ra
door raydelft Oct 20, 2003 om 18:26
Voeding & gezondheid

Specialite of generiek ?

Zijn de 'merkloze' geneesmiddelen nu inderdaad slechter dan de merkmiddelen of is dit een broodje aap verhaal dat door de industrie de wereld in wordt gezonden.

8294 18 Rapporteer

du
door durkhoek - Apr 16, 2004 om 11:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

De merkloze geneesmiddelen zijn niet slechter dan de 'gemerkte'medicijnen, ze bevatten dezelfde stoffen en hebben dus de4zelfde werking

er
door erika - Apr 16, 2004 om 11:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, merkloze geneesmiddelen zijn iet slechter. Je hebt een stof naam en een merknaam bij medicijnen. Als de stofnaam het zelfde is, is de werking ook gelijk ongeacht wat de merknaam is

maureen_1
door maureen_1 - Apr 16, 2004 om 11:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Merkmedicijnen en merkloze medicijnen zijn even goed. Alleen wordt er bij merkmedicijnen veel onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de bijwerkingen van een medicijn, en proberen dit dan ook te verwerken in hun medicijn, bij merkloze medicijnen is het medicijn dus wel hetzelfde maar kan het zijn dat er geen stoffen aan zijn toegevoegd tegen eventuele bijwerkingen.

ba
door bart_1 - Apr 16, 2004 om 11:43
5 Antwoorden / 3 Vragen

niet helemaal waar: het kan zijn dat het ene (al dan niet merkloze) middel een andere samenstelling heeft in de hulpstoffen dan het andere, maar dat is niet om bijwerkingen tegen te gaan

ba
door bart_1 - Apr 16, 2004 om 11:43
5 Antwoorden / 3 Vragen

als de merkloze niet even goed waren zou de apotheker die niet adviseren
de apotheker heeft weliswaar een voordeel bij het verstrekken van het merkloze (overigens heeft de verzekering en dus de verzekerde nog meer voordeel van de merkloze) maar hij gaat zijn deskundigheid niet op het spel zetten door iets te adviseren wat minder goed is

jo
door jolly09 - Apr 16, 2004 om 11:43
8 Antwoorden / 0 Vragen

Nee de merkloze zijn zeker niet slechter, ze zijn zelfs beter!!! (voor de portomonee) Uiteindelijk als we met zijn allen alleen maar de duurdere zouden willen gebruiken zal de premie alleen nog maar duurder worden. Het gaat alleen maar om de werkzame stof die in het middel zit en niet om de merknaam!

fonzarelli
door fonzarelli - Apr 16, 2004 om 11:43
15 Antwoorden / 0 Vragen

De werkzame stof is inderdaad exact gelijk en ook al zal de zuiverheid en produciewijze iets verschillen, veel verschil zal het niet maken.
Een tablet (of andere drager) bestaat echter uit meerdere verschillende stoffen. In zeldzame gevallen kan iemand overgevoelig zijn voor één van die stoffen die niet in het origineel zit, maar wel in het generieke preparaat. Eén van mijn patiënten overkwam dit onlangs met lactose waar zij al in kleine hoeveelheden heftig op reageerde. Kortom: voor de meeste patiënten zal er geen verschil zijn, maar als U tot de overigen behoort, weest op uw hoede...

rg
door rgortworst - Apr 16, 2004 om 11:43
6 Antwoorden / 0 Vragen

ze zijn niet slechter, want ze bevatten dezelfde chemische stoffen. dat kun je echter alleen pas echt controleren als je de verpakkingen naast elkaar ziet.op apotheek.nl kun je trouwens ook veel informatie vinden over medicijnen en de samenstelling op alfabet.erg handig

lo
door loudor2001 - Apr 16, 2004 om 11:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het maakt volgens mij niet zo veel uit,maar fabrikanten zijn erg uitgekient met wat ze maken.Neem nou bv Brycanyl..een luchtverwijderaar..die hebben ze vervangen door Ventolin,dus weer een andere voorzetkamer nodig.Gebruik je Pulmicort,dan past de Quvar er weer niet in.Er zijn zelfs fabrikanten zoals de Pulmicort die de voorzetkamer niet meegeven als er niet door de voorschrijvende arts meteen een recept voor Pulmicort word uitgeschreven..geen recept,geen voorzetkamer.

Hoe het met andere midicatie gaat,weet ik niet,maar ik denk dat als dezelfde stoffen erin verwerkt zijn,dat het bijna niet uitmaakt of je een duur of een goedkoop merk in neemt.

ri
door rixtapothof - Apr 16, 2004 om 11:43
8 Antwoorden / 1 Vragen

De pharmaceutische industrie wil ons heel graag laten geloven dat de merkmiddelen beter zijn, maar dat is onzin. Zodra een octrooi is verlopen mag iedereen hetzelfde middel maken, met precies dezelfde chemische samenstelling. Het enige verschil is dan nog de prijs. OK, de hulpstoffen kunnen soms iets verschillen en in zeer zeldzame gevallen kan dat een probleem opleveren. Maar mensen met bepaalde overgevoeligheden weten dat meestal al en zijn er wel alert op. Voor alle anderen geldt: de industrie verdient ruimschoots genoeg, dus neem gewoon het generieke middel.

