lieflijke
door lieflijke Sep 26, 2010 om 16:10
Voeding & gezondheid

KLEFFE CAKE

ik houd van lekkere kleffe cake, ik heb al geprobeerd b.v. met extra gesmolten chocolade er in, wit en melk, om een marmercake te maken, maar ik vind m toch te luchtig, wie heeft een oplossing?

geldt voor alle soorten cakes: appelcake, roombotercake, chocoladecake.... kleffe cake!

30402 53 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 26, 2010 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lieflijke,

Lees hier (kwark!)
of hier
of hier voor Zweedse kleffe cake.

Bak ze en suc6

poltol
door poltol - Sep 26, 2010 om 18:02
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 26 sep 2010, 16:37]Hallo lieflijke,

Lees hier (kwark!)
of hier
of hier voor Zweedse kleffe cake.

Bak ze en suc6

Hier staan dus veel oplossingen/recepten. Maar je kunt het ook zelf sturen. Temperatuur iets lager en de tijd korter. FF proberen maar succes verzekerd.
Ik spreek uit eigen ervaring, en ze smaken uit de kunst.

Succes, poltol

edwardus
door edwardus - Sep 26, 2010 om 18:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Extra boter kan ook verschil maken. En dan bedoel ik natuurlijk wel roomboter :)

edwardus
door edwardus - Sep 26, 2010 om 18:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. hierdoor moet ik ineens denken aan arretjescake en ben ik genoodzaakt om een stuk chocolade te gaan nuttigen. Jouw schuld! ;-)

erik008
door erik008 - Sep 26, 2010 om 18:27
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Wat de cake minder luchtig maakt.
Verhouding suiker/meel/boter 2/2/2,5
Dan de boter eerst smelten in een pan en vloeibaar toevoegen.
Ook geen melk toevoegen i.p.v. de melk een ei extra.

druifje01
door druifje01 - Sep 26, 2010 om 22:25
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Wat een leuke vraag! Google naar "tips voor een kleffe cake.nl"

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 26, 2010 om 22:48
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Olie gebruiken ipv boter, of 50/50.

abarth
door abarth - Sep 26, 2010 om 22:49
845 Antwoorden / 19 Vragen

Google eens op recept natte cake
(bekend van bakkerij het trottoirtje)

lieflijke
door lieflijke - Sep 26, 2010 om 23:11
153 Antwoorden / 59 Vragen

geweldig, de antwoorden, ik ben dus niet de enige met mn kleffe cake!

olie ipv boter, is het dan wel lekker, juist de boter doet n hoop?

en inderdaad, mijn oven is niet goed, vaak te warm en bak te lang, klopt!

ga alles eens goed lezen, dank jullie wel! TOP!

lieflijke

f.weele
door f.weele - Sep 27, 2010 om 13:01
1085 Antwoorden / 27 Vragen

met olie is het naar mijn smaak niet lekkerder. Ik heb dit eens geprobeerd met Muffins (amerikaans). Ze zijn dan wat minder zoet, maar met roomboter smaken ze toch beter. Ligt misschien ook aan de soort olie die je gebruikt, maar ik had het idee dat juist de smaak van de olie wat meer naar voren kwam. Het beste lijkt mij om eerst te experimenteren met de extra boter zoals edwardus en erik008 voorstellen. Ik doe dit namelijk bij het broodbakken. Daarbij gebruik ik i.p.v. suiker en boter broodverbeteraar. Aangezien het brood dan toch iets te droog
is van binnen, doe ik er wat roomboter bij. Het resultaat is dan precies goed.
Veel bakplezier en m.vr.gr.

