iv
door ivdb May 16, 2012 om 19:18
Voeding & gezondheid

Leesbril

Goedenavond,

Ik heb een vraag, waar hopelijk hier iemand mij iets meer over kan vertellen.

Omdat ik al een paar weken flink hoofdpijn heb, steeds aan het einde van de dag, ben ik een oogtest gaan doen (iedereen in onze familie heeft een leesbril namelijk). Mijn sterkten waren +0,5 en +0,25 .

De opticien geeft aan dat dit mijn hoofdpijn kan verklaren en probeert mij nu al dagen te bereiken om mij een bril te verkopen, omdat ik aangaf er even over te willen denken. Niet heel objectief advies dus, want hij wil verkopen.

Omgeving zegt dat mijn sterkten eigenlijk zo weinig zijn, dat ik het in principe niet zou moeten uitmaken. Wel objectief advies, maar geen kennis van zaken.

Weet iemand hier meer over? Wanneer moet je een leesbril aanschaffen? Het enige wat ik wil, is van mijn hoofdpijn af (huisarts ben ik al geweest, maar kan nu weinig doen. Nog een maand of twee afwachten, zegt ze)

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en/of de reactie.

22076 48 Rapporteer

vladja
door vladja - May 16, 2012 om 19:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In tal van winkels zijn goedkope leesbrilletjes te koop in diverse sterktes (o,5). Waarom koop je niet zo'n ding en probeer dat een tijdje uit. Als je dan geen hoofdpijn meer krijgt, kan een leesbril dus de oplossing zijn.

Dan kan je nog altijd beslissen of je een duurder exemplaar wilt aanschaffen.

Vladja

zwemmer
door zwemmer - May 16, 2012 om 19:28
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Mijn advies zou zijn koop eens een eenvoudig leesbrilletje in een warenhuis of bij een drogist en probeer uit of het helpt. Het lijkt mij niet dat zo'n geringe afwijking tot hoofdpijn lijd, maar je weet maar nooit. En toch maar goed na laten kijken.

zoekster
door zoekster - May 16, 2012 om 19:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

0,5 is echt nauwelijks een afwijking. Meestal beginnen de leesbrilletjes bij +1 omdat dat al minimaal versterkt, maar misschien kunt u er een van 0,5 vinden, ik ken ze niet in de warenhuizen. Maar ik zou zeker geen dure bril halen bij een opticien, zeker niet een die als het ware 'achter u aan zit", die is wat al te hongerig om u een bril te slijten.

naitsoezn
door naitsoezn - May 16, 2012 om 19:48
842 Antwoorden / 1 Vragen

Apart dat de opticien voor een sterkte van 0.5 een leesbril aanraadt.... Is er misschien nog een andere afwijking geconstateerd? De sterkte (+ of -) verklaart namelijk veel, maar niet alles...

mahadma
door mahadma - May 16, 2012 om 20:16
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ga eens naar een andere opticien voor "een second opinion".

iv
door ivdb - May 16, 2012 om 20:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Bedankt voor de reacties. Bij ons in de warenhuizen kan ik alleen vanaf +1,0 vinden, daa rhad ik inderdaad naar gekeken, want dat zou een heel fijne tussenoplossing zijn.... maar bij ons zijn ze helaas niet te vinden, dus als iemand een winkel weet waar ze die wél verkopen, zou dat fijn zjin.

Er is geen andere afwijking geconstateerd, allleen dus die +0,5 en +0,25... en ik merk het ook niet echt met lezen, maar vooral dus dat ik eigenlijk vanaf een uur of 13.00 ik standaard heel erg hoofdpijn krijg en 's avonds heel vroeg naar bed ga om het maar te onderdrukken en pijnstillers niet helpen....

Maar ik kan inderdaad eens naar een andere plaats gaan voor een second opinion (woon in een klein dorpje en dit is op dit moment de enige nog in ons dorp, maar werk wel in een andere stad, dus kan daar wel eens heen gaan).

Heel erg bedankt...

jo
door jorisw - May 16, 2012 om 20:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

0,25 of 0,50 is niet veel maar het kan wel voor hoofdpijn zorgen. Zelfs als je al brildrager bent en je ogen zijn veranderd dan kan zo'n kleine afwijking voor klachten zorgen, zelfs als je gewoon scherp ziet.

zoekster
door zoekster - May 16, 2012 om 20:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is maar de vraag of de hoofdpijn iets met uw ogen te maken heeft. Misschien ligt de oorzaak wel heel ergens anders. Spanningen, lichamelijke vermoeidheid, verandering van werk, het kan van alles zijn. Soms heb je ook zomaar een periode dat je veel hoofdpijn hebt en die kan zomaar weer ophouden. Heb ik ook wel eens gehad. Uw huisarts zegt niet voor niets het even aan te kijken, ik denk dat dat een heel goed advies is.

vladja
door vladja - May 16, 2012 om 21:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als de hele dag achter een scherm zit, dan heb je een andere sterkte nodig voor lezen op scherm, omdat de leesafstand dan groter is dan bij gewoon lezen.

