pr
door prudentius Jul 9, 2009 om 13:50
Vrije tijd & tuin

Overlast

ik heb al tijden lang last van de buren die de hele dag met de deur open rap muziek aan hebben staan klagen helpt niet weet iemand een oplossing

4926 39 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jul 9, 2009 om 14:05
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als praten en de politie en de woningcorporatie niets kunnen doen rest alleen nog verhuizen.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 9, 2009 om 14:29
1574 Antwoorden / 13 Vragen

prutentius: Je mag in Nederland overdag tot zo'n 22.00u s'avonds muziek draaien, daarna is het gewenst om op een wat redelijker volume over te gaan, na 00.00 moet het wel stil zijn, overdag mag iedereen doen wat hij wil,(redelijkerwijs dan!) er staat (gelukkig maar...!) nog nergens in de wet, dat ik bijv. niet een boormachine in de hand pak, en geen gaatje zou mogen boren, of met een hilti aan de gang gaan..als het maar overdag is!

Hebben meer buren in uw omgeving 'last' van genoemde buur? Zijn er in het verleden al meer meldinge bij de politie binnengekomen, buiten die van u? Heeft u al eens gedacht aan een buurtbemiddelaar (mediator) om e.e.a bespreekbaar te maken?

Als u zich als enige in de buurt ergert, dan blijft praten met de buur de beste optie, en anders, als laatste optie: verhuizen..

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Jul 9, 2009 om 14:33
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Oh, sorry: Prudentius (mijn Romeins is niet zo goed)  ;-)

stacey
door stacey - Jul 9, 2009 om 20:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Missschien zelf eens een hardrock cd`tje aanschaffen, kijken of ze dat op prijs stellen, misschien snappen ze het dan ;-)

aurora1
door aurora1 - Jul 9, 2009 om 20:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@prudentius, kijk eens wat de Algemen Plaatselijke Verordening (APV) in je gemeente zegt over overlast. Misschien vind je er iets in waarmee je stappen kunt ondernemen.

vr.gr.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 10, 2009 om 10:51
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@stacey, ja, is wel een goeie!

Mijn lijfspreuk: Jij bent goed voor mij? Ik ben goed terug voor jou! Jij plaagt mij? Ik plaag jou terug! Jij slaat mij? Ik sla harder terug! ;-)

Groeten, Henri

op
door oplossing - Jul 10, 2009 om 12:40
119 Antwoorden / 1 Vragen

Hier hebben omwonende zich aan te houden:

Artikel 11

Tussen 22.00 uur en 08.00 uur zal het voortbrengen van muziek en andere (boor- of klop-) gelui­den, op welke wijze dan ook, slechts zijn toegestaan op voorwaarde dat zij niet hoor­baar zijn voor de andere eigenaars en/of gebruikers.

Overigens zorgt men er in het algemeen voor dat bij gebruik van computer-, audio- en videoapparatuur, alsmede bij het gebruik van muziekinstrumen­ten en dergelijke daarvan door de omwonenden geen hinder wordt ondervonden.

Is het een huur of koopwoning van U en/of uw buren??

ja
door jackxxx - Jul 10, 2009 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Altijd volgende maatregelen nemen. Verhuizen lijkt me geen optie. Politie inlichten en meldpunt overlast benaderen. Als beide instanties niet door u worden ingelicht kunnen er ook nooit rapporten worden opgemaakt. Bij herhaling neemt de Politie vanzelf maatregelen.

labren
door labren - Jul 10, 2009 om 13:13
862 Antwoorden / 0 Vragen

bij de buren aanbellen en vragen of de muziek wat zachter kan of vragen of de achter deur dicht doen, probeer dit eens

du
door dubbelzout - Jul 10, 2009 om 13:17
100 Antwoorden / 0 Vragen

Soms verbaas je je over een vraag: Ingeval van een huurwoning: de woningbouw heeft een keurig protocol hoe een en ander aan te pakken. In geval van een eigen woning, idem protocol bij de politie.

pe
door petra2110 - Jul 10, 2009 om 13:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan niet uit 2 zinnen opmaken wat jezelf al aan de "overlast" hebt gedaan. En wat is overlast??? Hoor je de muziek of overstemt ie alle eigen geluiden??? Heb je last omdat je misschien ook nachtdiensten werkt en overdag moet slapen??? Wat versta je onder "klagen helpt niet". Ben je gaan praten of ben je boos aan de deur gaan staan om te eisen dat de radio zachter of uit moet???? Hebben er inderdaad meerdere buren last van??? Op basis van de gegevens die je verstrekt kan ik je geen adviezen geven. Het enige wat ik je kan aanraden.....nodig je buur uit voor een bak koffie en communiceer met elkaar en wat nog belangrijker is : LUISTER naar elkaar.

