pe
door persoonlijk Apr 14, 2011 om 22:29
Voeding & gezondheid

Vaderschapstest

hallo,

Ik heb een vraagje. Ik ben net te weten gekomen dat mijn vader misschien niet mijn biologische vader is en wil nu graag een dna test laten doen.Ik heb geinformeerd naar de kosten hiervan en kom tot de conclussie dat dit in een laboratorium rond de €800 ligt. Nu ben ik aan het rondkijken op internet of er goedkopere worden aangeboden.en dan kom ik uit op site's die de setjes naar huis kunnen sturen en dan moet je de test zelf uitvoeren en weer terugsturen maar ben benieuwd of dit dan wel betrouwbaar genoeg is ik wil wel 100% zekerheid.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?Zo ja,waar kan ik dan het beste deze dna test laten doen of bestellen?zodat ik op deze vraag de zekerheid krijg dat hij toch mijn echte vader is.

46334 19 Rapporteer

kiran
door kiran - Apr 15, 2011 om 00:36
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@persoonlijk

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik u was zou ik naar een ziekenhuis/laboratorium gaan. Een doe-het-zelf setje a €110,- ??
Ik zou er geen vertrouwen in hebben.

De wereld van Internet is niet altijd even mooi.
Zou er in ieder geval nog maar eens een nachtje over slapen!

labren
door labren - Apr 15, 2011 om 14:10
862 Antwoorden / 0 Vragen

en waarom zou je dat willen weten verandert er dan wat in de relatie met je vader??
zonde van de centen.

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2011 om 14:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ook al weet je dan wel wie je biologische vader, je juridische vader blijft je juridische vader (als je die hebt tenminste). En naar ik aanneem ook je praktische vader.

Een vaderschapstest is ook nog altijd afhankelijk van de welwillendheid van beide vermeende vaders.

Die doe-het-zelf setjes van internet geven alles behalve enige zekerheid en zijn een bron van besmetting waardoor het vergelijken van het DNA een stuk moeilijker is. De uitslag zal dus veel minder zeker zijn.

En het is mooi dat het mogelijk is, maar wat ga je er in het dagelijkse leven mee opschieten?

traporgel
door traporgel - Apr 15, 2011 om 15:54
191 Antwoorden / 4 Vragen

En wat heeft je moeder er van gezegd?

jv
door jvdgr - Apr 15, 2011 om 16:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste thuis-tests zijn (helaas) absoluut niet betrouwbaar. Ik vind het zonde van je geld om het te proberen en dan nog geen absolute zekerheid te hebben. Betrouwbare vaderschapstesten worden bij Sanquin Bloedvoorziening uitgevoerd (op de website www.sanquin.nl kun je alle informatie vinden). Bij dit bedrijf laat het programma "Opsporing Verzocht" ze ook altijd uitvoeren.

cschouten_1
door cschouten_1 - Apr 15, 2011 om 16:57
26 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb ervaring met zowel Verilabs als Consangquinitas.
Beide zijn echt te vertrouwen en goed.Heb een thuis test en een test af laten nemen,beide tests waren identiek. Dus ik zou niet weten waarom ze niet goed zouden zijn. Als je zeker wilt zijn wie je biologische vader is,dan zijn deze tests
voldoende en niet erg duur.
Enne,het gaat jou alleen maar aan en andere mensen:niets.
En het gaat andere mensen niets aan wat je moeder ervan vindt.
Mijn antwoord op je vraag: Ja,ze zijn betrouwbaar, mits je ze uitvoert zoals het
hoort.

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2011 om 17:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

cschouten,
Dat de uitslag identiek was, betekent nog niet dat de ene beter was als de andere of dat ze even goed waren. De foutmarges bij de doe-het-zelftests zijn wel groter. 100% zekerheid kun je alleen hebben als je er zelf bij bent geweest. Je gaat namelijk steeds uit van een aanname die je niet kunt staven.