Mijn halve leesbril is vario, onderaan voor gewoon lezen, bovenste deel voor lezen op schermafstand. Overheen in de verte.

De kat kijkt er liever overheen.

Vladja

tot15karakters
door tot15karakters - May 17, 2012 om 14:25
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp deze ondernemer met de gratis oogmeting wel.
Vele gaan naar een DA drogist omdat een groot aantal voordelige brillen verkoopt.

Eye love of zoiets noemen ze het.
Voor €45,- een bril op sterkte en €95,- voor varifocus.

Ik heb zo ook een zonnebril op sterkte gekocht en die zit net zo goed als de duurdere van de speciaalzaak.

Ook mijn huidige bril even bij verwarmen en buigen dus dankzij deze Drogist met zeer lage prijs zitten ze nu beide weer perfect.
Wel is er een beperkte keuze in goedkopere monturen maar er is niets mis mee.
Dus een kruidvat leesbrilletje van hard plastic hoeft niet eens.

na
door naataalie - May 18, 2012 om 09:36
129 Antwoorden / 20 Vragen

Doet U na het middaguur iets wat U niet in de ochtend doet? Zoals een boek lezen, computeren, tv kijken, borduren, kaarten maken?
Dan zou U daar hoofdpijn van kunnen krijgen door het turen.
Een kennis van mij heeft een bril speciaal voor tv kijken en computeren omdat zij hoofdpijn krijgt van het lichtscherm.
Mijn schoonvader heeft in het ziekenhuis een gele bril gekregen, dus geen sterkte glazen maar alleen gele glazen, om zijn ogen rust te geven nadat hij gordelroos kreeg in zijn gezicht en daardoor niet meer tegen fel licht kan.
Beide mensen gebruiken verder geen bril, alleen voor die specifieke dingen waar ze hoofdpijn van krijgen.
Misschien kunt U achterhalen waarvan/waarom U smiddags hoofdpijn krijgt.

ro
door ron530 - May 18, 2012 om 11:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Op verscheidene internet fora hebben deelnemers met de zelfde oogafwijking +0,5 en +0,25 wel baat bij een leesbril. Ik ben maar een leek maar het sterkte verschil tussen beide ogen is wel groot 50%. Een leesbrilletje van een grootgrutter gaat niet werken die lost dat verschil niet op. Wellicht is een second opinion bij een andere opticien een optie. Wat de eerdere opticien betreft als u niet wilt dan hoeft u niets bij hem/haar te kopen.

ma
door maria1950 - May 18, 2012 om 11:16
4 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat je je leeftijd er niet bijzet. Een leesbril heb je ongeveer nodig van je 40ste te beginnen met + 1,0 en iedere 5 jaar komt er een halfje bij tot je 60ste dan heb je +3.0 nodig en daar blijft het bij. Je moet het niet echt strak nemen dit is een gemiddelde waarde. Als ik jou was zou ik een goedkoop brilletje nemen, wel even in de winkel opzetten en even een artikeltje pakken. Het kan je wat rust geven zo een brilletje en dat je ogen er slecht van worden is grote onzin. Ik adviseer onze patienten die alleen een leesbril nodig hebben ook zo een goedkoop brilletje aan.

jantom
door jantom - May 18, 2012 om 11:16
377 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u zou zijn zou ik een afspraak maken met een oogarts voor een beoordeling van uw ogen.
Ik ben zelf brildragend en ik kan u verzekeren dat een afwijking van 0,5 dioptrie al behoorlijk groot is. Dan moet uw oog zich behoorlijk inspannen (en dat dan de hele dag). Het gebruik van de ogen (dus: zien) kost enorm veel energie - heeft u last van moeiheid aan het einde van de (werk)dag?
Ik heb zelf geconstateerd dat ik last (hoofdpijn) kreeg doordat mijn ogen (ik ben "bijziend") zwakker werden want de sterkte van de glazen in mijn montuur blijft uiteraard gelijk... Mijn glazen waren veel té sterk...
Maar hoofdpijn kan zo veel meer oorzaken hebben. Dat kan spanning zijn of voedsel (dat een reactie geeft) of wat dan ook.

traporgel
door traporgel - May 18, 2012 om 11:33
191 Antwoorden / 4 Vragen

Alleen al het simpele feit dat vrijwel alle reaguurders zonder opleiding van alles beweren over leesbrillen - dus blijkbaar allemaal +nogwat zijn.

