door wipneus6 Oct 18, 2014 om 19:25
Voeding & gezondheid

Niet reanimeren penning

Mijn moeder en stiefvader willen graag een niet reanimeren penning. Nu ben ik op internet gaan zoeken. Deze kan je bestellen bij de nvve. Het probleem is dat je deze alleen kan bestellen als je lid wordt van de Nvve. Het lidmaatschap kost € 17,50 euro en de penningen kost € 37,50 euro. Ze zijn mensen met een klein aowtje dus deze kosten kunnen ze niet betalen. Is er nergens een ander initiatief voor deze mensen dat ze toch een penning kunnen kopen. Want ze willen allebei niet gereanimeerd worden. Het is toch belachelijk dat dit zo duur moet zijn.

Met vriendelijke groet,
een bezorgde dochter

34602 57 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2014 om 20:00
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Bezorgde dochter,

ik splits mijn antwoord in 2 delen.

1: Ga naar een hakkenbar/schoenmaker en laat (niet verveld bedoeld) een hondenpenning maken met uw gewenste tekst. Kost in elk geval minder als bovenstaande. Niet meer als een idee.

2: Ga er niet van uit dat een hulpverlener eerst op zoek gaat naar een ketting, kaartje, of iets anders waaruit blijkt dat men niet gereanimeerd wil worden. Die tijd heeft de hulpverlener niet voor het geval dat er WEL tot reanimatie overgegaan had moeten worden. De hulpverlener zal ALTIJD en EERST hulp te verlenen. Doet hij/zij dat niet, is die hulpverlener mogelijk strafbaar. Persoonlijk zal ik ALTIJD direct tot reanimatie overgaan en niet eerst op zoek gaan naar een niet reanimatiewens (en dàt mag u mij kwalijk nemen).

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2014 om 20:15
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, je eerste suggestie is helemaal zo gek nog niet.
Het tweede is ook waar wat je over een hulpverlener schrijft: echter, ziet hij/zij ketting met niet reanimeren dan zal men niet doorgaan. Daar is de hulpverlener ook voor opgeleid. Als de ketting onmiddellijk zichtbaar is, is hij/zij niet strafbaar. Maar voor de rest: het blijft seconden werk. Dus inderdaad: niet zichtbaar: dan moeten ze direct aan het werk.

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2014 om 20:22
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin,

je schrijft terecht: "Als de ketting onmiddellijk zichtbaar is".

Dan moet iemand die penning dus buitenop zijn/haar (dikke) winterjas dragen, de komende periode. Zoals gezegd, een hulpverlener gaat niet zoeken naar een eventuele NIET verklaring, want dan is de kans dat je te laat bent héél groot.

alfatrion
door alfatrion - Oct 18, 2014 om 20:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

1. Een hondenpenning heeft geen foto van de persoon. In dat geval moet je over gaan tot reanimatie omdat deze ook voor de "grap" bij een ander omgedaan kan zijn.

2. Een niet-professionele hulpverlener kan er voor kiezen te blijven reanimeren nadat hij de penning tegen is gekomen. Dit vanwege het emotionele aspect voor de hulpverlener. Alleen professionele hulpverleners worden geacht om de penning te respecteren. Met de grote beschikbaarheid van AED bestaat de reële mogelijkheid dat u gereanimeerd bent voordat de professionele hulpverleners ter plaatse is.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2014 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als dat niet-reanimeren bestemd is voor behandelaars in het ziekenhuis, kan dat ook vaak van te voren, dus bijvoorbeeld vóór een operatie, worden aangegeven.

alfatrion
door alfatrion - Oct 18, 2014 om 20:33
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 18 okt 2014, 20:22]Dan moet iemand die penning dus buitenop zijn/haar (dikke) winterjas dragen, de komende periode.
Die winterjas wordt opgemaakt. Met de hand kun je goed reanimeren over een t-shirt heen, maar met een winterjas wordt het lastiger. En de pleisters van een AED kun je niet plakken op de winterjas.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2014 om 20:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Persoonlijk zal ik ALTIJD direct tot reanimatie overgaan .........

Je kan bij 75+ of ouder misschien beter even de andere kant op kijken! Heb je wel eens gelezen of gezien hoe vaak die ouderen er reuze belabberd uit komen? Mede omdat die groep ouderen vaak nog allerlei andere kwalen heeft?

Er zit een levensgroot verschil op goede overlevingskansen bij een 50 of 60 plusser dan bij de 75/80 jarigen.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2014 om 20:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@topicstarter: ik vind het belachelijk dat de NVVE lidmaatschap bij aankoop van zo'n penning verplicht. Maar ik denk dat er verder weinig aan te doen is, beter gezegd: helemaal niets aan te doen.