md
door mdn - Apr 16, 2004 om 11:43
3 Antwoorden / 3 Vragen

zijn even goed het is gewoon geldklopperij die duurdere merk medicijnen

ii
door iimrm - Apr 16, 2004 om 11:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Tussen gen. en merk. medicijnen kan verschil zitten.
De "Hoofdstof" zal hetzelfde zijn doch bij merkartikelen kunnen extra preparaten toegevoegd zijn. Als uitvinder van farmaceutische producten ben ik er bij betrokken. Helaas is er zeer weinig kennis buiten de farmaceutische R&D afdelingen zo ook op de universiteiten.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 16, 2004 om 11:43
295 Antwoorden / 3 Vragen

De werkzame stof is het belangrijkst.Bij b.v.PANADOL,is dat PARACETAMOL.Het is echter wel zo dat PANADOL drie a vier keer zo duur is als PARACETAMOL.Dit geldt ook voor de andere middelen.

anita1971
door anita1971 - Apr 16, 2004 om 11:43
102 Antwoorden / 5 Vragen

De duurdere merken zijn de merken die de specifieke medicijnen hebben uitgevonden. Daardoor mogen die fabrikanten (ik geloof) 5 jar het alleen recht hebben en daarna word de inhoud vrij gegeven en mogen ook andere fabrikanten ze gaan maken en dat zijn dan dus de merkloze medicijnen.

li
door lian - Apr 20, 2004 om 22:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik vind wel dat er soms verschil is, ik heb bloedarmoede en krijg dan merkloze goedkope fero tabletten voorgeschreven  die ik drie maal per dag moet innemen en ontzettend beroerd van word. de duurdere versie ferogradumet wordt veel langzamer opgenomen, hoef ik dus maar een keer op een dag te slikken  en wordt ik ook niet misselijk van. De huisarts schrijft dus altijd deze voor, maar de apotheek geeft steevast de andere tabletten. Na veel heen en weer gebel krijg ik uiteindelijk toch altijd de duurdere tabletten.Het maakt ook uit of je particulier of ziekenfonds bent ! is mijn ervaring. Wij zijn particulier verzekerd en dan krijg je de "juiste "medicatie toch eenvoudiger'.

je
door jess - Jun 6, 2004 om 17:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

In de huisartsenpraktijk merk ik dat apothekers inderdaad regelmatig anders meegeven dan voorgeschreven. d.w.z. dat er als er door de huisarts specialite is voorgeschreven generiek (maar wel identiek) wordt meegegeven of andersom. Eigenlijk mag dit niet, eigenlijk mogen apothekers nooit op eigen initiatief het recept veranderen. Dus ook niet als het alternatief precies dezelfde samenstelling heeft als het voorgeschreven medicijn. Helaas gebeurt het echter toch maar al te vaak.

Overigens worden huisartsen steeds meer gedwongen generiek te gaan voorschrijven. In veel andere landen is dat al zo, daar bestaan soms ook belonings- en strafsystemen voor artsen. Zij krijgen een beloning als zij percentueel gezien genoeg generiek hebben voorgeschreven en straffen als zij hun norm niet halen. In Nederland zit een dergelijk systeem er ook aan te komen.

sp
door spacy - Sep 9, 2006 om 21:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen broodje aap verhaal. Sinds een half jaar geleden ben ik overgestapt op een merkloze variant van een middel wat ik al vier jaar naar tevredenheid slikte. Bij het merkmiddel had ik ook last van een aantal veelvoorkomende bijwerkingen maar daar was mee te leven. Toen ik echter de merkloze variant kreeg kreeg ik steeds meer klachten, ik ging met de dag beroerder voelen, niet wetende waar mijn klachten vandaan kwamen. Ook kreeg ik een heftige allergische reactie (opzwelling van mijn gezicht en benauwdheid). Na deze reactie ben ik gaan zoeken op internet en kwam ik uit op allergieën, uiteindelijk kwam ik terecht bij de bijwerkingen van de medicijnen die ik al jaren slikte. Hiermee ben ik naar de huisarts gegaan en die bevestigde mijn vermoeden en heeft mij nog uitgebreid verhaal gedaan over de merkloze geneesmiddelen. Hij vertelde mij ook dat een merkloos medicijn niet identiek is aan het merkmiddel. Soms gaat het maar om een minimaal verschil en dat kan een allergische reactie veroorzaken. Niet iedereen zal hier last van krijgen maar het is echt geen broodje aap verhaal.

st
door strijker - Oct 9, 2007 om 17:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

sinds haar rugoperatie in 1986 gebruik ik af en toe valium  in combinatie met paracetamol. Het een om de spieren te ontspannen en het andere voor de pijn bestrijding. Gebruik ik echter diazepam dan krijg ik een hevige jeuk. Tot mijn verbazing weigert de apotheek om valium te verstrekken en vervangt dit door diazepam. De verzekeraar zilveren kruis vergoed valium niet meer.Is voor eigen rekening. Diazepam echter wel. Ik kom dan onder de uitslag te zitten en moet dan een zalf gebruiken waar cortison in zit.Slecht voor mijn gezondheid. Dit middel wordt dan wel vergoed. Het is echt het paard achter de wagen spannen. is onze gezondheidszorg dan zo achteruit gekacheld?