ti
door tien May 4, 2017 om 00:41
Voeding & gezondheid

Waarom smaken haricot verts tegenwoordig als sperciebonen?

Het laatste half jaar is het ontzettend moeilijk om échte haricot verts te kopen. Niet bij A.H., niet bij de Lidl of Aldi.

Een echte haricot vert is een héle dunne rechte boon, de huid is enigzins fluwelig en slap en smaakt anders dan een spercieboon maar de haricot verts die je tegenwoordig kunt kopen zijn eigenlijk dunne rechte sperciebonen en smaken ook naar sperciebonen, ze "piepen" in je mond als je er op kauwt. Een haricot verts "piept" niet.

En nu weet ik wel dat een haricot verts het Franse woord is voor spercieboon maar vroeger was er een duidelijk verschil tussen deze twee wat smaak en uiterlijk betreft.

Ik heb het idee dat als ik nu in de supermakt "haricot verts" koop ik eigenlijk dunne sperciebonen koop die bijna 2x zo duur zijn als gewone sperciebonen.

10731 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 4, 2017 om 07:01
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Haricot verts piepen als deze nog te rauw zijn, (lang en dun behoort natuurlijk wel lekker te blijven).
Bron

tenormin
door tenormin May 4, 2017 om 07:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ben jij vroeg op @shoppie, ik ga nu pas naar bed,

tenormin
door tenormin - May 4, 2017 om 07:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Harico verts zijn toch veredelde sperziebonen? De gewone sperziebonen " piepen" ook niet meer, als men het goed kookt, dus kort. Wat vroeger inderdaad het geval was: "knarsend" tussen de tanden, als rubber? Heb zelf, maar dat is uiteraard persoonlijk, de Franse versie nooit lekkerder gevonden, ook al door verschil van prijs. Maar, het zijn toch ook veredelde sperziebonen?  Ik koop zo nogal veel, de ordinaire boon, voor mij lekkerder dan de haricot verts.

fr
door frans56 - May 4, 2017 om 07:58
230 Antwoorden / 9 Vragen

Misschien een tip: Als U een paar vierkante meter grond over heeft in een achter tuintje, waarom koopt U dan niet bij een goede tuinder een
zakje om deze zelf te zaaien,  Een paar vierkante meter geeft, als ze goed groeien, voldoende om er een halve vriezer mee te vullen.
En het is nu de tijd om deze te zaaien.

ficus
door ficus - May 4, 2017 om 08:22
147 Antwoorden / 2 Vragen

Haricots Verts is gewoon de Franse vertaling van sperciebonen.

ne
door neodutchio - May 4, 2017 om 08:49
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De spruitjes van vroeger zijn ook zo bitter niet meer al tegenwoordig. Veel groente soorten worden 'aangepast' om het 'lekker' te maken voor iedereen en om de kosten lager te krijgen.

Wat u kunt doen is een goede groenteman zoeken die nog de ouderwetse boontjes inkoopt.

aurora1
door aurora1 - May 4, 2017 om 14:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan deze groene bonen nog steeds her en der kopen en schoongemaakt.

gerbera
door gerbera - May 4, 2017 om 22:29
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wilt u de echte haricot verts zal u naar een echte groenteman moeten gaan. Zelf teel ik ze al jaren en denk dat er een misverstand is voor wat de dikte betreft. De haricot vert is iets dunner en gladder dan de "normale" sperciboon en heeft een lengte tussen de 11 en 14 cm afhankelijk van het soort. Het zijn dus geen héél dunne bonen. De zgn "dunne" bonen die bij de super liggen zijn slabonen die vaak bij vroeg plukken als haricot vert worden gezien en mogelijk verkocht. En wat de smaak betreft, die is geheel afhankelijk van uw kooktechniek. Iets te lang koken geeft al een andere smaak.

boppe1943
door boppe1943 - May 5, 2017 om 11:39
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het verschil tussen sperziebonen en haricots verts zit voornamelijk in het uiterlijk (en ja, in de prijs!). Het "piepen" krijgt men als de bonen nog niet gaar zijn. Dat geldt trouwens voor beide soorten.

gerbera
door gerbera May 5, 2017 om 21:57
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Er is wel degelijk verschil tussen de haricot en de sperciboon. Haricot verts is een speciaal ras waarvan de boon in de peul zeer langzaam tot ontwikkeling komt. Hierdoor blijft de peul dunner. Dit in tegenstelling met de sperciboon en slaboon ( veredelde sperciboon). Hetzelfde geldt voor de filetboon die vaak ook verward wordt met de haricot verts.