=lieflijke schreef op zondag 26 sep 2010, 23:11: geweldig, de antwoorden, ik ben dus niet de enige met mn kleffe cake!

olie ipv boter, is het dan wel lekker, juist de boter doet n hoop?

en inderdaad, mijn oven is niet goed, vaak te warm en bak te lang, klopt!

ga alles eens goed lezen, dank jullie wel! TOP!

lieflijke

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 27, 2010 om 13:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Met roomboter is anders, niet perse lekkerder.
Ik maak altijd surinaamse cake en die maak je met olie ipv boter.
Als je hem wat korter in de oven laat wordt ie ook kleffer.

eu
door eukie - Sep 27, 2010 om 13:39
61 Antwoorden / 70 Vragen

Als je NATTE keek wil hebben dan zijn er minstens drie mogelijkheden:
1. Je doet het beslag niet in de oven, en bakt het dus niet, maar je eet het gewoon met een lepel uit het blik.
2. Je bakt de keek wel, maar laat die afkoelen in een diepvrieszaak
3. Je wikkelt de gebakken en afgekoelde keek in een natte theedoek

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 13:39
123 Antwoorden / 12 Vragen

Volg dan eens het recept van Poffert, kleffer kan niet..

ra
door ragdolletje - Sep 27, 2010 om 13:44
30 Antwoorden / 2 Vragen

De cake als deze nog lauw warm is in aluminium folie wikkelen!
Meer boter toevoegen
Als extra citroenschil uit een potje toevoegen
De oven iets lager zetten en dus iets langer laten bakken

Maar de lauw warme cake inpakken gaat heel goed, zo wordt de bovenkant lekker klef!

ro
door roely bronts - Sep 27, 2010 om 13:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

U kent vast de heerlijke, kleffe cake uit Spakenburg!
Ik heb van iemand uit Spakenburg, waar ik jaren geleden woonde, gehoord twee eetlepels appelmoes aan het beslag toe te voegen
En het resultaat is heerlijke, kleffe cake!

jannyholtrop
door jannyholtrop - Sep 27, 2010 om 13:48
84 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad een eetlepel appelmoes door het beslag is een goede tip, en dan de cake direct uit de oven luchtdicht in een pedaalemmerzak verpakken. Het condens slaat dan weer terug in de cake en zo blijft hij lekker vochtig.

mickie
door mickie - Sep 27, 2010 om 16:09
111 Antwoorden / 33 Vragen

Kleffe cake in de zin van: niet helemaal gaar? Vinden ze in ons gezin ook zo lekker!
Probeer eens met de oven te vroeg openmaken, halverwege de baktijd of zo, dan zakt-ie in en wordt niet echt gaar van binnen.

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 16:44
123 Antwoorden / 12 Vragen

Jak, Mickie, ik betwijfel of die raad wel goed is, want doordat de eieren in de cake ook niet goed gaar worden, kun je flink in de poepperij komen of nog erger.

Ik zou er wel mee oppassen.

Beter is het dan om een goede poffertpan te kopen, (dat is een metalen tulbandvorm met een deksel) Doe je daar de cakedeeg in en dan in grote pan water de cake Au bien Marie garen.

mickie
door mickie - Sep 27, 2010 om 16:48
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=moin schreef op maandag 27 sep 2010, 16:44]Jak, Mickie, ik betwijfel of die raad wel goed is, want doordat de eieren in de cake ook niet goed gaar worden, kun je flink in de poepperij komen of nog erger.

Ik zou er wel mee oppassen.

Beter is het dan om een goede poffertpan te kopen, (dat is een metalen tulbandvorm met een deksel) Doe je daar de cakedeeg in en dan in grote pan water de cake Au bien Marie garen. Natuurlijk zijn de eieren dan wel gaar, de baktijd is tenslotte hetzelfde en in 45-60 minuten zijn die eieren echt wel gaar hoor.

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 16:51
123 Antwoorden / 12 Vragen

Alles goed en wel, maar ik zou niet van zo'n halve gare cake eten.

ga
door gabberpiet - Sep 27, 2010 om 17:13
136 Antwoorden / 23 Vragen

ohhja ----- vergeet de hash er niet door te roeren --dat geeft meer smaak

audb
door audb - Sep 27, 2010 om 17:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Eiwit maak de cake luchtig dus het is aan te raden minder eiwit en meer eigeel te gebruiken.

lieflijke
door lieflijke - Sep 27, 2010 om 17:35
153 Antwoorden / 59 Vragen

hash? in de zin van? wiet?