Succes!!!!

vu
door vulpen_1 - Jul 10, 2009 om 13:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat er weinig aan gedaan zal worden. Wij hebben jaren last gehad en nog van een drugs daeler en gebruiker. Kabaal, bedreigingen, enz. Politie deed niks maar hield deze persoon een hand boven het hoofd. Als je een eigen huis/appartement hebt doet niemand ook maar iets. Er moet eerst iets gebeuren. (Sterkte)

an
door ankhor - Jul 10, 2009 om 13:32
122 Antwoorden / 0 Vragen

Hmmm in de bouw beginnen we al om 07:00 uur.

Dus dan zijn we eigenlijk in overtreding? ;o)

commonsence
door commonsence - Jul 10, 2009 om 13:46
54 Antwoorden / 13 Vragen

Het idee van samen een kopje koffie/thee drinken en proberen elkaar te VERSTAAN !!! lijkt mij de enige en meest fatsoenlijke manier om mogelijk tot een oplossing te komen.

Wanneer de buur, die daar de broek aan heeft, op bezoek is wanneer de overlast plaatsvindt lijkt het me het beste om heel vaak te vragen wat hij/zij zei omdat het nauwelijks te verstaan is. Dan is het linkje niet meer zo moeilijk om te vragen of daar geen voor beiden acceptabele afspraken over mogelijk zijn. Moeilijker wordt het wanneer hun puberende kind al stevig met losse handjes doet wat zijn ouders kost wat het kost hebben nagelaten.

Sterkte en vraag jezelf ook altijd af of je hinder nu aan hen ligt of dat je zelf mogelijk overgevoelig voor hen bent. In dat geval is de hinder er al, wanneer ze je huis passeren.

commonsence
door commonsence - Jul 10, 2009 om 13:51
54 Antwoorden / 13 Vragen

Plus dat alleen de mens in staat is (dient te zijn) om te communiceren. Hoe beter je jezelf hebt leren kennen in je leven hoe makkelijker je met anderen kunt communiceren. Geef iedereen het recht om te leven maar laat dat een ander voor jou niet onmogelijk maken!

geer56
door geer56 - Jul 10, 2009 om 14:08
100 Antwoorden / 9 Vragen

Als het een huurhuis is is het niet echt moeilijk./

Je moet een dossier opbouwen van wat ze doen en van hoelaat en wanneer ect het liefst met foto's of beter nog film als je dat gedaan hebt stuur je aangetekend een brief naar de huisbaas waarin je sommerd er iets aan te doen en je woongenot te garanderen. zo staat dat in de wet. Of een advocaat.

http://www.nrc.nl/binnenland/article2286587.ece/Huurverbod_asocialen_in_Rotterdam

Maar als het echt asocialen zijn dan helpt niks en kan je maar beter verhuizen sterkte

ma
door maryati - Jul 10, 2009 om 14:17
3 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag eens of ze komen luisteren hoe hard de geluiden wel niet zijn.
Misschien hebben ze geen idee hoever geluid draagt en hoeveel overlast
ze veroorzaken.
Een gesprek helpt vaak beter dan boos worden.

karelstromph
door karelstromph - Jul 10, 2009 om 14:31
95 Antwoorden / 5 Vragen

Als het lawaai op straat hoorbaar is, dan is het burengerucht en dat is strafbaar, De politie is verplicht hiertegen op te treden.

Sterkte, Karel

za
door zappie35 - Jul 10, 2009 om 15:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je voor 22.00 uur geen harde muziek mag dragen
U mag nooit overlast bezorgen aan de de buren ook niet overdag.
Uiteindelijk zal de politie hier ook tegen optreden

mi
door miracle149 - Jul 10, 2009 om 16:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Waar heeft u dat artikel 11 vandaan ?

Zou u me de link kunnen sturen?

ha
door harkema25 - Jul 10, 2009 om 16:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is al eerder vermeld. Als je een woning huurt van dezelfde verhuurder als de overlastveroorzaker, kun je de verhuurder aansprakelijk stellen omdat je in je woongenot wordt aangetast.

Het is zaak een logboek bij te houden van de steeds terugkerende overlast. Ook steeds de politie laten komen als er weer te veel herrie is. Van die bezoekjes wordt een rapport gemaakt en met die rapporten kan de verhuurder die gebruiken om de overlastgever te manen het rustig aan te doen. Als het helemaal niet meer gaat, is een civiele procedure mogelijk. Je daagt de verhuurder voor de rechter omdat je volgens de wet in je woongenot wordt aangetast.

