Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 10, 2022 om 18:35
Voeding & gezondheid
Zijn zoetstoffen verplicht in frisdrank?

Vandaag een nieuwe fles sinas geopend van Lidl en kreeg een bijsmaak in mijn mond.
Keek op het etiket: zoetstoffen erin....
Zijn zoetstoffen verplicht in frisdrank?
Zijn al die zoetstoffen schadelijk?

3032 13 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2022 om 18:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Verplicht denk ik niet, schadelijk verwacht ik niet. Maar de smaak van de klant bepaald (uit ervaring) bepaald de verkoopcijfers.

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jan 10, 2022 om 18:39
1327 Antwoorden / 2 Vragen

[edit - redactie, hou het respectvol + inhoudelijk s.v.p.]
Natuurlijk zijn zoetstoffen niet verplicht.
De kunstmatige zoetstoffen zijn allemaal op schadelijkheid onderzocht en in de concentraties die in frisdranken gebruikt worden zouden ze volgens de onderzoeken niet schadelijk zijn.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 10, 2022 om 18:47
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Zoetstoffen in frisdrank zijn niet verplicht @geborenamsterdammer maar worden slechts gebruikt ter vervanging van dikmakers zoals suiker.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 10, 2022 om 18:50
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een rommel zit er in die frisdrank. Maar 6% sinaasappelsap.Voor de rest geur, kleur en smaakstoffen.

rj
door rjw Jan 10, 2022 om 19:25
3261 Antwoorden / 5 Vragen

De geur-, kleur- en smaakstoffen zijn waarschijnlijk nog minder dan 6%. Het overgrote deel is water. Wat op zich niet zo gek is. Het is geen jus d'orange maar limonade. Als je daar meer sinaasappelsap in doet is het geen limonade meer.

JanF42
door JanF42 Jan 11, 2022 om 23:59
31 Antwoorden / Vragen

De voornaamste ingredient is dihydrogenmonoxide, waarin alle andere bestanddelen in zijn opgelost.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2022 om 18:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, @GA, uiteraard is het niet verplicht. Maar de gemiddelde mens houd nu eenmaal van iets als een "zoetige smaak". Zoetstoffen zijn, mits natuurlijk bij normaal gebruik, niet schadelijk. Maar als je er toch moeite mee hebt: een sapcentrifuge aanschaffen en er blijft dan alleen de natuurlijke zoetheid van welke fruitsoort dan ook, over. Hoewel ik zie dat deze jus van de Lidl ook "prik" heeft, dus dat zal het dan niet worden. Vers is uiteraard veel duurder dan wat je hier toont.

rj
door rjw Jan 10, 2022 om 19:26
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Voor het lichaam maakt het overigens niet uit of je suikers uit fruit haalt of uit suikers. Het heeft allemaal dezelfde chemische samenstelling. Er zijn geen slechtere of betere suikers.

tenormin
door tenormin Jan 10, 2022 om 19:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Weet ik @rjw, maar van fruit "smaakt" het lekkerder dan toegevoegde suikers. Als je het zo stelt, en dat doet bijna niemand, want iedereen lust fruit (behalve ik: zoet) moet men ook geen fruit meer eten.

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Jan 10, 2022 om 18:59
854 Antwoorden / 3 Vragen

Zoetstoffen zijn niet verplicht, maar... ze dienen als consumenten een loer draaien door te zeggen dat er dan geen suiker in zit en dat een porduct light is. Er zijn maar een paar zoetstoffen die geen inlvoed uitoefenen op je bloedsuikerspiegel . Die spiket namelijk al een dolle van suiker en zoetstoffen en dat zorgt er voor dat je weer snel trek krijgt in zoete dingen en dan begint de cyclus weer opnieuw.

Binnen mijn leefstijl gebruiken we als zoetstoffen alleen erythritol, stevia en monkfruit. Verder ook geen andere producten waar (verborgen) suikers inzitten of in ieder geval zo min mogelijk van die dingen.

De voedselindustrie is verantwoordelijk voor de suikerverslaving van de mens. En uiteindelijk wordt de suiker omgezet in glucose en als je teveel aan glucose hebt dan wordt dat omgezet in vet.