Ik gebruik al jáááááááren twéé brillen, 1 voor verweg 1 voor lezen.

En mijn leesbril is toch echt MIN 2.

Het zou toch prettig zijn als niet deskundigen zich voortaan niet bemoeien met oogklachten, dit is toch medisch, en door hoort een deskundige bij.

En natuurlijk wil de opticien een bril verkopen. Of gaat u vandaag nog terug naar de opticien om hem 50 euro te betalen voor zijn meetwerk?

uo
door uomo - May 18, 2012 om 11:42
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien heb ik een reactie met verstand van zaken gemist.
Maar als eerste de vraag of deze correctie was voor lezen, of voor verzien?
En ja bij sommige mensen geeft deze correctie veel verlichting.
Dit kun u uitsluitend door eigen ervaring beoordelen.
Ga voor een goed advies naar een opticien!
En niet naar een winkelketen waar geen gediplomeerde mensen rond lopen.
Vertrouwd u het niet vraag de opticien u door te sturen naar een oogarts.
Een goede opticien zal u rustig door sturen.
En koop op dit advies een budget bril bij deze opticien.
Vak mensen kosten nu één maal wat meer.

ro
door ron530 - May 18, 2012 om 11:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@traporgel, in wezen heeft u gelijk ware het niet dat onze ogen niet meer gemeten worden door een oogarts maar door een opticien met uiteraard commerciële belangen. Vraagsteller geeft aan al bij de huisarts te zijn geweest en die kan (nog) niets doen.

jpm
door jpm - May 18, 2012 om 11:42
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik denk dat u uw huisarts moet volgen in haar advies. Ze kent u het best en zal vanuit uw medische situatie, uw leeftijd en leefomstandigheden dit avies gegeven hebben. Een verschil tussen 0,5 en 0,25 is echt niet heel erg groot ook al is het een dubbele waarde. Het gaat hier bijna om "instapwaarden" waarbij een bril voor het eerst nodig is. Het feit dat er geen leesbrilletjes met deze lage waarden worden verkocht zegt genoeg.
Het moment van meten en de omstandigheden daarbij kunnen ook van invloed zijn op de gemeten waarden. Indien u erg uitgerust bent geweest op dat moment geeft dit een heel andere (lagere) waarde dan als u onuitgeslapen, onuitgerust en gespannen was. Maar daar zal de opticiën u wel op hebben gewezen denk ik.
Tenslotte: Als u voor het eerst een bril nodig hebt is het verstandiger de opticiën links te laten liggen en naar een oogarts te gaan. De meting die hij doet staat nooit alleen, de oogboldruk kan worden gemeten, het gezichtsveld ook, precies aan de hand van de bevindingen.

na
door naataalie - May 18, 2012 om 11:45
129 Antwoorden / 20 Vragen

@ traporgel
Dit is een consumenten site!
Voor consumenten vragen, door consumenten beantwoord, voor geinteresseerde consumenten te lezen/naslaan.
Voor professioneel advies ga je naar een specialist.
Hier kun je vragen stellen aan gewone mensen die een eigen mening geven op de gestelde vraag.

j.
door j.korpel - May 18, 2012 om 11:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou graag je leeftijd willen weten.
Het kan best zo zijn dat je een bril voor de gehele dag nodig hebt.
Gezien de sterkte en de klacht lijkt mij dit ook het geval.
De sterkte die je aangeeft moet door de ogen gecorrigeerd worden door te accomoderen, dit is het boller maken van de ooglens , hieraan gekoppeld is het naar binnen draaien ( convergeren ) van de ogen.
Daardoor krijgen de hersenen een dubbel beeld en worden de ogen door de buitenste oogspieren weer recht getrokken.
Juist deze spierspanning geeft vaak hoofdpijn klachten.
Dus het advies van uw opticien om een bril te gaan dragen is zo gek nog niet, en dat hij die bril graag wil verkopen lijkt mij ook normaal.
Hij heeft tenslotte tijd aan u besteed door een oogmeting te verrichten en u te adviseren.
Waarschijnlijk heeft hij u hiervoor niets berekend en van niets kan de schoorsteen niet roken.
Bij iedere opticien kan je tegenwoordig ook voor een goedkope bril terecht maar je moet het wel aangeven.
Ik hoop dat je wat met dit advies gaat doen in het belang van je welzijn.

