tm
door tmoons Jul 3, 2007 om 14:36
Voeding & gezondheid

Weigering tot inenting door huisarts

Hallo,

Ik wil graag een inenting krijgen tegen de ziektes die Teken kunnen overbrengen. Hiervoor wil ik graag zelf betalen (62 euro per injectie, 3 injecties in totaal). Dit is een preventieve actie, wanneer ik wel ziek zou worden door een teken beet kan dit mijn verzekering heel veel geld kosten (hersenvliesontsteking betekend meestal een lang ziekte bed met ziekenhuis opnamen).

Echter mijn huisarts weigert mij te helpen om de injecties te krijgen.

Ik heb daarop het Havenziekenhuis in Rotterdam gebeld om op die manier mijn inentingen te krijgen, die vertelde mij dat ik zeker tot eind juli moest wachten omdat het middel op is. Daarnaast vertelde zij dat ik niet in aanmerking zou komen voor een vaccinatie. De reden hiervoor was dat ik volgens de richtlijn niet in aanmerking kom.

Nu vind ik dit een zeer vreemde gang van zaken, ik kom per jaar meer weken in het "risico gebied" dan voor geschreven is volgens de richtlijn, ik wil zelf betalen en weet wat de risico’s zijn, zowel van de vaccinatie als van het worden gebeten door een Teek. Daarnaast kan het mijn verzekeringsmaatschappij veel geld kosten als ik toch ziek wordt. Kosten die komen kijken bij hersenvliesontsteking zijn niet gering (langdurig ziekbed, ziekenhuisopname om nog maar te zwijgen over het verlies van arbeidsproductiviteit etc.)

Is het nu een goed idee om mijn verzekeringsmaatschappij (ziekenkosten / reisverzekering) op de hoogte te stellen van de pogingen die ik heb ondernomen om de vaccinaties te krijgen. Met als kern van de boodschap dat wanneer ik toch ziek wordt, de kosten kunnen worden verhaald op de instantie(s) die mij niet wilde helpen met het verkrijgen van de inenting? Daarbij uiteraard kopieën verzenden aan die instantie(s).

2118 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geeft de huisarts ook een reden op waarom u die injecties niet van hem of haar kunt krijgen? Bent u misschien ergens overgevoelig voor of heeft het middel bijwerkingen die niet zo leuk zijn?
Ik vindt wel dat u daar met uw huisarts over moet kunnen praten.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reden van de huisarts is dat hij het niet noodzakelijk vind (het ligt dus waarschijnlijk in het verlengde van het Havenziekenhuis).

Ik ben niet overgevoelig of iets dergelijks.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag tmoons,

Je schrijft:

Is het nu een goed idee om mijn verzekeringsmaatschappij (ziekenkosten / reisverzekering) op de hoogte te stellen van de pogingen die ik heb ondernomen om de vaccinaties te krijgen. Met als kern van de boodschap dat wanneer ik toch ziek wordt, de kosten kunnen worden verhaald op de instantie(s) die mij niet wilde helpen met het verkrijgen van de inenting? Daarbij uiteraard kopieën verzenden aan die instantie(s).

Zo werkt dat niet in Nederland. Het heeft geen enkele zin om jouw verzekeraar in te lichten en de kern van jouw, juridisch gezien, onhaalbare boodschap daar neer te leggen.

Advies: wijk uit naar België, daar doen ze niet zo moeilijk.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het juridisch iets haalbaars is, is niet helemaal de kern van het verhaal.

Ik wil door de verzekering erbij te betrekken, de vacinatie als nog verkrijgen. Ik laat zien dat ik graag preventief voor me zelf zorg, maar dat dat niet wordt gewardeerd. Met andere woorden, de zorginstellingen willen liever reactief reageren op een besmetting (met alle gevolgen,kosten etc van dien) dan dat ze me (op mijn kosten!) helpen om dat allemaal te voorkomen.

De verzekeringsmaatschappij(en) moeten dan (bij reactief) de kosten gaan betalen die anders voorkomen hadden kunnen worden.

Kan men dit nog volgen?

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inenting

In sommige landen is een vaccin tegen de ziekte van Lyme beschikbaar. Vooral voor mensen die veel buiten zijn in gebieden waar veel teken voorkomen, kan dit nuttig zijn.

De werkzaamheid van het vaccin is in Europa discutabel, in Nederland is nog geen vaccin beschikbaar.
Het vaccin biedt echter geen volledige bescherming en tegen andere door teken veroorzaakte ziekten bestaan geen vaccins. Er moeten dan ook andere maatregelen worden genomen om zich tegen ziekten als gevolg van tekenbeten te beschermen.

