es
door esangers Jan 29, 2024 om 15:02
Voeding & gezondheid

Verbruiksbelasting en accijns op bronwater?

Ik koop altijd bij de ah flessen bronwater met citroensmaak en betaalde hiervoor € 0,67. Nu kosten deze flessen bronwater € 0,95! Ik heb hierover gechat met de klantenservice van ah en zij geven aan dat dit accijns en verbruiksbelasting is. Maar als je op internet kijkt bij de rijksoverheid zie je dat dit  niet voor mineraalwater geldt. Dit wordt zelfs afgeschaft. Ik denk dat ik goed bezig ben met gezond eten en drinken, maar ik kan deze prijsverhoging op bronwater niet begrijpen. Er zitten geen suikers in. De overheid wil dat consumenten voor gezondere producten kiezen maar wat moet ik dan nu nog kiezen? Kraanwater? En als we dit met zijn allen gebruiken wordt  dan de prijs van het kraanwater ook verhoogd?
Wanneer is iets dan een frisdrank en wanneer een mineraalwater/bronwater?
Verder begrijp ik ook niet dat bv. chocolademelk niet belast wordt met accijns en verbruikstbelasting terwijl hier veel suikers en vetten in zitten. Een bijzondere manier om mensen gezonder te laten kiezen.

1387 5 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 29, 2024 om 15:32
2071 Antwoorden / Vragen

Om het rollenspel toch even te duiden, u bent de 'consument', u mag kiezen wat u koopt, die winkel is de 'leverancier' die mag aanbieden en een prijs bepalen. Een leverancier is letterlijk nul verantwoording verschuldigd over de vraagprijs en antwoorden op de vraag waarom die prijs worden over het algemeen dus ook niet naar waarheid beantwoord. Mocht u daar dan verbolgen over zijn heeft u als consument de complete vrijheid een andere leverancier te kiezen.

JanF42
door JanF42 - Jan 29, 2024 om 15:33
31 Antwoorden / Vragen

Als u bronwater zonder smaakje koopt betaalt u maar €0,55 per fles van 1,5 liter. Wilt u een smaakje dan wordt het €0,95. Dat heeft onze regering in al haar wijsheid en met medeplichtigheid van het parlement bepaald. Dit om het leven zo gezond en onaangenaam mogelijk te maken. Dit om te bevorderen dat iedereen gewoon kraanwater gaat drinken. Is dat eenmaal het geval dan wordt het drinkwater voorzien van een torenhoge heffing.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 29, 2024 om 16:08
2071 Antwoorden / Vragen

Serieus,  heeft de Nederlandse overheid de prijzen bepaald? Normaal bepaalt de overheid enkel heffingen en de btw en is het toch echt aan de leverancier om de consumentenprijs te bepalen. Wellicht bedoelt u dat ook maar drukt u zich wat ongelukkig uit elkaar.

re
door remy2015 Jan 29, 2024 om 17:12
7 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk bepaalt de overheid deels de prijs wel Henk, de overheid heeft 0,26 per liter verbruiksbelasting opgelegd, die gaat de super echt niet zelf betalen.

rj
door rjw Jan 29, 2024 om 23:18
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wow, medeplichtigheid nog wel. Ga je straks ook oproepen om tribunalen in te stellen zodat ze hun straf niet kunnen ontlopen? De suikertax is gewoon een hele goede maatregel tegen obesitas. Laat de vetzakken maar lekker meer belasting betalen. Ook nog eens superdemocratisch want dit is een belasting waarbij je zelf kunt bepalen of het wilt betalen.

re
door remy2015 - Jan 29, 2024 om 17:09
7 Antwoorden / 0 Vragen

Alle (mij bekende) supermarkten hebben deze verbruiksbelastings doorberekend, dus andere super kiezen helpt niet. Ik gebruikte dit water met een smaakje ook en drink nu alleen nog kraanwater en soms bronwater zonder smaakje beiden met een klein scheutje siroop naar keuze. Het is heel krom, water zonder suiker wel belasten maar chocomelk en andere melk/yoghurtdrinken met smaakjes niet.

br
door bravehenk - Jan 29, 2024 om 17:59
206 Antwoorden / 0 Vragen

Bronwater moet in Nederland voldoen aan de drinkwaternorm. Het bevat in het algemeen iets minder chloride dan drinkwater en is, hoewel soms gewonnen uit dezelfde watervoerende laag als drinkwater, vijfhonderd tot duizend keer duurder

1000 liter drinkwater kost rond de 1.80 euro

Dus gewoon kraanwater drinken  of zelf een suikervrije smaak toevoegen bespaart je een hoop geld op jaarbasis

Re
door Reinier182 - Jan 30, 2024 om 10:49
163 Antwoorden / Vragen

Dat citroen is suiker en daar zit taks op. Alleen puur water blijft hetzelfde. Fijn toch een Sinterklaas overheid?