ti
door tine111 Jan 8, 2012 om 16:52
Voeding & gezondheid

Vergoeding fouten opticien

Sinds ongeveer 15 jaar is mijn opticien Hans Anders. Twee en half jaar geleden ontstond de klacht dat ik niet scherp zie als ik de krant lees of tv kijk. Destijds had ik links ong. -3,5 en rechts -4,5 sterkte. Hetgeen de opticien vanaf toen bijna elk half jaar heeft gedaan is links een kwartje sterkte erbij doen opdat ik tot voor kort aan beide ogen -4,5 had.

Mijn klachten werden alleen maar erger, dus besloot ik (overigens nooit door de opticien geopperd) naar de oogarts te gaan. Die gaf aan dat ik juist een te sterke linkerlens had en dat ik juist daardoor steeds aan het focussen was. Dwz, de remedie van Hans Anders bleek de oorzaak.
Intussen heb ik, na weer naar Hans Anders te zijn gegaan, -3,75 links. Mijn vermoeidheid en hoofdpijn zijn weg .

Kan ik hiervoor een vergoeding eisen? Mijn verzekering vergoedde altijd mijn lenzen, maar wel omdat ik expres een meer uitgebreide en dus duurdere polis had genomen.
En, indien het de moeite waard zou zijn een vergoeding te eisen, hoe doe ik dit? Schrijf ik een brief aan Hans Anders, en als dit niet lukt schakel ik dan iemand (wie?) in? Of meteen iemand inschakelen?

Alvast heel erg bedankt

2843 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 17:02
11720 Antwoorden / 52 Vragen

U kunt een letselschadeadvocaat benaderen, maar de glazen zijn voor u geen schadepost geweest. Of u werkelijk ook schade kunt claimen lijkt mij stug.

Dat Hans Anders niet gezegd heeft: "ga naar een oogarts" zou volgens mij kunnen liggen omdat u misschien niet alle info gegeven zou kunnen hebben.

Anderzijds is het logisch dat als u eerst -3.5 heeft en slechter gaat lezen u zeker niet een strekte van -4.5 moet hebben maar eerder -2.5 o.i.d. Een "leesbril" of een bril voor de korte afstand is altijd "zwakker/minder" van correctie als voor verweg (lees oneidig) kijken.

Overleg met uw optieciën en vraag wat hij/zij er van vindt. Misschien krijgt u wel een vergoeding in de vorm van een nieuwe bril o.i.d. voor de toekomst.

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 17:08
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Waar staat glazen bedoel ik lenzen natuurlijk.

Anderzijds is het m.i. moeilijk te bewijzen dat de vermoeidheid alleen en uitsluitend aan de lenzen gelegen heeft. Mogelijk spelen/speelden er andere zaken in uw lichaam een rol.

Ik neem aan dat u bent gerefractioneerd bij uw klachten in eerste aanzet. Als u dan zegt dat u het beter ziet met -4.0 dan neemt de opticien aan dat u het ook beter ziet. En maakt de juiste lenzen.

moeder56
door moeder56 - Jan 8, 2012 om 17:11
483 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vraag me af waar u een vergoeding voor wilt. En het niet bezoeken van een oogarts is uw eigen verantwoordelijkheid. U had hoofdpijn en vermoeidheid, u zag nog steeds niet goed. Had u zelf niet kunnen opperen, gut ,ik ga eens naar de oogarts.

ti
door tine111 - Jan 8, 2012 om 17:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik begrijp dat ik natuurlijk ook verantwoordelijkheid heb. Als toevoeging:
ik zag inderdaad nooit beter tijdens de testen van afgelopen jaren en
gaf dat ook aan, maar de opticien leek sterker maken de beste keuze.

Mijn punt is: het is de verantwoordelijkheid van de opticien het probleem vast
te stellen. Dit is niet alleen niet gebeurd, het probleem is bovendien verergerd
door de opticien. Natuurlijk kan ik begrijpen dat er fouten gemaakt kunnen worden,
maar die mogen dan ook vergoed worden, lijkt mij.

zwemmer
door zwemmer - Jan 8, 2012 om 17:31
2638 Antwoorden / 35 Vragen

De opticien heeft met goede bedoelingen getracht je te helpen. Hij zal daarbij de kennis/ervaringen in deze als leiddraad genomen hebben. Dat de maatregel minder goed uitvalt dan verwacht was betekent niet dat je iets is aangedaan. Dus een schadeclaim lijkt mij niet haalbaar. In aansluiting bij het voorstel van Mahadma (17:02) lijkt het mij een geschikt idee om dit eens met de opticien te bespreken. Het valt dan te bezien of de opticien u op de een of andere manier tegemoet wil komen.

Zwemmer

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 17:33
11720 Antwoorden / 52 Vragen

ik zag inderdaad nooit beter tijdens de testen van afgelopen jaren en
gaf dat ook aan, maar de opticien leek sterker maken de beste keuze.

