hendril
door hendril Jan 9, 2011 om 10:26
Voeding & gezondheid

Koffie duurder bij Lidl

Wat schetst mijn verbazing toen ik vorig jaar december bij Lidl kwam om Koffie te kopen. Het merk Bellarom robusta rood koste nu € 2,49. Daarvoor kocht ik deze zelfde koffie voor € 2,00. Zelfs waren er toen wel eens aanbiedingen van deze koffie 2 pakken voor € 3,00 . Dit zijn pakken van 500 gram. Ik vind o,49 cent heel veel in een keer.

9392 15 Rapporteer

birdies
door birdies - Jan 9, 2011 om 10:35
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Koffie wordt overal duurder door o.a. tegenvallende oogst en speculaties in de beleggingsfondsen.

Zie ook Z24, klik

Dus of minder koffie drinken of op zoek naar goedkopere koffie.

mastag
door mastag - Jan 9, 2011 om 10:39
955 Antwoorden / 19 Vragen

Helaas is koffie wereldwijd veel duurder geworden, dus zowel a als b merken zullen hier een doorberekening aan de consument maken.
Ook Lidl zal iets moeten verdienen want met de goedkoopste willen zijn redt je het niet meer.
Koffie is een veel verkocht product wat mensen toch wel kopen dus kun je de stijgende prijs gelijk een beetje in je voordeel opschroeven. Dat zal ook hier gebeurd zijn.
Lidl moet namelijk ook meer geld aan huur/personeel/elektra en gas moeten betalen en ook de reclame uitgaven zullen door de vele tv commercials omhoog zijn gegaan, ook dit zit in die 49 cent

MAstag

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2011 om 10:44
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Prijsverhogingen van alle levensmiddelen zijn niet te voorkomen. En je beslist zelf of je het artikel wel of niet koopt bij een bepaalde winkel. En aanbiedingen uit het verleden, quote: "toen", moet je vergeten, het is niet anders.

@MAstag, Lidl heeft alleen een week huisaanhuis blaadje, geen ster sportjes. Voor de rest ben ik het met je eens.

su
door susannef - Jan 9, 2011 om 13:38
303 Antwoorden / 9 Vragen

Lidl heeft vorig jaar meer producten duurder gemaakt.
Ze hebben er het laatste jaar nogal een handje van om de prijs eerst met bijv. 25% te verhogen en daarna met 10% te verlagen. Hebben ze weer iets waar ze mooie sier mee kunnen maken.

mrbmrb
door mrbmrb - Jan 9, 2011 om 21:31
84 Antwoorden / 4 Vragen

@mahadma: Lidl heeft geregeld actie/thema reclames op landelijke TV zenders uitgezonden. Voorbeelden:
* Lidl TV commercial gehakt
* Lidl TV commercial Kerst 2009

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2011 om 21:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@mrbmrb, je hebt 2 spotjes gevonden, je hebt gelijk daarin. Maar gelet op de (in mijn ogen meer dan irritante) frequentie van de appie gein, de x 1000, de min markt (namen wat verbasterd) en zo meer voorbeelden is lidl niet echt superactief te noemen. Ik krijg wel wekelijks hun krantje in de bus. En ik kan mij niet een twee drie een recent spotje van de lidl herinneren. Groet, mg.

miranda1
door miranda1 - Jan 13, 2011 om 22:25
20 Antwoorden / 3 Vragen

Graag wil ik hierop reageren dat het ook bij de Aldi zo is met de koffie, maar niet alleen daarmee. Ik koop altijd de gesneden jonge kaas van 200 gram. Vorige week nog 1,89, dinsdag ineens 2,29. En nu weet ik wel dat je niet meer om mag rekenen maar is toch bijna 5 gulden voor 200 gram gesneden kaas.
Kan het nog gekker??

nltrotter
door nltrotter - Jan 20, 2011 om 14:34
24 Antwoorden / 0 Vragen

Prijsverhogingen gebeuren overal en altijd.
Wel eens opgelet ???
Bij de reclame van C1000 waarbij je de 2e gratis krijgt,
is de inhoud minder als dat je het normaal koopt.
Als AH weer zijn hamsterweken heeft, worden er 100 prijzen verlaagt,
maar 200 verhoogt en daar hoor je niemand over.
Heb jaren in een supermarkt gewerkt, en altijd als er een actie kwam,
werden de weken ervoor prijzen verhoogd zodat het in de actie periode
net leek of er een heleboel in prijs verlaagd was, terwijl toen alles weer de
normale prijs had.