zoekster
door zoekster - May 18, 2012 om 12:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mag ik jullie er even op attent maken dat in de topic niet wordt vermeld dat de huisarts heeft gezegd dat de hoofdpijn komt omdat TS een bril nodig heeft? De opticien zegt dat dit een mogelijke verklaring is. De huisarts zegt het 2 maanden af te wachten en misschien is dat wel een heel goed advies! Hoofdpijn kan door honderden redenen komen.

te
door tervla - May 18, 2012 om 12:16
8 Antwoorden / 8 Vragen

Ga eens naar een oogarts. Ik had dit probleem 45 jaar geleden. Ik was 18 en deed kantoorwerk. Alle dagen hoofdpijn, vooral na veel typewerk. Het bleek dat mijn ogen een geringe afwijking hadden, ze richtten zich niet exact op het zelfde punt. Kreeg een "leesbril" zonder sterkte, maar met cylinder.

wimmi20
door wimmi20 - May 18, 2012 om 12:17
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En alweer geven de (on)deskundigen de verkeerde antwoorden.
Er wordt zelfs aangeraden een goedkoop leesbrilletje te kopen.
Gelukkig zitten er ook goede adviezen bij, dat zijn in de regel de ervarings deskundigen
Hierboven wordt beweerd dat de sterkte van zulke brillen begint bij +1.
En dat is ook zo.
De gemeten oogafwijking bij TS is +0.5 en +0.25.
Zet TS een bril op van +1, zoals is geadviseerd, dan is de afwijking nog veel groter dan zonder bril.
Reken maar uit geachte deskundigen.
Enne TS, zelfs als u een +0.5 brilletje zou opzetten dan klopt 1 oog niet met de sterke +0.25 die bij u gemeten is.
Krijgt u misschien wel meer hoofdpijn van.
TS, u schrijft dat u pas de laatste weken last van hoofdpijn heeft.
Uw oogsterkte verandert echt niet van de ene op de andere dag.
Dus opeens hoofdpijn heeft volgens mijn absoluut ondeskundige mening vermoedelijk niets met uw ogen te maken.
Luister naar uw huisarts, en niet naar dat leesbrilletjes gewauwel hier !
Vraag : ik weet niet of u deelneemt aan het arbeidsproces, is er misschien iets op uw werk veranderd ?
Bv veel werken aan een computerscherm ?
Of een magazijn met chemicalien ?

hgverwoerd
door hgverwoerd - May 18, 2012 om 12:21
44 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 16 mei 2012, 19:22]In tal van winkels zijn goedkope leesbrilletjes te koop in diverse sterktes (o,5). Waarom koop je niet zo'n ding en probeer dat een tijdje uit. Als je dan geen hoofdpijn meer krijgt, kan een leesbril dus de oplossing zijn.

Dan kan je nog altijd beslissen of je een duurder exemplaar wilt aanschaffen.

Vladja

Niet zulke brillen kopen is erg slecht want heb gelezen dat zo'n bril gelijke lezen heeft en deze vrouw heeft twee verschillende oog verschillen ,dus gewoon een bril aan schaffen of zoals ik gebruik carbasalaatcalcium mijn migraine is gewoon verdwenen

mo
door monienke - May 18, 2012 om 12:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gewerkt als opticien en normaal begint een leesbril op je 50 ste verjaardag, als je armen te kort worden om een krant te lezen, heb je een leesbril nodig.
Ik ben inmiddels 66 en heb nog geen leesbril.
+0.50 rn +0.25 is niet veel en geven hier geen leesbril voor.
Kijk in eenwarenhuis, daar is altijd een kaart met kleine lettertjes en die geeft aan op 30/40 cm of je dat kan lezen en dat is een indicatie voor een leesbril.
Oververmoeiheid en medicijnen kunnen ook hoofdpijn geven en hierdoor kunnen je ogen ook van achter uitgaan. Gewoon zelf uitproberen en kijken hoe slecht het lezen is.

ka
door katja1000 - May 18, 2012 om 12:25
26 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zeg bij dit soort adviezen altijd: ik reageer als ik van uw diensten gebruik wil maken en bedank ze hartelijk. Zo blijf ik de regie voeren over mezelf.

vliegenderob
door vliegenderob - May 18, 2012 om 12:52
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ivdb schreef op woensdag 16 mei 2012, 19:18]Goedenavond,

De opticien geeft aan dat dit mijn hoofdpijn kan verklaren en probeert mij nu al dagen te bereiken om mij een bril te verkopen, omdat ik aangaf er even over te willen denken. Niet heel objectief advies dus, want hij wil verkopen.

Omgeving zegt dat . . . . . .. Wel objectief advies, maar geen kennis van zaken.
.

