sj
door sjaak_1 Dec 5, 2004 om 09:40
Voeding & gezondheid

Niet nakomen afspraak tandarts 30 euro betalen

Er was een afspraak met de tandarts voor een contole van een van onze kinderen.Maar op die dag vergeet mijn vrouw de tijd ze moest om 15:00 uur daar zijn en heeft er pas erg in om 16:00 uur.

Ze beld de tandarts om dit mede te delen . maar deze zegt daar niets mee te maken te hebben en hij zal een rekening sturen.

En inderdaad de andere dag een rekening van 30,00 euro met de als rede niet nakomen van afspraak.

Mijn vraag is nu mag de tandarts een rekening sturen , en mag hij vragen wat hij  wil.

graag uw antwoord.

923 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 5, 2004 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sjaak,

Ik heb even gekeken op de site van het College Tarieven Gezondsheidszorg Zorgautoriteit i.o. www.ctg-zaio.nl en daarop staat het volgende:

De tandartstarieven vindt u in de tariefbeschikking voor tandartsen.

 Hierin zijn de tarieven opgenomen die tandartsen maximaal in rekening mogen brengen aan de patiënt. U vindt hier ook de voorwaarden voor het declareren van een tarief voor een niet nagekomen afspraak. Wanneer u uw afspraak niet of niet tijdig hebt afgezegd, kan 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling in rekening worden gebracht. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat in de vrijgevallen tijd geen andere patiënten konden worden behandeld.

De tarieven op de site zijn van 01.01.2003. In 2003 zijn demaximale kosten voor een preventief periodiek onderzoek E 17,60.

Misschien moet je maandag even bellen om te vragen wat de maximale tarieven zijn voor 2004. Op deze pagina mogen geen telefoonnummers gezet worden, dus dat moet je zelf even opzoeken.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 5, 2004 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op onderstaande site kunt u de tarieven voor 2004 aantreffen.  Groeten - PML

http://www.tandarts.org/tarieven_2004.htm

ve
door verwijderd - Dec 5, 2004 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang van wel, ikzelf ben in behandeling bij een paradondist (een tandarts gespecialiceerd in tandvlees behandelingen ) en bij zijn voorwaarden staat heel duidelijk dat als ik niet 24 uur van te voren een afspraak afzeg,  hij mij, het volledige bedrag  in rekening brengt

ve
door verwijderd - Dec 5, 2004 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het tarievenboekje staat: indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgekomen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0 - 100% van de voorgenomen behandeling.

Mocht u vragen hebben over de tandartsrekening dan doet u er verstandig aan contact op te nemen met uw eigen tandarts. Mocht u dan nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met het Tandheelkundig Informatiepunt, telefonisch te bereiken op werkdagen onder nummer 0900-2025012 (0,27 euro per minuut)

ve
door verwijderd - Dec 14, 2004 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat u het vervelend vind hier een rekenig voor te krijgen, maar ook de tandarts en het personeel zou het fijner vinden als men afspraken gewoon na zou komen. Vaak is er een wachtlijst en je begrijpt dat die er op deze manier niet korter op wordt, want uw afspraak zal opnieuw ingeplant moeten worden!

Wat de reden voor de niet nagekomen afspraak ook is, bedenk goed dat de tandarts er ook(!) niks aan kan doen dat de patiënt niet op komt dagen en dat de gereserveerde tijd dus betaald moet worden.

Natuurlijk is het niet meer dan billijk dat hier een redelijke vergoeding voor gevraagd wordt, daar zijn richtlijnen voor zoals u in de andere antwoorden al gelezen heeft.

Met vriendelijke groet.