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2014 om 20:44
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Carola.83,

Je kan bij 75+ of ouder misschien beter even de andere kant op kijken! Heb je wel eens gelezen of gezien hoe vaak die ouderen er reuze belabberd uit komen? Mede omdat die groep ouderen vaak nog allerlei andere kwalen heeft? Er zit een levensgroot verschil op goede overlevingskansen bij een 50 of 60 plusser dan bij de 75/80 jarigen.

Ieder zijn keuze, ik kijk geen andere kant op.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2014 om 20:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mahadma: dus jouw keuze is belangrijker dan de kwaliteit van leven van degene die je reanimeert?

Zal je wat vertellen: ken diverse mensen die in de zorg werken en die kijken bij zieke 80 plussers ook even de andere kant op. En waarom? Omdat ze weten dat het voor die persoon beter is niet gereanimeerd te worden! Die keuze is voor deze zorgverleners behoorlijk zwaar, maar ze doen het wel!

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2014 om 20:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Veel ouderen (en jongeren) beseffen niet dat reanimatie niet altijd zonder risico is.

Bovendien is de kans op succes bij 70 plussers slechts 8 op de 100. Hoe ouder de mens en hoe meer aandoeningen hij heeft, des te kleiner de kans dat de reanimatie zonder schade blijft, als de patiënt die al overleeft. De helft van de mensen die de reanimatie overleven, loopt neurologische schade op of raakt in coma. Ofwel, reanimeren van mensen op hoge(re) leeftijd is lang niet altijd een goed idee.

Bron: KLIK

Er is nog veel meer leesvoer!

wi
door wipneus6 - Oct 18, 2014 om 21:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het reageren. Helaas moet er inderdaad een foto op zitten. Het heeft dus geen zin om een hondenpenning te kopen.

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2014 om 21:09
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@wipneus6, maar het kan ook 'gewoon' zo gaan (daar ga ik dan maar van uit): meestal komt men in het ziekenhuis terecht voor een of ander. De huisarts van je moeder en stiefvader zal toch op de hoogte zijn van hun wens? Wat ik wil staat op de p.c. bij huisarts, met een merktekentje.
Tja, als ik een verkeerde buiteling maak buiten of thuis in huis gestrekt lig, kan ik er ook niets mee bereiken, noch met de penning, noch met hetgeen ik wil. "Mijn eigen ontworpen penning" draag ik als een horloge, die heb ik altijd om. Daar hebben ze echt dat dure lidmaatschap van de NVVE niet voor nodig. Misschien ben je zelf een beetje creatief in een "horloge" bewerken of iemand die graveert dat te laten doen.

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2014 om 21:13
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Even toevoeging: dat graveren staat op achterkant: niet reanimeren; waar de wijzerplaat zit, zit veilig achter glas mijn foto. Moet 'um eens aanpassen, hoofd lijkt er (bijna) niet meer op.

pi
door pieterwolters - Oct 18, 2014 om 21:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 20:44]@topicstarter: ik vind het belachelijk dat de NVVE lidmaatschap bij aankoop van zo'n penning verplicht. Maar ik denk dat er verder weinig aan te doen is, beter gezegd: helemaal niets aan te doen.

Hoezo is dat belachelijk? De NVVE wil gewoon een behoorlijke achterban hebben om hun visie uit te kunnen dragen. Zint je dat niet dan zoek je zelf maar voor een oplossing.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2014 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus met een identiteitsbewijs op je jas gespeld rondlopen? Even kijken hoe oud u bent of het nog de moeite is u om te reanimeren.

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2014 om 21:48
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Hoeft helemaal niet zo. Neem inscriptie (als voorbeeld in trouwring): klein: geboortedatum, BSN nummer, kan men zo achterhalen wie je bent. Hoef je niet met een ID op jas gespeld rond te lopen.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2014 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

U mist et punt.

gerbera
door gerbera - Oct 18, 2014 om 23:04
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk eens op site. Hier is geen lidmaatschap nodig

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2014 om 23:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik las klik hier onder Verklaring niet-reanimeren dat de rechtsgeldigheid van zo'n penning nog niet door de rechter is getoetst.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2014 om 23:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 21:32]Dus met een identiteitsbewijs op je jas gespeld rondlopen? Even kijken hoe oud u bent of het nog de moeite is u om te reanimeren.

Nee, niet om te kijken of het nog de moeite is, maar om te kijken of je die persoon er nog wel een 'plezier' mee doet. 92 van de 100 in ieder geval niet. Het verschil tussen een 50-jarige en een 75/80-jarige lijkt mij duidelijk zichtbaar.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2014 om 23:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 18 okt 2014, 21:27][quote=carola.83 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 20:44]@topicstarter: ik vind het belachelijk dat de NVVE lidmaatschap bij aankoop van zo'n penning verplicht. Maar ik denk dat er verder weinig aan te doen is, beter gezegd: helemaal niets aan te doen.