Nog maar een keer die disclaimer... ik wil niemand mijn leefwijze opdringen en heb respect voor ieders leefwijze. Is leuk als dat wederkerig is. Het is voor mij meer iets om mensen bewust te maken van hetgeen er allemaal aan minder goede dingen in ons eten zit.

ju
door juliomariner Jan 10, 2022 om 19:06
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Uw verhaal over de industrie en suiker klopt helemaal alleen uw oplossingen zijn voor mij persoonlijk niet zo bruikbaar. Zo vind ik dat Stevia een vieze nasmaak heeft.
Het klopt dat de industrie overal suiker in doet ook in producten waar het eigenlijk gewoon niet inhoord. Bijvoorbeeld mayonaise, deze hoort een friszure smaak te hebben en niet die vies zoete smaak waar we inmiddels met z'n allen zo aan gewend zijn. Een goede mayo bestaat uit een neutrale olie, azijn, eidooier en eventueel een beetje peper en zout naar smaak maar dus geen suiker.

Thecla58
door Thecla58 Jan 10, 2022 om 19:10
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Juliomariner,

Veel mensen ervaren een bittere nasmaak van stevia. Daarom gebruik ik erythritol in mijn gerechten en heel soms - als ik zelf caramel maak - dan stevia brown.
Mayonaise maak ik altijd zelf, dan weet ik precies wat er ingaat. Ik kook alleen met whole foods... en gebruik zeer gering zuivelproducten maar geen granen. Ik gebruik ook iets meer vet en eiwitten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2022 om 19:13
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER: zie o.a. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx en ik sluit mij aan bij de kritische opmerking van @TENORMIN. Let nog eens op de regels van deze site.

ju
door juliomariner Jan 10, 2022 om 19:16
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Wat u eet moet u natuurlijk helemaal zelf weten. Uw dieet is niet de mijne maar kan het zeer waarderen dat mensen in iedergeval nadenken over wat en waarom ze bepaalde voedingsmiddelen eten. Dit in plaats van maar zonder bij na te denken alles maar naar binnen te proppen.
Ik heb geleerd bewust met eten bezig te zijn en bewustvtenkoken aangezien onze zoon een histamine intolerantie heeft en heel veel dingen niet mag eten. Stevia vind ik inderdaad een rate nasmaak hebben. Zo hoor ik ook bijvoorbeeld bij 10% van de mensen die verse Koriander naar zeep vind snaken.

Thecla58
door Thecla58 Jan 10, 2022 om 19:18
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Juliomariner,

Door mijn leefstijl aan te passen is mijn chronische aandoening in remissie en heb alleen bij heel warm weer af en toe een behandeling nodig.

Jullie moeten nog harder puzzelen dan ik dat moest doen... succes daarmee.

tenormin
door tenormin Jan 10, 2022 om 19:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@thecla58, dan neem ik aan dat je ook zelf je brood bakt (voor mij veel te veel werk). Maar die rot suikers stoppen ze overal in, zelf Tonic, en ik lust geen zoet. Zelfs in Tonic, wat toch bitter smaakt, zit potjandoossie suiker in. Wat de meesten tegenwoordig doen. En ja, net als jij: mayonaise maak ik zelf: dat is een fluitje van een cent. Nee hoor, iedereen moet leven zoals hij/zij wil. Dus be my guest. ;-)

ju
door juliomariner Jan 10, 2022 om 19:28
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Dank, inderdaad, lekker eten maken zonder tomaat, champignons, noten  citrus, geconserveerde vlees en vis producten en zo een hele waslijst meer is niet eenvoudig. In het begin wordt je er moedeloos van maar je wordt heel creatief met koken en bent er bewust mee bezig. Voor het ontdekt werd bij mijn zoon was ik er veel.minder bewust mee bezig. Zo zie je maar dat de beste voetballer van Nederland zeer ware dingen kan zeggen ( elk nadeel etc.)