En waarom heb je eigenlijk 2 tests laten doen? Vertrouwde je het toch niet?

hv
door hvdl - Apr 15, 2011 om 17:06
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik heb goede ervaring met Consanquinitas.Ze gaan discreet en betrouwbaar te werk. Bij uitslag van de test, kan je zelfs nog bellen voor eventuele uitleg.
Ik wens je veel sussces toe.
Hanne

f1blondie
door f1blondie - Apr 15, 2011 om 18:38
13 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb zelf een DNA test laten doen bij sanquin in Amsterdam.
kosten toen (7 jaar geleden) € 1100,- (terug gekregen via de belasting)
maar was wel voor 99.99% overtuigd van het resultaat.

ik heb de test gedaan naar aanleiding van de geboorte van mijn zoontje, daar mijn toenmalige vriendin een ander had.

birdies
door birdies - Apr 15, 2011 om 18:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=traporgel schreef op vrijdag 15 apr 2011, 15:54]En wat heeft je moeder er van gezegd?

Gaat dat jou wat aan dan?? Wat een onbeschofte, irrelevante vraag!

vi
door villadorina - Apr 15, 2011 om 18:48
21 Antwoorden / 15 Vragen

de biologische vader van mijn zoon - mijn zoon en ik
hebben 10 jr geleden bloed afgestaan voor een vaderschapstest
dit werd gedaan bij officiele bloedbank
de uitslag was 99% zekerheid dat de biologische vader de biologische vader is
die 1% garantie tot 100% kregen we niet
e.e.a. was destijds noodzakelijk voor erkenning buitenechtelijk kind en werd aanbevolen door de rechtbank
de vraag is wat je wilt met de test - officiele erkenning of gevoelsmatig plaatsen wie je vader is
als je officiele erkenning wilt, bv i.v.m. erfrecht zal je officiele test moeten laten afnemen, vader-moeder-kind.
succes en sterkte met deze emotionele queste

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2011 om 19:40
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=cschouten schreef op vrijdag 15 apr 2011, 16:57]Ik heb ervaring met zowel Verilabs als Consangquinitas.
Beide zijn echt te vertrouwen en goed.Heb een thuis test en een test af laten nemen,beide tests waren identiek. Dus ik zou niet weten waarom ze niet goed zouden zijn. Als je zeker wilt zijn wie je biologische vader is,dan zijn deze tests
voldoende en niet erg duur.
Enne,het gaat jou alleen maar aan en andere mensen:niets.
En het gaat andere mensen niets aan wat je moeder ervan vindt.
Mijn antwoord op je vraag: Ja,ze zijn betrouwbaar, mits je ze uitvoert zoals het
hoort.

Persoonlijk stelt de vraag en maakt het dan zelf "persoonlijk" en kan dus verwachten dat er zoals gewoonlijk ook vreemde reacties op komen. Als u dus vind dat het ons niets aangaat had Persoonlijk de vraag niet moeten stellen.

pe
door persoonlijk - Apr 15, 2011 om 20:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo,
bedankt voor alle reacties die ik tot nu toe heb gekregen.
vader heeft 3 kinderen en 3 keer twijfel om het vaderschap.
hij heeft 40 jaar alleen rondgelopen met deze vraag mijn moeder heeft dit nooit bekend of ontkent..
ons moeder is pas geleden overleden en sind afgelopen zondag kwam hij met deze bekentenis naar buiten dus om ons vader zijn gemoedsrust willen we deze test laten doen.
met groetjes

moeder56
door moeder56 - Apr 15, 2011 om 21:24
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=persoonlijk schreef op vrijdag 15 apr 2011, 20:48]hallo,
bedankt voor alle reacties die ik tot nu toe heb gekregen.
vader heeft 3 kinderen en 3 keer twijfel om het vaderschap.
hij heeft 40 jaar alleen rondgelopen met deze vraag mijn moeder heeft dit nooit bekend of ontkent..
ons moeder is pas geleden overleden en sind afgelopen zondag kwam hij met deze bekentenis naar buiten dus om ons vader zijn gemoedsrust willen we deze test laten doen.
met groetjes

Dit is geen makkelijke situatie. Ik wens jullie veel succes en hoop dan maar dat het positief uitvalt voor je vader.