Hoezo is dat belachelijk? De NVVE wil gewoon een behoorlijke achterban hebben om hun visie uit te kunnen dragen. Zint je dat niet dan zoek je zelf maar voor een oplossing.

Wel lezen! Ik schrijf: IK vind het belachelijk.

alfatrion
door alfatrion - Oct 18, 2014 om 23:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het volledig met carola eens. En hoe effectief is het om een grote fictieve achterban te hebben? En wat houdt mensen eigenlijk tegen om hun lidmaatschap direct op te zetten?

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2014 om 23:38
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Zoveel mensen, zoveel meningen. meningen. Ben het trouwens eens met commentaar van carola.83. Is trouwens 1 bladzijde van velen van het pleisterkwartier.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaskt. Maar ik stel mij zo voor dat als er bijvoorbeel in ern winkelcentrum iemand ern hartinfarct krijgt en toevallig is daar iemand in de buurt die kan reanimeren en dat ook wil doen, dat die persoon niet errst gast kijken hoe oud is het slachtoffer ongeveer, heeft hij wellicht ern niet-reanimeren penning, of een speciaal polshorloge? Is hij of zij 69 of 73?

Nee, die persoon gast aan de slag. Gelukkig maar.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2014 om 00:15
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 00:00]
Nee, die persoon gast aan de slag. Gelukkig maar.

U begrijpt het niet.

door 1953 - Oct 19, 2014 om 03:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dit valt eigenlijk onder de categorie discussies!

Het wordt gerund door vrijwilligers en de kosten zijn veel hoger voor de organisatie. Als de subsidiekraan wegvalt dan worden de werkelijke kosten ca. € 100,00 per penning.

me
door mein33 - Oct 19, 2014 om 14:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Sommige mensen willen in geen geval gereanimeerd worden. De wet geeft mensen het recht de behandeling te weigeren. Als u niet gereanimeerd wilt worden, is het belangrijk dat u dit vastlegt. Alleen zo kunnen artsen en reddingswerkers gehoor geven aan uw wil.
De NVVE ontwikkelde, naast het behandelverbod, een niet-reanimerenpenning.
Daarop staat duidelijk dat u onder geen enkele omstandigheid gereanimeerd wilt worden.
De penning is voorzien van uw handtekening, foto, naam en geboortedatum.
De penning is bij de NVVE geregistreerd en de gegevens zijn geverifieerd middels een kopie van een geldig identiteitsbewijs. Hiermee kunnen ambulancepersoneel, EHBO'ers en andere hulpverleners controleren of u de penning zelf heeft aangevraagd.
Indien de reanimatie reeds is gestart voor dat de penning wordt gevonden zal de hulpverlener alsnog direct stoppen met de reanimatie.

Mijn vrouw en ik zijn lid van de NVVE en dragen al jaren deze niet-reanimerenpenning en hebben een behandelverbod vastgelegd om het simpele feit dat wij elkaar niet willen belasten met de zorgen en de (vaak grote) lichamelijke beperking(en) die, vooral bij ouderen, kunnen ontstaan na een (geslaagde) reanimatie.

Wij zijn ons er ook van bewust dat het dragen van deze penning geen honderd procent garantie geeft dat een reanimatie niet zal plaatsvinden maar niets doen om een ongewenste reanimatie te kunnen voorkomen was/is voor ons geen optie.

@wipneus6,

Als uw ouders werkelijk de kosten voor het laten maken van deze penningen niet kunnen opbrengen, maar zij willen dit we heel graag, is het misschien het overwegen waard om hen daarbij te ondersteunen.
Het lidmaatschap kunt u eventueel na één jaar weer opzeggen en de rechtsgeldigheid van de penning blijft bestaan.

Vr.gr. mein33

Cookies
door Cookies - Oct 19, 2014 om 14:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En wat was Friso blij dat hij nog een jaartje mocht blijven leven! Dat het in (sub)coma was, helemaal niet belangrijk.

wi
door wipneus6 - Oct 19, 2014 om 14:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 19 okt 2014, 14:14]Sommige mensen willen in geen geval gereanimeerd worden. De wet geeft mensen het recht de behandeling te weigeren. Als u niet gereanimeerd wilt worden, is het belangrijk dat u dit vastlegt. Alleen zo kunnen artsen en reddingswerkers gehoor geven aan uw wil.
De NVVE ontwikkelde, naast het behandelverbod, een niet-reanimerenpenning.
Daarop staat duidelijk dat u onder geen enkele omstandigheid gereanimeerd wilt worden.
De penning is voorzien van uw handtekening, foto, naam en geboortedatum.
De penning is bij de NVVE geregistreerd en de gegevens zijn geverifieerd middels een kopie van een geldig identiteitsbewijs. Hiermee kunnen ambulancepersoneel, EHBO'ers en andere hulpverleners controleren of u de penning zelf heeft aangevraagd.
Indien de reanimatie reeds is gestart voor dat de penning wordt gevonden zal de hulpverlener alsnog direct stoppen met de reanimatie.

