dv
door dvroon May 7, 2008 om 09:29
Voeding & gezondheid

Verekening "no claim" na 2 jaar.

Ik heb van de ziektekosten verzekering een brief gekregen dat de "No claim" over 2006 herzien wordt omdat ze recentelijk een decleratie van het ziekenhuis hebben gekregen met een behandel datum van 12-06-2006. Is dit een redlijk termijn waarop nog een decleratie verzonden kan worden? Zelf heb ik ook geen idee of het klopt, dit is gewoon te lang geleden.

1464 18 Rapporteer

brynnar
door brynnar - May 7, 2008 om 09:46
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo,

Dat ze recentelijk nog een declaratie hebben gekregen van 2 jaar oud is niet netjes, maar is helaas goed mogelijk. Twee jaar is te kort om al te verjaren.

Mvgr - B

el
door eljaatje - May 7, 2008 om 13:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

dat kan inderdaad kloppen. Ziekenhuizen kunnen nog tot vijf jaar na datum van behandeling declareren bij de zorgverzekeraar. Helaas...

dv
door dvroon - May 7, 2008 om 13:55
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties. Ik weet dus niet meer waarvoor er betaald wordt maar betaald moet er dus worden. Lijkt een beetje op een blanco check voor die jongens. Denk dat ik maar een ziekenhuis ga beginnen.

brynnar
door brynnar - May 7, 2008 om 14:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Je weet niet meer waarvoor die rekening zou moeten zijn? Je bent dus vergeten dat je twee jaar geleden in een ziekenhuis bent behandeld? Waarvoor? Amnesia? Smiley

af
door aflierman - May 7, 2008 om 14:35
128 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet staat er een termijn voor van 5 jaar !!
Even zo voor de belastingdienst.
Succes.
A.F.

do
door dolphino - May 7, 2008 om 17:33
18 Antwoorden / 4 Vragen

Bij IZA geldt het volgende:
Wat gebeurt er met de no-claim?
De no-claim wordt
op 1 januari 2008 afgeschaft. De no-claim over 2007 wordt
vanzelfsprekend nog wel uitgekeerd in 2008 aan iedereen die daar recht
op heeft. Dit gebeurt in maart 2008. Zorgverzekeraars hebben nog tot 1
april 2009 de mogelijkheid om te corrigeren en terug te vorderen.

Dit gaat over de n-c 2007. Lijkt mij logisch geredeneerd dat dan de mogelijkheid tot correctie tot 01.04.2008 gold voor de n-c 2007.

Kijk even op de website van je eigen zorgverzekeraar.
Mogelijk kan je bezwaar indienen, als het na 01.04.2008 was.

do
door dolphino - May 7, 2008 om 17:36
18 Antwoorden / 4 Vragen

Hier nog een aanvulling van Postbus 51:

Wat is de uiterlijke datum waarop de no-claim in de zorg moet zijn terugbetaald?

De
laatste dag waarop de no-claim moet zijn betaald is 31 maart van het
volgend kalenderjaar. Heeft u in 2007 minder dan 255 euro aan zorg
gebruikt, dan moet u op 1 april 2008 uw no-claim hebben ontvangen van
uw zorgverzekeraar. Natuurlijk mogen de zorgverzekeraars de no-claim
eerder uitbetalen. U ontvangt het hele bedrag als u in een jaar
helemaal geen ziektekosten heeft gemaakt. Heeft u wel kosten gemaakt,
maar minder dan 255 euro, dan ontvangt u het restant van de no-claim.

Wisselen van zorgverzekeraar
Bij
de no-claimregeling gaat het om het tijdstip van zorgverlening. U
krijgt de no-claim over het afgelopen jaar dus van de zorgverzekeraar
bij wie u verzekerd was in dat jaar.

Correctie van de no-claim
De
no-claimteruggaaf over 2006 die in maart 2007 is uitgekeerd, kan tot
uiterlijk 1 april 2008 gecorrigeerd worden, als de zorgverzekeraar
alsnog nagekomen rekeningen voor zorg in 2006 ontvangt. De
zorgverzekeraar vordert dan de no-claim (gedeeltelijk) terug. Nagekomen
rekeningen in 2007 kan de zorgverzekeraar nog tot 1 april 2009
verminderen op uw no-claim over 2007. Dit kan ook gebeuren als u de
rekening voor een behandeling in 2007 pas ontvangt in 2008.