Thecla58
door Thecla58 Jan 10, 2022 om 20:54
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Tenormin

Inderdaad bak ik zelf 'brood', maar dan zonder producten die van granen gemaakt zijn. Ik doe dat met noten, zaden en amandelmeel. Is heerlijk om te doen... en het geeft me soms rust.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2022 om 19:11
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Twee vragen: twee antwoorden: Zoetstoffen zijn niet verplicht (als ook al door anderen gemeld) en als er sprake is van zoetstoffen moet er melding van staan op het etiket m.b.t ook de goedkeuring. Daarbij is als ook al opgemerkt het gehalte van het genoemde fruit (in %) ook van belang.
Zoetstoffen dienen vooral, als ook al gezegd, voor vervanging van suiker omdat er toch ook erg veel mensen zijn die ongezoet en puur sap dan niet lekker vinden. (M.i. merkwaardig maar het is wel een feit. Fabrikanten spelen in op smaak. Ter nadere info zie: Er zijn meer dan 15 soorten goedgekeurde zoetstoffen. Er zijn natuurlijke zoetjes, zoals honing, ahornsiroop, stevia en dadels welke niet schadelijk zijn voor je gezondheid zolang je ze met mate eet. Ook zijn er onnatuurlijke (kunstmatige) zoetstoffen die worden gemaakt in een fabriek.

Zoetstoffen slecht voor je gezondheid? Wat is het effect ...  of deze https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx  En ps: Op het etiket staat: sinaasappelsmaak en dat duidt ook op 'namaak' van de smaak.

Thecla58
door Thecla58 Jan 10, 2022 om 19:20
854 Antwoorden / 3 Vragen

Honing, ahornsiropen (trouwens alle siropen) dadels et cetera zitten boordevol fruitsuikers en tja.... die zijn ook niet echt goed te noemen. Maar dat is mijn ervaring.

ju
door juliomariner Jan 10, 2022 om 19:23
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Het schijnt dat vruchtsuikers iets minder slecht zijn dan de geraffineerde suikers uit bieten of suikerriet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2022 om 19:27
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Re: Ik reageerde op de reactie van @THECLA58: Dat is correct 'maar smaken verschillen'. En zie dan o.a. deze info of fruitsuikers wel of niet gezond zijn. etc. : nee, fruitsuikers zijn niet ‘gezonder’ dan andere suikers. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen van nature aanwezige suikers in fruit of bijvoorbeeld kristalsuiker of rietsuiker.

Zijn fruitsuikers gezonder dan gewone suiker? Gezondheid - Margriet en Maar uit de laatste wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat fruitsuikers helemaal geen negatief effect hebben op je bloedsuikerspiegel. Het gaat dan om fruitsuikers uit hele, natuurlijke voedingsmiddelen (dus die je gewoon binnenkrijgt als je echt fruit eet). Fruitsuikers: word je daar nou écht dik van? - Holistik en

  1. De 3 meest schadelijke gezondheidseffecten van te veel ...

    https://drogespieren.nl/gezondheid/de-3-meest-schadelijke-gezondheids...
    • Er bestaan honderden verschillende soorten suikers, maar deze zijn allemaal opgebouwd uit de drie enkelvoudige basissuikers glucose, fructose en galactose. Deze monosachariden bestaan uit slechts 1 suikermolecule. Door deze op verschillende manieren te combineren ontstaan er tal van andere soorten meervoudige suikers. Tafelsuiker bijvoorbeeld ontstaat door de verbinding van een …

    • Wat zijn de Eigenschappen Van Fructose?
    • Waar Zit Veel Fructose in?
    • zijn Fruitsuikers Slecht voor je? 3 Meest Schadelijke Effecten
    • Fruitsuikers Herkennen en vermijden