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 17:36
123 Antwoorden / 12 Vragen

Gabberpiet wil er een spacecake van maken.. oooeh,

ga
door gabberpiet - Sep 27, 2010 om 17:37
136 Antwoorden / 23 Vragen

yepp

jantje
door jantje - Sep 27, 2010 om 17:43
123 Antwoorden / 12 Vragen

Dan doe je dat maar in je eigen tijd, doe wel de groeten aan de ruimtevaarders als je er bent. : - )

escofier
door escofier - Sep 27, 2010 om 18:56
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=erik008 schreef op zondag 26 sep 2010, 18:27]Wat de cake minder luchtig maakt.
Verhouding suiker/meel/boter 2/2/2,5
Dan de boter eerst smelten in een pan en vloeibaar toevoegen.
Ook geen melk toevoegen i.p.v. de melk een ei extra.

Erik je zit er totaal naast, eieren hebben de eigenschap een beslag luchtiger te maken, voeg je een paar eetlepels melk door je beslag, dan wordt het eindresultaat kleffer.
Verwar kleffer ook niet met ongaar.
Escofier

defries
door defries - Sep 28, 2010 om 14:41
69 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk te zien dat zoveel mensen ook van kleffe cake houden. Ik zeg altijd eigengemaakte cake mislukt altijd en is daarom het lekkerst (klef dus).
Gewoon je schoonmoeder de cake laten bakken.

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 29, 2010 om 22:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

Ik vind kleffe cake ook altijd zo lekker, maar bij mij lukt ie altijd (niet klef dus).
Ik ga deze tips zeker eens uitproberen. (of inderdaad gewoon de cake helemaal niet bakken, maar het beslag zo opeten, jummie!)

erik008
door erik008 - Sep 30, 2010 om 00:10
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Gisteren was ik door deze vraag gemotiveerd een nieuw cake recept te bedenken en te maken.
Het gaf een vaste stevige cake.
Ik wil de cake liefhebbers het recept niet onthouden.

125g Cake meel
125g Griesmeel
50g klapper
250g Gele bastert suiker
250g Boter of magarine
4 eieren
50 ml Melk
1 Zakje vanille extract vloeibaar(oetker)

escofier
door escofier - Sep 30, 2010 om 18:22
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=erik008 schreef op donderdag 30 sep 2010, 00:10]Gisteren was ik door deze vraag gemotiveerd een nieuw cake recept te bedenken en te maken.
Het gaf een vaste stevige cake.
Ik wil de cake liefhebbers het recept niet onthouden.

125g Cake meel
125g Griesmeel
50g klapper
250g Gele bastert suiker
250g Boter of magarine
4 eieren
50 ml Melk
1 Zakje vanille extract vloeibaar(oetker)

Volgens mij moet het bakresultaat van dit recept wel klef zijn en door de griesmeel trouwens zwaar op de maag. Ik denk dat dit "de moeder " van alle schoonmoedercakes is, cakes die je dus voor je schoonmoeder bakt.
Escofier

jantje
door jantje - Sep 30, 2010 om 19:55
123 Antwoorden / 12 Vragen

Als een zwelcement...

En ik zou voor een schoonmoeder zeker geen slecht eten maken, dan kan ze ook geen praatjes hebben dat haar zoon of dochter het niet goed heeft. De tong is al giftig genoeg.

erik008
door erik008 - Sep 30, 2010 om 20:57
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@escofier

Ik vond de cake lekker....en daar gaat het om.

jantje
door jantje - Oct 1, 2010 om 09:03
123 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Erik008,

Mijn opmerking was ook niet beledigend bedoeld, ik had de ingrediënten al opgeschreven om het ook een keer te proberen.
Ik heb me een beetje mee laten slepen door een opmerking van escofier die met zijn schoonmoeder aan kwam.
Ik bied mijn excuus aan je cake is niet slecht en wij lusten ook graag griesmeel.
Wij zeggen het ook wel tegen andere dingen wat stevig op de maag staat. Dat kunnen pannekoeken zijn of een stamppot.

