mostertpot
door mostertpot Feb 24, 2012 om 18:39
Voeding & gezondheid

Labeltjes

Of je nu een goedkoop T-shirt hebt of een exclusieve duur overhemd, pullover, broek, ondergoed, overal doen ze labeltjes in. Was dat vroeger een labeltje per kledingstuk, tegenwoordig het liefst drie of vier. Eentje met de maat, eentje met de wasvoorschriften, eentje met een reserve knoopje, eentje met een beveiligingssysteem en een met het materiaal soort. Het lijkt wel de kunst te zijn om een zo irritant mogelijk materiaal voor de labeltjes te gebruiken, zelfs in heerlijk zachte zijde shirts. Ze naaien ze ook nog zo vast, dat het verwijderen haast onmogelijk is. Lukt het je wel, dan blijk je een gat in je nieuwe kledingstuk te hebben.
Sommige mensen schijnen er totaal geen last van te hebben, maar er zijn ook heel veel mensen die gillend gek worden van het gekriebel op de huid.
Wie heeft er een oplossing? Wie wil er mee actie voeren bij de kleding producenten en wie heeft er hier goede suggesties voor beide zaken? Iedereen een goed weekeinde zonder gekriebel en jeuk en alvast bedankt voor het reageren.

7567 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 24, 2012 om 18:51
16841 Antwoorden / 108 Vragen

mosterdpot, hoe je een actie kunt voeren en een suggestie daarover kan ik je niet geven maar je hebt hier ook een "slachtoffer" die dol word van dat gejeuk in je nek. Die labels aan de binnenkant kunt je gewoon afknippen zonder iets te beschadigen, dat zit binnenin de kleding, maar het uit de hals verwijderen lukt mij ook niet; wat rest zijn 2 harde "streepjes" in je nek; ga je die weghalen heb je inderdaad een gat in je trui, blouse en noem maar op.
Van mij mogen ze "van wie het merk/maaksel" is op een plaklabel erin plakken, kunnen wij het gemakkelijk verwijderen. Sorry dat ik maar voor de helft met je kan mee lijden. Wens jou ook een jeukvrij weekend.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 24, 2012 om 18:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik verwijder ze al gelijk na de koop.Om daar nu een revolutie te gaan doen is mij te veel.

jo
door jorisw - Feb 24, 2012 om 19:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt van die dingetjes om draadjes weg te halen (geen idee hoe ze heten, maar het is een soort haakje met een scherp deel erin) en daarmee kan je vrij makkelijk het stiksel van de labeltjes verwijderen.

mostertpot
door mostertpot - Feb 24, 2012 om 20:27
162 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Valerius-2 Ik vraag niet om een revolutie, maar om ideetjes hoe we producenten van kleding er ook bewust van kunnen maken. Als een bedrijf voor zoiets een goed alternatief weet te bedenken, dan is dat alleen maar reclame voor de zaak.
Jorisw dat zijn tornmesjes en die gebruik ik ook maar soms met een vervelend resultaat, zoals het loskomen van de rand van een t-shirt, of een gat in een overhemd.
Tenormin het was nog geen top-antwoord, maar wel eentje met humor. Daarnaast is de bevestiging van 'het leed' ook wel prettig.
Maar de reacties zijn hoopgevend nu we zo het weekeinde in gaan.

stacey
door stacey - Feb 24, 2012 om 20:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 24 feb 2012, 19:59]Je hebt van die dingetjes om draadjes weg te halen (geen idee hoe ze heten, maar het is een soort haakje met een scherp deel erin) en daarmee kan je vrij makkelijk het stiksel van de labeltjes verwijderen.

Tornmesje.

Haal ze meestal weg met een (scherp & klein) nagelschaartje

abarth
door abarth - Feb 24, 2012 om 21:13
845 Antwoorden / 19 Vragen

Voordat je naar de kassa loopt met dat leuke shirt eerst even kijken of het labeltje wel lekker zit?

tenormin
door tenormin - Feb 24, 2012 om 21:22
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Haha Mosterdpot, ik en een Top-antwoord? Nooit gezien hoor. Maar ik kan tegenwoordig ook niet meer met dat tornmesje overweg; vroeger zat er 1 label in om los te tornen, nu is de label gestikt en daar opnieuw de maat gestikt, dus dubbelop. Nou ja, we survive.

rooddraakje
door rooddraakje - Feb 25, 2012 om 13:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

hahahaha
Ik weet precies hoe je je voelt.

Ik word GEK van de labels, meestal zo gek dat ik ze er in mijn frustratie uitscheur, het tornmesje ligt in een laatje in de salontafel voor die reden, maar soms red ik het niet en MOET het labeltje er gelijk uit.

