za
door zandensteen Oct 7, 2010 om 15:52
Voeding & gezondheid

Zeep resten en voedsel

Nu blijkt dat zeep resten een goede voedings bodem voor bacterien zijn.

Vraag: Na mijn handen te hebben gewassen met normale vloeibare zeep en ze vluchtig te hebben afgespoeld en redelijk droog te hebben gemaakt (dus niet de voorgeschreven 1 minuut afgespoeld en ook niet 100% droog een beetje klam) Er was overigens geen zeeprest te zien. Ben ik met eten aan de gang gegaan, dit waren gewoon drogen produkten die in de voorraadkast bewaard worden. Deze produkten staan nu nog in de voorraad kast ongeveer 2 weken later.

Kan dit nu kwaad ? Zijn zeepresten echt zo gevaarlijk als op sommige websites staat vermeld. Nu is het in mijn geval wel heel erg minimaal geweest dus eigenlijk niet eens zichtbaar. En gaat het op de meeste websites over groteplakken zeep resten in badkamers en toiletten etc, maar toch wou ik dit even weten

mvg Mark

5867 4 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 7, 2010 om 18:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wassen is altijd beter.
Doe het lang en spoel goed af.
Of er nu nog wat zeep op je handen zit of niet, schoon zijn je handen niet na het wassen, als je onder schoon zonder bacteriën verstaat.
Waarom staat een chirurg dan minuten lang zijn handen en onderarmen te schrobben voor een operatie. Dit is omdat pas dán je handen écht goed schoon zijn.
Alles wat je doet, wat niet hetzelfde is als een chirurg voor een operatie, betekent dat je handen niet bacterie vrij zijn.

Maar , troost je, want dat is namelijk helemaal niet nodig, dat jouw handen bacterie vrij zijn, je gaat immers niet opereren.
Dus neem uw bacterien gewoon lekker overal mee naar toe, laat ze ergens achter, pik weer nieuwe op, het kan allemaal [meestal] geen kwaad.

Zeep resten op je handen kunnen dus zorgen voor meer bacteriën, maar dat doet een ring bv ook, én zelfs dat is niet erg.

Vr.gr. poltol

htvd1950
door htvd1950 - Oct 8, 2010 om 13:15
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als we ons overal voor afschermen kunnen we geen enkele ziekte meer te lijf. Je lichaam bouwt weerstand op tegen allerlei ziektekiemen.
Gewoon handen wassen in de keuken met voedsel-bereiding en er geen steriel gedoe van maken. Dat is voor ziekenhuizen!!

sw
door swerkman - Oct 8, 2010 om 14:13
29 Antwoorden / 10 Vragen

het drogen van je handen aan een vieze keukenhanddoek .......dat is pas verspreiden van bacterieen
gewoon hygienisch werken en dan zal het allemaal wel reuze meevallen

er
door erky - Oct 8, 2010 om 20:50
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Mark,

Alles is relatief. Bacteriën dus ook. Onze darmen zitten vol met bacteriën en dat is maar goed ook. Van alle bacteriën is maar een kleine groep echt besmettelijk. Mijn partner gebruikt 4 maal meer zeep (per handenwasbeurt) maar wordt daar ook niet schoner of hygiënischer door.

Wat wel oppassen is, dat is je handen niet goed wassen na het snijden van rauw vlees.

Denk ook aan het toetsenbord - maak dat eens schoon. Dat heeft meer zin dan zeepresten aan je handen. Ook een vaatdoekje dat minder dan 1x per week wordt gewassen is een grotere bron van besmetting.

Groet,
Erky