Lsk520
door Lsk520 - Jan 20, 2011 om 15:18
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=nltrotter schreef op donderdag 20 jan 2011, 14:34]Bij de reclame van C1000 waarbij je de 2e gratis krijgt,
is de inhoud minder als dat je het normaal koopt.
Als AH weer zijn hamsterweken heeft, worden er 100 prijzen verlaagt,
maar 200 verhoogt en daar hoor je niemand over.
Heb jaren in een supermarkt gewerkt, en altijd als er een actie kwam,
werden de weken ervoor prijzen verhoogd zodat het in de actie periode
quote]

Kletskoek! De gemiddelde klant is niet gek! En je opmerking dat je jarenlang in een supermarkt hebt gewerkt?
Als lege-flessen manager zeker....

zinook
door zinook - Jan 20, 2011 om 23:38
261 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=nltrotter schreef op donderdag 20 jan 2011, 14:34]Prijsverhogingen gebeuren overal en altijd.
Wel eens opgelet ???
Bij de reclame van C1000 waarbij je de 2e gratis krijgt,
is de inhoud minder als dat je het normaal koopt.
Als AH weer zijn hamsterweken heeft, worden er 100 prijzen verlaagt,
maar 200 verhoogt en daar hoor je niemand over.
Heb jaren in een supermarkt gewerkt, en altijd als er een actie kwam,
werden de weken ervoor prijzen verhoogd zodat het in de actie periode
net leek of er een heleboel in prijs verlaagd was, terwijl toen alles weer de
normale prijs had.

Nou, ik weet niet welke supermarkt jij gewerkt heb, maar dit is echt niet de normale gang van zaken.
En minder inhoud in de verpakkingen bij 2e gratis???Alsof fabrikanten speciaal daarvoor die verpakkingen gaat maken. Dus als de klant het 2e Knorr wereldgerecht gratis krijgt, dan zit er opeens minder in? Zal een beetje lastig zijn voor de supermarkten die dat spul gewoon in hun vak hebben staan met de originele inhoud....

En jij denkt zeker ook nog dat ze in de supermarkten veel tijd hebben om alle prijsetiketten te veranderen voordat er een actie aankomt. Goh, dan hebben ze het iedere week toch erg druk omdat er iedere week een nieuwe folder uitkomt.

Oftewel gewoon kletskoek je verhaal.

pi
door piranja - Mar 3, 2011 om 23:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik jou was zou ik maar eens beter opletten, want het is nog veel bonter.
Er zijn firma's die speciale verpakkingen laten maken, louter om de oorspronkelijke prijs in de mist te laten verdwijnen. Dat heeft een aantal voordelen.

Die speciale verpakkingen hebben een vooraf bepaalde omvang en kunnen dus maar bepaalde tijd verkocht worden. De afhandeling op de kassa gaat via een afwijkende streepjescode zodat de supermarkt er weinig werk aan heeft. En de fabrikant kan zien bij welke winkels men het meest prijsgevoelig is.

Het hangt een beetje van het product af.
Let straks maar eens op: nu wordt de koffie duurder, maar als de koffie op de internationale markt goedkoper wordt zakt de prijs in de winkel pas als er artikelen over verschijnen of als er goedkopere koffie onder 'eigen merk' op veel grotere schaal verkocht wordt.

Het is niet de eerste keer dat de koffie duur wordt. Ik kan me nog goed aanbiedingen herinneren van een pak voor 99 cent. In guldens wel te verstaan. Dat was omdat de merkverpakkingen onzinnig duur bleven. En ik ben echt geen 80.

