st
door stellag Mar 17, 2006 om 17:45
Voeding & gezondheid

Moet de zorgverzekeraar MELATONINE vergoeden?

Van mijn huisarts heb ik op recept het geneesmiddel MELATONINE 5mg voorgeschreven gekregen. Mijn zorgverzekeraar vergoedt dit middel niet. Is dat terecht en zo ja waarom?

2411 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 17, 2006 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas worden zoveel uitstekende middelen niet vergoed, zelfs als de arts het voorschrijft. Zolang het niet voorkomt op de lijst van het Geneesmiddelen Vergoeding Systeem kun je het schudden.

Ook zo jammer voor bijv. mensen met artrose, iedereen weet dat deze meestal gebaat zijn bij Glucosamine en MSM, zelfs de reguliere artsen weten dit intussen wel, maar erkenning ho maar. Een pijnstiller kun je krijgen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2006 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is terecht omdat het sinds 1996 niet meer als een regulier medicijn vermeld staat omdat Melatonine alleen in hoge doses enig effect zou hebben op het slaapritme maar ook het risico op bijverschijnselen zoals onderkoeling en sterk verminderd libido.

Daarom wordt Melatonine alleen nog maar verkocht als voedingssupplement en dan alleen nog maar in lagere doses.

Aldus deze ouwe vrije rooie en koude Vogel.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2006 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ouwe vogel en Edwardus, bedankt voor jullie reacties. Het gebruik van 1 pilletje 5mg MELATONINE tegen tien uur iedere avond doet me goed. Ik slaap beter en ... ik ben over mijn "winterblues" heen. Of het nou een psycologisch effect is of niet of omdat de lente alweer in zicht is, zal ik maar in het midden laten, het doet me in ieder geval goed en dat is voor mij de hoofdzaak. Jammer dat ik het zelf moet betalen, terwijl wij een zeer uitgebreide aanvullend zorgpakket hebben bij OZ, die altijd al onze geneesmiddelen heeft vergoed. SG.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2006 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan heel goed. De reden dat je daarmee beter slaapt is dat er een onbalans is tussen je niveaus van hormonen (bijvoorbeeld: melatonine te laag, of adrenaline te hoog, of ... etc.). Door het beïnvloeden van de verschillende niveaus slaap je beter.

Het toedienen van melatonine kan over het algemeen geen kwaad, noraal maakt je eigen lichaam melatonine aan, maar nog beter is te kijken naar mogelijke oorzaken van de onbalans (bijv. stress).

ve
door verwijderd - Mar 20, 2006 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nou precies waar het om gaat Edwardus, die stress is door het gebruik van MALATONINE veel minder geworden. Inderdaad heb ik soms last van stress, zoals misschien vele anderen in deze tijd waarin allerlei dingen om je heen veranderen die toch wel van grote invloed kunnen zijn op je leven. Bedankt voor je interesse. SG.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2006 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Melatonine en de winterblues.

'k Weet daar alles van!
Wacht dan ook met smart op de eerste echte lentedagen.
Maar voor ons allen, met of zonder Melatonine, 't komt er toch aan hoor, die lentedagen.
Dus nog even volhouden hoor.
Nog 1 of 2,hoogstens drie nachtjes slapen dan praten wij weer over tuinproblemen.

Zegt deze Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 20, 2006 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

We praten al over tuinprobleempjes, gelukkig. Mijn achtergrond ligt in een warm land, waar ik vaak naar terug verlang. Hoop er gedurende mijn a.s. vakantie van te kunnen genieten. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het best goed hier, maar toch...nog stees dat verlangen, zelfs na 13 jaar in NL. Vandaar die "winterblues" misschien en de MALATONINE, die me helpt het te onderdrukken. SG.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Intussen last gekregen van bijwerking MELATONINE: VRESELIJKE JEUK ! Stond in de bijsluiter dat het zelden voorkomt, bij mij dus wel. Heb nu een middel tegen de jeuk ... !!! Voorlopig dus even stoppen die MELATONINE tot de jeuk helemaal over is. Tenzij 1 van jullie een andere oplossing heeft. SG.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het jou in deze situatie helpt weet ik niet, maar ik gebruik Tea Tree Oil Ointment (een soort wax) bij jeuk. Dit helpt na ca. een kwartier en dan tot wel 8 uur lang. Je kan het proberen.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Edwardus, je hebt helemaal gelijk want ik heb die Tea Tree olie ook gebruikt voor mijn vreselijke aanval van GORDELROOS ( onder de gordel ) vorig jaar. Ben daar erg ziek van geweest en heb er lelijke lidtekens van overgehouden. Moet er niet aan denken dat je zoiets in je gezicht krijgt ... !!! Wat mij toen ook goed heeft geholpen is zitbaden in SANICUR. Kreeg ik van Sanicur nog een gratis flacon toegestuurd toen ik hun vroeg waar ik het in Spijkenisse kon kopen. Geweldige service toch? Bedankt voor je reactie. SG

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kruidvat verkoopt ook melatonine en het werkt uitstekend!

mijn zoontje heeft A.D.H.D. en zijn klok staat te laat afgesteld en
slaapt ondanks  de  melatonine op een normaal tijdstip in. (
het heet nachtrust extra) ik heb ook gewone melatonine in het schap
zien staan bij het kruidvat. en het is een goedkoop alternatief denk ik.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2006 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Noradane, reactie op jouw bericht over Melatonine dat verkrijgbaar is bij Het Kruidvat. Wist ik niet. Ik ga maandag meteen even kijken. Bedankt voor je reactie. SG