Wat ik hierboven schreef klopte dus!
Als de correctie van na 01.04.2008 is >> zo snel mogelijk binnen 6 weken bezwaar aantekenen bij de zorgverzekeraar. Succes!

jvdorst
door jvdorst - May 7, 2008 om 18:34
186 Antwoorden / 5 Vragen

Na 1 april 2008 kan uw zorgverzekeraar geen no-claim meer terugvorderen over 2006.

Dus als dit bij u het geval is kontakt opnemen met uw verzekeraar en evt. klacht indienen.

ed
door edbosch - May 7, 2008 om 20:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er bestaat een zgn DCB regeling. Niemand weet dit behalve de ziekenhuizen en uiteraard de zorgverzekering. Dit houdt in dat tot 2 jaar na behandeling in het ziekenhuis de rekening kan vorderen bij de zorgverzekering. Ik had € 170 Euro van 2006 voor eind maart 2007 terug gekregen. Dit bedrag werd eind augustus 2007 teruggevorderd ivm. nagekomen rekening van ziekenhuis. Mijn behandeling was in 2007 met een operatie in april. Mijn eerste  bezoek aan de specialist was 14 dec 2006. Alle ziekenhuiskosten werden met terugwerkende kracht naar dec 2006 verrekend (DCB). De apothekers kosten van die behandeling werden in september 2007 betaald door de zorgverzekeraar. Dus weer geen no claim. 2007 Was het laatste jaar van deze regeling. Ik betaal mijn zorgverzekering eens per jaar. Mijn premie van 2006 is dus gebruikt voor betaling van kosten gemaakt in 2007. Ik ben in het ongelijk gesteld door de geschillencommissie zorgverzekeraars. Mijn zaak ligt nu al 2 maanden bij de rechtshulp van de vakbond (CFO). De jurist aldaar heeft mij al laten doorschemeren dat zij de goede contacten met de geschillencommissie (waarvan zij blijkblijkbaar gemakshalve de resultaten gebruiken) niet in de waagschaal wil stellen. Ik heb waarschijnlijk dus geen recht op mijn no claim teruggave over 2007. Dus veel moeite doen om je vermeende recht te krijgen zorgt alleen maar voor meer ergernis en frustratie. Mijn verhaal aan Radar bereffende dit geval werd niet eens beantwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2008 om 22:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

hoewel ik het niet helemaal zeker weet komt het mij voor dat jvdorst formeel geheel gelijk heeft. Om het zekler te weten doe navraag bij:

info@skgz.nl  Geschillen ziektekosten

flipjeburum
door flipjeburum - May 7, 2008 om 22:18
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Edbosch,

even offtopic buiten de vraag om.

Blijkbaar heeft de geschillencommissie u niet helemaal uitgelegd hoe de vork in de steel zit. Ik hoop dat mijn bijdrage e.e.a. verduidelijkt.

Ziekenhuizen declareren tegenwoordig via een nieuw systeem. De diagnose
behandel combinatie (DBC). Dit houdt kort gezegd in dat er niet meer voor elke
dingetje een aparte rekening wordt verstuurt, maar dat er een gemiddeld
totaal bedrag in rekening wordt gebracht voor de hele behandeling,
ongeacht het aantal bezoeken bij dezelfde specialist, voor hetzelfde
ziektebeeld.

Elke DBC kent een maximale termijn, waarbinnen alle
kosten onder het eerder genoemde tarief vallen. Die termijn is van te voren vast gesteld en verschilt per DBC. Dit kan variëren van een dag tot een jaar.
Bij ziekenhuiskosten (DBC's) is de ingangsdatum
bepalend. Een DBC dat start in 2006 en doorloopt in 2007 valt qua
kosten volledig onder 2006.

In uw geval betekend dit het volgende:

De behandeling (ingangsdatum DBC) is gestart op 14 december 2006. De operatie in april 2007 valt dus onder datzelfde DBC, U had dus over 2006 geen recht op teruggave no-claim.

De medicijnen die u nodig heeft gehad in 2007 (al zijn die voor dezelfde behadeling) vallen niet onder dat/een DBC. Het zijn immers geen ziekenhuiskosten. Deze apothekerskosten vallen dus onder het jaar 2007 en mochten deze kosten meer dan €255,- bedragen heeft u ook over dat jaar dus geen recht op no-claim teruggave.

De no-claim regeling bestaat niet meer sinds 1 januari 2008. Daarvoor in de plaats is het eigen risico gekomen. DBC's bestaan nog steeds. Dit staat ook volledig los van de no-claim regeling.

