lampje1watt
door lampje1watt Sep 27, 2012 om 17:46
Voeding & gezondheid

Nieuw-waarde betalen voor oude scootmobiel

Mijn moeder heeft ruim 8 jaar een scootmobiel in het kader van WVG.
Nu wordt verwacht dat in de komende 3 jaar de NIEUW-WAARDE van deze scootmobiel opgehoest gaat worden.
Het CAK moet nog bepalen hoeveel er, naar inkomen, daarvan zelf betaald moet gaan worden. Heb er weinig vertrouwen in...

Ik vind het zacht gezegd onbehoorlijk dat voor zo'n oud (zou inmiddels allang afgeschreven moeten zijn) hulpmiddel nog de nieuw-waarde vergoed moet worden, ongeacht wie het uiteindelijk moet betalen!!

1133 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft zij de eerdere jaren hier voor betaald?

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raar verhaal. Brief van gemeente gehad en wel goed begrepen? Zet eens de hele tekst van de brief hier neer, dan weten we tenminste meer.

Ik begrijp in elk geval dat moeders misschien iets moet gaan betalen. Hoeveel? Dat hangt af van haar inkomen.

Kortom, laat wat horen, dan kunnen we een betere reactie geven.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op donderdag 27 sep 2012, 19:08: Heeft zij de eerdere jaren hier voor betaald?

uhm, volgens mij tot nu toe via de (ziekenfonds) verzekering, en tja misschien niet in het geheel, andere verzekerde Nederlanders hebben meebetaalt. (solidariteitbeginsel van verzekeringen)

Een bijdrage OK,
Maar na al een (groot) deel via premie betaalt te hebben nóg een keer het volledige bedrag te moeten betalen..
Ik denk dat onder het 'oude' systeem zo iets met een jaar of 5 is afgeschreven, alles wat het langer meegaat is dan winst (premie vangen, zonder verdere investering)
Nu wordt er weer geld geroken.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet handig om eerst te inforneren bij de afzender van het schrijven.

Als antwoord op het betalen. Het zou best kunnen dat ze met terugwerkende kracht alle verstrekkingen bekijken. Die dingen waren niet meer aan te slepen en allemaal voor niets. Als uw moeder AOW heeft en een niet al te hoog pensioen zal de bijdrage niet veel zijn. Het is fijn dat deze voorziening er is maar iemand die gezond is moet zijn eigen vervoermiddel bekostigen.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

peedee schreef op donderdag 27 sep 2012, 21:04:
Ik begrijp in elk geval dat moeders misschien iets moet gaan betalen. Hoeveel? Dat hangt af van haar inkomen.
.

Dat is nog niet bekend, kan meevallen, maar dan komt het gewoon (gedeeltelijk) uit een ander potje, terwijl we er allemaal tot nu toe voor hebben betaald via (ziekenfonds) premie. Ik denk eigenlijk dat het inmiddels ongeveer is afgeschreven (betaald) maar dat men nu weer geld ruikt, 2de keer vangen; er wordt (weer) geld uitgeklopt ten koste van de allerzwaksten (al hoeft ze uiteindelijk maar 1 euri te betalen, gaat om het principe)

Over details:
Heb de brieven niet bij de hand nu, maar er wordt gesteld dat het hulpmiddel iets meer dan € 1100 kost (weet het "achter de komma" nu niet) volgens mij is dat wat iets dergelijks nu ongeveer kost - nieuw. En dat dat linksom (zelf) of rechtsom (CAK) moet worden betaald in de komende 3 jaar (dan is ie 11 jaar oud)

Het komt nu over de rug van de allerzwaksten vrees ik.,
dan is er nog een optie het te kopen,... maar voor die prijs, dan is op marktplaats een iets betere deal te vinden me dunkt.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

moeder56 schreef op donderdag 27 sep 2012, 21:37: met terugwerkende kracht alle verstrekkingen bekijken.

Dat is tweede keer vangen voor iets wat al betaald is.
daar hebben we premie/belasting voor betaald (niets is gratis) en ik denk niet dat iemand premie of belasting of ene jota daarvan terug krijgt.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2012 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente betaalt dit uit de WMO, toen waarschijnlijk AWBZ. Je bent hier niet voor verzekerd via ziekenfonds . Er wordt dus geen tweemaal betaald. De betaler vraagt het gewoon terug. En als eerder gezegd, bij een klein inkomen zal het niet veel zijn en waarschijnlijk helemaal niets als ze al een eigen bijdrage betaalt voor bv huishoudelijke hulp.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

moeder56 schreef op donderdag 27 sep 2012, 23:28: De gemeente betaalt dit uit de WMO, toen waarschijnlijk AWBZ. Je bent hier niet voor verzekerd via ziekenfonds . Er wordt dus geen tweemaal betaald. De betaler vraagt het gewoon terug. En als eerder gezegd, bij een klein inkomen zal het niet veel zijn en waarschijnlijk helemaal niets als ze al een eigen bijdrage betaalt voor bv huishoudelijke hulp.

