gallito
door gallito Oct 19, 2010 om 20:48
Voeding & gezondheid

Zijn medicijnen na de houdbaarheidsdatum echt niet meer te gebruiken?

Ik vraag me af waarom medicijnen niet meer te gebruiken zijn na de houdbaarheidsdatum. Is dit een consumententruc of verliest de medicatie echt haar kracht.

Ik kan me niet voorstellen dat gedraaide pillen en capsules hun werking verliezen na een bepaalde datum.
Is dit eigenlijk wel eens getest?
Jodium b.v. gaat toch jaren mee ondanks de datum?
En zijn er ook gevallen bekend van medicijnvergiftiging door gebruik na de houdbaarheidsdatum? Ik heb daar nog nooit iets over gehoord of gelezen.

Ik denk dat het in de meeste gevallen onzin is en puur voor de continuïteit van de commercie van de farmaceutische industrie.

Wie het echt weet mag het zeggen .

Omdat dit zowel een vraag als een discussie is, plaats ik deze in beide rubrieken.

43537 32 Rapporteer

genius
door genius - Oct 19, 2010 om 21:03
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote][u]HOE LANG BEPERKTE HOUDBAARHEID[/u]
Hoe lang u een medicijn kunt bewaren, hangt af van de samenstelling van het medicijn en van hoe u het gebruikt en bewaart. Sommige medicijnen zijn kort houdbaar doordat de werkzame stof verloren gaat. U kunt hier niets aan doen. Medicijnen waar water in zit, zoals dranken en crèmes, bederven het snelst. Dit komt doordat bacteriën en schimmels in een vochtige omgeving goed kunnen groeien. Deze bacteriën en schimmels kunnen van uw handen of uw lichaam en ook wel vanuit de lucht in het medicijn terechtkomen. Daarom zijn vooral oog-, neus- en oordruppels, dranken, vloeistoffen voor gebruik op de huid en crèmes beperkt houdbaar. Aan medicijnen met water worden meestal stoffen toegevoegd die de groei van bacteriën en schimmels moeten remmen. We noemen deze stoffen conserveermiddelen. Maar conserveermiddelen kunnen het bederven van aangebroken verpakkingen niet helemaal tegengaan.
Let er daarom op dat u:
• zorgvuldig omgaat met het medicijn en na gebruik de
verpakking goed sluit;
• maatbekertjes, pipetjes en spatels na gebruik met water en
een tissue schoon en droog maakt;
• het medicijn bewaart volgens de aanwijzingen in de bijsluiter
of volgens de informatie op het etiket.

[u]BEWAARTERMIJN[/u]
In het volgende overzicht kunt u voor een aantal medicijnen vinden hoe lang u ze kunt bewaren wanneer u de verpakking heeft aangebroken. Advies over de bewaartermijn van
medicijnen die hier niet worden genoemd, kunt u krijgen bij uw apotheek.
De bewaartermijn die hier wordt genoemd of die op het etiket staat, geldt alleen als u het medicijn bewaart volgens de aanwijzingen in de bijsluiter.

[u]OVERZICHT BEWAARTERMIJNEN VAN VERSCHILLENDE MEDICIJNEN[/u]
Bewaartermijn Medicijn na aanbreken
Tablet 2 jaar
Capsule 1 jaar
Poeders 1 jaar
Drank 6 maanden
Druppelvloeistof 6 maanden
Stoomvloeistof 3 maanden
Neusdruppels 3 maanden
Neusspray 3 maanden
Oogdruppels 1 maand
Oogzalf 6 maanden
Oogwassing 1 maand
Oordruppels (niet steriel) 6 maanden
Oordruppels (steriel) 1 maand
Zalf in tube 1 jaar
Zalf in pot (met spatel) 6 maanden
Crème in tube 1 jaar
Crème in pot (met spatel) 3 maanden
Pasta in pot (met spatel) 6 maanden
Strooipoeder 1 jaar
Huidgel in tube 3 maanden
Vloeistof voor gebruik op de huid 6 maanden
Zetpil in strip 1 jaar

Bron: Klik hier

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 19, 2010 om 21:48
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij kun je sommige medicijnen best nog wel gebruiken (pillen en poeders), maar ik persoonlijk doe het niet.
Ik wil toch geen risico nemen.

pr
door prinspils - Oct 20, 2010 om 07:38
88 Antwoorden / 9 Vragen

Leg de stelling (met uw vraag) voor aan een deskundige: uw apotheker of farmacoloog!