Voor de duidelijkheid; ik ben geen arts en werk niet bij een zorgverzekeraar. Ik geef toe dat de deze materie niet breed bekend is, maar wel transparant en toegankelijk en niet zo geheimzinnig als u denkt.

Meer informatie is onder andere te vinden op de website van Zorgverzekeraars Nederland.

groet,

Flipje

flipjeburum
door flipjeburum - May 7, 2008 om 22:42
155 Antwoorden / 6 Vragen

Om het helemaal zeker te weten:

volgens
de ombudsman

Het is dus heel erg afhankelijk wanneer u deze mededeling heeft gekregen. Mocht dit na 1 april zijn dien dan in ieder geval eerst
een klacht in bij de zorgverzekeraar. Wordt het probleem niet naar
tevredenheid opgelost, ga daarna pas naar de ombudsman
zorgverzekeringen en niet naar de geschillencommissie (deze zal deze zaak
niet behandelen)

Flipje

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 8, 2008 om 15:33
16887 Antwoorden / 202 Vragen

op zich correct, ik had het echter niet over het indienen van een klacht maar over navraag. (om na te gaan of het indienen van een klacht wel zinvol is.)

flipjeburum
door flipjeburum - May 8, 2008 om 15:38
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Gerrit,

Snap ik, er is echter vaak een 'spraakverwarring' tussen de ombudsman en de geschillencommissie. SKGZ heeft beide onder haar hoede, dus je bent daar wel aan het goede adres. Maar er moet in eerste instantie een klacht bij de verzekeraar zelf zijn ingediend.

groet,

Flipje

ed
door edbosch - May 14, 2008 om 15:47
4 Antwoorden / 1 Vragen
ed
door edbosch - May 14, 2008 om 15:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

flipjeburum

Bedankt voor de uitleg,

Het is zoals vaker, achteraf wordt je bekend/bekend gemaakt met de betreffende feiten. Als de DBC regeling mij bekend was of bekend gemaakt, dan had ik mijn behandeling twee weken kunnen uitstellen en het grootste deel van mijn no claim terug gekregen. Hierdoor vind ik dat mij onrecht aangedaan wordt. Ook het feit dat ik jaarlijks mijn premie betaal, voor het betreffende jaar voor behandelingen dacht en denk ik nog steeds is het onrechtvaardig dat een instantie "ongelimiteerd" geld kan terug vorderen. In een volhend antwoord, ik dacht aan Altena, wordt gezegd de ombudsman in te schakelen en niet de geschillencommissie. Hoe dat zo?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2008 om 16:25
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ik gaf onder meer aan de geschillencommissie :

info@skgz.nl  Geschillen ziektekosten

http://www.skgz.nl de tweede link geeft u meer info.

flipjeburum
door flipjeburum - May 14, 2008 om 16:55
155 Antwoorden / 6 Vragen

@edbosch,

Ik snap je frustratie. Het enige is dat je volgens mij een denkfout maakt. Je verwijdt de zorgverzekeraar dat deze geld terug vordert. Echter, zij kunnen niks doen aan het feit of iemand wel of niet zijn no-claim terugkrijgt. De zorgverzekeraar voert hierbij enkel de wet uit en zijn in dit geval afhankelijk van de begindatum van het DBC. U kunt moeilijk van uw verzekeraar verwachten dat deze gaat lopen goochelen met cijfers.

Dan het verschil tussen een klacht en een geschil:

Een klacht heeft betrekking op de handelswijze van de zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld de afwikkeling van declaraties verloopt traag, of u wordt bot behandeld. In dit soort zaken bemiddeld de Ombudsman Zorgverzekeringen. Zijn advies is niet bindend, en aan klachten zijn geen kosten verbonden.

Een geschil gaat om de inhoudelijke kant van de verzekering. Hierbij kan je denken aan een beslissing over een vergoeding, of machtiging. Als er meningsverschil blijft bestaan hakt de Geschillencommissie Zorgverzekeringen de knoop door. De uitspraak is bindend voor de zorgverzekeraar. (niet voor de verzekerde, deze kan hierna naar de rechter stappen) Entreegeld is 37 euro.

Beide organen vallen onder Stichting Klachten en Geschillen  Zorgverzekeringen. Link net gegeven door Gerrit Altena.

In beide gevallen geld dat de verzekerde zijn klacht of geschil eerst kenbaar moet maken bij de zorgverzekeraar.

Flipje