bo
door botervloot50 May 27, 2014 om 16:36
Voeding & gezondheid

Koffiefilterzakjes

wat is precies het verschil tussen gebleekte en ongebleekte filterzakjes, waar is een filterzakje van gemaakt? en hoe komt het, dat er zulke (grote) prijsverschillen in zitten?

18923 26 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2014 om 16:46
16867 Antwoorden / 202 Vragen

gebleekt is zoals u het zelf zegt: er is gebruik gemaakt van chloor om het zakje (meestal papier) wit te maken. Ongebleekte zakjes zijn niet spierwit. Grote prijsverschilen? kwestie van leverancier en verdienmodel van die leverancier.

(Kijk eens naar koffiecups: er zijn er van 3 ct en van 30 ct per stuk en waarschijnlijk ongeveer hetzelfde.)

edrick3
door edrick3 - May 27, 2014 om 16:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo botervloot50,

Kijk/lees eens hier.

Lees ook de info hier.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - May 27, 2014 om 16:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@botervloot50,

En het bleken hoeft niet speciaal met chloor te gebeuren.

Nog meer info hier.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2014 om 17:29
16867 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 27 mei 2014, 16:50]@botervloot50,

En het bleken hoeft niet speciaal met chloor te gebeuren.

Nog meer info hier.

OK! maar toch dan nog veelal met chloorverbindingen of andere stoffen waarvan de reacties nog onbekend zijn.

(Ik kan mij nauwelijks voorstellen, hoewel het uiteraard wel kan, dat, zoals vroeger bij wasgoed, dat op 'de bleek' door de zon werd gebleekt ook de zon voor dat bleken wordt benut..

edrick3
door edrick3 - May 27, 2014 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerritaltena,

Ter info:
Natuurbruine koffiefilters zijn ongebleekt, terwijl witte koffiefilters alleen met natuurlijke zuurstof worden gebleekt.
(Bron: Melitta)

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - May 27, 2014 om 20:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=botervloot50 schreef op dinsdag 27 mei 2014, 16:36]wat is precies het verschil tussen gebleekte en ongebleekte filterzakjes, waar is een filterzakje van gemaakt? en hoe komt het, dat er zulke (grote) prijsverschillen in zitten?

Het verschil tussen gebleekt en ongebleekt heeft u al kunnen lezen. Uiteraard gaan de meeste mensen voor de voordeligste filter; zo ook ik. Maar na verschillende (goedkope) huismerken ben ik weer terug bij af: 'gewoon' Melitta, de duurdere maar veel sterkere filter. Bij sommige probeersels zakte de prut door de filter heen, daar ligt dan kennelijk ook het prijsverschil.

audb
door audb - May 28, 2014 om 12:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zit geen smaak verschil tussen witte en bruine filters.
Wel is het ietsje goedkoper om bruine te maken maar wel is het zo dat dikkere filters het water iets langer vast houden waardoor de koffie wel een wat betere smaak kunnen hebben maar alleen mensen met een zuivere smaak proeven het verschil.

hennyb86
door hennyb86 - May 28, 2014 om 13:09
106 Antwoorden / 5 Vragen

bron Melitta ? geloof je dat echt ? kom op. verkooppraatjes !!! net als die dure boter die zogenaamd beter voor je is. flauwekul. die witte zakjes zijn gewoon gebleekt want dat oogt beter. dat het slechter is voor het milleu mag duidelijk zijn. maar hetzelfde geldt voor wc-papier. mooie witte rolletjes met blauwe/roze bloemetjes staat zo leuk in de wc ( wie ziet dat ?? ) maar dat je een hoop troep in de wereld brengt ? overbodige chloor/verfstoffen. het probleem is dat ze me de keuze onthouden. ik kies voor het goedkope bruine. zowel wc-papier als koffiezakjes. helaas zijn beide nergens meer te vinden. nou, ja bijna nergens. niet in mijn winkels in ieder geval. weet iemand nog zo'n winkel ? ik fiets er graag voor om !!!!

ma
door maruja - May 28, 2014 om 13:33
11 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op woensdag 28 mei 2014, 13:09]bron Melitta ? geloof je dat echt ? kom op. verkooppraatjes !!! net als die dure boter die zogenaamd beter voor je is. flauwekul. die witte zakjes zijn gewoon gebleekt want dat oogt beter. dat het slechter is voor het milleu mag duidelijk zijn. maar hetzelfde geldt voor wc-papier. mooie witte rolletjes met blauwe/roze bloemetjes staat zo leuk in de wc ( wie ziet dat ?? ) maar dat je een hoop troep in de wereld brengt ? overbodige chloor/verfstoffen. het probleem is dat ze me de keuze onthouden. ik kies voor het goedkope bruine. zowel wc-papier als koffiezakjes. helaas zijn beide nergens meer te vinden. nou, ja bijna nergens. niet in mijn winkels in ieder geval. weet iemand nog zo'n winkel ? ik fiets er graag voor om !!!!

