Ma
door Marloeke May 1, 2019 om 13:07
Voeding & gezondheid

Kunstmatige smaakversterkers

Albert Heyn heeft langzaamaan in al het bewerkte vlees kunstmatige smaakversterkers gestopt onder de naam natuurlijk aroma (is hetzelfde als E621, gistextract, vetsin, mononatrium glutamaat, gehydroliseerd ...eiwit). Ook in niet gekruid vlees, waar je niet verwacht dat iets wordt toegevoegd en niet verwacht dat hiervan de smaak moet worden versterkt. Eveneens de biologische varianten.

Ik vind dit echt schandalig, want de reden kan niet anders zijn dan ervoor zorgen dat mensen meer vlees gaan gegeten, aangezien deze stoffen het verzadigingsgevoel onderdrukken. Vanuit duurzaamheids oogpunt is dit natuurlijk bizar (waar AH zichzelf duurzaam noemt.

Daarnaast krijg ik van dat spul hartkloppingen, dus het ondermijnt mijn gezondheid. En ik weet dat ik niet de enige ben.

Is dit iets voor Kassa om verder te onderzoeken en aan het publiek duidelijk te maken?

p.s. Jumbo is volgens mij niet veel beter, maar daar kom ik niet vaak.

Hartelijk dank,
Marloeke

4773 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 1, 2019 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent nu op het forum. Wij hebben geen zeggenschap over de onderwerpen die Kassa eventueel onderzoekt of behandelt.

Klik onderaan op contact.

En ga naar een andere slager.

Iv
door Ivo W May 1, 2019 om 22:20
730 Antwoorden / Vragen

Nu wil het zo zijn dat de slagerij die bij mijn ouders in het winkelcentrum zit zijn prijswinnende paardenworsten ook via de supermarkt bij mij om de hoek verkoopt.

Koop je rechtstreeks bij de slager, dan krijg je gewoon een verse worst in een papieren zakje mee zonder etiket met ingrediënten en E-nummers of wat dan ook. Want het is vers, niet voorverpakt en dan hoeft dat niet.

Koop je exact zo'n paardenworst bij de supermarkt, dan ligt die al verpakt in de vleeswaren-koeling. En dan is het een "voorverpakt product", compleet met etiket, houdbaarheidsdatum, ingrediëntenlijst met E-nummers en allergieinformatie.

E-nummers zeggen dan ook niet zo veel. Er zijn ook E-nummers voor doodgewoon keukenzout en zelfs voor water bestaat een E-nummer.

panter22
door panter22 - May 1, 2019 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Dien een klacht in bij AH:
https://www.ah.nl/klantenservice

edrick3
door edrick3 - May 1, 2019 om 13:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is dit iets voor Kassa om verder te onderzoeken
Dat zou je aan de redactie moeten vragen:

Contact

Heb je een vraag over de tv-uitzending? Of heb je een klacht of tip? Mail dan naar kassa@bnnvara.nl.
Heb je een vraag over de website of het forum? Mail dan naar kassa-online@bnnvara.nl.
Kom je er niet uit met een bedrijf en wil je contact met de Belbus? Mail dan je verhaal inclusief correspondentie naar belbus@bnnvara.nl.

ne
door neodutchio - May 1, 2019 om 13:56
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kruig uitslag van koeienmelk. En met mij vele anderen. Moet daar ook door anderen op ingegrepen worden, of moet ik gewoon overstappen op geitenmelk?
U denkt een reden te weten waarom er een smaakversterker wordt toegevoegd en nu zoekt u anderen om dat voor u uit te zoeken? Ik denk ook zeker te weten dat ik de knapste man in Nederland ben. Moet daar ook een item aan gespendeerd worden om door anderen te laten beoordelen?

U hebt een vrije keuze om uw eten te kopen waar u wilt. Als de AH u niet bevalt gaat u naar een andere winkel.

panter22
door panter22 May 1, 2019 om 14:16
6599 Antwoorden / Vragen

Neodutchio, dit lijkt mij geen vraag om de draak mee te steken.
Als je onbewerkt vlees koopt, dan verwacht je geen smaakversterkers. Het gaat nu om AH, maar dit zal ook bij andere supermarkten het geval zijn Misschien is het anders bij de lalger? Je weet het niet.Je koopt nooit 100% rundvlees. Er zit altijd een toevoeging in. Misschien om het langer houdbaar te maken, misschien om het vlees wat smakelijker te maken,
Dat heeft niets te maken met je pukkeltjes van koeienmelk.