Maar bewustwording van de producenten?
Ik weet het niet, suc6!

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2012 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mostertpot,

Herkenbaar probleem.
Tornmesje is een oplossing.
Maar ... wat je ook kunt doen:
bij de aankoop vragen of ze de labeltjes 'even' willen verwijderen voor hun risico!
Voordeel: je hebt een ongeschonden kledingstuk en geen last van kriebels.

Goed kriebelvrij weekend toegewenst.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2012 om 14:09
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=abarth schreef op vrijdag 24 feb 2012, 21:13]Voordat je naar de kassa loopt met dat leuke shirt eerst even kijken of het labeltje wel lekker zit?

Hoe doe ik dat? Koop on line en kom wel een kassa tegen maar virtueel.
Tja, je moet wat als je benen geen zin hebben....

stacey
door stacey - Feb 25, 2012 om 14:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 25 feb 2012, 13:43]Maar ... wat je ook kunt doen:
bij de aankoop vragen of ze de labeltjes 'even' willen verwijderen voor hun risico!

Betwijfel of ze daar in trappen...... ;-)

Maar ik knip het label met een nagelschaartje precies langs de stiknaad af,
zit er nog een stuk label aan de andere kant dan kun je die er zo tussenuit trekken en het stik draadje is daardoor dan ook losser komen te zitten en die kun je dan ook na losknippen van een lusje/steekje
veelal ook zo wegtrekken.

Ik heb met die labels dus nooit echt een probleem gehad gelukkig.

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2012 om 14:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@stacey,

Ach, even 'prutsen' en dan lukt het wel.
Hier is nog nooit een keldingstuk beschadigd bij het verwijderen van de labeltjes.
Inderdaad: scherp schaartje en/of tornmesje.

rooddraakje
door rooddraakje - Feb 25, 2012 om 14:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

Maar daar ging de vraag niet over toch?

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2012 om 15:16
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rooddraakje schreef op zaterdag 25 feb 2012, 14:25]Maar daar ging de vraag niet over toch?

Jawel hoor! Ze naaien het er zo vast in dat verwijderen bijna onmogelijk is. Plus actie voeren maar daar hebben de forumleden geen zin in, tenzij jij het wel wilt?

stacey
door stacey - Feb 25, 2012 om 15:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 25 feb 2012, 15:16] Plus actie voeren maar daar hebben de forumleden geen zin in

Denk dat dat weinig nut zou hebben, de kledingindustrie is (tegenwoordig) Verplicht
een hoop info voor de conument in de kleding te vermelden en dat moeten ze toch ergens laten........

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2012 om 15:31
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Nou Stacey, wat dacht je van de binnenkant, in de zijnaden. Maar het gaat de meeste mensen om de merkkleding en tja, die haal je er als snob toch niet uit? Denk ik. Hoewel, ik heb zojuist een Frans Molenaar besteld bij Wehkamp, haha! Maar als die in de weg zit gaat dat er ook uit. Dag Steece:-)

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2012 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Inderdaad. Kijk maar eens hier en bv. hier

stacey
door stacey - Feb 25, 2012 om 15:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 25 feb 2012, 15:31]Nou Stacey, wat dacht je van de binnenkant, in de zijnaden.

Daar zitten ze volgens mij ook meestal, in elk geval de wasvoorschriften, stofvermelding en reserve knoop en in de nek de merknaam en de maat.........

Als ze de maat ergens in de zijnaad stikken ipv in de nek dan klaagt half Nederland weer dat ze zich rot zoeken naar de maat verwacht.......
Tja je kunt nooit iedereen tevreden houden.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2012 om 15:41
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 25 feb 2012, 15:33]@@@,

Inderdaad. Kijk maar eens hier en bv. hier

Ik draag uitsluitend zeehondenbont dus dat label haal ik er nooit uit.
Hoop niet dat iemand dit serieus neemt!!

am
door amigo00 - Feb 4, 2013 om 11:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 'mosterdpot',

Neem een goede scherpe schaar, knip heel voorzichtig in het etiket zo dicht mogelijk bij de stof van je shirt.
Er blijft nu een klein reepje etiket achter. Krab nu met je nagel over het reepje, net zolang totdat er draadjes vanaf komen.
Je zult zien dat het restje etiket loslaat en de stikdraad ook.
Je hebt gelijk, de etiketten zijn heel irritant, maar actie voeren heeft weinig zin. Dat is springen in het diepe.
Wat misschien ook een mogelijkheid is, dat je bij aanschaf het etiket in de winkel laat verwijderen.
Knippen zij er dan een gat in, koop je hem niet.

Succes!