Aa
door Aad van Vliet Oct 27, 2021 om 19:58
Voeding & gezondheid

Kosten telefonisch consult Amphia Ziekenhuis

December 2020 heb ik een ruggeprik gekregen voor lage rugpijn in het Amphia ziekenhuis Breda. Bij het verlaten van de afdeling kreeg ik te horen dat men mij over een maand of twee zou terug bellen om te vragen hoe het ging. Dit is inderdaad gebeurd in maart en 17 april kreeg ik een factuur van €618 (medische hulp pijnbestrijding) Best veel maar arts en assistent, halve dagopvang etc. dus ik kon dat nog wel billijken. Wat schetst mijn verbazing, vandaag kreeg ik een rekening van €243,06 voor een telefonisch consult op afstand. Navraag bij het ziekenhuis zegt mij dat dit de kosten van het navraaggesprek in maart zijn!!! Een gesprek van nog geen 5 minuten (hoe gaat het, heef het geholpen en dat was het wel) Zonder dat mij ook maar iets is verteld in december over de kosten krijg je een werkelijk belachelijke rekening. Is er iemand met een soortgelijke ervaring en zo ja, hoe is dat afgelopen?
Tweede vraag aan de redactie: is dit niet een onderwerp waard voor een tv uitzending want dit is toch te gek voor woorden?

Aad van Vliet
Oosterhout

5810 14 Rapporteer

getty
door getty - Oct 27, 2021 om 20:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zoek eens op dbc code

hekaas klopt dit waarschijnlijk gewoon

ne
door neodutchio - Oct 27, 2021 om 20:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor u een telefoongesprek is van 5 minuten is voor de arts wel wat meer werk. Heeft u enig idee welke administratieve handelingen erbij komen? Die moeten ook betaald worden. Er hoeft geen uitzending te komen om er achter te komen dat iemand graag betaald wilt worden voor het werk wat ze verrichten.

marita5
door marita5 - Oct 27, 2021 om 21:04
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aad Van Vliet ,

Veelgestelde vragen ,

Hoe kan het dat 1 telefoontje net zoveel kost als een gesprek met een medisch specialist in het ziekenhuis ?

Een telefonische afspraak moet gaan volgens dezelfde regels als bij een bezoek van u op de polikliniek. Dit geldt voor wat er besproken wordt. Maar ook voor de duur van het gesprek. Daarom gelden voor afspraken op afstand dezelfde kosten als voor een afspraak in het ziekenhuis

Voor verdere informatie zie deze link , klik op de rode regel .

https://www.amphia.nl/patienten-en-bezoekers/uw-afspraak/consult-op-afstand

djfox741
door djfox741 Oct 29, 2021 om 15:57
40 Antwoorden / 3 Vragen

@MARITAS  Ben het helemaal met de heer van Vliet eens dat ook ik het belachelijk vind, heb hetzelfde meegemaakt, in het Franciscus Vlietland Ziekenhuis in Schiedam ben ik in Januari 2020 geopereerd om een galblaas te verwijderen, kosten iets meer dan €4000,00, ook ik heb een terugbel kontakt gekregen waar mij werd gevraagd of alles goed was etc. etc.

Daar is nooit een rekening van gekomen, zowel voor mij persoonlijk dan wel via mijn ziekenkosten verzekering DSW waar ik natuurlijk inzicht in heb van alle kosten.

Wel heb ik ooit eens een rekening gekregen van rond de €90.00 toen ik een vraag had gesteld telefonisch bij de Huisartsenpost of ik een pijnstiller kon gebruiken voor iets anders dan waar ik die pijnstiller voor had gekregen, dat moest idd aan een arts gevraagd worden.

me
door mein33 - Oct 27, 2021 om 21:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De rekeningen gaan toch wel naar de zorgverzekering ?
Vreemd dat u de rekeningen thuis gestuurd krijgt, of heeft dat misschien met contractafspraken tussen zorgverlener en zorgverzekering te maken ?

tenormin
door tenormin - Oct 27, 2021 om 21:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Telefonisch consult moet ook gewoon betaald worden, dus "normaal". Zeker in deze tijden is het heel gewoon geworden. Dat het "maar" een 5 minuten gesprek is geworden is alleen maar fijn voor u, dat betekende dat alles nu waarschijnlijk okay is. Ook een langer gesprek zou hetzelfde hebben gekost (eigen ervaring - ik bijna een half uur -) ook €244,00. Kreeg het alleen niet zelf, ging naar de OHRA. Heb op mijn OHRA gekeken, zojuist en zag daar het bedrag. Is dus door hen (indirect uiteindelijk ook door mij) betaald. Tenzij u een andere verzekering heeft met uitsluitingen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2021 om 10:49
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Leg dit voor aan uw ziektekostenverzekeraar, mogelijk bent u hiervoor wel degelijk verzekerd.

mo
door mof - Oct 29, 2021 om 14:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is al eens aan bod geweest bij Kassa of Radar. De 243 euro geldt voor het consult. Daarvoor staat een bepaalde tijd gepland, een kwartier of zoiets, en die wordt volledig gedeclareerd. Dat de kosten daarvan zo hoog zijn, daar kun je wel vraagtekens bij zetten. Verder is het vaak erg onduidelijk om erachter te komen wat de medische zorg zal kosten die u afneemt. ZElf heb ik al een aantal tandartsen gevraagd wat de basiskosten van bijvoorbeeld een gebitsreiniging zijn. Daar wordt vaak geen antwoord op gegeven omdat: "dit afhangt van de toestand van het gebit". Zo is het natuurlijk altijd met medische zorg, de arts weet vooraf niet wat de kosten zullen gaan worden. Maar, ze kunnen altijd een soort van inschatting geven. Dat doen ze dus nooit !

djfox741
door djfox741 - Oct 29, 2021 om 15:54
40 Antwoorden / 3 Vragen

Beste meneer van Vliet,

Ben het helemaal met U eens dat ook ik het belachelijk vind, heb hetzelfde meegemaakt, in het Franciscus Vlietland Ziekenhuis in Schiedam ben ik in Januari 2020 geopereerd om een galblaas te verwijderen, kosten iets meer dan €4000,00, ook ik heb een terugbel kontakt gekregen waar mij werd gevraagd of alles goed was etc. etc.