Of er moet een expert zijn die de deskundigheid heeft.

vladja
door vladja - Oct 20, 2010 om 10:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Genius,

Een verwijzing was genoeg geweest. Hele lappen tekst kopieeren en hier neerkwakken heeft weinig zin. Bovendien is het ook nog eens geen antwoord, want het gaat niet om de bewaartermijn, maar wat als die termijn verstreken is.

Vladja

ba
door bachanaal - Oct 20, 2010 om 10:29
248 Antwoorden / 7 Vragen

in de meeste situaties speelt de commercie een grote rol. het wordt ons gewoon door de strot geduwd. ik gebruik geregeld middelen die over de datum zijn, nooit iets van gemerkt. vooral doordrukstrips zijn zeer lang houdbaar. het liefst zou de industrie willen dat alles maar 1 uur houdbaar is.

genius
door genius - Oct 20, 2010 om 11:27
886 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja,

Een antwoord is op "discussies" (vindt ik) niet nodig, een reactie wel. Lappen tekst kopiëren / plakken. . .oké, normaliter doe ik dat ook niet, maar in dit geval leek het mij geen overbodige "luxe". De link werkt niet, omdat dit uit een pdf komt die als pop-up verschijnt.
Ansich vond ik dit toch wel een passende reactie, toch? Alles wat door ts werd vermeld wordt hierin aangegeven, ook de bewaartermijn en het hoe en waarom.

En dan nog, gesteld dat mijn eerdere reactie geen bijdrage ofwel een antwoord is, zoals in de reactie van jou vermeld, is jouw reactie alleen een op- of aanmerking op de reactie van een ander! M.a.w. een echte bijdrage kan ik dit nou óók niet echt noemen!

Verder hoop ik dat er wél andere lezers zijn die er iets aan hebben!

G.

testcase
door testcase - Oct 20, 2010 om 13:34
189 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet de juiste plek om deze vraag te stellen. Wij zijn immers geen deskundige.

Dus wat bacahnaal beweert is niet onderbouwd slechts een onderbuikgevoel.

erik008
door erik008 - Oct 20, 2010 om 14:38
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De datum is gebaseerd op de termijn die de fabrikant kan garanderen.
Een fabrikant neemt geen risico en zal de termijn ruim aanhouden.
Als je toch besluit het product na de datum te gebruiken heb je geen garantie op de kwaliteit.
Een product op de markt brengen met opdruk onbeperkt houdbaar zal niet meer voorkomen, omdat de fabrikant het ook moet kunnen aantonen, dat dit ook zo is.

Je spreekt van jodium, dit is een element, geen medicijn.
Er zijn heel veel medicijnen die jodium bevatten en hebben ook een verschillende houdbaarheid.

invalide
door invalide - Oct 20, 2010 om 19:19
787 Antwoorden / 5 Vragen

Welk product?

De gebruikte grondstoffen bepalen de houdbaarheid ook.

Zo is er verschil tussen Paracetamol en Ibuprofen wegens de gebruikte stoffen.
Dus welke middelen bedoel je?????
De droge tabletten zijn dus niet gelijk en ook de manier van bewaren is van belang, warmte en daglicht kunnen de levensduur ook aantasten.

En er staat; Tenminste Houdbaar Tot dus langer is meestal mogelijk!

stacey
door stacey - Oct 20, 2010 om 21:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Verouderde medicijnen dient u niet meer te gebruiken, omdat de werkzaamheid dan niet meer gegarandeerd is --Info

gallito
door gallito - Oct 20, 2010 om 22:19
479 Antwoorden / 66 Vragen

Het blijkt wel uit deze discussie dat de een zonder aarzelen aanneemt wat degene die er aan verdienen verkondigen, aan de ene kant uit onzekerheid en aan de andere kant uit onwetendheid.