diumenge
door diumenge May 1, 2019 om 20:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter, onbewerkt vlees kopen in een supermarkt?

ne
door neodutchio May 1, 2019 om 22:37
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Waar het mij om gaat is dat er niet onderbouwde meningen op internet gezet worden. Hartkloppingen van bewerkt vlees zou wellicht kunnen, maar dan moet je veel onderzoek laten doen om te weten te komen dat het door een bepaalde toevoeging komt. En zeggen dat meer mensen er last van hebben valt niet te controleren. Als TS een arts zou zijn is er een zwijgplicht. Hoeveel ik ook zoek, ik zie geen cijfers maar daarin hoeveel mensen last hebben van bepaalde toevoegingen.
En mocht er bewezen zijn dat je allergisch bent voor bepaalde stoffen, dan kan je niet van een televisieprogramma verlangen dat zij de strijd aan gaan om deze stoffen te laten weren. En dat is mijn vergelijk met koemelk. Als je weet waar je niet tegen kan moet je het laten.

panter22
door panter22 May 2, 2019 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Jij denkt dat alles wetenschappelijk bewezen kan worden. Dat zou wel gemakklelijk zijn, maar is helaas niet zo.
En denk je nu werkelijk dat ts de enige op de hele wereld is die daar last van heeft?
Misschien wordt het tijd om eens na te denken of die toevoegingen om vlees of wat dan ook wel nodig zijn.
Je kunt ook een potje kruiden kopen en naar smaak gebruiken. Voorbeeld:
Ik kocht altijd ribbelfriet van de Lidl. Gewoon aardappels gefrituurd in zonnebloemolie.
Op enig moment bleek de friet anders te smaken. Er zat zout met kruiden, echt of namaak, op om het aantrekkelijker te maken voor de verkoop. Meer niet.
En kijk eens op de verpakking van vegetarische vleesproducten wat daar voor geur, kleur en smaakstoffen inzitten.

ne
door neodutchio May 2, 2019 om 15:24
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als je beweert lichamelijke klachten te krijgen van eten of toevoegingen, dan zal dat inderdaad bewezen moeten worden. Je kan niet domweg roepen dat je van een bepaalde toevoeging hartkloppingen krijgt. Dat kan als laster worden opgevat.

Geen idee wat uw friet er mee te maken heeft, maar als de fabrikant iets veranderd wat u niet lekker vindt, dan moet u het niet meer kopen.

tijger1
door tijger1 May 4, 2019 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vegetarische vleesproducten?

Dat is dan nep plus nep.

sjjoppy
door sjjoppy - May 1, 2019 om 14:02
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Het valt wel mee.

Alle smaakversterkers hebben een E-nummer. Dat betekent dat de stoffen door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) de stoffen gecontroleerd zijn en het gebruik veilig is. Pas als zeker is dat de stof niet schadelijk is voor de gezondheid, krijgt een stof een E-nummer.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/smaakversterkers.aspx

li
door live - May 1, 2019 om 14:21
7 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is het niets nieuws wat u te melden heeft en is er al genoeg aandacht voor. Zowel op internet als op tv. Iedereen die zich hierin wil verdiepen heeft dus al mogelijkheden genoeg. En niemand is verplicht bij de supermakrt vlees te kopen. Ga naar een goede slager, misschien iets verderop maar je hebt wel een eerlijk stukje vlees.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2019 om 14:22
16870 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft zelf aan dat het bewerkt vlees is! U koopt het zelf en daarmee krijgt u dan ook zelf de hartkloppingen.
Er zijn echter veel slagers en zelfs halal of kosher waar het vlees 'vers van het mes komt' maar ..... dat is dan meestal wel duurder.

Waar haalt de reden vandaan die u noemt? De bewerking vindt voornamelijk plaats om bederf te voorkomen dus op grond van inderdaad duurzaamheid.
Daarbij komt ook nog dat juist als het verzadigingsgevoel zou worden onderdrukt er minder zou worden gegeten.
En dan zijn er juist ook mensen die dat dan toejuichen.