Je hebt zelf al antwoord gegeven op je vragen. De opticien kan antwoord geven, daar heeft hij voor geleerd, je kunt hooguit een optometrist nog eens proberen, heeft iets meer geleerd al geeft de apparatuur van de opticien vandaag de dag antwoord op vragen die zo'n meer geleerde ook zal geven.
Je zegt zelf al, volkomen terecht, dat de omgeving geen kennis van zaken heeft, waarom dan toch vragen? Om nog een suggestie te krijgen van iemand die het ook niet weet? Denk eens aan een Chinees gezegde:niemand kan een discussie sneller beëindigen dan hij die weet waarover hij spreekt! (Daarom zitten we hier al aan twee bladzijdes met reacties) Ik vraag me eigenlijk sowieso al af waarom je hier vraagt waarom jij thuis hoofdpijn krijgt, daar zijn zoveel oorzaken voor dat een vraag hier alleen maar meer verwarring brengt en stokpaardjes oproept, zoals Traporgel die venijnig opmerkt En natuurlijk wil de opticien een bril verkopen. Of gaat u vandaag nog terug naar de opticien om hem 50 euro te betalen voor zijn meetwerk? Werk jij voor niets, Traporgel? Is het niet normaal dat je iemand betaalt als je vraagt iets te doen? Moet iedereen voor jou gratis werken, Traporgels? Als je een been zou breken, verwijt je dan de chirurg dat hij je alleen maar helpt omdat hij aan je wil verdienen? Wat een onzin, maar ja, komt hier vaak voor, de jaloezie dat anderen iets verdienen! Overigens heb ik als brildrager nog nooit meegemaakt dat ik moet betalen voor opmeten, zeker geen vijftig Euro!
Ivdb, misschien heb je wel een goede opticien getroffen, één die liefde voor zijn vak heeft en, omdat je geen alledaags geval bent, (alledaags noemt ik bril opmeten en die op je neus zetten en geld vangen) je misschien wel interessant vindt en graag een oplossing wil zoeken want daar leert hij weer van. Uiteraard heeft hij liever dat je bij hem komt dan bij iemand anders, ook is het heel goed mogelijk dat hij wat heeft nagekeken in zijn literatuur of een collega heeft gesproken, druk met je bezig is geweest en mogelijk een oplossing voor je heeft gevonden en je dat wil vertellen. Komt vaker voor. Wat is er eigenlijk mis met zijn handelen? Waarom moeten we altijd alles maar negatief beoordelen?

vliegenderob
door vliegenderob - May 18, 2012 om 12:56
292 Antwoorden / 1 Vragen

wimmi20 schreef op vrijdag 18 mei 2012, 12:17 :

Ik ben het met elke letter die je schreef 100% eens!
Ja, ik weet het, dit is eigenlijk off- topic maar strookt met mijn mening dus. . . . .

ag
door agginezz - May 18, 2012 om 12:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al ongeveer 40 jaar een bril die minimaal vergroot, die ik alleen opzet als ik hoofdpijn heb. Volgens de oogarts en de opticien toentertijd gaf dat mijn ogen rust en zou de hoofdpijn afnemen.
En zo werkt het inderdaad, ik heb het dus zeker niet over een leesbril, want ik kan nog steeds zonder bril alles lezen.

vliegenderob
door vliegenderob - May 18, 2012 om 13:01
292 Antwoorden / 1 Vragen

Ivdb,
Wil je over twee maanden nog eens vertellen hoe het gaat, of de dokter gelijk heeft gekregen (wat ik vermoed) en dat het "over" is, wat ik voor jou hoop natuurlijk!

trixiesproet
door trixiesproet - May 18, 2012 om 14:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al jaren een therapeutische bril met cylinders! Ik had onwijs veel last van hoofdpijn en migraine, (en vaak aan het einde van de dag als je vermoeid bent)
Toen ben ik in naar van Gemert therapie geweest, ook hierover zijn de meningen verdeeld, maar bij mij werkt het super, mijn ene oog doet er langer over om iets te verwerken dan de andere en daar worden de cylinders op aangepast, verder kan ik ook zonder bril kijken,maar als ik een tijdje mijn bril niet opheb merk ik het meteen, ik laat mijn bril en glazen (die trouwens heel prijzig zijn,én niet worden vergoed) bij Pearl maken, die helpen mij heel goed!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

1paul
door 1paul - May 18, 2012 om 17:25
3173 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ivdb schreef op woensdag 16 mei 2012, 19:18]Goedenavond,

Ik heb een vraag, waar hopelijk hier iemand mij iets meer over kan vertellen.

Omdat ik al een paar weken flink hoofdpijn heb, steeds aan het einde van de dag, ben ik een oogtest gaan doen (iedereen in onze familie heeft een leesbril namelijk). Mijn sterkten waren +0,5 en +0,25 .