Want ik heb nog steeds niets over een wetenschappelijk onderzoek naar verminderde werking van medicijnen na de houdbaarheidsdatum gelezen.
Ook niet dat er personen na gebruik (nog) zieker door zijn geworden,omdat het middel zijn werking had verloren.

Het is allemaal aanname wat er door degenen die eraan verdienen wordt verkondigt.

Waarom worden overjarige medicijnen dan wel in derde wereldlanden gedumpt!!

Weblog van SP: Overjarige geneesmiddelen gaan er al tientallen jaren heen
Bron: http://www.janmarijnissen.nl/2007/10/16/wereldvoedseldag-2/

biekskuh
door biekskuh - Oct 23, 2010 om 14:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op woensdag 20 okt 2010, 14:38]De datum is gebaseerd op de termijn die de fabrikant kan garanderen. Een fabrikant neemt geen risico en zal de termijn ruim aanhouden. Als je toch besluit het product na de datum te gebruiken heb je geen garantie op de kwaliteit. Een product op de markt brengen met opdruk onbeperkt houdbaar zal niet meer voorkomen, omdat de fabrikant het ook moet kunnen aantonen, dat dit ook zo is.

Dit vind ik inderdaad nuttige informatie. Ook geloof ik wel dat het enigsinds met commercie te maken heeft. Maar dat hebben derde wereld landen (helaas) ook, naar mijn mening...

[quote=gallito schreef op woensdag 20 okt 2010, 22:19]Waarom worden overjarige medicijnen dan wel in derde wereldlanden gedumpt!!

Werkelijk geen idee, sorry...

evil essie
door evil essie - Oct 28, 2010 om 22:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan naar de houdbaarheid van medicijnen. De medicatie wordt blootgesteld aan diverse omstandigheden (temperatuur, vocht)
en uit deze informatie wordt een houdbaarheidsdatum vastgesteld. Deze wordt zeer ruim berekend, om te voorkomen dat de producent aansprakelijk is voor middelen die minder werkzaam zijn of schimmels en bacteriën kunnen bevatten.

Dus ja, vaak kunnen geneesmiddelen nog wel een tijdje na datum worden gebruikt, maar dit is wel op eigen risico!

=gallito schreef op woensdag 20 okt 2010, 22:19: Waarom worden overjarige medicijnen dan wel in derde wereldlanden gedumpt!!

Weblog van SP: Overjarige geneesmiddelen gaan er al tientallen jaren heen
Bron: http://www.janmarijnissen.nl/2007/10/16/wereldvoedseldag-2/

Om twee redenen:
- Er is weinig geld voor deze mensen beschikbaar. Dus liever medicijnen die iets minder werkzaam zijn, dan geen medicijnen.
- En er zullen hier geen problemen optreden mbt aansprakelijkheid en garantie, wanneer de werkzaamheid twijfelachtig is.

picone
door picone - Oct 29, 2010 om 15:53
55 Antwoorden / 4 Vragen

Hier past maar een antwoord, raadpleeg uw eigen arts of specialist?

ma
door maranti21 - Oct 30, 2010 om 21:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn weten heeft die datum voornamelijk te maken met hoe goed de werking dan nog word gegarandeerd.

Net als met voedsel, die datum houd ook in hoe lekker alles nog smaakt.

jo
door jobw - Jul 26, 2012 om 11:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

waarom geneesmiddelen beperkt houdbaar zijn staat uitgelegd in het volgende artikel.
http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdschriftartikel/Houdbaarheid-van-geneesmiddelen-1.htm

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 26, 2012 om 12:31
252 Antwoorden / 68 Vragen

de datum is niet belangrijk, maar uw ontlasting wel dus daarop letten aub. gevalletje van omkijken dus.

tdehond
door tdehond - Jul 26, 2012 om 12:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Deze vraag werd in 2010 gesteld. Ik denk niet dat vraagsteller hier nog mee leest. Ik heb al een tijd geen bijdrage meer van G. gezien.