em
door emmabuis - Oct 1, 2010 om 12:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn broer bakte vroeger wel eens een cake. Hij was heerlijk klef want hij gooide alles in één keer in de schaal en roerde niet telang. Probeer het zo maar eens.

ra
door ragdolletje - Oct 1, 2010 om 13:24
30 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben nog vergeten in mijn lijstje op pagina 1 te zetten dat je de cakevorm lekker dik in moet vetten met roomboter! Zo worden alle kanten lekker klef!

defries
door defries - Oct 1, 2010 om 13:30
69 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 'moin', ere wie ere toekomt, ik kwam met de schoonmoeder op de proppen. Het verschil met 'escofier' is, dat ik de schoonmoeder de cake laat bakken, terwijl escofier ze bakt voor de schoonmoeder - het is een benadering......................

jantje
door jantje - Oct 1, 2010 om 14:36
123 Antwoorden / 12 Vragen

Beste defries,

U heeft helemaal gelijk, ik heb alle reacties nog weer eens nagelezen, die van U in positieve zin - en Erik008 was het meer een negatieve opmerking over schoonmoeders.

Die eer komt U toe.

Moin.

ka
door kassa23 - Oct 1, 2010 om 14:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn cake werd altijd klef terwijl ik het niet wilde. Het bleek dat mijn keukenmachine een hoger toerental had dan werd aangegeven op het recept van de cakeverpakking. Dus met een hoger toerental of langer mixen en de cake word klef.

da
door davnschot - Oct 1, 2010 om 15:10
8 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een kwestie van uitproberen met een zo laag mogelijke oventemperatuur en een zo kort mogelijke baktijd. Experimenten met olie en chocolade en andere zaken kunnen wel een klef baksel opleveren maar dan is het eigenlijk geen cake meer zoals we die in Nederland kennen. Gewoon proberen dus en ondertussen uw gewicht héél goed in de gaten houden. Het traditionele recept schrijft immers gelijke gewichtshoeveelheden van boter, suiker, eieren en bloem voor, nou dan heb je er zo een paar kilo bij. Advies: probeer eerst eens een 10% lagere oventemperatuur en een 10% kortere baktijd dan in uw receptenboek staat aangegeven. Succes en smakelijke voortzetting..

pleerol
door pleerol - Oct 1, 2010 om 15:11
30 Antwoorden / 2 Vragen

Het simpelste recept is dit: 250 g. boter of margarine + 250 g. suiker goed mengen met mixer. Daarna 5 eieren erbij, voorzichtig 1 voor 1 toevoegen. Aan deze brei stapsgewijs 250 g. zelfrijzend bakmeel toevoegen. 3 kwartier à 1 uur in de oven (200 °C.). M.b.v. breinaald testen of de cake gaar is. Breinaald erin prikken en die moet er schoon uitkomen.
Vanillesuiker kan toegevoegd indien gewenst. Ook leuk is om de helft van het beslag met cacao bruin te kleuren en bij de ongekleurde andere helft te doen.

on
door onthouden - Oct 1, 2010 om 15:31
27 Antwoorden / 0 Vragen

Lieflijke
heb je als eens geprobbert een boterkoek te bakken¿¿¿¿¿¿
Of in de eerste 10 minuten flink met de deur te wapperen¿¿¿¿
De eerste 10 minuten zijn gedoemt om een cake te laten mislukken.

lieflijke
door lieflijke - Oct 1, 2010 om 17:18
153 Antwoorden / 59 Vragen

de kleffe appelcake is inmiddels best aardig gelukt, moet ik zeggen, dus korter bakken en minder warm en appel(moes) er in helpt.
wel machtig! zwaar op de maag.
heel leuk om alle reacties te lezen, hoe iedereen er iets mee heeft, en met goede en spannende suggesties komt, super!
ik ga er mee verder, maar heb inderdaad een gewichtsprobleem...tenminste dat zou heel goed kunnen komen.... pfff...

lieflijke

jantje
door jantje - Oct 1, 2010 om 18:02
123 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Lieflijke,

dan zou je ook het EDHBD- dieet moeten gaan volgen. (Eet de helft, beweeg dubbel) En dan b.v. één keer per maand een cake gaan bakken en de tussentijd alleen maar ontbijtkoek.

