he
door hennybouman Aug 23, 2005 om 19:08
Voeding & gezondheid

Kleurstof Annato toegevoegd aan Uniekaas

Sinds enige tijd voegt Uniekaas de kleurstof Annato toe aan de Goudse kaas. Ze zeggen dat het om een natuurlijke kleurstof gaat. De kleurstof Annato is niet zo natuurlijk als men doet voorkomen. Om de kleurstof uit de zaden te krijgen worden chemische middelen gebruikt. En deze kleurstof geeft volgens Kamsteeg vaker reacties dan de Azo kleurstof tartrazine. (Bron: Stichting Voedselallergie). Bij veel mensen geeft dit allergische reakties of ze worden er ziek van. O.a. ernstige gewrichtsklachten die aan reuma doen denken. Voorheen was dit prima kaas zonder toevoeging van kleurstoffen of conserveermiddelen. Het toevoegen van Annato is naar aanleiding van een consumentenonderzoek door Uniekaas waar uit kwam dat de consument de kaas te licht vond. (Bron: Uniekaas). Hoeveel mensen zouden ze bij dit onderzoek hebben betrokken.

Wat is belangrijker, de kleur van de kaas of je gezondheid. Is meshanger kaas van de markt misschien een alternatief, is wel goedkoper en lekkerder. Alhoewel smaken verschillen.

Wat vinden jullie hier van.

Zijn er gebruikers die deze kaas regelmatig gebruiken en zich grieperig voelen, zo van een algehele malaise gevoel, of mogelijk gewrichtsklachten hebben.

12291 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vindt het geen probleem en koop mijn kaas hier bij de boer. Maar ja
da's wel veel rauwmelks... en daar ga je ok weer dood aan.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vind je het geen probleem dat er kleurstof in zit waar veel mensen ziek van worden of vindt je het geen probleem om de kaas bij de boer te kopen????

ve
door verwijderd - Aug 24, 2005 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het geen probleem omdat ik andere kaas koop. U bent ook consument en kan voor een ander merk kiezen.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2005 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is zo maar iemand die allergisch is moet eerst een paar weken ziek zijn, vervolgens een paar weken uit proberen te zoeken waar het van komt, en daarna op zoek naar een alternatief. Zo simpel is het dus niet, en aangezien er veel merken kleurstoffen of anders toevoegen ben je bijna altijd ziek zolang je geen deskundige hulp hebt gevonden met verstand van zaken.

Gelukkig zijn er steeds meer fabrikanten die in de gaten hebben dat al 10% van de nederlandse bevolking allergisch is geworden en dan blijkt ineens dat toevoegingen niet nodig zijn. Kijk naar Heinz, tegenwoordig dan, die voegen niets meer toe. Prima produkten dus.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2005 om 05:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer ik Uw verhaal zo lees, zoekt U medestanders. Waarvoor? Wilt U een actiegroep gaan beginnen om deze Annato te kunnen boycotten?

Wanneer ik het goed begrepen heb, was U zelf er al van op de hoogte dat U een allergie ontwikkeld had voor bepaalde stoffen. Waarom, met die wetenschap, heeft U dan niet eerst uitgezocht of U deze kleurstof wel of niet kon verdragen? Bovendien lijkt het me in Uw geval ook meer logisch wanneer U, net als bij de Heinz producten, “schone” artikelen kiest. De ingrediënten staan er toch allemaal keurig netjes op vermeld? Daarnaast zijn er toch legio “natuurlijke” kazen te koop en zeker niet alleen maar in de natuurwinkels. Negentig percent van de klanten van Uniekaas heeft dus zeker geen last van deze kleurstof en het is nog maar de vraag hoe groot het percentage is van de tien procent die een vorm van voedselallergie ontwikkeld hebben, ook last van Annato heeft.

Wel ben ik het volkomen met U eens dat het toevoegen van allerlei kunstmatige middelen niet zou moeten kunnen. Daarom koop ik ze ook niet en hoe meer mensen dit soort producten in de schappen laten liggen, hoe eerder dit probleem opgelost wordt. Maar zolang velen hier wel voor kiezen, en daar is gelukkig een ieder volkomen vrij in, zal het te koop blijven. So what, zit U daar nou echt mee? Iedereen heeft toch een eigen verantwoordelijkheid, ook in dit soort zaken? Ik heb het al behoorlijk druk met het leven van mijn eigen leven, daarom laat ik ieder ander in zijn waarde en mogen zij hun leven lijden, met een lange ij of een korte ei, mogen ze ook zelf voor kiezen.