Bas vd heiden haal ik altijd bruine koffiezakjes.

pi
door pieterwolters - May 28, 2014 om 13:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op woensdag 28 mei 2014, 13:09]bron Melitta ? geloof je dat echt ? kom op. verkooppraatjes !!! net als die dure boter die zogenaamd beter voor je is. flauwekul.

Typische gevalletje "zoals de waard is....". Niet iedereen verkoopt onzin. Er zijn ook genoeg bedrijven die gewoon de waarheid vertellen. En als je ze dan beschuldigd van onzinpraatjes zet dan ook meteen de bewijzen er bij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 28, 2014 om 14:10
16867 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=botervloot50 schreef op dinsdag 27 mei 2014, 16:36]wat is precies het verschil tussen gebleekte en ongebleekte filterzakjes, waar is een filterzakje van gemaakt? en hoe komt het, dat er zulke (grote) prijsverschillen in zitten?

Dit was toch de vraag?

ri
door ritaderuiter - May 28, 2014 om 14:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

goedkope zakjes gewoon omvouwen op de las van de naad, niets mis mee

hennyb86
door hennyb86 - May 28, 2014 om 14:28
106 Antwoorden / 5 Vragen

maruja -- geen bas in de buurt. maar toch bedankt.
pieterwolters - waarom moet ik iets bewijzen ? als jij overal in wilt blijven geloven is dat jouw keuze , zoals het de mijne is om verder te kijken dan mijn neus lang is, he.

tenormin
door tenormin - May 28, 2014 om 15:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ritaderuiter schreef op woensdag 28 mei 2014, 14:14]goedkope zakjes gewoon omvouwen op de las van de naad, niets mis mee

Maar waar het, bij mij tenminste, telkens misgaat; ook de goedkope filters hebben geen lasnaad onderin, natuurlijk aan de zijkant; bij mij gaat juist de onderkant vaak kapot. Als het eenmalig zou zijn geweest, soit, maar als je telkens prut in je koffie vind, worden die goedkope filters voor mij in ieder geval, een stuk duurder. Vandaar weer terug naar de, inderdaad, veel te dure Melitta zakjes.

hennyb86
door hennyb86 - May 28, 2014 om 17:58
106 Antwoorden / 5 Vragen

tenormin-- de goedkoopste van appie hebben wel degelijk een lasnaad aan de onderkant. helaas zijn ook deze wit, maar ja. geen keus, he. succes met zoeken.

bo
door botervloot50 - May 28, 2014 om 20:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik moet zeggen , dat ik eerlijk gezegd ook een beetje denk zoals Maruja. Ik zou dit onderwerp wel eens goed uitgezocht willen zien.. misschien een onderwerp voor Kassa of Keuringsdienst van waarde ? :)

Groet Ineke

bo
door botervloot50 - May 28, 2014 om 20:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Henny B 86 bedoelde ik ipv Maruja , sorry.

Cookies
door Cookies - May 28, 2014 om 20:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op woensdag 28 mei 2014, 17:58]tenormin-- de goedkoopste van appie hebben wel degelijk een lasnaad aan de onderkant. helaas zijn ook deze wit, maar ja. geen keus, he. succes met zoeken.

Ik heb hier de AH Basic filters nr. 4 (nr. 2 is er ook), bruin, lasnaad aan zij- en onderkant. Zal er gek zijn om die dure zooi van Melitta te kopen. Ook de Hema heeft goede en goedkope filterzakjes.

van leyden
door van leyden - May 29, 2014 om 01:01
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo ts.
De goedkoopste koffiefilterzakjes zijn de beste. (gebleekt of niet)
Het is namelijk 1 pot nat, ze doen wat ze moeten doen. Dure zakjes doen dat even goed als de goedkoopste.

Suiker, zout en nog tig duizend andere produkten... het maakt niet uit welk merk je koopt, alle zout komt uit de zee en alle suiker uit de suikerbiet.