( schijnveiligheid dus  ………….)

Het lijkt erop dat het aantal teken in Nederland de laatste jaren toeneemt. Het percentage dat is besmet met de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, wisselt per streek en per seizoen. Verschillende onderzoeken laten een besmettingsgraad tussen de 10 en 25% zien.

Als een teek na de beet vanzelf afvalt, of binnen 24 uur volledig kan worden verwijderd, dan is het risico dat iemand ziek wordt zo klein dat er geen behandeling nodig is.
Wanneer symptomen optreden zoals boven omschreven, dan is medisch advies gewenst en kan toediening van antibiotica nodig zijn om complicaties te voorkomen.

Tekenbeten - Laurentius Ziekenhuis Roermond

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

van de tekenbeten vindt een derde plaats in de tuin.

(krant- drenthe)

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey, bedankt voor je reactie, het gaat echter niet om de ziekte van lyme, maar om meningitis.  ( http://www.medicinfo.nl/%7B9f08dfbb-7762-4ad2-95b6-685745635197%7D )

Daarnaast is het niet helemaal de vraag hoe groot de kans is of hoe gevaarlijk het is. Ik gewoon het risico voor mijzelf zo klein mogelijk maken, dat wordt mij niet toegestaan. Helaas weet ik uit zeer nauwe kring (familie lid) wat de gevolgen van een met meningitis besmette tekenbeet zijn.

Ik ben vorige week in het Moezel dal (Cochem) geweest, tijdens  bezigheden in het bos of in weilanden ben ik onophoudelijk bezig geweest om teken van mijn kleding en lichaam af te halen, even niet opletten betekend direct kans op een besmetting, de ziekte van lyme wordt niet direct overgebracht(de bekende rode kringen), voor meningitis geldt dit echter niet. Over 2 weken ga ik weer naar het zelfde gebied, en loop ik wederom het zelfde risico.

Ik hoop door de verzekering te betrekken in het verhaal, dat zei inzien dat het wel een goed doel dient om zo'n inenting te krijgen (en dan wil ik nog altijd ZELF BETALEN)

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Heb je al geinformeerd bij de GG&GD ? of bij

Polikliniek tropische ziekten, reizigersadvisering en tropenkeuringen

Volgens mij wordt er voor een aantal landen hiervoor wel preventief gevaccineerd voor langere vakanties

ve
door verwijderd - Jul 4, 2007 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ga naar de site: WWW. REISDOKTER.NL

Deze kan jou absoluut verder helpen.

Is een goede arts en betrouwbaar!

succes.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2008 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tmoons

Ik heb zelf de ziekte van Lyme-artritis opgelopen en er ruim 7 jaar mee rondgelopen vóór de ziekte werd vastgesteld. Ik weet ondertussen dat er meerdere varianten van de bacterie bestaan. Dat houdt in, dat er voor elk type een apart antistofje nodig is.

Ga je naar zo'n land (als Finland) met een bacterie die meningitis veroorzaakt en moet je daar absoluut de wijde natuur in, moet je zeker tegen dié bacterie worden gevaccineerd. Overigens komt die bacterie steeds dichter in de buurt van Nederland voor. Mocht je je in Oostenrijk willen gaan vestigen, moét je je voordien tegen tekenbeten laten inenten.

Laatst las ik op een website, dat er helemaal geen vaccinaties tegen dit soort beten bestaan. Handig he? Als jouw huisarts dié pagina heeft gelezen, kan ik mij zijn reactie voorstellen. In elk geval, komen er in Nederland steeds meer besmette teken voor met steeds meer varianten op de borrelia bacterie en kunnen dezelfde beestjes ook nog een rijtje andere voor de mens schadelijke ziektes overdragen.

De beste remedie is dus..voorkomen! Zorg dat je iemand bij je hebt, die jouw hele lichaam checkt op aanwezigheid van teken, zorg voor een goede tekentang en vergeet niet dat vice-versa ook met de andere persoon te doen. Niet bang zijn om dat dingetje volgens voorschrift te verwijderen.

Een tekenbeet voel je niet en het goed verwijderen van een teek evenmin!

De veel beschreven "rode ring" na een beet verschijnt lang niet altijd, en als je twijfelt, kun je je altijd direct, lang voordat je chronisch ziek wordt, een 14 daagse kuur met anti-biotica laten voorschrijven.

Groeten van een chronische Lyme-patiënt

ve
door verwijderd - Apr 5, 2008 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag geugjes,

Geen prangende vraag dus, maar een advies!

Groetjes, Read3.