Succes, Moin

lieflijke
door lieflijke - Oct 1, 2010 om 19:10
153 Antwoorden / 59 Vragen

nee, geen ontbijtkoek! jekkie, ik eet zelfgebakken eiwitbrood, overheerlijk! en zelfgemaakte eiwitshakes, supergezond...

maar als een cake of taart op is, móet ik andere proberen... ik heb wel 5 choclade boeken met taart/cake recepten... als ik éch oud ben ga ik ze allemaal maken en opeten, of in kleine vormpjes... kan ook, elke dag één, ha ha!

lieflijke

ps fiets een uur per dag, heb een roeitrainer... doe mn best!

edwardus
door edwardus - Oct 1, 2010 om 19:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je dan ook nog de fiets pakt om de bloem, boter enzo te kopen, dan maak je ook iets goed t.o.v. cake eten :)

ke
door kevinmanon - Oct 1, 2010 om 19:47
18 Antwoorden / 2 Vragen

in plaats van 4 eieren, 2 eieren en 1 kopje melk

ma
door mariel - Oct 1, 2010 om 20:47
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik werk sinds een jaartje in spakenburg, bekend om Oma's "natte"keek. En daar garen ze de cake gewoon niet helemaal door. Heerlijk hoor.

Succes!

altijdgeluk
door altijdgeluk - Oct 2, 2010 om 12:30
35 Antwoorden / 12 Vragen

De clou is de baktemperatuur. Je gewoon cake recept gebruiken, maar de oven temperatuur op 200 graden i.p.v. 180 graden instellen. Je zou ook 210 graden kunnen proberen, maar let op dat je cake niet verbrandt. In voorverwarmde oven stellen.

Je cake wordt sneller gaar aan de buitenkant en blijft klef aan de binnenkant. Het kan ook barsten aan de bovenkant, maar dat is niet erg. Heb je een lekker korstje.

Handig cake recept uit Engeland: weeg de eieren, neem hetzelfde gewicht in roomboter, suiker en bloem met bakpoeder of zelfrijzende bakbloem. Boter met suiker romig kloppen, eieren één voor één toevoegen en als laatste de bloem onderscheppen.
Voor kleffe cake doe je hele eieren, voor een luchtige cake scheid je ze en klopt het eiwit luchtig en voegd het licht omscheppend toe om en om met de gezeefde bloem. In deze fase voor alle cakes zo kort mogelijk omscheppen.

Marmer cake? Bewaar de helft van het deeg apart en doe er een flinke eetlepel cacao luchtig (ook voor kleffe cake) doorheen. Op het 'witte' deeg verdelen en heel even met de steel van een pollepel een krul in tekenen.

Een van de voordelen van deze cake is dat je niet de kunstmatige toevoegingen uit het pakje hebt, en de cake is echt lekker. De baktijd voor de kleffe variant is korter.
Hoe lang je het gaat bakken hangt af van de vorm die je gebruikt, de hoeveelheid deeg en je bakoven.

Veel bakplezier!

inburger
door inburger - Oct 2, 2010 om 16:40
16 Antwoorden / 0 Vragen

Heel simpel: Volg het gewone recept voor cake, maar vervang 1à 2 eetlepels (gesmolten) boter door slaolie, bijv. zonnebloemolie. Vind je hem nog steeds te droog, dan de volgende keer iets meer olie.

pleerol
door pleerol - Oct 2, 2010 om 18:01
30 Antwoorden / 2 Vragen

@altijdgeluk
Dat Engelse recept is dus het recept wat ik al eerder gepost heb, ook met de cacao..... Zie pagina's op 3.

on
door onthouden - Oct 2, 2010 om 19:36
27 Antwoorden / 0 Vragen

lieflijke
Misschien is het mogelijk om het recept op te vragen bij het stoepje!

edwardus
door edwardus - Oct 2, 2010 om 20:34
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@onthouden: Tuurlijk joh. Want 't stoepje wil natuurlijk veel liever niks verkopen.
Wat denk je zelf?