waterjuffer
door waterjuffer Jan 29, 2014 om 14:20
Voeding & gezondheid

Vieze smaak kunstgebit

ik heb 3 maanden geleden een nieuw kunstgebit aangeschaft.
Dat gebit geeft al na even in mijn mond een vieze smaak ,terug naar de tandtechniker die zei zet hem een paar nachten in de steradent dus dat gedaan water word zwart niets helpt mijn man heeft gelijk met mij daar een gebit aangeschaft en hij heeft er geen last van water met steradent blijft roze en word niet zoals bij mij zwart teneinde raad mijn oude gebit maar ingedaan en geen vieze smaak.Ik ben net weer naar de tandtechniker geweest die heeft hem ingenomen om te bekijken ,had er nog nooit van gehoord ze hij.Misschien weet iemand van jullie het wel en wat is er aan te doen ?bij voorbaat dank

21142 22 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2014 om 14:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Is wel erg vreemd dat er bij het gebit van uw man niets aan de hand is en bij u het water zwart word?? Misschien heeft de tand techneut een ander materiaal gebruikt bij uw gebit. Geen idee. Misschien door roken, rode wijn drinken? Hoewel, ook dat lijkt me vreemd. Dan zou de goede man toch een nieuwe voor u moeten maken, lijkt mij dan.

waterjuffer
door waterjuffer - Jan 29, 2014 om 14:50
28 Antwoorden / 19 Vragen

ik reageer gelijk even op tenormin
Ik heb nog nooit gerookt en drink ook niet dus dat kan het niet zijn
ik weet nog niet wat hij gaat doen even afwachten maar
ik wilde alleen weten of ik het nu alleen was
op internet heb ik de vraag gevonden uit 2004 wisten ze ook niet hoe dat kwam er stond niet bij wat er aan gedaan was

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2014 om 15:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee waterjuffer, ook even gekeken, jammer dat er toen geen oplossing werd aangedragen. Hoewel het niet zal helpen (denk ik): klik. Daar schrijft men over natuurazijn gebruiken. Of het klopt? Ik weet het eerlijk niet.

komsja
door komsja - Jan 29, 2014 om 15:47
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@waterjuffer
Heel erg vreemd,een kunstgebit word van een zodanig hard matriaal gemaakt dat daar geen enge geurtjes en dus ook geen enge smaakjes in kunnen trekken.
Zou het wellicht kunnen dat uw nieuwe kunstgebit niet helemaal goed past,waardoor er drink en etens resten in achterblijven want neem aan dat die resten op een gegeven moment gaan meuren en ook een vieze smaak in de mond geven.
Het klinkt ongeloofwaardig maar in sommige kunstgebitten word ook staal of ijzer verwerkt,wellicht zou dat matriaal op een bepaalde plek blootliggen,en als staal of ijzer in aanraking komt met zo,n steradent tablet (want das een erg agressief goedje)geeft dat ook zwart af.

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2014 om 15:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Snap niets van de link die ik doorgaf: stond een heel verhaal over hoe een kunstgebit te onderhouden, o.a. geen steradent en wel natuurazijn. En nu is het alleen een verhaal over de praktijk zelf. Sorry, was zeker niet de bedoeling.

komsja
door komsja - Jan 29, 2014 om 17:16
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
wat betreft het onderhoud van het kunstgebit zijn de meningen enorm over verdeeld,u had gelezen om geen steradent te gebruiken maar wel natuurazijn,ik heb ergens gelezen dat het goed is om zo af entoe je tandjes in de azijn te leggen,een ander zegt dat het ook goed is om je tandjes af entoe eens in de glorix bleekmiddel te leggen en weer een ander zegt dat je regelmatig je kunst-tandjes moet poetsen met de aloude groene zeep.Maar ook de meningen van de tandartsen zijn enorm verdeeld,de 1 zegt s.nachts de boel erin laten zitten en gewoon goed poetsen,de andere tandarts zegt dat het beter is om de bijtspijkers er s,nachts uit te laten en in een bakkie met water te leggen enz enz enz

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2014 om 17:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@komsja, ja, heb één en ander over onderhoud gelezen, maar ben pas (bijna dan) 74 en heb nog niet zo'n ding (gelukkig); had toch graag een oplossing geweten voor waterjuffer maar het is een heel vreemd probleem.

komsja
door komsja - Jan 29, 2014 om 18:12
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
Ik ben 54 en heb alwel zo,n ding en ben daar zeer content mee,tuurlijk heeft zo,n ding z,n voor en nadelen maar 1 van de voordelen is dat als je bijvoorbeeld spinazie hebt gegeten dat je even kan checken of je niet voor joker staat,want je haalt het ding er even uit en spoelen en klaar is kees.
Maar wat betreft de vraag van waterjuffer denk ik toch dat het te maken kan hebben dat er een metaal vrij ligt en dat daar het zwarte water (steradent) en de vieze smaak vandaan komt.

