mathijs_b
door mathijs_b Aug 20, 2018 om 15:55
Voeding & gezondheid

RD4 accepteert asbest niet. Moet het nu de kliko in?

Op zolder vond ik een stukje asbest van hooguit 0,35 m².

Omdat ik dat spul niet in huis wil hebben heb ik het 10 voudig in palletfolie ingepakt, afgeplakt met plakband en ben ermee naar Millieupark RD4 in Heerlen gegaan.

Hier werd het door een medewerker geweigerd omdat ze het alleen accepteerden in 0,2 mm folie van de Boerenbond.

Op mijn opmerking dat 10 voudig palletfolie veel sterker en degelijker is dan één laagje 0,2 mm folie ging hij niet in.

En die 0,2 mm folie zit op enorme rollen, dat kopen voor 0,35 m².... wat moet ik met de rest?

Dus dat stukje asbest kan dus alleen tegen een waanzinnige kosten voor folie afgeleverd worden bij RD4. En daarbij de kosten om het restant folie achter te laten.....

Als ik nu een hele schuur ging saneren, zou ik dat redelijk vinden, maar voor 0,35m²....

De medewerker was volkomen voorgeprogrammeerd. Geen enkele discussie over het feit dat dat kleine stukje asbest wel degelijk zeer goed ingepakt was, was mogelijk.

Wel begon hij meteen bedragen op te ratelen wat het kost als ik het op een niet toegestane manier verwijder.....

Wat kan ik nu doen? Fijnkloppen en in de container stoppen? Lijkt me niet verstandig. Op goed geluk elders folie kopen maar dat wordt uiteraard ook weer geweigerd...

Als ze daar bij RD4 iemand neerzetten die logisch kon denken en kon beoordelen of het degelijk ingepakt was zou dat stuk asbest absoluut geen probleem zijn.

Maar er werd niet gedacht of gekeken. Alleen instructies uitgevoerd!
Ik vrees dat door dit soort acties van RD4 (en mogelijk ook collega's) er erg veel asbest absoluut onnodig in het millieu terecht komt!

En ze werken ontmoedigend!

Vraag: Wat ga ik met dat stukje asbest doen?????? En wat moeten andere mensen doen die met een kleine hoeveelheid asbest zitten? En waarom zijn die regels bij RD4 zo onredelijk? Of verkeerd personeel?

Ik kan het natuurlijk in de kliko gooien en dan kraait er geen haan meer naar.... maar toch.... dat is de bedoeling niet. Maar RD4 geeft je geen andere keus.

5117 8 Rapporteer

ma
door maarten heest - Aug 20, 2018 om 16:05
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen doen wat er van u gevraagd wordt. En niet uit onredelijke boosheid het milieu belasten of zelfs medewerkers van de Reiniging in gevaar brengen.

Gr
door Grunn1 Aug 20, 2018 om 16:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Van een plaatje asbest raakt niemand in gevaar ook niet onnodig.
Pas wanneer je erin gaat boren of zagen en de vrijgekomen stofdeeltjes inademt en dan ook nog in grotere hoeveelheden dan is het schadelijk voor de gezondheid.

panter22
door panter22 - Aug 20, 2018 om 16:25
6599 Antwoorden / Vragen

De gemeente heeft regels voor het verpakken van asbest.  De medewerker van de RD4 moet zich aan die regels houden.
Dat het jou nou toevallig niet uitkomt, pech gehad.
Kijk eens even bij een firma die de folie verkoopt of ze niet toevallig een stukje voordelig hebben liggen,
Soms moet je wat voor het milieu overhebben.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2018 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik het, na uw inspanningen, en de manier waarop u het verpakt hebt, netjes in de vuinisbak doen.

ma
door maarten heest Aug 20, 2018 om 17:42
463 Antwoorden / 0 Vragen

Waarbij het woord 'netjes' ongepast is.

tijger1
door tijger1 Aug 20, 2018 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist heel netjes.

be
door beautiful - Aug 20, 2018 om 16:31
25 Antwoorden / 19 Vragen

dit staat op de site van de gemeente:
Verpak het asbest zorgvuldig om het bij de milieustraat in te leveren.

