door 16545 Oct 31, 2012 om 12:01
Voeding & gezondheid

Kosten zorgverzekering

Mijn man en ik zijn beiden gepensioneerd. Hij heeft een verzamelinkomen van € 30.000 en ik van € 11.000.
Worden de premies van ons gezamenlijk inkomen berekend of van ons ieder apart?

731 9 Rapporteer

jo
door jorisw - Oct 31, 2012 om 12:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent volgens de huidige norm een graaier dus zal het wel zo ongunstig mogelijk uitpakken ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2012 om 12:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit zal per inkomen plaats vinden, het is een persoonlijk gericht inhouding.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2012 om 14:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo 16545,

Goeie vraag!
Dat is nu net een punt waarover nog geen duidelijkheid bestaat.
Het lijkt mij dat je het per persoon zou moeten gaan berekenen.

Van de site van rtl.nl:
De berekening gaat uit van jouw individuele inkomen. Hoe de premie moet worden verdeeld tussen jou en je eventuele fiscale partner, is nog niet duidelijk.

Met vr.gr.

ja
door jackrussel3 - Nov 2, 2012 om 13:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

hallo, je betaalt per persoon, dus ieder wordt voor zijn inkomen belst, eerlijk toch.
de mensen met de "grote" inkomens hebben jaren geprofiteerd van de voor hun salaris, lage zorg premies. nu wordt het eindelijk recht getrokken.
kunnen ze één keer per week minder buiten de deur eten.

poltol
door poltol - Nov 2, 2012 om 20:03
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Dit soort vragen zijn, op dit moment, zinloos.
Als het ooit tot invoering komt, het moet nog door de Tweede en Eerste Kamer, dan wordt het toch anders dan zoals het nu verteld wordt.

Wacht eens even rustig af.
Eerst een kabinet, dan een wetsvoorstel, dan behandelen in Tweede Kamer en als er dan nog wat van komt moet het nog dooe de Eerste Kamer alwaar deze coalitie geen meerderheid heeft.

Invoering, als het dus door gaat, is misschien 1 januari 2014.

Elk antwoord wat u hier nog gaat krijgen is dus per definitie niet juist.

Vr.gr. poltol

zoekster
door zoekster - Nov 2, 2012 om 20:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het moet allemaal nog blijken, maar zoals het nu ervoor staat, gaat u er enorm op vooruit wat betreft de ziektekostenpremie en voor uw man blijft het ongeveer hetzelfde.
Dus jorisw zit er helemaal naast. Niet ongunstig voor u beiden dus. U wordt ook niet gezien als graaier.

Maar poltol heeft gelijk, er kan nog heel veel veranderen aan het voorstel zoals het er nu ligt.

ro
door ron530 - Nov 2, 2012 om 20:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als het verzamelinkomen van beide partners gaat gelden dan telt uw inkomen mee voor de zorgpremie. Met 44000 euro op jaarbasis is het inkomen boven modaal. Edoch dit zijn ruwe plannen die in het accoord staan de scherpe kantjes gaan er wel af. De hogere inkomens worden ook gecompenseerd door een lager belasting tarief.

Off topic we schreeuwen al zolang dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer, dit nieuwe regeer accoord pakt de rijken ook eens aan daar waar ze het gaan voelen.

dearagain
door dearagain - Nov 2, 2012 om 20:45
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het beste kun je er nu vanuit gaan dat het hele idee nog verder moet worden uitgewerkt

*over de meest praktische zaken hebben de heren/dames in Den Haag nog helemaal niet nagedacht

*overigens gaat nmm het hele plan binnenkort geruisloos de kliko in

ro
door ron530 - Nov 2, 2012 om 20:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het plan gaat niet in zijn geheel de kliko in, betalen naar draagkracht is altijd door met name CDA en VVD tegen gehouden, nu is er een compromis gesloten die ook de hoge inkomens raakt, logisch je hebt 70.000 euro inkomen op jaar basis en betaald 106 euro aan zorgpremie per maand terwijl iemand die 16.000 euro inkomen op jaar basis heeft ook 106 euro moet ophoesten. Eerlijk verdeeld!! dacht het niet.