Lsk520
door Lsk520 - Mar 4, 2011 om 16:33
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=piranja schreef op donderdag 3 mrt 2011, 23:03]Als ik jou was zou ik maar eens beter opletten, want het is nog veel bonter.
Er zijn firma's die speciale verpakkingen laten maken, louter om de oorspronkelijke prijs in de mist te laten verdwijnen. Dat heeft een aantal voordelen.

Die speciale verpakkingen hebben een vooraf bepaalde omvang en kunnen dus maar bepaalde tijd verkocht worden. De afhandeling op de kassa gaat via een afwijkende streepjescode zodat de supermarkt er weinig werk aan heeft. En de fabrikant kan zien bij welke winkels men het meest prijsgevoelig is.

Kletskoek, complete nonsens!

Heb zelf een "aardig tijdje" rondgelopen in de branche en ik kan je verzekeren: dit gebeurt niet, nog noooit meegemaakt in die 20 jaar! Fabrikanten hebben wel wat anders te doen.
Speciale streepjescode? Tuurljk...

conny2
door conny2 - Mar 5, 2011 om 09:35
256 Antwoorden / 4 Vragen

Speculanten kunnen alleen invloed uitoefenen op een kleine markt met weinig spelers, zegt Smit. De cacaomarkt is er zo een en ook de markt voor koffie wordt vaak genoemd als het gaat om voedselspeculanten. Sinds 2004 wordt de prijsontwikkeling van koffie in toenemende mate door speculatie bepaald, bleek uit een onderzoek van de Universiteit van Utrecht. Niet door koffie-tussenhandelaren, maar door ‘buitenstaanders’ zoals pensioenfondsen.
verder lezen

pi
door piranja - Mar 5, 2011 om 15:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

tp... Kletskoek, complete nonsens!

Heb zelf een "aardig tijdje" rondgelopen in de branche en ik kan je verzekeren: dit gebeurt niet, nog noooit meegemaakt in die 20 jaar! Fabrikanten hebben wel wat anders te doen.
Speciale streepjescode? Tuurljk... (Aha... Je denk zeker dat ik die streepjescode bedoel met twee besjes eraan?)

Nu de argumenten nog he...
Want ja, elke huisvrouw die 10 jaar boodschappen doet, loopt ook tien jaar rond in de branche...
Want denk jij dan dat de prijzen zomaar uit de lucht komen vallen? Een fabrikant gokt maar wat?!
Wat ik schrijf over prijzen zal menige zelfbewuste consument zo herkennen.
Panel onderzoek (koekjes proeven), prijs onderzoek (wat vindt u dit waard in euro's), enz? Allemaal niets bijzonders. En onderdeel van de uiteindelijk prijsbepaling.

Je kan natuurlijk denken dat een consument rondloopt in KLETSKOEK, (ik zou dat graag willen, dat maakt het leven een stuk vrolijker)
maar misschien denk jij wel onvoldoende na als je je boodschappen doet.
Leg me eens uit waarom in veel Franse winkels koffie te koop is voor prijzen waarvan je hier niet eens kunt dromen,
omdat ze veel wijn drinken misschien, en de koffie daar dus beter moet concurreren?

Je collega conny2 weet iets heel trefzeker:
'Speculanten kunnen alleen invloed uitoefenen op een kleine markt met weinig spelers.'...
Was er hier geen bedrijf met een marktomzet van 55% op gebied van koffie?
Kritisch gesproken is er dan 1 speler met een meerderheidsaandeel.

Ik hou het bij de opening: Koffie wordt duurder door o.a. tegenvallende oogst en speculaties in de beleggingsfondsen... EN doordat er in NL onvoldoende concurrentie is.

conny2
door conny2 - Mar 5, 2011 om 17:25
256 Antwoorden / 4 Vragen

De toegenomen rol van speculatie beperkt zich niet tot koffie. De conclusies in een onlangs gepubliceerd rapport van de VN-rapporteur voor het recht op voedsel, Olivier de Schutter, liegen er niet om. Dit rapport geeft aan dat de speculatieve bubbel de voedselprijzen opdrijft, zoals die van mais, rijst, graan en cacao.
verder lezen