ps
door psanders Feb 16, 2023 om 11:02
Voeding & gezondheid

Longcovid, geen traplift want zogenaamd kans op herstel

Mijn dochter kan vrijwel niets meer, alleen uit bed om te eten, de trap op gaat bijna niet meer, zeker niet zonder hulp. Daarom al maanden bezig met aanvraag traplift, maar WMO weigert dit vanwege kans op herstel. Ondanks aanvragen door fysio- en ergotherapeut. Waarom is dit zo moeilijk? 33 jaar en keihard invalide. 22 uur per dag in bed, niet meer in staat de adl zelf uit te voeren. Zelfs de dame van C-support zegt dat iedereen herstelt. Hoe lang blijft deze ontkenning?

Zie overigens ook mijn reactie op de uitzending van 4 februari over het schandalige gedrag van de bedrijfsarts en keuringsclub Ergatis.

3703 15 Rapporteer

sira
door sira - Feb 16, 2023 om 11:14
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Neemt u dit eens door (van de Rijksoverheid) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/gezondheid-en-zorg/post-covid

Ik neem aan dat uw dochter post-covid heeft, dat volgt namelijk op long (lang) covid.

getty
door getty - Feb 16, 2023 om 11:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem een advocaat in de arm en ga in bezwaar/ beroep

ps
door psanders - Feb 16, 2023 om 11:49
21 Antwoorden / 3 Vragen

Na 2 jaar steeds zieker worden en steeds minder zelf kunnen, dagenlang allerlei websites doorlezen, heel veel goedbedoelde positiviteit, komt ze daar niet verder mee. Waarom geen steun voor een traplift?

Thecla58
door Thecla58 - Feb 16, 2023 om 12:12
870 Antwoorden / 3 Vragen

Quote
Waarom geen steun voor een traplift?
Unquote

In principe heb je al een antwoord gehad, maar je kunt tegen deze uitspraak in beroep gaan. Wat ik je als tip mee kan geven is op internet naar studies zoeken die over long covid gaan. Er zijn goede studies maar er is nog erg weinig bekend over lng covid, het is tenslotte een nieuwe ziekte als gevolg van een vervelend virus.

In mijn nabije omgeving (mijn dochter) heb ik mee gemaakt dat ze wel een verhoging van haar keuken kreeg, maar dat zoiets als een tweede trapleuning te duur was. Het lijkt, imho, erop dat de ambtenaren denken dat ze die vergoedingen uit eigen zak moeten betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 16, 2023 om 13:00
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte P. Sanders,

Naast de stap naar de rechter zijn er nog 2 opties :

Neem contact op met de stichting Humanitas, zie de link hieronder

https://www.stichtinghumanitas.nl/contact

Of dien een klacht in bij de Nationale Ombudsman.

Door een internetstoring kan ik u niet de link geven,maar zie de bijgevoegde foto

sira
door sira Feb 16, 2023 om 13:18
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vrees alleen dat een traplift niet af te dwingen is.

Een aantal weken geleden sprak ik telefonisch een monteur (met eigen bedrijf) die ooit mijn schotel heeft geïnstalleerd, want ik wilde vragen of hij de schotel  en bedrading wilde nakijken, maar zijn beide benen waren recent afgezet door suiker. Zo iemand zal bij het WMO voorrang krijgen op iemand met een ziekte die op termijn zal genezen.

ps
door psanders Feb 16, 2023 om 13:38
21 Antwoorden / 3 Vragen

U snapt het echt niet, lees mijn verdere reactie op uw opmerkingen.

Thecla58
door Thecla58 Feb 16, 2023 om 15:33
870 Antwoorden / 3 Vragen

Ii vind je toon behoorlijk aanmatigend richting @sira.
Zij geeft alleen maar weer dat er gradaties zijn waarom ieman wel of niet WMO krijgt. Aangezien, zoals ik al zei, long covid een redelijk nieuwe aandoening waarover nog niet veel bekend is kan ik me voorstellen dat ze afwachten of en zo ja, hoe lang herstel van lc duurt.

sira
door sira - Feb 16, 2023 om 13:07
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom geen steun voor een traplift?

Wij zijn vrijwilligers, geen artsen.

