Gi
door Gichen11-59 Jan 20, 2017 om 19:07
Voeding & gezondheid

Krijg ik vrijstelling van vrijwilligerswerk met de aandoening Fibromyalgie

Ik heb 7 medische problemen vastgesteld door specialisten waaronder Fibromyalgie sinds 2003, artrose in mijn nek en een versleten rugwervel disk enz daardoor heb ik elke nacht en overdag pijnklachten waardoor pas laat in de nacht in slaap val en slecht slaap doordat ik vaak door de pijn wakker word, nu heb ik dit aan mijn klantmanager van de sociale dienst uitgelegd en gevraagd om vrijstelling van vrijwilligerswerk en die zegt dat de kans daarop via een keuring maar 1% is dat ik dit krijgt, terwijl ik inmiddels 2 jaar 4 uur per week aan vrijwilligerswerk doet en daardoor alleen maar meer pijnklachten krijgt.

Wie weet of het juist is dat ik amper ( 1% ) kans heb op vrijstelling van vrijwilligerswerk of klopt dit niet.

Bijvoerbaat dank voor jullie interesse.

Groet,

Andre

3560 11 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 20, 2017 om 19:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat kunnen wij toch niet weten?
Wat voor werk en slechts 4 uur per week?
Heeft u de gewenste vrijstelling al officieel en schriftelijk aangevraagd?

diumenge
door diumenge - Jan 20, 2017 om 19:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vrijstelling van vrijwilligerswerk?

Cookies
door Cookies Jan 20, 2017 om 19:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn gemeenten waar vrijwilligerswerk verplicht is als je in de bijstand zit.

diumenge
door diumenge Jan 20, 2017 om 19:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Noem het dan onbetaald werk o.i.d., want vrijwilligerswerk is het niet op die manier...

aurora1
door aurora1 - Jan 20, 2017 om 19:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen
diumenge
door diumenge Jan 20, 2017 om 20:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tegenprestatie, da's inderdaad wel een mooie term i.p.v. vrijwilligerswerk.

tenormin
door tenormin - Jan 20, 2017 om 20:02
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Als het verplicht vrijwilligerswerk is en u mankeert dus alles wat u opnoemt, is een brief (brieven) van betreffende arts(en) toch voldoende dat u het werk niet meer kan doen, al zou u het nog zo graag willen. Ik werk ook liever dan zoveel pijn hebben.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor werk doet u die vier uur dan?

tenormin
door tenormin Jan 20, 2017 om 20:25
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Dat zal er toch niet toe doen als alles wat er gedaan wordt, de pijn er is? Ken zelfs iemand die niet kan zitten, die stikt van de pijn.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat ik lees over fibromyalgie dat de klachten kunnen verminderen door beweging. Dus als hij vier uur moet zitten, schiet dat niet op.
Ik ken de zes andere aandoeningen van de Ts natuurlijk niet.

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2017 om 21:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het gegeven dat iemand bepaalde kwalen heeft, betekent niet dat iemand helemaal niets meer kan. Er zijn altijd wel klusjes te vinden die iemand nog wel kan.

Maar je hebt het recht op een keuring, de GGD arts bekijkt dan of en zo ja, wat voor werk je nog zou kunnen doen.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 20, 2017 om 21:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De enige manier om onder het zg vrijwilligerswerk uit te komen is door afgekeurd te worden voor regulier werk. Die klantmanager kan wel meer zeggen over 1 %, wat weet hij er van, hij is toch geen arts? Dus gewoon die keuring aanvragen.
Mocht u dan toch goed gekeurd worden, dan zal het waarschijnlijk voor een bepaald procent zijn en hoeft u alleen werk te doen dat bij uw beperkingen past.

Wat u ook kunt doen is zelf aangeven welk werk nog wel binnen uw bereik ligt en daar dan het vrijwilligerswerk in zoeken.  Het is hopelijk niet allemaal schoffelen, schoonmaken en meer van die werkzaamheden waar vroeger de gemeente mensen voor in dienst nam, maar die ze nu op laten knappen door onderbetaalde 'vrijwilligers'.

ne
door neodutchio - Jan 20, 2017 om 21:44
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas voor u bepaald u zelf niet wat u wel of niet kan doen, dat doet een arts. U zult zich tot een (bedrijf)arts moeten wenden die uw klachten kan onderzoeken en daar verder op kan acteren. Deze kan bepalen of u wel of in staat bent om bepaald werk te doen.

Ni
door Nientje1980 - Jan 20, 2017 om 22:27
46 Antwoorden / Vragen

Op basis van alleen fibromyalgie zult u geen vrijstelling kunnen verwachten. Hier in ons mooie landje word fibromyalgie weliswaar door steeds meer artsen erkend als "echte" ziekte, maar voor veel uitkeringsinstanties helaas nog niet.
(heb zelf ook deze aandoening en kan helaas ook niet full time werken, maar heb ook geen recht op enige uitkering mbt de fibromyalgie)
Maar aangezien u meerdere aandoeningen hebt kunt u wellicht wel proberen om de vrijstelling te krijgen als u alle aandoeningen tezamen als reden opgeeft. Vraag juridische bijstand in dit geval, en wie niet waagt wie niet wint.
sterkte.

Gi
door Gichen11-59 - Jan 23, 2017 om 17:12
4 Antwoorden / 4 Vragen

Het vrijwilligerswerk dat ik doe is conciergewerk en dat is jammer genoeg te zwaar en moet ik proberen zittend vrijwilligerswerk te vinden wat jammer genoeg hier tot nu toe niet te vinden is dus waarschijnlijk zal ik tenminste tijdelijk het vrijwilligerswerk moeten stoppen wat ook mag van de sociale dienst, en van de 7 medische problemen heb ik specialisten verklaringen.

En de vrijstelling heb ik nog niet aangevraagd want daar doet de sociale dienst erg moeilijk over het kost teveel geld en ik had maar 1% kans dus maar afwachten als ik ben gestopt als ze daar dan moeilijk over gaan doen dan wil ik een keuring om duidelijk te krijgen of ik wel of geen vrijstelling krijgt.

Bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Andre

ab
door abby rivers - Jan 24, 2017 om 00:23
4 Antwoorden / Vragen

Je kan het toch aanvragen? Ik heb met reuma voor ik jaren later in de wij kwam ook vrijstelling na keuring gekregen. Ondanks dat klantmanaher dat geloofde dat dat voor mij nodIg was. Je word Door keurig gs arts gekeurd. Zorg wel voor bewijs van h e diagnoses en van data doktersbezoek en of je alle opties om je probleem snachts op te lossen ook met artsen echt niet lukt.
Een brief van specialist die je verhaal bevestigd werkt meestal beter.

Als je niet probeert weet je niets en dat percentage is iets uit de lucht gegrepen. Alleen artsen of dit geval keuringsartsen kunnen daar wat over zeggen.