Mijn vrouw en ik zijn lid van de NVVE en dragen al jaren deze niet-reanimerenpenning en hebben een behandelverbod vastgelegd om het simpele feit dat wij elkaar niet willen belasten met de zorgen en de (vaak grote) lichamelijke beperking(en) die, vooral bij ouderen, kunnen ontstaan na een (geslaagde) reanimatie.

Wij zijn ons er ook van bewust dat het dragen van deze penning geen honderd procent garantie geeft dat een reanimatie niet zal plaatsvinden maar niets doen om een ongewenste reanimatie te kunnen voorkomen was/is voor ons geen optie.

@wipneus6,

Als uw ouders werkelijk de kosten voor het laten maken van deze penningen niet kunnen opbrengen, maar zij willen dit we heel graag, is het misschien het overwegen waard om hen daarbij te ondersteunen.
Het lidmaatschap kunt u eventueel na één jaar weer opzeggen en de rechtsgeldigheid van de penning blijft bestaan.

Vr.gr. mein33

wi
door wipneus6 - Oct 19, 2014 om 14:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 19 okt 2014, 14:14]Sommige mensen willen in geen geval gereanimeerd worden. De wet geeft mensen het recht de behandeling te weigeren. Als u niet gereanimeerd wilt worden, is het belangrijk dat u dit vastlegt. Alleen zo kunnen artsen en reddingswerkers gehoor geven aan uw wil.
De NVVE ontwikkelde, naast het behandelverbod, een niet-reanimerenpenning.
Daarop staat duidelijk dat u onder geen enkele omstandigheid gereanimeerd wilt worden.
De penning is voorzien van uw handtekening, foto, naam en geboortedatum.
De penning is bij de NVVE geregistreerd en de gegevens zijn geverifieerd middels een kopie van een geldig identiteitsbewijs. Hiermee kunnen ambulancepersoneel, EHBO'ers en andere hulpverleners controleren of u de penning zelf heeft aangevraagd.
Indien de reanimatie reeds is gestart voor dat de penning wordt gevonden zal de hulpverlener alsnog direct stoppen met de reanimatie.

Mijn vrouw en ik zijn lid van de NVVE en dragen al jaren deze niet-reanimerenpenning en hebben een behandelverbod vastgelegd om het simpele feit dat wij elkaar niet willen belasten met de zorgen en de (vaak grote) lichamelijke beperking(en) die, vooral bij ouderen, kunnen ontstaan na een (geslaagde) reanimatie.

Wij zijn ons er ook van bewust dat het dragen van deze penning geen honderd procent garantie geeft dat een reanimatie niet zal plaatsvinden maar niets doen om een ongewenste reanimatie te kunnen voorkomen was/is voor ons geen optie.

@wipneus6,

Als uw ouders werkelijk de kosten voor het laten maken van deze penningen niet kunnen opbrengen, maar zij willen dit we heel graag, is het misschien het overwegen waard om hen daarbij te ondersteunen.
Het lidmaatschap kunt u eventueel na één jaar weer opzeggen en de rechtsgeldigheid van de penning blijft bestaan.

Vr.gr. mein33

Bedankt voor u antwoord. Mijn ouders hebben al bij de dokter en in het ziekenhuis aangegeven dat ze niet gereanimeerd willen worden. Ik kan de penning ook niet voor hen betalen en mijn broers ook niet. We zullen dus een andere oplossing moeten zoeken.

anita1971
door anita1971 - Oct 19, 2014 om 17:03
102 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry hoor maar ik, als WAOer zijnde heb een tijdje maandelijk wat geld opzij gezet om een niet reanimerenpenning te kunnen kopen en om het lidmaatschap van de NVVE te kunnen betalen.

Ik wil NIET gereanimeerd worden en als daar kosten aan verbonden zijn, het zij zo.............

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 19 okt 2014, 14:31]En wat was Friso blij dat hij nog een jaartje mocht blijven leven! Dat het in (sub)coma was, helemaal niet belangrijk.