De opticien geeft aan dat dit mijn hoofdpijn kan verklaren en probeert mij nu al dagen te bereiken om mij een bril te verkopen, omdat ik aangaf er even over te willen denken. Niet heel objectief advies dus, want hij wil verkopen.

Omgeving zegt dat mijn sterkten eigenlijk zo weinig zijn, dat ik het in principe niet zou moeten uitmaken. Wel objectief advies, maar geen kennis van zaken.

Weet iemand hier meer over? Wanneer moet je een leesbril aanschaffen? Het enige wat ik wil, is van mijn hoofdpijn af (huisarts ben ik al geweest, maar kan nu weinig doen. Nog een maand of twee afwachten, zegt ze)

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en/of de reactie.

Ik heb al jaren ook ongeveer deze sterkte van bril en dan niet als leesbril maar als gewone kijkbril, ik zie scherper veraf voor dichtbij doe ik hem zelfs af...

Toen ik hem nog niet had had ook ik hoofdpijn nu niet meer, het kan wel degelijk schelen dus...

Laat u echter niet gek maken door deze verkoper, u kunt ook eens als u de preciese sterkte weet online kijken voor een bril of bij een goedkope keten om eerst eens te proberen of het bij u ook werkelijk helpt!!!

iv
door ivdb - May 18, 2012 om 17:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Kritisch, sceptisch, opbouwend, maakt niet uit.
Ik heb hier zeker de informatie uit kunnen halen die ik nodig heb, namelijk dat deze waardes toch enig effect kunnen hebben op de hoofdpijn en het zeker iets is om in gedachten te houden, maar eerst nog even af te wachten. Het was vooral ook mijn onwetendheid vanaf welke sterktes een leesbril dus eigenlijk nut zou hebben en daar heb ik nu wel meer zicht op.

Overigens ben ik pas 23, maar mijn zusje heeft ook al een bril in de plus en mijn beide ouders ook (al zijn die natuurlijk een stukje ouder)

Nogmaals bedankt en wat mij betreft is mijn vraag zo voldoende beantwoord.

vliegenderob
door vliegenderob - May 18, 2012 om 21:53
292 Antwoorden / 1 Vragen

@JPM
Een opticien meet ook iemands gezichtsveld en tevens oogboldruk, althans zijn meetapparaat doet dat, dat is dat pufje lucht wat op de oogbol wordt geblazen.
@Ron 530, heeft niet iedereen die werkt commerciële belangen? Daar is het westen rijk door geworden en het Oostblok bij het ontbreken daarvan, arm gebleven! Wat is daar mis mee, al mag het voor mij best wat rustiger met de economie om milieutechnische reden, maar dat is weer veel te ver off-topic.
@Zoekster, noem jij iemand hongerig die het goed met de klant voor heeft en tevens aan zijn baas denkt door iets proberen te verkopen, dus aan zijn eigen salaris, want als het de baas goed gaat, gaat het het personeel ook goed. Als je dus goed voor de baas zorgt, zorg je uiteindelijk voor jezelf. Ja ik weet het wel, ik ben rechts, nou en?
Ten slotte, ik geloof niet dat er ooit een opticien een klant een bril heeft aangesmeerd die niet nodig was. Aan een iets sterkere bril wordt echt niet meer verdiend!

zoekster
door zoekster - May 18, 2012 om 22:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

ivdb: Nogmaals bedankt en wat mij betreft is mijn vraag zo voldoende beantwoord.

Sommige mensen hebben moeite met het lezen van deze zin. Misschen een nieuwe bril nodig?

vliegenderob
door vliegenderob - May 18, 2012 om 22:13
292 Antwoorden / 1 Vragen

nee hoor, sommigen, waaronder ik, reageren op onjuistheden die anderen schrijven, zoals Brederoo al zei ,"ter lering ende vermaek" .
Door wat aanvullingen daarop te geven alsmede wat nieuwe informatie te verstrekken kan iedereen daar kennis van nemen en wordt (een deel van) Nederland steeds slimmer.

ti
door tiempje - May 18, 2012 om 22:48
40 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad vlieger, jij geeft altijd wat achtergrond informatie waar ik vaak wat aan gehad heb en je weet het goed te vertellen maar daar ben je ook docent voor, maar ik ben ook leergierig en neem graag wat van anderen aan, daar leer ik inderdaad van!

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 19, 2012 om 03:47
86 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 16 mei 2012, 19:22]In tal van winkels zijn goedkope leesbrilletjes te koop in diverse sterktes (o,5). Waarom koop je niet zo'n ding en probeer dat een tijdje uit. Als je dan geen hoofdpijn meer krijgt, kan een leesbril dus de oplossing zijn.

