht kan doen en dan pas kan aanzetten.

De 10 seconden die op de verpakking staat is namelijk de tijd die het nodig heeft om de boel te ontsmetten maar 36 watt is wel te weinig voor grote opervlakten.

De opmerking dat het niet in ziekenhuizen gebruikt wordt is makkelijk te be-andwoorden.

Zoals ik al heb aangegeven is het noodzakelijk om de boel echt donker te maken en ook zou de lamp in een ziekkenhuis of verpleeg huis vanaf boven moeten stralen en dan ook nog eens met een aanzienelijke wattage en ook nog eens voor langere tijd.

Maar als u bang bent voor Corona dan is het beter om goed te luchten en handen wassen.

Bij supermarkten zie ik ook vaak dat mensen wel de kar ontsmetten maar daarna droog maken met een papierendoek.

Beter is om juist dit laatste niet te doen, de alcohol die achterblijft zorgt er juist voor dat ook uw handen worden ontsmet.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er heel veel alcohol gebruikt gaat worden een kleine hoeveelheid is al voldoende.

En na het leeg halen van de kar kan u evt ook nog even een beetje gebruiken om uw handen te doen of gewoon thuis even de handen te wassen met zeep.

1paul
door 1paul - Jul 13, 2020 om 11:48
3161 Antwoorden / 0 Vragen

uv lamp werkt wel degelijk, de hamvraag is natuurlijk welke sterkte lamp en hoeveel heb je er nodig om de ruimte waarin je verkeert ookw erkelijk helemaal te ontsmetten!!!!

Hoe moet de luchtstroom zijn in de ruimte waarin je ze wil gebruiken, het is natuurlijk van belang dat alle lucht die je wilt ontsmetten ook daadwerkelijk langs de lamp(en) gaat....

gerbera
door gerbera - Jul 13, 2020 om 15:09
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wat u heeft is een sterelisatielamp en het gebruik daarvan heeft risico's;

  • Gebruik je veilig en bespaar energie: 3-speed timing, 10 m afstandsbediening, 30 seconden vertragde start is veilig, voorkomt dat ultraviolette stralen naar mensen schijnen, je hoeft geen zorgen te maken over straling.
  • Let op: als de kiemdodende lamp werkt, moeten mensen en dieren planten de scène verlaten.

bron

@H
door @HENK@ - Jul 13, 2020 om 16:22
159 Antwoorden / 1 Vragen

mij lijkt dat je dat uitzoekt VOOR dat je zo'n ding aanschaft maar er zal vast iets aan dood gaan maar niet datgene wat je graag zou willen :-)

mo
door mof - Jul 13, 2020 om 18:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, desinfectie lampen werken mits ze UV -C uitstralen. Dan is wel nog de vraag: is de intensiteit voldoende. Dat heet met de afstand tot de lamp te maken en met de sterkte, wattage, van de lamp.
dus het werkt met een lamp in formaat gezichtsbruiner echt niet in je hele huis, dan moet je echt wel iets van max een halve meter van het te ontsmetten object zitten. En lang genoeg stralen.

he
door henkie.penkie - Jul 14, 2020 om 16:45
149 Antwoorden / 0 Vragen

Grote centen klopperij !!!