Maar noch Friso noch u waren ouder dan 70 en werden gereanimeerd. Ik kan niet beoordelen of u dankbaar bent dat u nog leeft.

Maar misschien is die 75 jarige dat wel na een reanimatie.

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2014 om 20:08
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik sluit daarnaast niet uit dat Friso vanwege zijn titel zeker gereanimeerd is geworden.

door 14peter - Oct 19, 2014 om 20:14
567 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien denk ik te simpel, maar kun je zo'n ding niet zelf maken? Gewoon in Word ofzo een documentje maken met de gewenste tekst en pasfoto (wel even op de maten letten, A4 is erg groot :p). Na het afdrukken de pagina plastificeren of hoe dat heet, gaatje erin, kettinkje erdoor, klaar.

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2014 om 20:16
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@14Peter, nu denk je toch wel echt simpel, maar waarom niet?

door 14peter - Oct 19, 2014 om 20:32
567 Antwoorden / 2 Vragen

nog even een niet onbelangrijk, maar niet genoemd, detail; Er moet natuurlijk ook een handtekening op!

me
door mein33 - Oct 19, 2014 om 22:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=14peter schreef op zondag 19 okt 2014, 20:14]Misschien denk ik te simpel, maar kun je zo'n ding niet zelf maken? Gewoon in Word ofzo een documentje maken met de gewenste tekst en pasfoto (wel even op de maten letten, A4 is erg groot :p). Na het afdrukken de pagina plastificeren of hoe dat heet, gaatje erin, kettinkje erdoor, klaar.

De door de NVVE uitgegeven niet reanimerenpenning is door de officiële hulpdiensten de enig goedgekeurde en geaccepteerde penning.
Alleen bij dragers van deze penning gaan hulpdiensten niet tot reanimeren over omdat de eigenaar van deze penning middels zijn/haar foto herkenbaar op de penning staat en dit via het registratiesysteem ook nog te controleren is.
Bij het gebruik van deze penning kunnen ook geen vergissingen en of misstanden optreden.
De keuze die wordt gemaakt door deze penning te dragen is door uzelf geaccepteerd sterven of mogelijk (zwaar) gehandicapt verder leven.
Het klinkt misschien simpel maar dat is het niet, een ieder moet hier een weloverwogen keuze in maken.

mein33

p.s.
Het is maar goed dat de hulpdiensten niet kunnen en mogen reageren op alle, waarschijnlijk goedbedoelde, zelf gemaakte verklaringen, hangertjes etc. zoals hier worden voorgesteld.
Het gaat hier niet om kinderspel maar om een zeer serieuze zaak van leven of dood.

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2014 om 01:04
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 19 okt 2014, 20:08]Ik sluit daarnaast niet uit dat Friso vanwege zijn titel zeker gereanimeerd is geworden.

En ik denk dat dit niet vanwege zijn titel maar vanwege de geloofsovertuiging van "De Oranjes" is gemaakt. Wat ik als volkomen aanvaardbaar beschouw. Stelt u zich de consternatie voor als er onmiddellijk voor euthanasie werd gekozen: het hele land zou in rep en roer zijn geweest.

door 1953 - Oct 20, 2014 om 02:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het begint nu op een discussiestuk te lijken deze topic. Iedereen vindt wat van en de feitelijke vraagstelling wordt daarmee weg gewoekerd.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 07:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien kunt u bijzondere bijstand voor ze aanvragen bij de gemeente.

Typ op Google 'bijzondere bijstand' en de naam van de gemeente van uw (stief)ouders in, dan ziet u vanzelf wel wat de vervolgstappen zijn. Zij zullen dan wel duidelijk moeten maken dat het noodzakelijke kosten zijn die zij echt zelf niet kunnen dragen, wellicht kan de huisarts hier nog een bijdrage aan leveren.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 20 okt 2014, 01:04][quote=mahadma schreef op zondag 19 okt 2014, 20:08]Ik sluit daarnaast niet uit dat Friso vanwege zijn titel zeker gereanimeerd is geworden.

En ik denk dat dit niet vanwege zijn titel maar vanwege de geloofsovertuiging van "De Oranjes" is gemaakt. Wat ik als volkomen aanvaardbaar beschouw. Stelt u zich de consternatie voor als er onmiddellijk voor euthanasie werd gekozen: het hele land zou in rep en roer zijn geweest.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen niet-reanimeren en euthanasie.

me
door mein33 - Oct 20, 2014 om 10:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 20 okt 2014, 02:36]Het begint nu op een discussiestuk te lijken deze topic. Iedereen vindt wat van en de feitelijke vraagstelling wordt daarmee weg gewoekerd.