=jobw schreef op donderdag 26 jul 2012, 11:51: waarom geneesmiddelen beperkt houdbaar zijn staat uitgelegd in het volgende artikel.
http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdschriftartikel/Houdbaarheid-van-geneesmiddelen-1.htm

gallito
door gallito - Jul 26, 2012 om 21:09
479 Antwoorden / 66 Vragen

@tdehond
Ik lees nog steeds mee en reageer pas als ik iets zinnigs kan antwoorden, dus... ben zeker nog wel van de partij.
Bovendien is deze vraag gesteld als discussie en blijft naar mijn inziens altijd actueel.

melomaan
door melomaan - Jul 26, 2012 om 21:23
157 Antwoorden / 1 Vragen

Afgelopen winter paracetamol geslikt die al ruim 10 jaar over de datum was (zo weinig gebruik ik medicijnen) en zij werkten prima. Donker en droog bewaard. Durf niet te zeggen of dit voor andere medicatie ook geldt. Heb er nog 2 over die ik (mocht het zich voordoen) rustig slik binnen een periode van een jaar of 5.

ma
door manwijf - Jul 27, 2012 om 09:33
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik bijna mn hele leven al anti-epileptica. Omdat ik ze niet mag vergeten, zitten ze in al mn tassen, jassen etc. Het kan dus best voorkomen, dat ze pas na heel lange tijd weer eens te voorschijn komen. Let er eigenlijk nooit op, maar heb er ook nog nooit last van gehad. Uiteraard bewaar ik ze wel op een droge en donkere plaats.

jo
door jorisw - Jul 27, 2012 om 10:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is allemaal een complot van de farmaceutische industrie, artsen en al die andere graaiers die alleen maar tot doel hebben om ons zielige burgers te naaien. Iedereen weet toch dat medicijnen nooit kunnen bederven en ALTIJD goed blijven.

En alle winst verdwijnt in de zakken van onze politici. Daar gaat immers al ons geld heen.

Zo, antwoord slaat nergens op, maar veel forummers willen dit graag zien....

ol
door olijfje3 - Aug 18, 2013 om 02:47
284 Antwoorden / 26 Vragen

als u medicijnen krijgt van uw arts, in augustus 2013, hebben ze vaak een houdbaarheid van een jaar of 4 5. heeft u ze in de tussentijd niet nodig gehad? geen risico nemen met stoffen waar u tenzij u zelf arts of apotheker bent, geen verstand van heeft. U heeft al een probleem of probleempje met uw gezondhein. olijfje3

de eelco
door de eelco - Aug 18, 2013 om 07:12
607 Antwoorden / 92 Vragen

olijfje3 ..u bent zeker gek op oude koeien uit de sloot halen denk????.....

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 18, 2013 om 13:05
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=de eelco schreef op zondag 18 aug 2013, 07:12]olijfje3 ..u bent zeker gek op oude koeien uit de sloot halen denk????.....

Kan ik zeker beamen dit fenomeen het uit de sloot halen van ...

genius
door genius - Aug 18, 2013 om 13:31
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=olijfje3 schreef op zondag 18 aug 2013, 02:47]als u medicijnen krijgt van uw arts, in augustus 2013, hebben ze vaak een houdbaarheid van een jaar of 4 5. heeft u ze in de tussentijd niet nodig gehad? geen risico nemen met stoffen waar u tenzij u zelf arts of apotheker bent, geen verstand van heeft. U heeft al een probleem of probleempje met uw gezondhein. olijfje3

Punt 1. De houdbaarheid van medicijnen gelden dus alleen bij verstrekking in Augustus 2013

Punt 2. Deze hebben een houdbaarheid van 45 jaar

Punt 3. Olijfje3 heeft kennelijk zelf een probleem om een [u]topic anno 2010[/u] te voorzien van een reactie!

Punt 4. Deze reactie slaat kant nog wal!