    • Fructose op zich is niet ongezond. Het is een goede energiebron net als glucose. Wat telt is de hoeveelheid die je via je voeding binnenkrijgt en hoe gevoelig je er voor bent. We kijken eerst naar het verschil in fruitsuikers in fruit en in bewerkte voeding. Daarna bespreken we de 4 grootste effecten op je gezondheid.
    Meer bekijken op drogespieren.nl

rj
door rjw Jan 10, 2022 om 19:28
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@juliomariner: dat is wat de leveranciers je willen doen geloven. De samenstelling van alle suikers is identiek. Het grote verschil zit 'm in de dosering. Een appel heeft veel minder suiker dan gefabriceerde producten met suiker (koekjes, sappen, etc). Daarom zijn smoothies ook niet per definitie gezond. Daar zitten uiteindelijk zoveel geconcentreerde suikers in dat je veel te veel binnen krijgt.

ju
door juliomariner Jan 10, 2022 om 19:36
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Daarom schreef ik ook het schijnt. Daarbij krijg je met de vruchtsuikers uit de vruchten die je eet ook het goede van het fruit als vitamines en vezels

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2022 om 19:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

.

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Jan 10, 2022 om 23:10
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om uw vraag te beantwoorden: NEE

fabrikanten mogen zelf kiezen welke ingredienten ze in producten zetten, mits deze aan bepaalde wetten voldoen.

Als u producten met zoetstoffen niet lekker vind, kunt u toch ook een ander merk/product kopen?
alle ingredienten staan immers aangegeven op het etiket/verpakking.

Sommige fabrikanten/merken gebruiken zoetstoffen als vervanging voor suiker.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 11, 2022 om 00:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Miennaamishaaz,

Het moeilijke is, dat steeds meer frisdranken zoetstoffen bevatten.

Ik vraag mij echt af wie cola light lekkerder vindt dan echte coca cola.....

pe
door pebk Jan 13, 2022 om 08:49
581 Antwoorden / 0 Vragen

@Geboren
Ik. In het begin was het even wennen jaren geleden, maar mijn voorkeur gaat nu uit naar Cola light of zero. De echte coca cola heeft een zure bijsmaak.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 11, 2022 om 22:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zoetstoffen zijn, zoals zo veel dingen, schadelijk als je er regelmatig grote hoeveelheden langdurig van inneemt. Tegenwoordig moet je bij alles nadenken of het wel "gezond" is, werdt vroeger verteld dat suiker goed is voor je spieren, melk voor je botten enz, blijkt het tegenwoordig allemaal ongezond te zijn. Heb vele jaren kanaries gekweekt en er regelmatig sucses (prijzen) mee gehaald mede dank zij hun goede voer wat ik ze gaf. Ditzelfde voer wordt tegenwoordig als zeer gezonde voedingsmiddel voor de mens verkocht en zie je nu weer zo'n absurde reclame over schuiven met voeding. Nou sorry hoor ik vindt een plak ham lekkerde dan een ei op mijn boterham.

pe
door pebk Jan 13, 2022 om 08:51
581 Antwoorden / 0 Vragen

Brood uit de winkel is trouwens ook niet zo goed. Daar zit meestal te veel zout in. En tja, de eierdooier in het ei zit ook vol met eiwitten en is cholesterolverhogend.

tenormin
door tenormin Jan 30, 2022 om 23:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

En tja @pebk, dat verhaal over eieren en cholesterolverhogend is inmiddels zo achterhaald: ik eet, na jarenlang, vanwege die berichten, weer iedere dag een ei. En mijn cholesterolverhogende medicatie is er ook al weer enige jaren verwijderd. Nieuwe inzichten, nieuwe voorschriften, regels.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 30, 2022 om 21:32
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Een kleine update.

Ik ben overgestapt op Orangina.

panter22
door panter22 Jan 31, 2022 om 06:53
6599 Antwoorden / Vragen

Smaakt deze beter?  Dat je die kon vinden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 31, 2022 om 10:49
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Ja deze sinas smaakt stukken beter dan die met zoetstoffen erin.

Topantwoord

Be
door Bewaklu - Jan 30, 2022 om 22:25
132 Antwoorden / 1 Vragen

En daar zit natuurlijk alleen maar vers sap in...dit is bijna hetzelfde als kiezen tussen een Mars en een Snicker!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 30, 2022 om 22:27
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bewaklu,

Persoonlijk vind ik een Snicker lekkerder.....

Maar het ging mij om een sinas zonder zoetstoffen.