Daar is nooit een rekening van gekomen, zowel voor mij persoonlijk dan wel via mijn ziekenkosten verzekering DSW waar ik natuurlijk inzicht in heb van alle kosten.

Wel heb ik ooit eens een rekening gekregen van rond de €90.00 toen ik een vraag had gesteld telefonisch bij de Huisartsenpost of ik een pijnstiller kon gebruiken voor iets anders dan waar ik die pijnstiller voor had gekregen, dat moest idd aan een arts gevraagd worden.

djfox741
door djfox741 - Oct 29, 2021 om 15:55
40 Antwoorden / 3 Vragen

Geen

pr
door praat mee - Oct 29, 2021 om 18:06
30 Antwoorden / Vragen

Ik vraag altijd wat ik daarvoor moet betalen en pleeg altijd overleg met mijn zorgverzekeraar

justmeagain
door justmeagain Oct 29, 2021 om 23:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

Die zullen blij met u zijn. A ze moeten de zorgverlener betalen en B ook de persoon die u te woord staat. U heeft er sowieso geen invloed op of u nu wel of niet overlegd met uw zorgverzekeraar.

panter22
door panter22 Oct 30, 2021 om 15:47
6599 Antwoorden / Vragen

Als je eerst nog kunt vragen wat je moet betalen, is die zorg waarom je vraagt dan wel noodzakelijk?
Want als het je te duur is doe je het niet?

Aa
door Aad van Vliet Oct 30, 2021 om 17:49
Antwoorden / 1 Vragen

Nou sterker nog, het was de assistente die belde hoor en niet de arts zelf! Trouwens, het zou ook anders kunnen hé bijvoorbeeld bij het weggaan na de 1e behandeling:
meneer van Vliet, de behandeling is klaar mocht u nog vragen of klachten hebben kunt u ons altijd bellen.

Aa
door Aad van Vliet Oct 30, 2021 om 17:56
Antwoorden / 1 Vragen

En inderdaad, als ik van tevoren weet "meneer van Vliet heeft u er behoefte aan om terug gebeld te worden na twee maanden á €243" dan moet ik daar wel even over nadenken. Hoe je het ook wendt of keert een nog geen 10 minuten durend gesprek voor €243 blijft in mijn ogen belachelijk, planning, kosten van ziekenhuis etc. administratie ten spijt. Niemand werkt voor niets, ik ook niet maar dit tarief voor zoiets vind ik niet kunnen.

panter22
door panter22 Oct 31, 2021 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Met een telefonisch consult weet de arts of het goed met je gaat of dat er nog een vervolgafspraak moet komen.
Dan kan de behandeling worden afgerond.
Het initiatief overlaten aan de patient is niet altijd een goede keuze.
Bel je na verloop van tijd weer, dan kun je een nieuwe verwijzing van de huisarts nodig hebben. En het is de vraag of de huisarts je opnieuw wil doorsturen naar de specialist.
Ipv een telefonisch consult had je er voor kunnen kiezen een persoonlijke afspraak te maken.

Li
door Liesmal9 - Oct 29, 2021 om 23:02
11 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Aad, dit onderwerp is al eens aan de orde geweest in het programma Meldpunt van Max.
Dit was een paar jaar geleden, gelijk werd behandeld dat een soort "contract" behandeling, voorgeschreven door de revalidatiearts, voor wat bezoekjes aan fysiotherapeut, ergotherapeut en maatschappelijk werker, zo'n 10 uur bij elkaar.
Hier werd € 3.500,= bij de Zorgverzekering afgeschreven. En wij met elkaar maar vinden dat de zorg duur wordt!!

rj
door rjw Oct 30, 2021 om 09:38
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Om te beginnen moeten er meer uren worden gemaakt om 10 uur zorg te kunnen leveren. Behandelaars moeten zich voorbereiden, en vaak nog overleg met anderen hebben (voor, tijdens en na de behandeling). Zaken moeten worden gedocumenteerd. En dan nog de kosten voor materialen, appparaten, huisvesting, ondersteunend personeel. Dan is 3500 euro niet heel gek. Maar wellicht heeft u een superaanpak bedacht die veel goedkoper kan.

li
door liadegroof - Oct 30, 2021 om 10:58
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ook een heel kort consultgesprek kost veel geld, want je hebt contact met de behandelend arts en ook dat verrekend men.
STERKTE en beterschap.....oja mogelijk gespreide betaling een optie?

he
door henkie.penkie - Oct 30, 2021 om 12:38
149 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe hoog is je eigen risico van je ziekte kosten verzekering of ben je soms niet verzekerd. Dan alsnog

Donuts
door Donuts - Oct 30, 2021 om 15:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, Aad voor nu heb je er niets meer aan, maar in het vervolg de arts maar niet meer laten bellen. Zeg hem of haar dat je zelf wel contact opneemt als je (nog) klachten hebt na een behandeling / ingreep.

rj
door rjw Oct 31, 2021 om 09:08
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dan wel de arts een vrijwaring geven dat hij/zij niet verantwoordelijk is voor complicaties.