@1953,

U heeft volkomen gelijk met uw opmerking, maar gelet de mogelijke oplossingen die aan Ts. worden voorgesteld voel(de) ik mij verplicht om te proberen duidelijk te maken waarom de voorgestelde "doe het zelf" artikelen in dit geval geen enkele oplossing bieden.

mebo
door mebo - Oct 20, 2014 om 10:55
153 Antwoorden / 40 Vragen

@wipneus,

Misschien is het een idee om op de verjaardagen van uw ouders aan heel de familie, vrienden en kennissen te vragen om een envelopje met geld, i.p.v. allerlei onzinnige of onnodige artikelen, te geven, om op die manier geld bij elkaar te krijgen om aan hun wens te kunnen voldoen.

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 11:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 19 okt 2014, 20:08]Ik sluit daarnaast niet uit dat Friso vanwege zijn titel zeker gereanimeerd is geworden.

Natuurlijk zijn ze daarom zo achterlijk lang door gegaan. Niemand van de hulpverleners durfde het blijkbaar aan te stoppen.

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 11:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 20:01]Maar misschien is die 75 jarige dat wel na een reanimatie.

Goed hoor.

gompy2
door gompy2 - Oct 20, 2014 om 11:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 20 okt 2014, 07:51]Misschien kunt u bijzondere bijstand voor ze aanvragen bij de gemeente.

Typ op Google 'bijzondere bijstand' en de naam van de gemeente van uw (stief)ouders in, dan ziet u vanzelf wel wat de vervolgstappen zijn. Zij zullen dan wel duidelijk moeten maken dat het noodzakelijke kosten zijn die zij echt zelf niet kunnen dragen, wellicht kan de huisarts hier nog een bijdrage aan leveren.
Als hier daadwerkelijk een gemeente geld aan zou gaan spenderen zou ik dat een enorme gotspe vinden en te gek voor woorden.
Waar hebben we het over.
Een éénmalig bedrag van €37.50
Een jaarlijkse bijdrage aan de NVVE á €17.50.
TS klaagt over het AOW-tje van haar ouders.
Ook al hebben die ouders alleen AOW, dan zijn er wel zoveel toeslagen dat er een inkomen ontstaat waar zij met zijn twee-en normaal van kunnen leven.
TS heeft het over haar broers, dus plus zijzelf en haar ouders zijn er minimaal 4 inkomens, misschien wel meer.
Zouden die 4 inkomens niet een eenmalig bedrag van €37,50 en een jaarlijkse bijdrage van €17,50 op kunnen brengen???
Sorry, ik vind dit maar een zielig onderwerp, dan zijn er wel veel ergere en schrijnender gevallen waar geld van de gemeente naar toe kan gaan, en vaak ook terecht.
Met sociaal meevoelen is niks mis mee, en is ook best goed, maar als er werkelijk gemeenschapsgeld naar zoiets als dit zou gaan is dit land nog steeds ziek, net zoals in de halleluja periode's jaren '70 jaren '80, jaren '90 van de vorige eeuw.
Daar hebben we nu nog steeds de na-weeën van.

Voor de goede orde, ik heb totaal niets tegen het registreren van een niet-reanimeren besluit, maar het heeft totaal niets met de eerste levensbehoefte te maken.

me
door mein33 - Oct 20, 2014 om 11:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 20:01][quote=carola.83 schreef op zondag 19 okt 2014, 14:31]En wat was Friso blij dat hij nog een jaartje mocht blijven leven! Dat het in (sub)coma was, helemaal niet belangrijk.

Maar noch Friso noch u waren ouder dan 70 en werden gereanimeerd. Ik kan niet beoordelen of u dankbaar bent dat u nog leeft.

Maar misschien is die 75 jarige dat wel na een reanimatie.

@tijger1,

U koppelt leeftijd en het dragen van een niet reanimeren penning aan elkaar, maar ze hebben niets met elkaar te maken.
Iedere volwassene, ongeacht zijn of haar leeftijd, kan om welke reden dan ook niet gereanimeerd willen worden en het dragen van deze penning kan daarbij helpen om de hulpdiensten daarvan in kennis te stellen.
M.a.w. het maakt niets uit of je bv. 20 jaar bent of 80 jaar bent, iedereen kan in deze zijn of haar persoonlijke wil kenbaar maken.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Ik koppel helemaal niets aan elkaar. Niet de leeftijd noch het dragen van zo'n penning.

Hoewel ik mij nauwelijks kan voorstellen dat er gezonde jongelui zullen zijn die over zo'n penning aanschaffen of daar zelfs maar over nadenken.

Ik denk dat noch Friso, noch Carola zo'n penning hadden.

Juist Carola heeft het erover dat naar leeftijd gekeken zou moeten worden als iemand iets krijgt waarbij dat nodig is.