Ik neem aan dat de opticien tijdens de refractie ook aan -2.5 gedacht heeft.
En wellicht heeft u (al of niet ongemerkt) een lichamelijk probleem gehad wat uw zicht beïnvloed kan hebben. Een vreemde situatie dat u dan zelf niet verder gedacht heeft en naar een oogarts bent gegaan. Ik zie dat eigen verantwoordelijkheid.

Natuurlijk kan ik begrijpen dat er fouten gemaakt kunnen worden, maar die mogen dan ook vergoed worden, lijkt mij.

Als en bedoel als de opticien fouten gemaakt heeft gaan de fouten in deze situatie niet verder als het vergoeden van de foute lezen die door uw verzekering vergoed zijn. U gaat dus als een vergoeding komt van de betreffende opticien het ten onrechte aan u uitgekeerde bedrag teruggeven?

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 8, 2012 om 17:35
842 Antwoorden / 1 Vragen

OMG, weer een wannabe-Amerikaan... Wat voor vergoeding wil je hebben dan? Bovendien is enkel het feit dat je nu geen hoofdpijn meer hebt natuurlijk nul komma nul bewijs dat dit ligt aan de meting van de opticien. Jij eist, dus jij zult met bewijzen moeten komen dat deze twee dingen een één-op-één relatie met elkaar hebben....
[quote]
het probleem is bovendien verergerd door de opticien

O ja? En je bewijs hiervoor is....? Het dragen van een verkeerde sterkte is op zichzelf geen oorzaak van een verbeterde of verslechterde oogsterkte.

Je zult hier (hopelijk) niet horen wat je wilt. Ik raad je aan om bij een aasgier-advocaat aan te kloppen die je wel verteld wat je wilt horen.

ti
door tine111 - Jan 9, 2012 om 13:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjulliewel voor de reacties.

Ik zal nait meer soezn maar gewoon deurbroezn:D

ki
door kimmelientje - May 15, 2012 om 00:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Een verkeerde sterkte kan geen letsel veroorzaken. Het kijkt misschien niet lekker, maar het is niet schadelijk voor de ogen!

Daarbij reageert de opticien/refractionist/lenzenspecialist op uw antwoorden. Als u tijdens een meting aangeeft dat een bepaald glas lekker kijkt, dan krijgt u dat glas. Daarbij wordt uw uiteindelijke voorkeur altijd gecheckt door nog 3 andere testen.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 15, 2012 om 03:06
86 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kimmelientje schreef op dinsdag 15 mei 2012, 00:34]Een verkeerde sterkte kan geen letsel veroorzaken. Het kijkt misschien niet lekker, maar het is niet schadelijk voor de ogen!

Daarbij reageert de opticien/refractionist/lenzenspecialist op uw antwoorden. Als u tijdens een meting aangeeft dat een bepaald glas lekker kijkt, dan krijgt u dat glas. Daarbij wordt uw uiteindelijke voorkeur altijd gecheckt door nog 3 andere testen.

Het is een vraagstelling uit januari 2012!

U reageert hierop alsof u bij 'discussies' zit: "Wilde u reageren om te reageren"?

Voor ts destijds: waarom dan weer teruggegaan naar Hans Anders als deze opticiën onbetrouwbaar is in de kennis.

ki
door kimmelientje - May 21, 2012 om 02:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zomerkoninkje schreef op dinsdag 15 mei 2012, 03:06][quote=kimmelientje schreef op dinsdag 15 mei 2012, 00:34]Een verkeerde sterkte kan geen letsel veroorzaken. Het kijkt misschien niet lekker, maar het is niet schadelijk voor de ogen!

Daarbij reageert de opticien/refractionist/lenzenspecialist op uw antwoorden. Als u tijdens een meting aangeeft dat een bepaald glas lekker kijkt, dan krijgt u dat glas. Daarbij wordt uw uiteindelijke voorkeur altijd gecheckt door nog 3 andere testen.

Het is een vraagstelling uit januari 2012!

U reageert hierop alsof u bij 'discussies' zit: "Wilde u reageren om te reageren"?

Voor ts destijds: waarom dan weer teruggegaan naar Hans Anders als deze opticiën onbetrouwbaar is in de kennis.

Door mijn reactie hoop ik dat men begrijpt dat het zinloos is om een schadevergoeding te gaan eisen in zulk soort gevallen. Want nogmaals: een verkeerde sterkte kijkt niet lekker, maar is niet schadelijk voor de ogen.

Daarbij reageer ik omdat ik wil reageren. Ik ben er niet op uit om een discussie aan te gaan, maar probeer informatie te geven waar men iets aan heeft. En of het nou een vraag is van afgelopen januari of van vorige week, dat maakt niet uit. Zolang deze vraag op deze site staat lezen mensen dit, en mag er op gereageerd worden.