Ik meen ooit dat het iets uit samenwerking van verzekeringen was, ben aan het zoeken geweest sinds de brief, kon er niet direct een duidelijk antwoord op vinden.
Maar de financiering kwam ooit ergens vandaan, dan zal het ergens uit de belastingen komen, waar we ook, allemaal, aan hebben meebetaalt. Als nu diegenen die het hulpmiddel niet nodig hadden dan hun deel terugkrijgen....
Denk het Niet()

Dan vind ik nog steeds dat nu niet het volledige betaalt zou moeten (mogen), omdat een gedeelte via welke weg dan ook al betaald is.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als nu gesteld was de -onkosten- zijn y-bedrag per jaar (voor wa-verzekering, onderhoud en bijdrage kosten)
Nee, er wordt alleen gesteld: hulpmiddel kost x en dat moet maar "even" betaald worden. (^^ en die andere onkosten komen er later waarschijnlijk nog wel bij)

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik meen" en "Maar de financiering kwam ooit ergens vandaan" is nu niet echt een solide basis om met beweringen, vragen of wat dan ook te komen. Zoek het eerst eens uit en probeer het te begrijpen voordat je een verhaal gaat vertellen. WVG bestaat niet meer. Het was een gemeentelijke regeling waar het ziekenfonds al helemaal niets mee te maken had, dus zorg er eerst eens voor dat je de feiten op een rijtje hebt.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2012 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Zoek het eerst eens uit", zeker van die gemeente waar je als je niet met precies de juiste vraag bij precies het juiste loketje komt wordt weggestuurd (zoek het eerst maar zelf uit)

Nou denk ik niet dat die scootmobiel zomaar uit de lucht kwam vallen, er waren blijkbaar middelen om die ter beschikking te stellen, (belasting) geld, van ons allemaal (of waar krigen overheden anders het geld dat ze mogen verdelen vandaan?)

Ik heb gezocht met zoektermen wvg en awbz, ben er achter gekomen dat awbz bedoeld was voor dingen die niet in de verzekering zitten die mensen onmogelijk zelf kunnen betalen, lijkt me een soort "overige" verzekering, ben niet tegengekomen dat het een lening is.
Zoiets als mensen getroffen door bv overstroming die een vergoeding van de schade kunnen krijgen, die worden na 10 jaar of zo ook niet ineens verzocht het maar terug te betalen.
wvg bestaat niet meer, dat helpt niet om er nog informatie over te vinden.
Heb getwijfeld tussen een vraag of een discussie starten, vond het geen vraag of er een vergoeding moest zijn. Was nieuwsgierig naar meningen over de redelijkheid van zo'n hoge ineens en of er meer met iets dergelijks te maken hebben.

Ik ben vóór een vergoeding, vraag me alleen af; is zo'n hoge vergoeding redelijk, na zoveel tijd.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

De scootmobiel is al 8 jaar door de gemeente betaald. Vroeger ging dit via de Wvg (Wet voorziening gehandicapten), nu via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). De gemeente betaalt elke maand huur voor de scootmobiel aan de hulpmiddelverstrekker die in uw gemeente de hulpmiddelen levert. Ook als de scootmobiel technisch gezien al afgeschreven zou zijn, moet de gemeente huur blijven betalen. In deze huurprijs zijn overigens ook de kosten voor onderhoud, vervangend vervoer en reparaties opgenomen. Nu moet uw moeder een eigen bijdrage gaan betalen. Die wordt gebaseerd op de nieuwwaarde van de scootmobiel en het inkomen van uw moeder. Als zij onder de streep de scootmobiel in zijn geheel zou moeten gaan betalen via de eigen bijdrage (die door het CAK in opdracht van de gemeente berekend en geïnd wordt), dan heeft zij een aardig hoog inkomen. Dan kan het voor haar goedkoper zijn om zelf een nieuwe scootmobiel te kopen, dan kan hij weer jaren mee. Maar een scootmobiel dubbel betalen is geen sprake van, aangezien hij geen bezit wordt. Er wordt gewoon een huurprijs berekend en daar moet moeder een eigen bijdrage over betalen. Ik raad u toch aan om, als u uit de brieven etc. geen wijs wordt, contact op te nemen met het Wmo-loket in uw gemeente. Zij kunnen u precies uitleggen hoe de vork in de steel zit. Komt u er daar ook niet uit, kijk dan eens of de Ango (Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie) iets voor u kan betekenen. Op deze site kunt u kijken of er sociaal adviseurs in uw regio zijn die u (kosteloos) van advies kunnen voorzien. Succes!

ve
door verwijderd - Sep 29, 2012 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op zaterdag 29 sep 2012, 16:21: De scootmobiel is al 8 jaar door de gemeente betaald. Vroeger ging dit via de Wvg (Wet voorziening gehandicapten), nu via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). De gemeente betaalt elke maand huur voor de scootmobiel aan de hulpmiddelverstrekker die in uw gemeente de hulpmiddelen levert. Ook als de scootmobiel technisch gezien al afgeschreven zou zijn, moet de gemeente huur blijven betalen. In deze huurprijs zijn overigens ook de kosten voor onderhoud, vervangend vervoer en reparaties opgenomen. Nu moet uw moeder een eigen bijdrage gaan betalen.

Verhelderend.
Je vergeet nog de verzekering (en die blijft natuurlijk).
Of het gehuurd is/was of aangeschaft weet ik niet, het was uitgegeven in bruikleen, inleveren als het niet meer nodig is ( overlijden:/ ) Hoe het 'achter de schermen' is/was geregeld, was niet de zorg voor de client, nu wordt dat ineens wél zo(!)
Overigens was ze destijds wel heel verbaasd dat ze die scootmobiel zomaar kreeg, terwijl over over andere (eenvoudigere) zaken heel moeilijk werd gedaan.

Hoe hoog de bijdrage gaat worden moet nog een bericht over komen,...
Maar ik krijg de indruk dat wel relatief snel (misschien daarvoor al) een besluit genomen moet worden door mijn 77 jarige moeder, dat wordt moeilijk als je nog niet weet voor wat voor kosten je komt.
Er zijn volgende week een paar gelegenheden voor contact in de omgeving, we gaan maar naar een daarvan, ik denk dat het een voorlichtings-praatje is.

(hoelang hebben veel nog huur betaald voor het T65 toestel van de PTT, terwijl die al lang niet meer werden 'onderhouden', de huurovereenkomst kon be-eindigd door inleveren, maar de meesten hadden dat toestel al jaren niet meer...)