Dat de ouders van de Ts zoiets willen, is hun zaak. Ik zou zeggen leg botje bij botje en schaf aan.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 12:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 20 okt 2014, 11:36]

Voor de goede orde, ik heb totaal niets tegen het registreren van een niet-reanimeren besluit, maar het heeft totaal niets met de eerste levensbehoefte te maken.

Waarom maak je je zo boos? Waarschijnlijk wordt het helemaal niet vergoed uit de bijzondere bijstand, het was gewoon een ingeving. Ik weet niets van de financiele situatie van de ouders noch de kinderen af

Wel vind ik dat je recht zou moeten hebben op een direct zichtbare niet-reanimeren verklaring, ook als je dat niet kunt betalen. Tegen je zin gereanimeerd worden kan nmm verschrikkelijk uitpakken.

Als je morbide wilt denken, het scheelt de samenleving enorm veel geld als mensen die er eigenlijk hopeloos aan toe zijn en in leven worden gehouden, komen te overlijden.
Maar zo ver wil ik helemaal niet gaan, want dat is een gevaarlijke gedachtegang.

En verder vind ik dat alle mensen die wel gereanimeerd willen worden daar net zo goed recht op hebben. Ongeacht de leeftijd. Daar moet geen druk op liggen.

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 13:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: je wilt het blijkbaar niet begrijpen: met mijn opmerking over reanimatie wilde ik laten zien hoeveel impact een hartstilstand al op jonge leeftijd kan hebben; de grootte van de impact op 80-jarige leeftijd kun je dan ongeveer wel inschatten. (Tuurlijk, de 80 plusser met de gezondheid van een 20-jarige uitgezonderd!)

Maar van mij mag iedere 100-jarige kiezen voor reanimatie, hoor. We leven gelukkig in een 'vrij' land, dus iedereen maakt ook zijn/haar eigen keuzes.

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 13:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 20 okt 2014, 12:11]
En verder vind ik dat alle mensen die wel gereanimeerd willen worden daar net zo goed recht op hebben. Ongeacht de leeftijd. Daar moet geen druk op liggen.

Alleen zo jammer dat de meeste mensen zo'n keuze maken, zonder van de hoed of de rand te weten.

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 13:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 20 okt 2014, 11:36][quote=zoekster schreef op maandag 20 okt 2014, 07:51]Misschien kunt u bijzondere bijstand voor ze aanvragen bij de gemeente.

Typ op Google 'bijzondere bijstand' en de naam van de gemeente van uw (stief)ouders in, dan ziet u vanzelf wel wat de vervolgstappen zijn. Zij zullen dan wel duidelijk moeten maken dat het noodzakelijke kosten zijn die zij echt zelf niet kunnen dragen, wellicht kan de huisarts hier nog een bijdrage aan leveren.
Als hier daadwerkelijk een gemeente geld aan zou gaan spenderen zou ik dat een enorme gotspe vinden en te gek voor woorden.
Waar hebben we het over.
Een éénmalig bedrag van €37.50
Een jaarlijkse bijdrage aan de NVVE á €17.50.
TS klaagt over het AOW-tje van haar ouders.
Ook al hebben die ouders alleen AOW, dan zijn er wel zoveel toeslagen dat er een inkomen ontstaat waar zij met zijn twee-en normaal van kunnen leven.
TS heeft het over haar broers, dus plus zijzelf en haar ouders zijn er minimaal 4 inkomens, misschien wel meer.
Zouden die 4 inkomens niet een eenmalig bedrag van €37,50 en een jaarlijkse bijdrage van €17,50 op kunnen brengen???
Sorry, ik vind dit maar een zielig onderwerp, dan zijn er wel veel ergere en schrijnender gevallen waar geld van de gemeente naar toe kan gaan, en vaak ook terecht.
Met sociaal meevoelen is niks mis mee, en is ook best goed, maar als er werkelijk gemeenschapsgeld naar zoiets als dit zou gaan is dit land nog steeds ziek, net zoals in de halleluja periode's jaren '70 jaren '80, jaren '90 van de vorige eeuw.
Daar hebben we nu nog steeds de na-weeën van.

Voor de goede orde, ik heb totaal niets tegen het registreren van een niet-reanimeren besluit, maar het heeft totaal niets met de eerste levensbehoefte te maken.

@gompy2: helemaal met je eens!

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 14:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 00:00]Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaskt. Maar ik stel mij zo voor dat als er bijvoorbeel in ern winkelcentrum iemand ern hartinfarct krijgt en toevallig is daar iemand in de buurt die kan reanimeren en dat ook wil doen, dat die persoon niet errst gast kijken hoe oud is het slachtoffer ongeveer, heeft hij wellicht ern niet-reanimeren penning, of een speciaal polshorloge? Is hij of zij 69 of 73?