(ja ja,er bestaat ook nog zoiets als rietsuiker.,....)

van leyden
door van leyden - May 29, 2014 om 01:27
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Prijsverschillen zijn er omdat een groep consumenten nooit het goedkoopste produkt willen kopen. Is trouwens met elk produkt zo, je moet als fabrikant een prijssegment proberen te beheersen, heeft niks met kwaliteit te maken, maar met je doelgroep. Rijke mensen kopen geen prodent, maar een duurdere tandpasta. Je produkt (te) goedkoop maken kost je klanten.
Want?
Kan niks zijn, duurder is altijd beter denkt men.
Plus dat velen persee geen low budget willen kopen en zichzelf het idee aanpraten dat ze best wel wat te besteden hebben. (ben toch zeker geen armoezaaier?. anders kan ik net zo goed naar de aldi gaan.)

Melitta speelt daar handig op in en verkoopt dure koffiefilterzakjes in luxe verpakking. Douwe Egberts zal het zeker aanraden, maar daar moet je je niks van aantrekken.
Ben toch zeker niet gek, goed is goed genoeg, de prijs geeft de doorslag.

Zo heb ik eens gezien dat de prijs van iets verdubbeld werd (t shirts) en dat daarna de verkoop omhoog ging, de klanten dachten allemaal dat als ze zo duur waren, het tenminste geen weggooi t shirts waren.
Fout!

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2014 om 13:09
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Bovendien komen 'merk' zakjes meestal uit eenzelfde fabriek als 'niet merk' zakjes.

ma
door manwijf - May 30, 2014 om 09:46
574 Antwoorden / 1 Vragen

@vanleyden en gerritaltena
Spijker op zn kop!

Dure koffiefilterzakjes beter? Wat een onzin zeg. Kan mn lachen haast niet houden. En dat onnodige doosje er omheen. Om beschadigen tegen te gaan zeker... Liegen over bleken en er dan ook nog mee wegkomen pff... Ja Melita weet wel wat onnozelen willen.

Inderdaad precies zoals met toiletpapier. Van mij hoeven ze dat ook niet te bleken. Dat grauwe papier hebben ze bewust uit de markt gehaald. Eerst de blaadjes gehalveerd en vervolgens elke week een blaadje minder tot er bij niets meer op de rol zat. Ik heb de fabrikant wel eens aangeschreven. (Ik betaal liever iets meer als er maar meer op die rol zat. Ik bleef nieuwe ophangen). Hij bevestigde wat ik allang al dacht nl dat ze liever die dure witte rollen verkopen, dan die goedkope van grauw papier. Vandaar dit ontmoedigingsbeleid. Het kan zo'n fabrikant toch niets schelen dat het slecht is voor het milieu?!

Die bruine koffiefilters koop je o.a. bij de Dekamarkt (met handige uitsparing) en zonder doosje! en de Lidl met (onzin) doosje. Prijs ik meen zo'n 39 cent en met prima lasnaad

gerbera
door gerbera - May 30, 2014 om 23:19
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er waren feitelijk maar 3 vragen. 1) wat is het verschil; dat is de kleur. 2) waar worden ze van gemaakt: houtpulp en 3) waarom zo'n groot prijsverschil, dat zit hem in de naam van de fabrikant.

sp
door spikkel - May 31, 2014 om 11:04
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb meer dan 20 jaar geleden in de papierindustrie gewerkt. Destijds was chloor al omstreden en verkochten we chloorvrij gebleekt papier. Dit was uiteraard wel duurder. Ik meen dat bleken met chloor inmiddels al een tijdje verboden is. Papier kan gebleekt worden met zuurstof, ozon en waterstofperoxide.
Zie: www.doemeermetafval.nl/item.html&objID=11748. (link maken lukt niet, excuus)

hennyb86
door hennyb86 - May 31, 2014 om 12:40
106 Antwoorden / 5 Vragen

hoe je het wendt of keert-- het is een volkomen overbodige actie. filterzakjes verdwijnen in de filter, wc-papier verdwijnt in de wc, wat maakt het dan uit welke kleur het heeft ? zonder al die toestanden is het veel goedkoper en daar gaat het om. en het is beter voor het milleu. dus -- win-win !!!! Carola - bedankt. ik heb nog even gezocht bij appie en ze hebben ze ook in het bruin. wist ik niet. helemaal goed !!!!!!!

diumenge
door diumenge - May 31, 2014 om 12:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of stop helemaal met het gebruik van papieren koffiefilters: [u][url=https://www.noodzaken.nl/keuken-en-koken/kook-en-eetgerei/koffiefilter-geweven-herbruikbaar.html]geweven koffiefilter[/u][/url].