waterjuffer
door waterjuffer - Jan 30, 2014 om 10:01
28 Antwoorden / 19 Vragen

ik heb meerdere kunstgebitten gehad nergens heeft zich dit probleem voorgedaan, alleen nu bij deze nieuwe .Restanten eten kunnen het niet zijn Als ik hem in mijn mond doe heb ik na enkele seconde al die vieze smaak ( inderdaad metaalachtig) dan heb ik nog niets gegeten of gedronken. Ik heb nu mijn oude weer in en geen vieze smaak ,vanaf dat ik hem nieuw had ben ik bij die tandtechnicker terug geweest., En die zij zet hem enkele nachten in steradent nou dat helpt niets.Ik was nog even vergeten toen ik dat nieuwe gebit had, zwol plotseling alles waar hij mijn vlees raakte op.Terug naar de tandtechniker, ik zei ik ben toch niet allergies voor dit gebit (Niet dat ik ooit ergens allergies voor ben geweest ) die zei laat het maar even uit tot alles tot rust is gekomen,dat maar gedaan en na een paar dagen was het weg Dus gebit weer in gelijk vieze smaak.De tandtechniker snapt er niets van maar ik zit er mee.PS ik houd mijn gebit goed schoon je stopt het tenslotte in je mond. Vast bedankt voor het meedenken

tuinvanwilma
door tuinvanwilma - Jan 31, 2014 om 11:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb sinds een jaar een nieuw plaatje (een gedeeltelijke prothese), na 3 x opnieuw gemaakt te zijn zit het nu redelijk...
Ik had ook een metaalsmaak in mijn mond en vroeg me af of dit dus kwam omdat er ook wat metaal in is verwerkt, dit was trouwens ook bij mijn 2 vorige plaatjes, opgezocht op Google, daar wordt je dus niet vrolijk van...
Maar dat was niet het enigste, het plaatje werd aan de binnenkant bruin en ik kreeg het er niet af met poetsen.
Op controle naar de tandarts, de metaalsmaak was al minder omdat ik het 's nachts uit doe, maar op de vraag hoe ik het het beste kon schoonhouden kreeg ik als antwoord; 's nachts in half water/half azijn leggen.
Nou echt schoon wordt het daar ook niet mee hoor, nu gebruik ik afwisselend Ecosym en azijn en gewoon een nacht alleen water, dus van alles maar wat.
Ik ben ook al gestopt met thee drinken, alleen warm water, ik rook niet en drink een glas port in de week, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik heb als reserve mijn vorige plaatje nog en dat ziet er gewoon schoner uit, zonder de bruine aanslag. En dat hield ik gewoon met tandpasta schoon, hoewel dat ook niet wordt aangeraden omdat het te veel schuurt.
Mijn vrees is dat er gewoon minder goede kwaliteit 'spul' gebuikt wordt.

gabriele
door gabriele - Jan 31, 2014 om 11:30
107 Antwoorden / 2 Vragen

ook ik heb zo een ding,geen vieze smaak en geen tandpijn meer ik heb zo een ultrareiniger waar je ook je tandenborstel en zo in kan doen je sieraden ook bevalt mij prima en na elk eten haal ik het e r uit in de nacht zonder??? kan ik niet slapen houd het gewoon in,maar ja heb het nog niet zo lang dus zal afwachten worden hoewel onderprothes al 25 jaar had techniker zei antiek! ook geen rarae smaak zat ook geen metaal of zo in je zou e rmaar allergisch voor zijn ? daar al eens aan gedacht? techniker moet het toch weten denk ik zo want echt goedkoop is het hele geval ook weer niet als ik op de rekeningen kan zien! moet je wel waar voor je geld hebben !!

simon55
door simon55 - Jan 31, 2014 om 11:41
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik had er ook last van en kwam toen bij n tandtechniker ........tegenwoordig heb ik n tandproteticus en daar zit wel degelijk verschil in en nooit meer last gehad

tr
door trofaiac - Jan 31, 2014 om 12:32
57 Antwoorden / 4 Vragen

Het klopt wat simon55 schrijft. Eerst liet ik me een gebit aanmeten bij een techniker. Maar na een half jaar zat het toch niet zo prettig en was moeilijk schoon te krijgen. Waarna ik naar een tandproteticus ging en die heeft mij een geheel nieuw gebit geleverd. Tot nu toe zit het nog steeds goed en bij goed onderhoud is het altijd goed schoon. Overigens ik maak het gebit schoon met een beetje afwasmiddel en goed naspoelen.