Met al die rapporten van de politie kunnen ze er niet meer omheen. Uiteindelijk zullen ze de overlastgevers manen om het rustig aan te doen, doen ze dat niet dan kan een uitzettingsprocedure volgen.

Het is toch van de gekke, dat als advies: verhuizen, gegeven wordt.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 10, 2009 om 17:31
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zie nog geen terugmelding van ts. Wat voor de een als 'overlast'wordt beschouwd, kan voor een ander gevoelsmatig als normaal worden gevonden, ook wij wonen langs buren, waar de kinderen op een keyboard spelen: En ja, zo'n apparaat hoor je, nou, en? Je kunt je er aan gaan ergeren, of je kunt je er niet aan ergeren.

Afgelopen week stond daar de deur open, de kids waren muziek aan het maken, normaliter hoor je dat ding (bijna) niet, nu wel, so what!

In de zomer als het wat warmer is, en je zit dan in de tuin, dan valt het je op, dat er allelei 'andere' geluiden te horen zijn dan normaal het geval is: Tuindeuren staan ineens overal open, slaapkamerramen helemaal open, dakramen geheel open, en ja, dan krijg je ineens een heleboel rare geluiden, waaraan je even moet wennen. Je zult nu, met dit regenweer, geen last hebben van al die open ramen en deuren, dus ook geen rap-muziek nu...?

Groeten, Henri

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 10, 2009 om 17:53
292 Antwoorden / 1 Vragen

het is een wijd en zijd verbreid misverstand dat je vóór 10 uur wél overlast mag veroorzaken. Overlast veroorzaken mag NOOIT! Wél is het natuurlijk zo dat men 'savonds minder herrie dient te maken dan overdag, 'snachts nog minder. Vroeger in de jeugd herberg moest om tien uur of half elf licht uit en iedereen stil zijn, daar komt waarschijnlijk dit misverstand van. Bij overlast: politie bellen, steeds weer plus voor ELKE KEER dat er naar uw mening "overlast" is, en overlast is niet hetzelfde als "last hebben van", iets wat vooral gebeurd als de smaak van muziek van de buren niet hetzelfde is als de jouwe, een brief of e-mail sturen naar de huiseigenaar, woningbouwvereniging meestal, en klagen. Een ieder heeft recht op ongestoord woongenot in zijn eigen huis en de verstoorder daarvan dient te verhuizen, niet u! Als meerdere buren klagen staat u nog sterker en zal de herriemaker vrij snel uit zijn huisgezet worden wegens overtreden van de regels betreffende overlast die door de woningbouw zijn opgesteld. Na enkele waarchuwingen van de huiseigenaar meestal samen met de wijkagent, wordt in een kort geding ontruiming van de herriemakers geeïst wat haast altijd wordt toegewezen en staan ze opstraat!. Dit kan in een half jaar al gebeurd zijn. Succes en zet door!

kenwel2
door kenwel2 - Jul 10, 2009 om 17:58
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Nou vooruit dan maar:

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting

  • overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
  • 's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
  • 's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.

Een tweede regeling is te vinden het wetboek van strafrecht (artikel 431). Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. De controle op naleving van deze bepaling berust bij de politie en deze kan dan ook een boete geven aan overtreders van dit artikel. Richtbedrag voor deze boete is € 90,00.

Hopelijk zijn nu alle 'geruchten' opgelost..

Groeten, Henri (Kenwel1 keer dan)

ja
door jahan - Jul 10, 2009 om 18:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk op de website van de gemeente wat de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zegt over geluidsoverlast. Het kan ook zijn dat uw gemeente een geluidhinderverordening heeft waarin e.e.a geregeld is. Als hier iets in staat dat u kan helpen, stap er dan mee naar de politoe en vraag of ze dit willen handhaven. De normen die iemand anders noemde gelden voor bedrijven (wet milieubeheer). Het kan zijn dat deze normen ook in de geluidhinderverordening of APV staan.

Sympathieker is een mooie bos bloemen / een kratje bier kopen en die aanbieden met het verzoek of de muziek in het vervolg wat zachter mag, omdat u er last van hebt.

allony
door allony - Jul 10, 2009 om 19:12
12 Antwoorden / 12 Vragen

wij hebben het zelfde probleem  we dachten dat het wel over ging door herhaaldelijk de mensen aan te spreken.