Op het internet zijn diverse artikelen te vinden waarin wordt aangegeven dat post covid uiteindelijk zal genezen, maar dat kan heel lang duren (maanden).
Dat het dus uiteindelijk zal genezen, zal de reden zijn dat WMO geen traplift wil installeren. De WMO moet met een budget werken en daardoor moeten ze keuzes maken.

Ga anders op zoek naar een gebruikte traplift, alle firma's die trapliften leveren, hebben ook gebruikte trapliften in het assortiment.
https://www.google.com/search?q=gebruikte+traplift&client=firefox-b-d&sxsrf=AJOqlzWaJ2tnBEOWi191vPsk0RhTHRvlOw%3A1676548853487&ei=9RruY8ulHeyK9u8PvruPoAc&ved=0ahUKEwiL9PCW_5n9AhVshf0HHb7dA3QQ4dUDCA4&uact=5&oq=gebruikte+traplift&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIECCMQJzIHCAAQDRCABDIHCAAQDRCABDIHCAAQDRCABDIECAAQHjIECAAQHjIGCAAQBRAeMgYIABAFEB4yBggAEAUQHjoKCAAQRxDWBBCwAzoNCAAQBxAeEA8Q8QQQCjoHCCMQsAIQJzoGCAAQHhANOggIABAFEB4QDUoECEEYAFCbFFjaR2CKW2gBcAF4AIAB0AGIAeoFkgEFMC4zLjGYAQCgAQHIAQjAAQE&sclient=gws-wiz-serp

ps
door psanders - Feb 16, 2023 om 13:20
21 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry SIRA, dit soort antwoorden bedoel ik nou. We zien ze wegkwijnen, 2 jaar ziek, dus dat onzinverhaal van verbetering na, maanden? U hebt zeker ook mee staan klappen voor mijn dochter?

Als u wilt kan ik ook nog de rij van behandelingen en specialisten geven, ook de rij van behandelaars die geen verbetering meer aangeven.

sira
door sira Feb 16, 2023 om 13:28
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Nogmaals, wij zijn geen artsen, maar vrijwilligers

ps
door psanders Feb 16, 2023 om 13:36
21 Antwoorden / 3 Vragen

Dat geloof ik, ben ik zelf ook. Maar ik denk dat u in dit geval niet in de gaten hebt of begrijpt wat er aan de hand is als er specialisten zijn die zeggen dat er geen verbetering inzit, terwijl je door de instanties totaal in de steek wordt gelaten.

sira
door sira Feb 16, 2023 om 15:23
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Iets niet in de gaten hebben of iets niet begrijpen, is een heel groot woord.

In mijn (kleine) familie komen ook nare dingen voor met uiteindelijk overlijden en ik treed verder niet in details, maar ik loop sinds kort ook bij een specialist waardoor ik nu aan huis gebonden ben. Ik begrijp dus dondersgoed waar uw dochter tegenaan loopt, maar ik kan dat niet voor haar oplossen.

Thecla58
door Thecla58 Feb 16, 2023 om 15:36
870 Antwoorden / 3 Vragen

quote
als er specialisten zijn die zeggen dat er geen verbetering inzit, terwijl je door de instanties totaal in de steek wordt gelaten.
unquote

Tegenover deze specialisten die zeggen dat er geen verbetering inzit, staan er net zo veel specialisten die van mening zijn dat er (uiteindelijk) wel genezing in zit. Like said... er is nog veel te weinig bekend over lc.
Dus nogmaals...  'aanval' op @sira is niet kies...

Ja
door JannyBoe Feb 18, 2023 om 14:09
531 Antwoorden / Vragen

Het punt is dat je een inhoudelijke uitspraak over het genezen van long covid als leek beter niet kunt doen.
Dat 'post covid uiteindelijk zal genezen en dat het lang kan duren (maanden)' is zo'n uitspraak.

Er is een groep zieken die binnenkort vanwege gezondheidsklachten een WIA aanvraag zullen moeten doen.
Dat is een procedure op het moment dat je twee jaar ziek bent.