Nee, die persoon gast aan de slag. Gelukkig maar.

Gelukkig voor de relatief jonge - en hopelijk gezonde - mensen! Je hebt blijkbaar geen idee hoe ouderen er vaak aan toe zijn na een - zogenaamde - 'geslaagde' reanimatie!

Tuurlijk ziet iemand niet het verschil tussen een 69 of 73-jarige en logisch dat er dan gereanimeerd wordt. Maar je ziet wel of iemand rond de 80/85 is!

gompy2
door gompy2 - Oct 20, 2014 om 15:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 20 okt 2014, 12:11]
Waarom maak je je zo boos? Waarschijnlijk wordt het helemaal niet vergoed uit de bijzondere bijstand, het was gewoon een ingeving. Ik weet niets van de financiele situatie van de ouders noch de kinderen af.

Wel vind ik dat je recht zou moeten hebben op een direct zichtbare niet-reanimeren verklaring, ook als je dat niet kunt betalen. Tegen je zin gereanimeerd worden kan nmm verschrikkelijk uitpakken.

Als je morbide wilt denken, het scheelt de samenleving enorm veel geld als mensen die er eigenlijk hopeloos aan toe zijn en in leven worden gehouden, komen te overlijden.
Maar zo ver wil ik helemaal niet gaan, want dat is een gevaarlijke gedachtegang.

En verder vind ik dat alle mensen die wel gereanimeerd willen worden daar net zo goed recht op hebben. Ongeacht de leeftijd. Daar moet geen druk op liggen.

Ik maak me nergens boos over, ik vind het echter zo´n belachelijk topic dat voor een éénmalig bedrag van in totaal 55 Euro naar een gemeente verwezen moet worden.
Daarna is volgens mij die €17,50 per jaar aan lidmaatschap niet meer nodig, die penning blijft altijd geldig.

Het inkomen is in principe zo veel, AOW + toeslagen dat iemand met een minimuminkomen dat zou moeten kunnen betalen.
Zou dat niet kunnen dan zouden die bezorgde dochter en haar broers mee kunnen betalen, dat is dan €13,75 éénmalig per hoofd, dat is €1,15 per maand.
Kan dat niet dan moeten ze naar een kredietbank gaan en daar het "probleem" voorleggen.
Daar kunnen ze een lening aangaan plus een aflossings-regeling van een paar Euro per maand.
Stel dat ze schulden zouden hebben, dan hoort het daar thuis.
Dit hoort niet bij een gemeente die gemeenschapsgeld uitgeeft thuis.
Daar moeten mensen geholpen worden die écht een schrijnend geval zijn en niet zoiets als dit, en dat is mijn persoonlijke mening
Zoekster ik ben best sociaal voelend en ik heb best met mensen te doen die problemen hebben, maar zakt mijn broek alweer van af.

Dat iemand recht zou moeten hebben op een direct zichtbare niet-reanimeren verklaring, of een verklaring voor een acute euthanasie, of een directe verwerkings-mogelijkheid in een hondenbrokkenfabriek, het zal allemaal wel en het zal me allemaal worst zijn, ieder moet op zijn eigen manier zalig zien te worden, maar daar is geen gemeenschapsgeld voor nodig, dat stamt nog uit de halleluja jaren van de vorige eeuw, toen kon het niet op.

ja
door japiekreuk - Oct 21, 2014 om 21:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wipneus6,
Hierbij een goed advies!
Je kunt een niet-reanimerenpenning kopen voor ongeveer 20 euro bij kado-foto.
Daarvoor is geen lidmaatschap vereist en deze kosten zijn dus echt eenmalig.
Verder staat alles op de penning: naam, geboortedatum, pasfoto en handtekening. Het wordt in RVS gegraveerd dus het is sterk.
Ik heb zelf een aow-tje dus ik was aangenaam verrast met deze prijs.
Mijn kennissen zijn ook onder de indruk van de penning en willen er ook zo een aanschaffen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 22, 2014 om 13:04
423 Antwoorden / 4 Vragen

Via Internet zijn meer mogelijkheden om een niet-reanimeer penning te laten maken.

Als EHBO-er en reanimeerder kijk ik niet naar wie de penning heeft afgegeven, maar iof er een penning is.
Klein probleem: om iemand te reanimeren moet deze op de rug liggen. Hierdoor gaan kettinkjes onder de nek liggen.
Bij ons is ook het advies (indien mogelijk) om de penning op het hemd of de BH te bevestigen.
Bij het openen van de kledgin is deze direct zichtbaar.