Tot onze verbazing was ik 2 weken terug 3 pluggen in de muur t slaan en wat denk je politie ik moest op horen want de buurman en kind lagen te slapen terwijl wij 2 jaar last hebben van de buren.DUS TOT 22.00 LAWAAI MAKEN IS DUS NIET ZE KUUNEN IEDER TIJD VAN DE DAG AANKOMEN

we hebben ons met de bewoners bijeen gepakt en klachten naar de huisvestiging gestuurd van onze mooie buren.

nu is er een instantie en wijkpolitie erop gezet gaan de buren zich niet verbeteren dan worden ze rechtelijk uit het huis gezet

p.s je moet wel iederkeer de klachtenformalie op sturen al is het iedere dag veel sterkte met je beste buren

ra
door raster - Jul 10, 2009 om 19:32
50 Antwoorden / 8 Vragen

Beste prudentius, Als je al met je buren gepraat hebt en het heeft geen resultaat kun je helaas het beste verhuizen want je gaat er aan ten gronde.Wil je daar blijven wonen moet je ze met gelijke munt betalen. Gun ze geen minuut rust meer. Misschien gaan ze het dan begrijpen. Maar als het aso zijn geef ik je weinig kans. Ben zelf 2X voor zo'n buren moeten verhuizen. Wens je veel sterkte. raster

yo
door youdid - Jul 10, 2009 om 19:41
18 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb met u te doen, want ken dit soort problemen met buren. Hanen die kraaien, buren die iedere dag belachelijk heftig ruzie maken, muziek veel te hard aan, buren die al een jaar aan het verbouwen zijn enz. In een flat is dat nog eens extra erg aanwezig, dus kan ik me heel goed voorstellen dat u er gek van wordt.

Mijn tips:

Blijven bellen naar de politie:

Buurtbemiddeling

Gemeente schrijven om advies

Andere buren inschakelijken en gezamelijk een plan maken of naar hen toegaan.

Probeer altijd redelijk te zijn en de bekende "Ik-boodschap" over te brengen naar de overlastgevers. zoals : IK snap dat u af en toe muziek wilt draaien, maar IK hoor dit erg goed en daarom zou IK willen vragen of U misschien in de toekomst de muziek wat zachter zou kunnen zetten. " enz.

Als niets helpt kun je nog contact opnemen met de Kantonrechter.

Vul deze vragenlijst anders in, voor meer hulp: http://geschillenboom.rvr.org/RvR/geschillenboom?domainmodel=//wonen@[Rechtsbijstand|wonen|1]&conceptid=Buren

(kopieer het en plak het in de adresspagina)

sterkte en succes

Judith

ge
door gerard55 - Jul 10, 2009 om 20:47
57 Antwoorden / 11 Vragen

Predentius, ik herken je probleem. We zitten hier op een forum van een van oorsprong socialistische omroep en ik voel mij een socialist, dus daar gaat ie. Als je zo'n probleem aan anderen voorschoteld, krijg vaak reacties waaraan je kunt zien dat het peil in Nederland behoorlijk is gezakt. Vind je ook niet Kenwel1 en Johanpc? Tegenwoordig heet dat onbewust asociaal. Aan me hoela, het is gewoon schijt hebben aan een ander. Leven en laten leven is in dit soort situatie helemaal niet aan de orde. Ik heb hier wel een filosofie over. We zijn er aan gewend geraakt dat we gratis en voor niets mogen "genieten" van onze vrijheid. De meesten weten niet meer dat vrijheid samengaat met verantwoordelijkheid en de harmonie van anderen. Dat laatste twee daar schort het tegenwoordig behoorlijk aan. Want ja, je mag tegenwoordig assertief zijn en dat is tegenwoordig niet veel meer dan schijt hebben aan anderen...............o sorry.....onbewust asociaal. Ja natuurlijk als je dat vindt ben je een zijkerd, maar die ken ik al. Nu voor diegenen even gaan nadenken wat verantwoordelijkheid in het leven inhoud. Probeer het eens: Om het met MJ te zeggen: make the world a better place. Niet door alles maar te moeten slikken, maar door rekening met elkaar te houden.

Predentius wat ik hierboven heb geschreven is verwacht ik paarlen voor de zwijnen, daarom kun u het beste de politie inschakelen. De ervaring leert dat sinds enkele jaren de politie gevoelig blijkt voor deze klacht. Ook overdag is met een deur open harde muziek draaien niet toegestaan. Hebben ander buren geen last van deze "onbewuste" aso?

ge
door gertwigger33 - Jul 10, 2009 om 21:59
4 Antwoorden / 6 Vragen

Helaas zijn we in een samenleving gekomen waar het devies is ikke en de rest kan stikke.

Zolang mensen zelf geen fatsoen meer in hun donder hebben zal dit probleem niet overgaan.