komsja
door komsja - Jan 31, 2014 om 15:56
1064 Antwoorden / 218 Vragen

als ik zo de ervarings deskunige lees komt de metaalsmaak vaak naar voren,dat kan volgens mij maar 1ding betekenen en dat is dat bij een frame (waarbij het metaal helemaal bloot ligt) de legering van het gebruikte metaal goedkope rotzooi is,en dat bij een kustgebit(waar soms ook metaal in verwerkt word) het metaal voor een deel niet goed is omsloten,in dat ding van mij zit ook metal verwerkt want dat is gewoon te zien maar heb nergens last van.

gabriele
door gabriele - Jan 31, 2014 om 16:11
107 Antwoorden / 2 Vragen

bij mijn prothese zit geen metaal verwerkt, waar is dat dan voor???? zit zo als het nu is toch ook goed? wel door tandtechniker gemaakt die samen werkt met tandarts zit in dezelfde praltijk dus heb jaren geleden halve prothes bij een andere arts gehad wat zeer rommelig was gebit was zelfs onvindbaar???? en werd uit besteed die ik nu heb heeft het dus zelf gemaakt en was dus prima klassewerk blijkt nu het zit perfekt staat mooi en klappert niet !!!

komsja
door komsja - Jan 31, 2014 om 17:14
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@gabriele
In uw kunstgebit zit geen metaal verwerkt,maar wat ik al eerder zei:bij sommige kunnstgebitten wel en dat word gedaan omdat het ene gebit het andere niet is bij sommige kunst gebitten word metaal in verwerkt om het geheel wat sterker te maken,want er zijn mensen die kwa pasvorm een wat dunner gemaakt gebit hebben vanwege de pasvorm en het zichtbare tandvlees bij het praten en lachen.
en door in zulk soort gebitten wat staal aan te brengen word het geheel wat steviger en sterker om te voorkomen dat het gebit bij het eten breekt,want vergeet niet dat er een enorm veel kracht en druk op het gebit komt tijdens het kauwen.

de
door denotto - Feb 2, 2014 om 18:13
66 Antwoorden / 17 Vragen

Beste waterjuffer,
Ook ik heb een boven- en onderprothese. 2 jaar geleden heb ik gekozen voor een klikprothese (onder) en daar zit metaal in verwerkt. Mijn zorgverzekeraar heeft dit voor 90% vergoed, maar dit terzijde.
Deze onderprothese doe ik 's nachts gewoon in water, poets het 's ochtends met gewone tandpasta (mijn tandarts zei: absoluut geen Steradent). het bovengebit blijft in 's nachts.
Ik zet ze om de paar weken in de natuurazijn van de DA (1 euro per flesje) en alle oneffenheden verdwijnen. nog nooit zwart water gehad. en gelukkig ook geen vieze smaak.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je succes.
Groet

aurora1
door aurora1 - Feb 2, 2014 om 19:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurazijn is bij de supermarkt minstens de helft goedkoper en per liter verkrijgbaar.

waterjuffer
door waterjuffer - Feb 10, 2014 om 12:48
28 Antwoorden / 19 Vragen

Aan een ieder die geprobeerd heeft mij te helpen. Mijn gebit is een week naar de tandtechnieker terug geweest. Volgens hem wist hij ook niet wat er aan de hand was, maar hij heeft het wat ik begrepen heb meerdere keren ultrasonies gereinigd,Ik heb het nu weer 5 dagen in gebruik en nog steeds geen vieze smaak maar het blijft merkwaardig,Een nieuw gebit wat ik op zijn advies dagen in de steradent heb gezet (Iedere dag verse steradent)en het bleef vies smaken, oude gebit in weg vieze smaak.Nu ja ik hoop dat het zo blijft het was al vanaf dag 1 dat ik het had een vieze smaak Dus ik denk wel dat het nu is opgelost in ieder geval bedankt voor het meedenken

tenormin
door tenormin - Feb 10, 2014 om 13:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@waterjuffer, bedankt voor de terugkoppeling. Ben wel blij voor je dat die vieze smaak in ieder geval verdwenen is. Blijft waarschijnlijk een raadsel, maar is nu achter de rug (mond ;-) ).

kanty
door kanty - Feb 16, 2014 om 01:36
284 Antwoorden / 69 Vragen

Een kennis van ons kreeg een nieuw ondergebit en had veel last van drukpuntjes. Er was inmiddels zoveel afgehaald dat er een nieuwe voering in is gekomen. Daarna had ie een hele vieze smaak in de mond. Dit kwam dus door de nieuwe voering. Vr gr Kanty.

gabriele
door gabriele - Feb 16, 2014 om 10:45
107 Antwoorden / 2 Vragen

zo een ultrasonic apparaat heb ik ook en doe elke morgen gebit in even napoetsen en klaar is kees ,je kunt ook je tandenborstel er in doen en ringen brillen ik vind het een fijn geval !