ge
door gerardria_1 Jan 8, 2010 om 18:31
Voeding & gezondheid

Vergoeding medicijnen

Geacht panelleden
Ik gebruik al vanaf 1990 het medicijn RIDAURA ( merknaam ),
AURANOFINE ( stofnaam )
Nu heb ik van mijn zorgverzekeraar CZ een schrijven ontvangen, dat ik geen enkele vergoeding meer krijg voor dit medicijn, daar dit medicijn sinds 1 jan 2009 uit de Nederlandse handel is gehaald en niet meer voorkomt in het GVS ( Geneesmiddelen Vergoeding Systeem ) Het komt echter wel nog voor in het ECR ( Euro Registratie Collectief ). Mijn medicijn werd de laatste tijd door mijn aphoteker in Duitsland besteld. Mijn reumatoloog staat er op dat ik betreffend medicijn blijf gebruiken i.v.m. chronische ziekte!!!
Wie kan mijn duidelijkheid geven, daar ik op het internet geen afdoende antwoord kan vinden en dat ik mijn zorgverzekeraar hier niet over wil benaderen, daar deze belanghebbende is in deze zaak.
m.v.g. Gerardria

1198 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Jan 8, 2010 om 22:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Fabrikant/Leverancier
Euro Registratie Collectief B.V. (parallel import)—

Dat heeft dus Niets te maken met GVS.......

Als het Niet in GVS staat wordt het Niet vergoed.

Als je apotheker het uit Duitsland wil/kan blijven bestellen voor zul je het dus zelf moeten betalen, anders zul je toch moeten overgaan op andere medicatie.

mariegh
door mariegh - Jan 9, 2010 om 10:46
263 Antwoorden / 13 Vragen

Het lijkt me toch verstandig om ofwel met de geneeskundig adviseur van je zorgverzekeraar te bellen en te vragen wat een alternatief is dat wel wordt vergoed. Danwel eens een afspraak met je apotheker te maken, die kennelijk zo gedienstig is om het middel voor je in Duitsland te bestellen, en te vragen of hij nog goede suggesties heeft. Het middel is al jaren op de markt en wellicht is er in die tijd wel een beter alternatief voor gekomen. Ook medisch specialisten hebben immers vaak belangen bij het voorschrijven van bepaalde middelen; vergeet dat niet!

tdehond
door tdehond - Jan 9, 2010 om 11:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mogelijk kunt u via CAK een vergoeding in de kosten krijgen via de Wet tegemoetkoming chronische zieken en gehandicapten.

Misschien kan het Rheuma forum u verder helpen. Daar las ik de tip.

dj
door djpiper - Jan 23, 2010 om 21:07
11 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien dat uw verzekeraar het vergoedt als uw arts een schrijven (artsenverklaring) opstelt dat u met de andere wel in Nederland verkrijgbare middelen niet uitkomt en dat het echt noodzakelijk is want u kunt er ook niet zomaar mee stoppen want ik heb het opgezocht dan kunnen uw klachten in hevigere vorm terug komen.

elenay
door elenay - Jan 23, 2010 om 21:42
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Medicijnen die u zelf moet betalen kunt u nog wel van de belasting aftrekken.

Verder is er bij de gemeente een jaarlijkse vergoeding voor.

Althans ik krijg die wel.

Is een vast bedrag als tegemoetkoming in de kosten die niet meer worden vergoed, zoals voorheen in de belasting en waarvoor u als chronisch zieke dus in aanmerking kan komen.

Dus u kunt die tegemoetkoming vragen en het resterende via de belasting terug vragen bij buitengewone uitgaven.

Ik hoor wel meer dat bepaalde medicijnen niet worden vergoed en vervangende niet het zelfde effect hebben, dus misschien dat bovengenoemde een oplossing is.

Misschien dat uw reumatoloog voor u kan bemiddelen met uw zorgverzekeraar.

Mt.vr.gr.Elena