Als het met een vriendelijk verzoek niet overgaat,dan wens ik U nog veel woonplezier.

m1
door m1 - Jul 10, 2009 om 22:12
39 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens op deze link; Avies op deze link geldt nog steeds

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=666&qid=391202

er
door erky - Jul 11, 2009 om 10:02
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Prudentius,
Eens in het jaar overlast is geen overlast, maar als iemand er niet meer van kan slapen is het absoluut niet acceptabel meer vind ik.
Er is hiervoor al heel veel over gezegd en jouw probleem staat niet op zich. Er blijken altijd weer figuren te zijn die het welzijn van een ander an hun laars lappen. We noemen ze meestal Aso's.

Kijk hier voor meer tips!
http://www.buurtverenigingklaphek.nl/recht.html#anker5

Succes en groet!
Erky

WvV
door WvV - Jul 11, 2009 om 10:58
17 Antwoorden / 19 Vragen

Wij hebben buren gehad die trompet, saxofoon en drum speelden. Eerst geprobeerd afspraken te maken. Maar nee, er werd altijd gespeeld als de kinderen net op bed lagen of zondagochtend om 8u werd je je bed uit gedrumd. Politie gaat alleen in gesprek; heeft tot niets geleid. Wij zijn uiteindelijk verhuisd....

WvV
door WvV - Jul 11, 2009 om 11:01
17 Antwoorden / 19 Vragen

NB: wij hadden een koopwoning.

snicklehead
door snicklehead - Jul 11, 2009 om 12:42
12 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind dat sommige mensen toch wel heel makkelijk denken over burenoverlast, beneden mij woonde een halve zool die midden in de nacht, en lees élke nacht dusdanig aan het rommelen was in zijn kelder dat ik er 4 jaar slapeloze nachten aan heb over gehouden, het liep uit op slaande ruzie en wijkagent, tevens had deze flapdrol de nare gewoonte om vanaf 11-3 uur 's nachts knoeterharde muzeik te draaien, elke dag tenzij die werkte , was het eindelijk stil, zelfs de wijkagent kon niks doen aan deze ellende omdat meneer de onderbuurman zich dan weer 3 weken gedeisd hield, volgens mij is de enige oplossing die man dusdanig in mekaar te trappen dat ie z'n volumeknop niet meer kan vinden maar ja, sta je zelf weer voor het gerecht...

pe
door petrov_1 - Jul 12, 2009 om 13:41
42 Antwoorden / 0 Vragen

Moet je hier komen luisteren, elke nacht om tussen 1 en 3 uur wordt de hond de tuin in gestuurt om dan de hele wijk wakker te blaffen, dat is fijn!!

rijden ook altijd luid claxonerend de straat uit , vooral fijn als je nachtdienst hebt

Maar wel over iederen lopen klagen om niets.

toolboy
door toolboy - Jul 12, 2009 om 13:50
965 Antwoorden / 40 Vragen

IDD men drijft de gedupeerden er toe om zelf het recht in handen te nemen.Dan nog als het een huurder is die last heeft van overlast dan staat die ook met zijn/haar rug tegen de muur.En zal dan ook zelf iets moeten gaan bedenken om de overlast te laten stoppen.Wat u dan ook doet doe het in het donker!  gr T

ks
door kschoots - Jul 16, 2009 om 12:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

1. Zoek op internet de tekst van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente waar u woont en kijk wat geregeld in m.b.t. geluidsoverlast.

2 Zoek in uw huurovereenkomst de eisen m.b.t. dit onderwerp. Heb je een koop-appartement, dan heb je statuten en een huishoudelijk reglement.

3. ga naar Overheid nl en kijk in het Burgerlijk Wetboek wat geregeld is over geluidshinder.

4. Beoordeel wat mogelijk is. Op de politie kan je nauwelijks rekenen. (ook niet op de wijkagent) Die doen er toch niets aan met het risico, dat de overlast escaleert. Kom je op het civiele vlak. Heb je een rechtsbijstandverzekering. Laat zij het opknappen. Zo niet, ga dan naar advocaat juurderscommissie(woningcorporatie) of buurtregisseur. Een oriënterend bezoek aan een advocaat is kosteloos (maar voor een goede dienstverlening onderzoek dan eerst de drie genoemde regelingen. (printjes meenemen).  De wetgever is doende met ren wetswijziging om  "tokkies" zelfs uit hun "eigen" woning te zetten. Sterkte.

in
door ingewaasdorp - Jul 18, 2009 om 11:05
5 Antwoorden / 2 Vragen

het enige wat je kan doen is zelf ook jouw muziek eens extra hard zetten met de speakers op de buren gericht dat werkt echt heb het ook een keer gedaan