De FNV maakt zich zorgen over een groep van ongeveer 500 zorgprofessionals die binnenkort arbeidsongeschikt dreigt te raken.
Het UWV heeft inmiddels honderden mensen als arbeidsongeschikt beoordeeld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 16, 2023 om 13:43
2118 Antwoorden / Vragen

De overheid heeft volgens mij nog nooit een ruimhartig beleid gevoerd en dat is hier dus ook niet, wij burgers zien blijkbaar graag dat de overheid de hand op de knip houdt. U moet dus het gevecht aan met bezwaar en beroep net zolang tot u uw gelijk krijgt of u het opgeeft. Er is natuurlijk altijd ook nog een weg via de publiciteit maar dat is voor "gewone mensen" héél lastig.

ps
door psanders - Feb 16, 2023 om 13:49
21 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is mijn eerdere reactie:

Hallo, mijn dochter is ook geveld door post-Covid. Eén aspect is naar mijn mening nog helemaal niet belicht. Haar werkgever heeft een bedrijfsarts ingeschakeld en die liet haar beoordelen door Ergatis, Medisch Expertise Centrum op het gebied van Arbeid en Gezondheid. Daar moest ze een hele serie onderzoeken ondergaan. Ondanks dat er al veel onderzocht was door o.a. een internist en er al veel rapportage was, moesten alle erg belastende onderzoeken opnieuw. Als ze aangaf tijdens zo'n onderzoek dat het niet meer ging, en ze ook moeilijker ging antwoorden etc., werd er doorgegaan. Deze martelgang heeft duidelijk tot achteruitgang geleid. Melding hiervan bij haar werkgever en de bedrijfsarts hadden geen effect. Zelfs niet toen er rapportage van de Nederlanse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde kwam om post-Covid patiënten niet te overbelasten. Uiteindelijk is het laatste onderzoek geschrapt. Nu zegt die bedrijfsarts dat ze zelf beter had moeten aangeven dat ze over haar grenzen gingen. Maar zelfs haar partner kreeg geen voet aan de grond. Er werd aangegeven dat Ergatis zelf de grenzen van haar kunnen wilde bepalen. Het is onmenselijk dat dit gebeurde door ook over die grenzen heen te gaan. Ergatis heeft de opdracht van de bedrijfsarts uitgevoerd, ze wijzen nu naar elkaar en mijn dochter zit met de gevolgen. Straks begint het verhaal opnieuw bij de WIA-keuring door het UWV. Kan hier niet een keer aandacht aan besteed worden?

getty
door getty Feb 16, 2023 om 14:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit een forum van vrijwilligers, niet de Kassa redactie.

Richt uw pijlen op de juiste plek.

Thecla58
door Thecla58 Feb 16, 2023 om 15:45
870 Antwoorden / 3 Vragen

Wat snap je nu niet? Nu hebben meerdere mensen gezegd dat wij consumenten/vrijwilligerd zijn die NIET medisch onderlegd zijn.

Als het gaat om een klacht over de bedrijfsarts (ik filter dat uit je laatste relaast) kijk dan eens hier.

Overigens is het niet jij maar je dochter die een klacht moet indienen. Zij is tenslotte een volwassen vrouw, met een partner en is schat ik zo in heel goed in staat om haar mondje te roeren. Focus op wat ze nog wel kan en niet wat ze niet (meer) kan.

Ja, ik snap heel goed dat het zeer doet om je kind zo te zien. Been there done that... Maar zowel mijn dochter, haar vader, haar broer, haar bonusmoeder hebben haar ziekte altijd vanuit de positieve kant benaderd... Geloof me... positieviteit doet wonderen op het helingsproces.

Topantwoord

getty
door getty - Feb 16, 2023 om 14:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U reageert alleen maar negatief, op het advies om het juridisch aan te pakken zegt u niets.

Nogmaals haal via die weg het recht wat u meent te hebben.

ps
door psanders Feb 16, 2023 om 15:26
21 Antwoorden / 3 Vragen

Ik probeer de discussie op gang te brengen tegenover de van bovenaf opgelegde visie, dat je van postcovid altijd na een paar maanden zogenaamd genezen bent, want dat is niet in alle gevallen zo.

ps
door psanders - Feb 16, 2023 om 14:18
21 Antwoorden / 3 Vragen

Getty, ik begrijp uw reacties.
Ik probeer alleen de discussie op gang te krijgen, tegenover de van bovenaf opgedrongen visie dat het bij iedereen wel overgaat. Dat is echt niet zo.

getty
door getty Feb 16, 2023 om 15:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is een vraag en antwoord consumentenvragen forum.