Dan kan je nog altijd beslissen of je een duurder exemplaar wilt aanschaffen.

Vladja

De ongelijke sterktes van de ogen is het niet raadzaam om een leesbrilletje bij de Blokker, Hema, Auction of waar dan ook te kopen voor een habbenkrats. Afgezien van de afschuwekijke modellen en kleuren.

Er komt eigenlijk meer bij kijken dan die afwijkende (plus)sterktes, en dat wordt uiteindelijk door de optometrist opgemeten.

Hoofdpijn kan door velen oorzaken ontstaan: stress, hypertensie, oogafwijking(en), tumor(en), medicatie, diabeticus, psychisch, onverklaarbaar etcetera.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 19, 2012 om 03:49
86 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 16 mei 2012, 19:22]In tal van winkels zijn goedkope leesbrilletjes te koop in diverse sterktes (o,5). Waarom koop je niet zo'n ding en probeer dat een tijdje uit. Als je dan geen hoofdpijn meer krijgt, kan een leesbril dus de oplossing zijn.

Dan kan je nog altijd beslissen of je een duurder exemplaar wilt aanschaffen.

Vladja

O ja, als vrouw specifieke hoofdpijn: migraine en de maandstonde!

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - May 19, 2012 om 09:51
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zomerkoninkje schreef op zaterdag 19 mei 2012, 03:47][quote=vladja schreef op woensdag 16 mei 2012, 19:22]In tal van winkels zijn goedkope leesbrilletjes te koop in diverse sterktes (o,5). Waarom koop je niet zo'n ding en probeer dat een tijdje uit. Als je dan geen hoofdpijn meer krijgt, kan een leesbril dus de oplossing zijn.
Dan kan je nog altijd beslissen of je een duurder exemplaar wilt aanschaffen.
Vladja

De ongelijke sterktes van de ogen is het niet raadzaam om een leesbrilletje bij de Blokker, Hema, Auction of waar dan ook te kopen voor een habbenkrats. Afgezien van de afschuwekijke modellen en kleuren.

Bij ongelijke sterkte kun je zulke habbekratsbrilletjes prima kopen als reserve/boodschappen/weetikveel bril.

jpm
door jpm - May 19, 2012 om 10:12
820 Antwoorden / 28 Vragen

Och vliegenderob, u zult wellicht weleens een gezichtsveldonderzoek bij de opticiën hebben ondergaan, maar alle anderen dus niet. Of heeft u soms (zoals ik bij de ophtalmologist) in een grote halve bol mogen kijken waarin allerlei groene lampjes oplichten en waarbij u bij het oplichten een knopje moest indrukken? Een ophtalmologist is een oogarts die speciaal is opgeleid om dit soort metingen te doen. Een opticiën is daartoe toch echt niet bevoegd (MBO-opleiding).

Dan hebben we het over de oogboldrukmeting met het pufje.
Waar ik jaarlijks gecontroleerd moet worden in verband met dreigend POAG (Primary Open Angle Glaucome) wordt het pufje niet aangeboden. Dit is namelijk zo onnauwkeurig dat het niet voldoet om kleine afwijkingen te meten. Een ophtalmologist is bevoegd, van metingen voor het voorschrijven van brilleglazen en lenzen tot en met de meest moeilijke operaties aan het oog en onderzoek naar oogafwijkingen.

Laten we de MBO-er (overigens zeer gewaardeerd in zijn eigen vak) de oogboldruk meten? Ach, als we zaken als nierziekten, suikerziekte, glaucoma en dergelijke niet meteen willen uitsluiten dan kunnen we die gok wagen. Het is maar net of je oorzaken van hoofdpijn al of niet wilt opsporen, toch?

Maar daar ging het juist in dit topic om. Eigenlijk gaat het op fora als hier zo vaak om het eigen gelijk, terwijl topicstarters allang verdwenen zijn (met hun hoofdpijnklacht bijv.). Maar moet het niet gaan om het delen van kennis en ervaring? Ik denk dat we ons dan moeten houden aan wat we echt weten en pas gaan delen als we onze eigen mening hebben getoetst, indien eigen ervaringen ontbreken. En hoofdpijn overlaten aan een MBO-er? Dat wil die opticiën zelf helemaal niet als hij zijn vak goed verstaat.