Punt 5. Er zijn legio alternatieven om de verveling te bestrijden. Doe dat aub niet hier!

de eelco
door de eelco - Aug 19, 2013 om 08:12
607 Antwoorden / 92 Vragen

Punt 5. Er zijn legio alternatieven om de verveling te bestrijden. Doe dat aub niet hier!

helemaal mee eens....

ol
door olijfje3 - Aug 19, 2013 om 10:02
284 Antwoorden / 26 Vragen

als je iets verkeerd wilt begrijpen kan dit altijd, ik had wat zorgvuldiger moeten zijn. er zijn inderdaad vele manieren om verveling te bestrijden ik had niet kunnen reageren, maar dat is natuurlijk altijd zo.
olijfje3

re
door retsok - Dec 8, 2013 om 11:25
31 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=olijfje3 schreef op maandag 19 aug 2013, 10:02]als je iets verkeerd wilt begrijpen kan dit altijd, ik had wat zorgvuldiger moeten zijn. er zijn inderdaad vele manieren om verveling te bestrijden ik had niet kunnen reageren, maar dat is natuurlijk altijd zo.
olijfje3

Inderdaad, voor u geldt dat altijd.

Wat ik nergens in deze discussie lees is de invloed van onze regering.
De wildste beschuldigingen naar de zakkenvullende fabrikant, maar het is onze wetgever die bepaalt heeft dat er een houdbaarheids/tegebruikentot datum op ALLE producten moet staan.
Zelfs als dit totale onzin is. Dus ook op medicijnen.
Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft.
Overigens is dit soort discussies pas begonnen na het instellen van een eigen risico......

agaat77
door agaat77 - Dec 8, 2013 om 15:00
82 Antwoorden / 7 Vragen

Alles in tablet vorm, omhult in diens originele verpakking, zei dat deze op normale temperatuur is bewaard( 15 graden max) kan zeker erna worden gebruikt.

Men houd hier vast aan zeker nog 1 jaar. Zolang alles bij elkaar blijft ( dus in pil vorm) zal er weinig gebeuren met de pillen. Dit is namelijk samengeperst..omhult dus dat gaat geruime tijd mee.

Alles wat men niet meer gebruikt na de houdbaarheids- datum, word ( meestal) ingeleverd bij de apotheek, denkt u dat deze het weg gooit of wel vernietigt? nee hoor... dit gaat naar de medicijn bank.

Die verdelen dit in potjes, en dit word aangeboden aan die mensen die bijvoorbeeld dakloos zijn, en zich melden bij hulpinstanties zoals leger des heils omdat ze ziek zijn en hulp zoeken.

Pillen, omhult kunnen dus nog geruime tijd mee, en zullen diens werking niet verliezen. Echter zalfjes, drankjes, sprays injecties wel!

Want? de stoffen hierin zullen uiteindelijk afbreken en naar de bodem zakken en zodoende diens werkzaamheid verliezen.

Apothekers dienen rekening te houden met de werking van een medicament, en daarom word op zeker gespeeld. Beetje overdreven af en toe, maar dat is dan weer fijn voor die mensen die dakloos zijn.

Want zoals gezegd, bestaat er naast de voedselbank tegenwoordig ook een medicijnbank. Die pillen verstrekt aan dakloze/ verslaafde.

pi
door pieterwolters - Dec 8, 2013 om 21:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=retsok schreef op zondag 8 dec 2013, 11:25]
Overigens is dit soort discussies pas begonnen na het instellen van een eigen risico......

Dat toont meteen aan dat het eigen risico goed werkt: mensen worden zich eindelijk eens bewust van dat zorg gewoon geld kost. Voordat we een eigen risico hadden (overigens bestond het eigen risico als sinds jaar en dag voor mensen die de pech hadden om verplicht een particuliere verzekering te nemen en die de premie een beetje draaglijk wilde houden) kon het allemaal niet op. Het werd toch wel betaald.

ol
door olijfje3 - Dec 9, 2013 om 10:14
284 Antwoorden / 26 Vragen

is het ooit gecheckt hoeveel geld het het scheelt, het bekostigen van een inningssysteenen en systeem om mensen te compenseren is ook gigantisch. Voor mensen die het eigenrisico toch al opmaken werkt het weer niet als remgeld olijfje3