  1. Pak het asbest dubbel in in speciale asbestzakken of doorzichtig plastic folie. Dit moet minimaal 0,2 mm dik zijn, bv. transparant landbouwplastic of helder tafelzeil. Asbestfolie of asbestzakken zijn verkrijgbaar bij bouwmarkten, bij bedrijven die asbest verwijderen of online te bestellen (zoek in een zoekmachine op 'asbestfolie' of 'asbest verpakken').
  2. Sluit het goed luchtdicht af met sterk tape. Verstevig ook de hoeken met tape. Gebruik géén vuilniszakken en/of schildersplakband.

Tr
door Trostomaat Aug 21, 2018 om 01:30
239 Antwoorden / Vragen

Welke gemeente?

gerbera
door gerbera Aug 21, 2018 om 11:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@trostomaat, ff lezen het gaat over de gemeente Heerlen, dus weer een overbodige reactie.

Millieupark RD4 in Heerlen gegaan.

Cookies
door Cookies - Aug 20, 2018 om 16:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De regelgeving is echt niet bedacht door de medewerker. Hij voert netjes de regels uit zoals die staan vermeld in het uitgebreide reglement. Die regels had jij ook van tevoren kunnen lezen.

Lees hier (helemaal naar beneden scrollen) het uitgebreide reglement  https://www.rd4.nl/milieuparken/milieupark-heerlen/regels

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 20, 2018 om 16:49
641 Antwoorden / 77 Vragen

Waar het mij om gaat: Door dit soort onredelijk regels, die gehandhaafd worden door personen die het niet snappen, zullen heel veel mensen hun "gevaarlijke" of millieubelastende stoffen in de kliko (of nog erger) gooien.

Vroeger deed iedereen verfresten, lijmresten, gebruikte terpentine enz, in de millieubox....maar die bestaat niet meer. Dus dat gaat nu ook allemaal de kliko in.

De drempel om millieubewust bezig te zijn moet verlaagd worden. Maar RD4 verhoogt deze alleen maar.

Gr
door Grunn1 Aug 20, 2018 om 17:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Volledig mee eens. Heb zelf ook nog deurlichten of hoe dat heten mag van asbest in huis zitten. Kan totaal geen kwaad en ze doen er niks aan maar je pakt ze er zo uit. Maar als ze verwijderd moeten worden komt er een speciaal bedrijf met mannen in witte pakken die 2 dagen bezig zijn met het opzetten en afbreken van speciale luchtsluizen.
Hoe moeilijker en duurder je het maakt om ze in te leveren des te meer er “gewoon” wordt weggegooid.

Ga naar de bouwmarkt en koop van die dikke doorzichtige landbouw plastic en je bent voor een paar euro klaar.

ma
door maarten heest Aug 20, 2018 om 17:49
463 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt het over 'onredelijk' en professionals die het volgens u niet snappen. Dat is de kern van uw schrijven. U hebt er zo uw eigen ideeën over. Prima, maar als u het dan uit pure irritatie maar ergens anders dumpt, op een plek waarvan u zelf wel weet waar het niet hoort, dan gaat u een grens over. U kunt wel naar de professionals wijzen, maar hebt u zelf dan niet het idee dat u mens en milieu moet sparen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 20, 2018 om 17:09
16848 Antwoorden / 202 Vragen

De rele is minimaal 2mm dus men heeft foutief gehandeld bij de milieustraat in uw Gemeente.
En inderdaad, waar en hoe zou u het anders kwijt kunnen? Niet in de kliko a.u.b.

jo
door jorisw - Aug 20, 2018 om 18:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is alleen maar goed dat deze medewerker zich aan de regels houdt. Het is onmogelijk voor mensen die daar werken om alle mogelijke opties ter plekke te onderzoeken. Gewoon simpele, eenduidige regels die makkelijk te hanteren zijn. Anders kan je wachten op het zoveelste milieuschandaal.