do
door dolex May 9, 2016 om 11:19
Voeding & gezondheid

Zonnebrand

Ik vond de uitzending over zonnebrandcreme nogal oppervlakkig. Mevrouw De Haas had het vooral over kwantiteit.  Als je maar smeert, is het goed, en goed op de verpakking kijken naar de factor en UVA/UVB-bescherming.
Uit de voedingsindustrie weten we hoe misleidend de verpakkingen kunnen zijn, en hoe vaak de aanprijzingen en kwalificaties niet kloppen met de inhoud.
Zou echt alle zonnebrand doen wat het belooft, en zou het allemaal onschadelijk zijn voor de huid?

Verder had ze het over stoffen die goedgekeurd zijn door de EU. Bij voeding zijn dat de zgn. E-nummers, waar iedereen van op zijn achterste benen gaat staan. Maar bij zonnebrand is dat blijkbaar een garantie voor veiligheid.

Ik ben ook erg benieuwd hoe de werking van zonnebrandcremes onderzocht is. Langdurig dubbelblind klinisch onderzoek lijkt me nogal lastig. Hoe groot is de vinger in de pap van de cosmeticafabrieken? Lekker dik smeren, een flesje per dag! Je vraagt je af hoe de mens het al die jaren heeft overleefd, qua evolutie...

Mijn belangrijkste vraag:
Hoe wordt onderzocht dat zonnebrandcremes werken, en hoe afhankelijk zijn die onderzoeken?

1660 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 9, 2016 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan probeert u het toch zelf uit? Een arm goed insmeren met bijvoorbeeld factor 50, en de andere niet. In de zon gaan zitten en dan 's avonds maar naar het verschil kijken. Twee rode armen, het spul werkt niet. Één rode en één witte, héé het werkt. :-((

gerbera
door gerbera - May 9, 2016 om 17:21
7390 Antwoorden / 14 Vragen

Uit de voedingsindustrie weten we hoe misleidend de verpakkingen kunnen zijn, en hoe vaak de aanprijzingen en kwalificaties niet kloppen met de inhoud.
Dit geloofd u toch zelf niet. In het bewuste programma zijn een aantal tips gegeven over het gebruik van zonnebrandcreme.
Zou echt alle zonnebrand doen wat het belooft, en zou het allemaal onschadelijk zijn voor de huid?
Als dat niet zo zou zijn lopen er heel wat mensen met huidaandoeningen rond.  En als u zo weinig vertrouwen heeft in de creme adviseer ik u uit de zon te blijven.
Je vraagt je af hoe de mens het al die jaren heeft overleefd, qua evolutie...
Blijkbaar toch door het gebruik van zonnebrandcreme. Het is aan uzelf te beoordelen welke creme bij u het beste werkt.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 9, 2016 om 18:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Klinische testen zeggen niet zoveel. Dat zie je bij de dagcrème reclames en Tandpasta's 87 vrouwen vonden het geweldig. Lekker onderbouwd dus.

Die mij maar een degelijk wetenschappelijk onderzoek. Waarom twijfelen grote groepen mensen toch altijd aan hoogopgeleide mensen die ons iets willen vertellen?
Als deze dame het zo uitlegt heb ik de neiging haar te geloven,  Zij heeft er voor doorgeleerd en ze smeert ons ook geen dure producten aan.
Vroeger dronken mijn ouders 3 glazen melk per dag, mijn vader werd bijna 84 en mijn moeder die nog leeft en gezond is, is 82. De schijf van 5, die bestond toen nog niet het was maar net wat er goedkoop en verkrijgbaar was.
Als je je echt ergens zorgen over wilt maken denk maar eens aan alle straling van 3G 4G en straks  5G dat is zo belangrijk voor ons allemaal dat het vast geen kwaad  kan (cynisme uit)
Diewilik