Niet de juiste plek voor de door u gewenste discussie.

marita5
door marita5 - Feb 16, 2023 om 15:51
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo PSanders ,

Misschien heeft u hier iets aan , klik op de rode regels .

https://www.c-support.nu/annemieke-de-groot-over-de-start-van-c-support/

https://www.c-support.nu/hoe-c-support-u-helpt/

Veelgestelde vragen , benedenaan kunt u een vraag stellen .

https://www.c-support.nu/veelgestelde-vragen/#paramedische-herstelzorg

Ja
door JannyBoe - Feb 16, 2023 om 15:51
531 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik kan me uw onmacht heel erg goed voorstellen. En heb ook uw reactie n.a.v. de uitzending van 4 februari gelezen.
Wat betreft dat laatste, in de toekomst misschien een WIA traject bij het UWV, kan ik u alleen maar aanraden om professionele hulp in te schakelen.
Begeleiding en/of juridische bijstand van een vakbond bijvoorbeeld. Als uw dochter nog geen lid is zou ik dit vandaag nog doen.

Over hetgeen u nu schrijft sluit ik me bij @GETTY aan: u hebt meer baat bij professionele hulp van bijvoorbeeld een jurist of medische specialisten.
U raakt op deze site in een discussie over longcovid maar het heeft geen zin om die hier te voeren. En het leidt tot emoties waar u alleen maar last van hebt.
Behalve die professionele hulp zou u de omstandigheden van uw dochter ook kunnen voorleggen aan de redacties van Kassa of Radar.
In elk geval heel veel sterkte gewenst en succes.

ps
door psanders Feb 16, 2023 om 16:53
21 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt jannyboe,
alle professionele hulp ten spijt is er na 2 jaar alleen verslechtering. Zelf kan ze niet meer. Ik krijg hier naast een paar positieve reacties erg veel onbegrip. Toch niet de juiste plek om een discussie te openen dus.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 16, 2023 om 18:36
2118 Antwoorden / Vragen

Een discussie is toch mensen die ergens over praten? Wat zou er over praten met willekeurige mensen bij kunnen dragen aan een oplossing? U bent het niet eens met een beslissing van de overheid, daar is maar één reëele weg voorwaarts en dat is het gevecht aangaan met die overheid, dat en de publiciteit maar de kans dat dat wat wordt is nihil.

va
door vanlotjegetikt - Feb 17, 2023 om 08:44
809 Antwoorden / Vragen

Topantwoord

Ma
door Mateomaat11111 - Feb 17, 2023 om 15:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik schrik heel erg van uw verhaal omdat ik Ergatis helaas van binnenuit ken. Heeft u een second opinion aangevraagd op uw bedrijfsarts op eigen oordeel? Is uw wettelijk recht. Indien niet gehononeerd klacht indienen bij de arbodienst. Indien dat niet werkt naar de ombudsman. Is u bekend dat Ergatis onderdeel is van Zorg van de Zaak?

Overigens zou u sterker staan met een advies van een medisch specialist.wat WMO aangaat. Probleem is wel dat Corona natuurlijk nog geen erkend ziektebeeld heeft als zodanig en men dus zeer voorzichtig is met voorzieningen voor de langere termijn. Sterkte.

ps
door psanders Feb 17, 2023 om 16:30
21 Antwoorden / 3 Vragen

Mateo, dank je.
De bedrijfsarts heeft Ergatis ingeschakeld, en hij zei dat ze het als second opinion zou kunnen zien. Maar het komt er gewoon op neer dat Ergatis oordeelt vanuit degene die hun betaalt. Overigens komt Ergatis echt niet positief tevoorschijn in relatie tot postcovidpatienten als je verder zoekt.
Medisch specialisten zijn inderdaad zeer terughoudend met de diagnose postcovid, ondanks dat de impact erg groot is, (of juist daarom?).
Overigens hoezo helaas van binnenuit bekend met Ergatis?