door willem1886 Oct 31, 2021 om 11:15
Voeding & gezondheid
Sinaasappelnetjes.

Tegenwoordig zijn er veel verontrustende berichten over aanwezigheid van microplastics in het milieu. Al sinds jaar en dag worden hand/ perssinaasappelen en bijv. mandarijnen verkocht in netjes. Echter als je bijv. een netje voor sinaasappels openknipt om deze te kunnen persen blijven er altijd hele kleine deeltjes achter, die als je niet oplet, in je versgeperste sap achterblijven en dus ongewild consumeert. Nu weet ik dat deze netjes van plasic gemaakt worden. Wordt daar door bijv. onze "enorm efficient opererende NVWA" wel eens onderzoek naar gedaan? Hoeveel plastic krijgen wij op deze manier naar binnen? Ik vind het een tamelijk verontrustend idee, en zeef altijd de boel maar voor het drinken. Maar of dat voldoende is, ik weet het niet,

Mvg W. Lievaart

3007 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2021 om 11:21
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan uw opmerking niet goed volgen dat er altijd restjes van een netje achterblijven indien u dat van mandarijnen of sinaasappels verwijdert. Ik heb op die producten nog nooit 'uitsteeksels'gezien waar iets zou achteblijven. Dan is vervolgens naar mijn mening het ook zo dat normaliter een schil niet wordt meegeperst doch uitsluitend de inhoud van de alsdan halve bollen. En zo u dit toch als een probleem ziet, deze producten zijn ook (al jaar en da) overvloedig niet in netjes (dus los) te koop. (Of in kistjes) Ik sluit bovendien niet uit dat dit soort verpakkingen op termijn ook 'taboe worden'.

Ps. Er zijn veel meer producten waarin, niet of nauwelijks opvallend, microplastics in voorkomen en zie dan o.a. deze info:

Waarom worden er ingrediënten met microplastics gebruikt in huidverzorging? Ingrediënten met microplastic kunnen er voor zorgen dat make-up waterproof is. Ook kunnen deze ingrediënten de huid een ‘laagje’ geven waardoor het zacht en schoon aanvoelt.

sira
door sira - Oct 31, 2021 om 11:58
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er restjes van het netje in mijn (geperste) sinaasappelsap terecht is gekomen. Zou het wel gebeuren, heb ik er geen weet van en wat niet weet, wat niet deert. Het gaat dan ook om zulke kleine hoeveelheden dat je er, naar mijn mening, niet dood van gaat.
Ons lichaam krijgt dagelijks ongemerkt wel meer dingen binnen, maar als ik daar allemaal op moet gaan letten, heb ik geen leven meer.
Het inademen van stoffen zoals wc-verfrisser, wc-blokje, bleekwater, ammoniak, geurstokjes, etc. is misschien ook helemaal niet gezond. Maar ja, we vinden het allemaal lekker ruiken.

Ik vind sinaasappelnetjes veel kwalijker voor dieren. Er zijn vandaag de dag nog steeds veel mensen zijn die blijkbaar opgevoed zijn met het idee "f l i k k e r " het maar op straat, dan ben jij het kwijt en een ander ruimt het wel op, waardoor er egels en vogels vast kunnen komen te zitten in die netjes en dat geldt ook voor blikjes, plastic, papier, petflesjes, vuurwerkafval, mondkapjes en noem alles maar op wat er op staat te vinden is.
Verander de wereld, maar begin met jezelf (en je kinderen).

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2021 om 13:35
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik knip het netje op het aanrecht open en ja, dan liggen er wat snippertjes op het aanrecht. Die pak ik met keukenpapier en hup: in de pedaalemmer. Daarna, heel oubollig van me, ik weet het, schrob ik de sninaasappels nog even onder de kraan alvorens ze uit te persen. Gewoon omdat ik niet wil dat er nog imazalil op zit, de beschermende was. Maar die minuscule stukjes van het netje kunnen echt niet in het glas omhoog springen om zich mee te laten persen hoor, ik zou niet weten hoe.

getty
door getty - Oct 31, 2021 om 13:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Beetje vergezocht hoor, dit

gerbera
door gerbera - Oct 31, 2021 om 14:55
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar knipt u het netje boven de pers open dat er micro plastic in uw sap komt. Sorry hoor maar schieten we niet een beetje door met het verzinnen van allerlei risico's en gevaren die we tegenwoordig tegen kunnen komen. Maar wist u dat u die netjes kan gebruiken om zelfgemaakte vetbollen voor vogels in op te hangen. Wat dat zeven betreft moet u het door een koffiefilter doen maar wie weet wat het filterpapier dan weer achter laat. Oplossing, koop losse sinaasappels.

rj
door rjw - Oct 31, 2021 om 15:55
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Als je gaat zeven kan je net zo goed een pak sinaasappelsap in de winkel halen.

mahadma
door mahadma - Oct 31, 2021 om 16:27
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U schrijft zelf het antwoord als: "die als je niet oplet". Dus gewoon ZELF opletten. Als er al regetje moeten komen voor dit soort "problemen" wordt het een onleefbare wreld.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 31, 2021 om 18:49
435 Antwoorden / 2 Vragen

Knip die netjes netjes open en was die sinaasappelen netjes af voor het persen zodat die
sinaasappelen er netjes uit zien, dan heeft U geen last meer van restanten van die netjes.

Be
door Bewaklu Oct 31, 2021 om 18:50
135 Antwoorden / 1 Vragen

Soms kunnen oplossingen zo simpel zijn...

rj
door rjw Oct 31, 2021 om 20:14
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Bijkomend voordeel: de sinaasappels leg je dan leuk in de fruitschaal i.p.v. dat je ze in een opengeknipt netje laat slingeren.

Pascal1
door Pascal1 - Oct 31, 2021 om 20:51
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik koop altijd mijn sinasappels bij de
orangebox zitten daar altijd in een doos
Nooit problemen met een netje een wordt ook nog bij uw thuis bezorgd Mischien een idee voor uw dan  bent uw van de netjes af
Kijk voor meer informatie op www.orangebox.nl

Donuts
door Donuts - Nov 1, 2021 om 08:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat minder neurotisch door het leven gaan lijkt me beter voor je gezondheid. Oh, wacht, je moet hier iedere vraag bloedserieus nemen: koop ze niet meer bij de Lidl maar bij de groentenwinkel, zijn ze zonder netje te koop.