re
door remaegir May 10, 2017 om 15:02
Voeding & gezondheid

Mag een tandartsassistente zelfstandig tandsteenverwijdering doen?

Een tijdje geleden ben ik bij de tandarts geweest voor een tandsteenverwijdering/gebitsreiniging, dit is zelfstandig gedaan door een tandartsassistente, er was geen tandarts in de buurt, de assistente heeft ook zelf een OPG gemaakt.
Ik vraag mij af kan dit zomaar gedaan worden door een assistente, ook blijkt dat ik een rekening krijg met code M03 à €12,06 per 5 minuten, dat komt neer op ong. €144 per, dit verdient een tandartsassistente toch nooit?
Ik denk dat er hier sprake is van taakverwisseling om zodoende meer winst te maken (zorgfraude?)

9084 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 10, 2017 om 15:15
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De  beste en goedkoopste manier is om het zelf te doen:

http://www.tandenpoetstips.nl/zelf-tandsteen-verwijderen/

fa
door familyman - May 10, 2017 om 15:30
888 Antwoorden / 1 Vragen

dat komt neer op ong. €144 per uur

Neemt u ok de kosten van de praktijk en personeel erbij dan? Fijn.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2017 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom hebt u het dan laten doen? Ga naar een mondhygieniste.

re
door remaegir May 10, 2017 om 16:01
11 Antwoorden / 9 Vragen

Ik dacht ook dat ze dat was, totdat het tegendeel bleek.

tijger1
door tijger1 May 10, 2017 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe bleek dat dan?

costnix
door costnix - May 10, 2017 om 15:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een tandarts assistants is opgeleid on röntgenopnamen te maken. Als ze ook een opleiding tot mondhygieniste heeft gehad mag ze ook gebitsreinigingen inclusief tandsteen verwijderen.

boppe1943
door boppe1943 - May 10, 2017 om 16:42
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Als het een tandartsassistente-plus is, ofwel een preventie-assistente dan mag zij deze handelingen uitvoeren. Anders niet. Een preventie-assistente is een tandartsassistente die d.m.v. bijscholingen meer bevoegdheden heeft. Ze mag zelfstandig patiënten behandelen, kleine gaatjes vullen en tandsteen verwijderen, maar de tandarts blijft de eindverantwoordelijke. Ook treedt zij op als mondhygiëniste en doet werkzaamheden die elke andere tandartsassistente doet. Laat ik er vooral bijschrijven: m/v.

marita5
door marita5 - May 10, 2017 om 17:02
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Remaegir ,

Tandsteen verwijderen

Als er eenmaal tandsteen is gevormd, kan dit weggehaald worden door een mondhygiënistpreventieassistent of Tandarts. Tandsteen verwijderen kan op twee manieren: met behulp van een haakje – waarbij het tandsteen wordt weggekrabd –  of met een apparaat dat ultrasone trillingen geeft. De trillingen zorgen ervoor dat het tandsteen los trilt.

M03 Gebitsreiniging :

Het verwijderen van plaque, tandsteen en/of polijsten van tanden, kiezen, implantaten of prothese.
De prestatie wordt uitsluitend naar evenredigheid van de werkelijke behandeltijd voor deze prestatie in tijdseenheden van 5 minuten gedeclareerd.

Lees hier de tandartstarieven 2017 , klik op de rode regel .

https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2017/#III

ha
door halex - May 10, 2017 om 17:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Direct nadat u klaar was ging de assistente door met de volgende patient die al naast u lag? Anders klopt uw berekening van haar uurloon natuurlijk niet.

jo
door jorisw - May 10, 2017 om 18:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En je hebt haar gevraagd naar haar opleidingen en diploma's? Bij mijn tandarts doe de mondhygieniste ook de administratie en assistentie. Het zal allemaal afhangen van de grootte van de praktijk. Als het niet zo'n grote praktijk is zal je geen full time banen voor al die functies kunnen creeren.

panter22
door panter22 - May 10, 2017 om 19:15
6599 Antwoorden / Vragen

Die €12,06 is het tarief van 2017 dat voor die handeling in rekening mag worden gebracht
http://tandartstarieven.nl/Preventie_2017.html

ma
door mar60 - May 12, 2017 om 12:26
15 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is heel erg leuk verdienen voor de tandarts.
Een assistente ( verdient nog geen 15€ per uur )  mag geen tandsteen verwijderen onder het tandvlees dus alleen oppervlakkig.
Als u niet behandeld wil worden door een assistente vraagt u toch naar de tandarts of stapt over naar een kleinschalliger praktijk.
Bij grote praktijken draait het alleen om de omzet en wordt er nooit beperkt tandsteen verwijderd, er moeten targets worden gehaald.

simon55
door simon55 - May 12, 2017 om 12:33
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja , want in de ogen van de tandarts assistente is t altijd lente