vliegenderob
door vliegenderob - May 19, 2012 om 14:26
292 Antwoorden / 1 Vragen

@jpm
Dat waren wijze woorden waarin ik mij vinden kan! Ik wil daar alleen aan toevoegen dat over het algemeen de apparatuur vandaag de dag al het werk doet, ook het ingewikkelde. Men dient alleen, mijn ervaring dus, (en niet bij de opticien) het formulier met streepjescode aan de persoon achter de apparatuur te overhandigen, het apparaat leest de streepjescode, doet vervolgens wat hij doen moet, testen, meten e.d. en plaatst het resultaat dan (meestal) op het (meestal gesloten) netwerk en vervolgens kan een ieder die toegang heeft, opticien, oogarts, huisarts, specialist, het resultaat bekijken. Vaak geeft het scherm nog een aanbeveling wat te doen en in welke mate, sterkte of hoeveelheid. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat een goede EHBO'er dat werk kan doen!! Wél dat een opticien dankzij apparatuur veel kan. Bij mij was het Hans Anders, inclusief ongevraagd maar gewaardeerd pufje dat niet extra betaald hoefde te worden en een aardige man die mij dat uitlegde toen ik daar gisteren even heenging, voor alle zekerheid, want met de wél deskundigen hier wil ik niet afgaan, is niet goed voor mijn ego. Als ik iets niet zeker weet geef ik óf geen commentaar óf ik kijk het eerst na en dan ook nog minstens op twee verschillende bronnen! Het pufje was volgens de opticien een globale indicatie waar hij uit concludeert of hij iemand al dan niet naar de oogarts verwijst.
Tenslotte nogmaals, het verstandigste, wat TS ook gedaan heeft en ik iedereen kan aanbevelen is, naar de huisarts gaan, die heeft tenslotte niet voor niets zeven jaar gestudeerd!

P.S. Bedoel je niet als we zaken als . . . . . . .enz. wél uitsluiten? Ook dat ben ik met je eens!

soepkiep
door soepkiep - May 19, 2012 om 15:12
529 Antwoorden / 75 Vragen

mijn dochter had het zelfde als jou
als maar hoofdpijn geen pilletje wat holp
toch maar een bril gekocht
ze moet hem op met tv kijken auto rijden en computeren
en geen last van hoofdpijn

vliegenderob
door vliegenderob - May 20, 2012 om 13:49
292 Antwoorden / 1 Vragen

soepkiep schreef zaterdag 19 mei 2012, 15:12

ze moet hem op met computeren

Mag jij hem nooit eens lenen? Dan zou je kunnen lezen dat TS op vrijdag al schreef dat zijn vraag voldoende beantwoord was en dat hij ons bedankte voor de bijdragen!

soepkiep
door soepkiep - May 20, 2012 om 14:56
529 Antwoorden / 75 Vragen

Mag jij hem nooit eens lenen? Dan zou je kunnen lezen dat TS op vrijdag al schreef dat zijn vraag voldoende beantwoord was en dat hij ons bedankte voor de bijdragen!

vliegenderob ik bepaal zelf wel of ik nog een antwoord geef ja
of moeten wij dat eerst aan jou vragen of we nog wat mogen schrijven
vlieg op rob

ma
door manwijf - May 22, 2012 om 10:01
574 Antwoorden / 1 Vragen

@soepkiep
Je mag het mij ook vragen hoor. Als andere reacties je niet interesseren en je alleen je eigen reactie belangrijk vindt, zal ik daar in het vervolg maar rekening mee houden.

"Of gaat u vandaag nog terug naar de opticien om hem 50 euro te betalen voor zijn meetwerk? Werk jij voor niets, Traporgel? Is het niet normaal dat je iemand betaalt als je vraagt iets te doen? Moet iedereen voor jou gratis werken, Traporgels?"

@vliegenderob
Volgens mij bedoelde traporgel juist, dat het normaal is dat een opticien ook iets wil verdienen en zijn diensten dus niet gratis zijn zoals iedereen denkt.

an
door anto dirksen - Oct 11, 2013 om 13:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt altijd online een leesbril aanschaffen toch. zijn niet zo duur wie weet helpt het kijk hier eens op
simpelebril.nl is wel een betrouwbare webshop zelf laatst ook een leesbril gekocht hadden laatst trouwens nog een prijsvraag dus misschien kan je er wel een gratis winnen

zoekster
door zoekster - Oct 11, 2013 om 13:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=anto dirksen schreef op vrijdag 11 okt 2013, 13:16]Je kunt altijd online een leesbril aanschaffen toch. zijn niet zo duur wie weet helpt het kijk hier eens op
simpelebril.nl is wel een betrouwbare webshop zelf laatst ook een leesbril gekocht hadden laatst trouwens nog een prijsvraag dus misschien kan je er wel een gratis winnen
Gaat zeker niet zo goed met de webshop dat je de klanten zo moet lokken.....