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2011 om 21:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Persoonlijk, nu je iets meer uit de doeken hebt gedaan en erbij schrijft dat je vader zelfs 3 maal twijfelt, is het misschien een optie om het programma van Caroline Tensen in te schakelen in dit vrij unieke geval? Want 3 maal twijfel is niet niets en als ze jullie, na natuurlijk gescreend te zijn, zouden willen en kunnen helpen (plus uiteraard de vraag: Willen jullie op TV) is dat in de eerste plaats DE plek om het uit te zoeken plus natuurlijk het financieële plaatje. Nogmaals, het lijkt me voor je vader heel moeilijk om hier al 40 jaar mee rond te lopen; aan de andere kant: jullie moeder is pas overleden. Goh, wat is wijsheid? Ik wens jullie oprecht alle sterkte, welke beslissing jullie ook willen of gaan nemen.

cschouten_1
door cschouten_1 - Apr 16, 2011 om 10:04
26 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Marcel 75, mijn ex vertrouwde de test niet en eiste een tweede en andere test bij een andere aanbieder. De eerste test had ik thuis gedaan en opgestuurd.
De tweede test heb ik af laten nemen in Rozenburg.Beide tests waren identiek.
Heb trouwens door deze tests een zeer onprettige zaak gewonnen. De rechter
heeft de DNA tests gewoon gebruikt als bewijs. Dus als Justitie de DNA tests accepteert,moeten wij dan nog praten over de geldigheid ervan?

marcel75
door marcel75 - Apr 16, 2011 om 10:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Cschouten,
Dat de rechterlijke macht (niet Justitie dus) een DNA-test accepteert zegt minder dan je wilt geloven. In een civiele zaak is er een vrij bewijs regel. Je mag met vrijwel alles wat je voor handen hebt proberen jouw kant van het verhaal aan te tonen en te onderbouwen. Het is dan aan de tegenpartij om de stukken die jij gebruikt in twijfel te trekken. En vervolgens moet een rechter wikken en wegen en besluiten wat hij van een bepaald bewijsstuk vind. In een andere zaak had een rechter dezelfde DNA-test dus net zo goed terzijde kunnen schuiven.

da
door dancer44 - Jul 25, 2011 om 21:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin allemaal. Ik denk dit, ik denk dat ...

Als je een beetje verstand hebt van DNA testen dan weet je dat eigenlijk alle DNA testen hetzelfde zijn. Het maakt werkelijk geen reet uit of je nu een test doet via sanquin, het ziekenhuis of via een bedrijf dat zich profileert via internet. Kijk naar de reacties van de mensen die via internet een test hebben besteld en laten uitvoeren en je zult geen negatieve reacties tegenkomen. Bedrijven die zich via internet aanbieden maken gewoon gebruik van dezelfde laboratoria. De testen hebben allemaal dezelfde kwaliteit en nauwkeurigheid zoals in het ziekenhuis (je moet de test dan wel via een nederlands bedrijf laten uitvoeren). In het ziekenhuis betaald je geld voor een heleboel overhead en gebakken lucht. Bedrijven die DNA testen via internet aanbieden maken gebruik van dezelfde laboratoria en kopen laboratoriumcapaciteit gewoon groot in. Het is gewoon een veel efficientere manier van DNA testen, zonder overhead, dat de testen goedkoper maakt.

da
door dancer44 - Jul 25, 2011 om 21:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige verschil is natuurlijk wel dat je zelf DNA moet afnemen. Maar dat gaat tegenwoordig met een paar wattenstaafjes waarmee je wat wangslijm afneemt.

Je zult zien dat ze in het zieken huis nog gewoon bloed trekken. Ongeloofelijk en totaal overbodig.

Door het zelf afnemen van wangslijm wordt zo'n test natuurlijk ook een een stuk betaalbaarder.