Hetgfeen u noemt geldt voor alle bewerkt vlees!

gajnieuw
door gajnieuw May 2, 2019 om 09:20
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wij kopen vaak bij de halal slager. Waarom? puur vlees en zeker niet duurder. Vaak nog goedkoper dan de aanbiedingen in de supermarkt.  En smaak kun je zelf toevoegen

tenormin
door tenormin May 4, 2019 om 01:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@als niet moslim: vlees van halal slager is en goedkoper en lekkerder, vooral lamsvlees. Maar het verhaal van TS: ik kan ook niet tegen Vé Tsin en ook ik krijg er hartkloppingen van. Dus gewoon: als dat erin zit koop ik het niet. Maar natuurlijk kan er geen uitzending gemaakt worden van dit soort zaken: de ene heeft een gluten allergie: ik kan, heel jammer, ook geen zachtgekookt eitje eten: wel hardgekookt en goed gebakken -lees eigeel geheel gestold-. Nou en, als je het weet....

gerbera
door gerbera - May 1, 2019 om 14:36
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inmiddels duidelijk dat E621 en de andere smaakversterkers extra aandacht verdienen. Helemaal vermijden zal wel ontzettend moeilijk worden, daar moet ik reel in zijn. En dat blijft moeilijk zolang er van overheidswege niets aan gedaan wordt. Het is dus een kwestie van je eigen verantwoordelijk nemen. Blijf dus altijd de etiketten controleren, maar vergeet dan je bril niet mee te nemen: De lijst met ingrediënten wordt steeds langer en de lettertjes worden steeds kleiner.
bron

Maar hoe u er bij komt dat natuurlijke aroma hetzelfde zou zijn als E621, hier kan wel degelijk een verschil in zitten waarvan de ingrediënten merendeel uit natuurlijke producten bestaan. Verder staat er op de verpakking bij de "blauwe" super duidelijk de ingrediënten vermeld incl. eventuele E-nummers en mogelijke allergische reacties. En nee ik werk niet bij die super maar lees wel de kleine lettertjes en kom de term "smaakversterker" bij verpakte vlees en vleeswaren sporadisch tegen.

Overigens bent u sterk in het trekken van conclusies. Jumbo is volgens mij niet veel beter, maar daar kom ik niet vaak.

jo
door jorisw - May 1, 2019 om 19:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je er niet tegen kunt, dan koop en eet je het toch gewoon niet? Vlees is echt niet noodzakelijk.

Het is trouwens nooit handig om bij het beginnen van een discussie al je eigen conclusies als waarheid neer te plempen.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2019 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je bij de slager de karbonades van de streng laat afhakken. De speklapjes van een zij laat afsnijden, en het rudvlees van een groter stuk, dan zitten daar echt geen smaakversterkers in.

Hij kan ook een stuk rundvlees voor u malen, dan hebt u gehakt, zonder wat dan ook.

panter22
door panter22 May 2, 2019 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Herinner je je niet meer de toevoeging van sulfiet aan het vlees van de slager om het vlees mooi rood en vers te laten lijken?
Weer iets nieuws met dat vlees:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4696481/nvwa-greep-niet-bij-vervoer-ernstig-zieke-dieren-afgekeurd-vlees

tijger1
door tijger1 May 2, 2019 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, gehakt.

Maar bij mijn slager wordt er in ieder geval niet geknoeid. Ik ken hem persoonlijk.

tenormin
door tenormin May 4, 2019 om 01:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ken mijn slager ook persoonlijk. Ik denk dat veel mensen hun slager "persoonlijk kennen". Maar als het een goede, druklopende zaak is zal hij echt geen tijd hebben om, speciaal voor jou even, op maat, je stukje vlees te malen tot gehakt. En dat mijn slager goed is zegt niet dat hij geen toevoegingen gebruikt, dat zie je niet. De mijne is Christiaanse in Leidsenhage en geloof me: die is me een partij goed. Maar of hij (en staf) niets toevoegen: ik steek daar mijn hand niet voor in het vuur.

tijger1
door tijger1 May 4, 2019 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niu ik ken mijn slager echt persoonlijk en hij portioneert voor mij zeker alles op maat.

aurora1
door aurora1 - May 2, 2019 om 02:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u dan niet beter naar de ouderwetse echte slager om de hoek gaan?

nu
door nurtunefyi - May 2, 2019 om 21:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

jumbo doet dat volgens mij ook. het eten was goed maar als ze er mee blijven rommelen blijft er niks van over daar moeten ze eens gewoon mee stoppen denk.

gerbera
door gerbera May 3, 2019 om 22:18
7368 Antwoorden / 14 Vragen

jumbo doet dat volgens mij ook.

Dus u weet het niet zeker, maar als dat zo is dan gewoon naar de slager voor een echt stukje vlees.